abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121653679
Goed, in de topictitel staat de praktische vraag al beschreven... Aankomend weekend wil ik aan de slag met de waterleidingen voor m'n badkamertje en CV ketel.

Ik vraag me af welke koppelingen (soldeer) daar nu 'beter' voor zijn. Eerder heb ik een keer messing gebruikt, maar nu zag ik ook koperen hulpstukken (stukje voordeliger). Zitten er nog bepaalde voor- of nadelen aan een roodkoper of messing hulpstuk?

Normaal gesproken vindt je dit soort dingetjes wel terug met Google, maar die kon me er ook niet bij helpen.
pi_121654613
Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de koperen
hulpstukken. Esthetisch oogt het net even mooier.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121654800
Ik heb altijd messing gebruikt in verband die waren of zijn capitileer roodkoper gebruikte ik als ik hardsolderen deed, is wel 20 jr geleden.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gedaan word, wel hebben die roodkoperen fittingen naar mijn idee een betere flou, ik hoop dat ik het goed schrijf.
P.s
En nog erbij vermelden als je ergens woont waar putcorosie voorkomt, ik weet niet of die fittingen sanco heet het geloof ik zijn, in feite zijn het gewoon geetste leidingen wat ervoor gebruikt werden vroegen bij putcorrosie.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2013 21:20:14 ]
pi_121655417
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:17 schreef john2406 het volgende:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gedaan word
Tegenwoordig wordt er niet meer gesoldeerd. :9 Maar goed, ik heb geen perstang voor Uponor ofzo, dus ik ga het gewoon solderen. Die flow kan kloppen ja, in roodkoper zijn het bochtjes ipv knietjes.

Esthetisch maakt het me persoonlijk niet uit, het is allemaal weggewerkt in een wand of onder de vloer.

Gezien mijn soldeer skills wilde ik het mezelf niet moeilijker maken door bijv. ¤20 euro te besparen op messing fittingen, en dan vervolgens te lopen hannesen met koper bijv. :Z

Als er verder weinig verschil in zit, dan bestel ik gewoon de koperen variant.
pi_121655544
Als je gaat solderen zoals het hoord kom je toch aan het hannesen, tegenwoordig mag geloof ik alleen tin zilver en geen tin lood, meen ik?

P.s
Hoe vaak soldeer je?
Niet vaak dan bestel die messing maar dat is eenvoudiger.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2013 21:52:24 ]
pi_121661224
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:30 schreef john2406 het volgende:
Als je gaat solderen zoals het hoord kom je toch aan het hannesen, tegenwoordig mag geloof ik alleen tin zilver en geen tin lood, meen ik?

P.s
Hoe vaak soldeer je?
Heb je inderdaad goed, met lood solderen mag niet meer. Alleen met tin/zilver.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121662313
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 20:59 schreef 4wood het volgende:
Goed, in de topictitel staat de praktische vraag al beschreven... Aankomend weekend wil ik aan de slag met de waterleidingen voor m'n badkamertje en CV ketel.

Ik vraag me af welke koppelingen (soldeer) daar nu 'beter' voor zijn. Eerder heb ik een keer messing gebruikt, maar nu zag ik ook koperen hulpstukken (stukje voordeliger). Zitten er nog bepaalde voor- of nadelen aan een roodkoper of messing hulpstuk?

Normaal gesproken vindt je dit soort dingetjes wel terug met Google, maar die kon me er ook niet bij helpen.
Beiden zijn geschikt om te solderen.
Wel wordt bij de koperen hulpstukken geadviseerd om vanaf 28mm het uit te voeren in hardsoldeer ipv zachtsolderen.
pi_121662414
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:28 schreef 4wood het volgende:

[..]

Tegenwoordig wordt er niet meer gesoldeerd. :9 Maar goed, ik heb geen perstang voor Uponor ofzo, dus ik ga het gewoon solderen. Die flow kan kloppen ja, in roodkoper zijn het bochtjes ipv knietjes.

Esthetisch maakt het me persoonlijk niet uit, het is allemaal weggewerkt in een wand of onder de vloer.

Gezien mijn soldeer skills wilde ik het mezelf niet moeilijker maken door bijv. ¤20 euro te besparen op messing fittingen, en dan vervolgens te lopen hannesen met koper bijv. :Z

Als er verder weinig verschil in zit, dan bestel ik gewoon de koperen variant.
En toch ben ik persoonlijk nog steeds niet om met die press koppelingen, ja het werkt veel sneller, maar ik heb er toch ook heel wat lekkages in gezien na jaren gebruik, vooral in heetwatersystemen.
pi_121668668
En dan zijn er ook nog koppelingen die je niet eens hoeft te persen... (Geberit Pushfit, Uponor RTM of John Guest) Nog ff en er zitten Gardena koppelingen op de muurplaat. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 21:30 schreef john2406 het volgende:

P.s
Hoe vaak soldeer je?
De solderinkjes die ik heb gemaakt zijn op 2 handen te tellen denk ik. :) Wel ging het altijd goed, maar om nou te zeggen dat ik er ervaren in ben; nee.
pi_121669852
capatuleer houd in dat de verbinding zelfzuigend is, hij of de tin zal dan zelf omhoogkruipen in de verbinding, bij roodkoperenfittingen hoef je maar iets te verbuigen en ze zijn het niet meer.
Is mijn ervaring, en de soldeerverbinding verbrand vlugger, dus iets te warm stoken en je kunt weer alles uitelkaar pleuren en weer schuren gaan.
Bijj messing ik vond dat teminste kon ik op de brede rand een fijn kraagje leggen waardoor de verbinding nog een beetje steviger werd, tin zilver heeft trouwens een veel hogere treksterkte maar is ook moeilijker te solderen.
Smeltpunt ligt hoger en je moet het juiste vloeimiddel hebben.
pi_121670028
Ah, capilair bedoel je. Ik vroeg me al af wat je bedoelde. Die messing fittingen zullen ook wel wat handiger zijn omdat ze wat meer massa hebben, en dus inderdaad niet zo snel verbranden.

Nja, ik ga ze vanmiddag halen in messing uitvoering en zal dan voor de grap ook nog een paar koperen meenemen, dan ga ik het gewoon eens proberen.
pi_121670193
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:47 schreef 4wood het volgende:
Nja, ik ga ze vanmiddag halen in messing uitvoering en zal dan voor de grap ook nog een paar koperen meenemen, dan ga ik het gewoon eens proberen.
Probeer eerst op een paar stukken buiten de muur en kijk hoe 't gaat. Er zijn op internet wel aanwijzingen te vinden. Niet moeilijk, gewoon handigheid in krijgen.

Veel voorkomende fouten:

te veel flux&soldeer,
te heet -> verbranden flux,
verbinding bewegen terwijl ie niet afgekoeld is -> zwakke verbinding -> lekkage,
resten flux op de buis achterlaten. Dus na afkoelen schoonmaken met oplosmiddel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121670304
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 09:47 schreef 4wood het volgende:
Ah, capilair bedoel je. Ik vroeg me al af wat je bedoelde. Die messing fittingen zullen ook wel wat handiger zijn omdat ze wat meer massa hebben, en dus inderdaad niet zo snel verbranden.

Ik doe het ook al 20 jaar niet meer weet vaak nog niet meer d of t op het einde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')