Tegenwoordig wordt er niet meer gesoldeerd.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:17 schreef john2406 het volgende:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gedaan word
Heb je inderdaad goed, met lood solderen mag niet meer. Alleen met tin/zilver.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:30 schreef john2406 het volgende:
Als je gaat solderen zoals het hoord kom je toch aan het hannesen, tegenwoordig mag geloof ik alleen tin zilver en geen tin lood, meen ik?
P.s
Hoe vaak soldeer je?
Niet vaak dan bestel die messing maar dat is eenvoudiger.
Beiden zijn geschikt om te solderen.quote:Op woensdag 16 januari 2013 20:59 schreef 4wood het volgende:
Goed, in de topictitel staat de praktische vraag al beschreven... Aankomend weekend wil ik aan de slag met de waterleidingen voor m'n badkamertje en CV ketel.
Ik vraag me af welke koppelingen (soldeer) daar nu 'beter' voor zijn. Eerder heb ik een keer messing gebruikt, maar nu zag ik ook koperen hulpstukken (stukje voordeliger). Zitten er nog bepaalde voor- of nadelen aan een roodkoper of messing hulpstuk?
Normaal gesproken vindt je dit soort dingetjes wel terug met Google, maar die kon me er ook niet bij helpen.
En toch ben ik persoonlijk nog steeds niet om met die press koppelingen, ja het werkt veel sneller, maar ik heb er toch ook heel wat lekkages in gezien na jaren gebruik, vooral in heetwatersystemen.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:28 schreef 4wood het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt er niet meer gesoldeerd.Maar goed, ik heb geen perstang voor Uponor ofzo, dus ik ga het gewoon solderen. Die flow kan kloppen ja, in roodkoper zijn het bochtjes ipv knietjes.
Esthetisch maakt het me persoonlijk niet uit, het is allemaal weggewerkt in een wand of onder de vloer.
Gezien mijn soldeer skills wilde ik het mezelf niet moeilijker maken door bijv. ¤20 euro te besparen op messing fittingen, en dan vervolgens te lopen hannesen met koper bijv.
Als er verder weinig verschil in zit, dan bestel ik gewoon de koperen variant.
De solderinkjes die ik heb gemaakt zijn op 2 handen te tellen denk ik.quote:Op woensdag 16 januari 2013 21:30 schreef john2406 het volgende:
Als je gaat solderen zoals het hoord kom je toch aan het hannesen, tegenwoordig mag geloof ik alleen tin zilver en geen tin lood, meen ik?
P.s
Hoe vaak soldeer je?
Niet vaak dan bestel die messing maar dat is eenvoudiger.
Probeer eerst op een paar stukken buiten de muur en kijk hoe 't gaat. Er zijn op internet wel aanwijzingen te vinden. Niet moeilijk, gewoon handigheid in krijgen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:47 schreef 4wood het volgende:
Nja, ik ga ze vanmiddag halen in messing uitvoering en zal dan voor de grap ook nog een paar koperen meenemen, dan ga ik het gewoon eens proberen.
Ik doe het ook al 20 jaar niet meer weet vaak nog niet meer d of t op het einde.quote:Op donderdag 17 januari 2013 09:47 schreef 4wood het volgende:
Ah, capilair bedoel je. Ik vroeg me al af wat je bedoelde. Die messing fittingen zullen ook wel wat handiger zijn omdat ze wat meer massa hebben, en dus inderdaad niet zo snel verbranden.
Nja, ik ga ze vanmiddag halen in messing uitvoering en zal dan voor de grap ook nog een paar koperen meenemen, dan ga ik het gewoon eens proberen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |