Maar goed...even opnieuw openen dus.
Ik heb nu een week last van het volgende:
Midden in de nacht, meestal rond een uur of 4 word ik wakker van de pijn in m'n maag. Dat wordt steeds erger en op d'n duur kun je niet meer liggen, zitten of staan.
Donderdagnacht was het zo erg dat ik naar de dokter ben gegaan en die heeft medicijnen meegegeven die je krijgt bij een maagzweer. Die dingen moeten binnen een paar dagen helpen. Nu iig nog niet want gisterenavond was het weer raak.
Zijn er nog andere mensen die last hebben (gehad) van een maagzweer?
Klachten zijn na een paar weken overgegaan, maar ik zal nooit weten of dat aan de pillen lag of aan het feit dat ik zelf weer wat minder gedoe aan mijn hoofd had. Wellicht is het bij jou iets dergelijks?
quote:Het zou best kunnen, ik heb het behoorlijk druk op dit moment. Als ik het langer blijf houden dan vraag ik om een onderzoek. Dan kun je tenminste zien wat er aan de hand is. In het verdwenen topic was er ook iemand met dezelfde klachten en die had uiteindelijk galstenen.
Op zondag 01 september 2002 10:26 schreef Barb het volgende:
Klachten zijn na een paar weken overgegaan, maar ik zal nooit weten of dat aan de pillen lag of aan het feit dat ik zelf weer wat minder gedoe aan mijn hoofd had. Wellicht is het bij jou iets dergelijks?
toen 2 weken kuurtje gehad, hielp goed. ruim half jaar later hetzelfde, 2 weken kuurtje en het was weer over. jaar later ofzo nog een keer, toen voor maagonderzoek naar ziekenhuis, met zo'n dikke slang door je mond naar je maag (wat overingens HELEMAAL NIET LEUK is, zacht uitgedrukt) toen bleek het een ontsteking in m'n maagslijmvlies te zijn. 4 weken kuurtje en sinds dien nooit meer terug gekomen. is nu jaar geleden ofzo.
Als het nu terugkomt, ga ik onmiddellijk weer terug naar de dokter.
Ik heb verschillende onderzoeken achter de rug en vandaag maar weer eens een echo.
Het blijkt toch een galsteen te zijn. Of en hoe dat ding verwijdert moet worden, hoor ik later deze week.
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 11:34 schreef Mike het volgende:
Het blijkt toch een galsteen te zijn. Of en hoe dat ding verwijdert moet worden, hoor ik later deze week.
quote:I know.
Op dinsdag 15 oktober 2002 17:48 schreef Fogerty het volgende:[..]
Dat doet godsgruwelijk pijn!
quote:Ik had het op een gegeven moment een keer of 7 in drie weken tijd. Op dit moment heb ik er een maand geen last van ongeveer.
Ik weet niet hoeveel last je er momenteel van hebt, maar als het veel is, probeer dan voorrang te krijgen voor de operatie! Dat is mij destijds ook gelukt (door te roepen dat ik niet teveel studievertraging op wilde lopen, maar in werkelijkheid wilde ik gewoon die pijn niet meer. Die studie kon me op dat moment gestolen worden)
quote:Why didn't you tell me ?
Op dinsdag 15 oktober 2002 11:34 schreef Mike het volgende:
Ok...even een update:Ik heb verschillende onderzoeken achter de rug en vandaag maar weer eens een echo.
Voor het geval dat je galblaas er wel uit moet: in de meeste gevallen wordt de galblaas laparoscopisch verwijderd, dat wil zeggen een paar kleine sneetjes waardoor een kijkertje en instrumenten naar binnen gaan en ook via die kleine sneetjes kan de galblaas verwijderd worden. Voordeel daarvan is dat je niet zo'n grote wond hebt en dus dat het allemaal sneller geneesd.
Nog een klein stukje van www.dokterdokter.nl
Galsteen
of cholelithiasis, steen in de galblaas of in de afvoerbuis daarvan. Vaak geven galstenen geen klachten en worden zij bij toeval op een röntgenfoto van de buik ontdekt. Als zij wel last veroorzaken wordt gesproken van galsteenziekte (cholelithiasis).
Galstenen zijn opgebouwd uit resp. voornamelijk bilirubine (een afbraakproduct van de rode bloedkleurstof) of uit voornamelijk cholesterol. Zij ontstaan als de concentratie van deze stoffen in de galblaas te hoog wordt. Galstenen komen het meest voor bij gezette vrouwen van middelbare leeftijd.
Symptomen
Het voornaamste verschijnsel van galstenen is een zeurderige pijn in de bovenbuik. Als de steen de uitmonding van de galwegen afsluit, kan niet alleen galblaasontsteking ontstaan maar ook geelzucht. Hierbij is de urine meestal donker van kleur en de ontlasting licht gekleurd. Blijven de stenen in de afvoerbuis steken dan proberen de spiertjes in de wand van de afvoerbuis door krampachtig samentrekken de steen te transporteren. De pijn die hierbij ontstaat wordt gevoeld als een galsteenkoliek. Dit is een hevige pijn rechts in de bovenbuik, soms ook in de rug, die in aanvallen komt en waarbij de patiënt nauwelijks stil kan blijven liggen.
Behandeling
Een galsteenkoliek wordt behandeld met injecties tegen de pijn. Hierna moet de galblaas met stenen en al operatief worden verwijderd. Er bestaan medicijnen die sommige soorten galstenen kunnen oplossen waardoor geen operatie meer nodig is. Ook is het in een aantal gevallen mogelijk om de galstenen via een ERCP uit de afvoerwegen te verwijderen. Verder wordt meestal een vetarm dieet voorgeschreven.
Sterkte verders!
quote:Dit is dus precies wat ze twee weken geleden gedaan hebben. Onder volledige narcose en dan na 2 uur weer wakker worden.
Op dinsdag 15 oktober 2002 19:44 schreef Karin het volgende:Voor het geval dat je galblaas er wel uit moet: in de meeste gevallen wordt de galblaas laparoscopisch verwijderd, dat wil zeggen een paar kleine sneetjes waardoor een kijkertje en instrumenten naar binnen gaan en ook via die kleine sneetjes kan de galblaas verwijderd worden. Voordeel daarvan is dat je niet zo'n grote wond hebt en dus dat het allemaal sneller geneest.
De gal bleek achteraf chronisch ontstoken, wat inhoudt dat 'ie waarschijnlijk al een lange tijd niet meer gewerkt heeft. Dat betekent dat ik nu ook geen extra last ondervindt met eten, mijn lichaam had zich daar een tijdje geleden al op ingesteld.
quote:Fijn om te horen dat het nu beter is. Hoe gat het verder nu? Al een stuk beter?
Op maandag 16 december 2002 11:34 schreef Mike het volgende:[..]
Dit is dus precies wat ze twee weken geleden gedaan hebben. Onder volledige narcose en dan na 2 uur weer wakker worden.
Het herstel ging zo snel dat ik na 24 uur al weer naar huis mocht. Dan heb je thuis nog wel wat last, maar daar lig je meer op je gemak dan in het ziekenhuis (vind ik dan).De gal bleek achteraf chronisch ontstoken, wat inhoudt dat 'ie waarschijnlijk al een lange tijd niet meer gewerkt heeft. Dat betekent dat ik nu ook geen extra last ondervindt met eten, mijn lichaam had zich daar een tijdje geleden al op ingesteld.
De galstenen bleken niet op zichzelf te staan. Ik heb ook weer last van m'n maag gekregen. Gisteren moest ik met maagkrampen naar de eerste hulp. Het was behoorlijk heftig: ik kreeg ook ademhalingsproblemen. In het ziekenhuis zijn wat foto's gemaakt waaruit bleek dat er een soort uitstulping in m'n maag zit waar eten in kan blijven zitten. Als dat er niet uitgaat kan de maag dat eruit proberen te krijgen met krampen. Dat is tenminste wat de dokter dacht.
De krampen werden minder en ik mocht weer naar huis. Thuis werd de kramp juist weer erger: ik kon niet liggen en dus niet slapen. Daarom vanmiddag maar weer contact met het ziekenhuis gezocht. Ik mag nu om 16:45 op het spreekuur komen.
quote:Mike hoe is het afgelopen?
Op donderdag 6 februari 2003 15:21 schreef Mike het volgende:
Dan maak ik hier maar een centraal 'Wat mankeert Mike nu weer?'-topic van.De galstenen bleken niet op zichzelf te staan. Ik heb ook weer last van m'n maag gekregen. Gisteren moest ik met maagkrampen naar de eerste hulp. Het was behoorlijk heftig: ik kreeg ook ademhalingsproblemen. In het ziekenhuis zijn wat foto's gemaakt waaruit bleek dat er een soort uitstulping in m'n maag zit waar eten in kan blijven zitten. Als dat er niet uitgaat kan de maag dat eruit proberen te krijgen met krampen. Dat is tenminste wat de dokter dacht.
De krampen werden minder en ik mocht weer naar huis. Thuis werd de kramp juist weer erger: ik kon niet liggen en dus niet slapen. Daarom vanmiddag maar weer contact met het ziekenhuis gezocht. Ik mag nu om 16:45 op het spreekuur komen.
quote:Ik mocht net voor een grote zaal vol doktoren uitleggen wat er precies was. Maar er zijn geen beslissingen genomen.
Op donderdag 6 februari 2003 18:51 schreef Lois het volgende:[..]
Mike hoe is het afgelopen?
Kun je ook eens tegen je spijsverteringsorganen zeggen dat ze nu wel eens normaal mogen doen?
Ik moet nu maandag terugbellen. Als het voor die tijd weer veel erger wordt, dan moet ik terugkomen naar het ziekenhuis.
Ik vrees dat er besloten gaat worden dat ik weer een gastroscopie moet...en dat vond ik de eerste keer echt vreselijk. Wie verzint het nu om met een camera via je keel naar je maag te gaan?
quote:Het is er dus continu.
Op donderdag 6 februari 2003 18:55 schreef Lois het volgende:
Brrr nou dat is ook vreselijkmaar ja het is vaak ook de makkelijkste manier om even een kijkje te nemen daarbinnen. Bah...
Sterkte in ieder geval en ik hoop dat het wegblijft tot maandag.
Even afwachten maar weer dus.
quote:Die is al weg, dus dat zal wel niet gaan gebeuren.
Op donderdag 6 februari 2003 18:56 schreef BlaatschaaP het volgende:
Oe! Oe! Mag ik nu ook weer een 'Wens Mike hier beterschap' topic openen?.
Maar serieus, sterkte jij.. ik hoop dat ze deze keer eens weten wat er gaande is en niet maar op de gok je galblaas weghalen
.
.
Toch bedankt.
quote:
Op donderdag 6 februari 2003 18:57 schreef Mike het volgende:[..]
Die is al weg, dus dat zal wel niet gaan gebeuren.
Toch bedankt.
![]()
quote:Goh Mike?
Op donderdag 6 februari 2003 18:56 schreef BlaatschaaP het volgende:
Oe! Oe! Mag ik nu ook weer een 'Wens Mike hier beterschap' topic openen?.
Maar serieus, sterkte jij.. ik hoop dat ze deze keer eens weten wat er gaande is en niet maar op de gok je galblaas weghalen
.
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |