FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / SWOT-Analyse
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 18:06
Ik ben bezig met het maken van een SWOT-analyse voor Albert Heijn voor mijn profielwerkstuk. Het is hier de bedoeling dat ik 3 sterkten, zwakten (intern) en 3 kansen, bedreigingen (extern) benoem. Blijkt lastiger te zijn dan ik dacht. Ik heb nu dit, maar ik kan het even niet completeren. Iemand suggesties?

XwH1Hf.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door Bhj92 op 16-01-2013 21:01:57 ]
Cindy1988dinsdag 15 januari 2013 @ 18:08
Bedreiging: verandering in wetgeving
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 18:09
Klinkt aannemelijk. Kun je daar misschien een voorbeeld van geven? Weet niet goed waar ik aan moet denken.
Dribbel_dinsdag 15 januari 2013 @ 18:11
En waarom gericht op kleine huishoudens?
En naamsbekendheid past beter onder extern.
Cindy1988dinsdag 15 januari 2013 @ 18:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:09 schreef Bhj92 het volgende:
Klinkt aannemelijk. Kun je daar misschien een voorbeeld van geven? Weet niet goed waar ik aan moet denken.
Bijvoorbeeld: extra verpakkingbelastingen etc.
Niet m'n beste voorbeeld ooit maar kom even niet op beter. Hoop dat je het begrijpt.

Kans: standaard open op zondag
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 18:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:11 schreef Dribbel_ het volgende:
En waarom gericht op kleine huishoudens?
En naamsbekendheid past beter onder extern.
Is uit onderzoek gebleken van een of andere instantie, kan het nu even niet snel nazoeken. Uit dat onderzoek blijkt in ieder geval dat de huishoudens zonder kinderen vaak boodschappen doen bij AH, maar zodra er (veel) kinderen komen stappen ze over op andere supermarkten.

Naamsbekendheid is toch echt iets interns volgens mij. In ieder geval geen kans/bedreiging waar winst/verlies te pakken valt.
Cindy1988dinsdag 15 januari 2013 @ 18:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:11 schreef Dribbel_ het volgende:
En waarom gericht op kleine huishoudens?
En naamsbekendheid past beter onder extern.
Idd naamsbekendheid extern.

Intern kan wel: de gevarieerdheid van het assortiment
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 18:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:12 schreef Cindy1988 het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld: extra verpakkingbelastingen etc.
Niet m'n beste voorbeeld ooit maar kom even niet op beter. Hoop dat je het begrijpt.

Kans: standaard open op zondag
Dat klinkt al beter :) Kansen hebben we genoeg, net als sterkten.

Nu heb ik alleen nog 1 zwakte nodig. Grmphf.
dickiedikdinsdag 15 januari 2013 @ 18:16
Een zwakte is dat als je geen franchiser bent (weet ik veel hoe je dat schrijft) bijna niet in kan spelen op de lokale vraag, maar het standaard assortiment moet verkopen.
Skvdinsdag 15 januari 2013 @ 18:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:16 schreef dickiedik het volgende:
Een zwakte is dat als je geen franchiser bent (weet ik veel hoe je dat schrijft) bijna niet in kan spelen op de lokale vraag, maar het standaard assortiment moet verkopen.
Voordeel is dan weer dat je onderdeel bent van een grote keten en dus minder kwetsbaar bent.
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 18:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:16 schreef dickiedik het volgende:
Een zwakte is dat als je geen franchiser bent (weet ik veel hoe je dat schrijft) bijna niet in kan spelen op de lokale vraag, maar het standaard assortiment moet verkopen.
Heb even nagezocht wat franchise inhoudt (was ik niet bekend mee), en dat klinkt inderdaad wel als iets waar Albert Heijn zijn voordeel mee zou kunnen doen, maar dus niet doet. Thanks!
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 18:54
Zo'n 25% van de Albert Heijn filialen is in handen van een franchisenemer. Toch nog best veel vind ik. Dus niet echt een zwakte.

Weet iemand nog iets anders?
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:08 schreef Cindy1988 het volgende:
Bedreiging: verandering in wetgeving
Dit niet dus, elke andere supermarkt heeft hier ook last van.
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:25
Is dit voor een specifieke AH of voor ahold.
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 19:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:25 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Is dit voor een specifieke AH of voor ahold.
Specifiek voor Albert Heijn. Niet één filiaal, maar gewoon Albert Heijn in het algemeen.
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:31
Zwakte: onderdeel van beursgenoteerde onderneming.
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 19:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:31 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Zwakte: onderdeel van beursgenoteerde onderneming.
Wat zijn daar dan de nadelen van? En kan het ook voordeel hebben?
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:33
Wat maakt bijvoorbeeld 'andere markten betreden' een kans. De jumbo, aldi en c1000 kunnen rit met het zelfde gemak. Geen kans specifiek voor AH dus.
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:34
Nadeel dat het ten kosye kan gaan van vlotte beslyitvorming om maar eat te noemen. Voordeel mss extra kapitaal kunnen verkrijgen door aandelenemissie.
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 19:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:33 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Wat maakt bijvoorbeeld 'andere markten betreden' een kans. De jumbo, aldi en c1000 kunnen rit met het zelfde gemak. Geen kans specifiek voor AH dus.
Dat kun je toch met alles zeggen dan?
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:37
Prijzig is vooral het imago wat AH heeft. Kijk de vergelijkingen even na want volgens mij is AH zo duur niet. Zwakte kan wel zijn dat de consument de indruk heeft dat dit het geval is. Kan tevens een kracht zijn omdat de consument met het koopmotief 'status' hier wellicht gevoelig voor is.
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:36 schreef Bhj92 het volgende:

[..]

Dat kun je toch met alles zeggen dan?
Nee.
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 19:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:36 schreef Bhj92 het volgende:

[..]

Dat kun je toch met alles zeggen dan?
Wat wel een kans kan zijn is dat ahold veel kennis heeft van een specifieke nieuwe markt die bij anderen welicht ontbreekt. Voorbeeld: ahold heeft veel supermarkten in amerika. Als AH uit zou willen breiden naar amerika is dat een groot voordeel. Je zou dus wel kunnen zeggen dat de kennis van ahold als internationaal concern een kans is.
Bhj92dinsdag 15 januari 2013 @ 20:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:34 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Nadeel dat het ten kosye kan gaan van vlotte beslyitvorming om maar eat te noemen. Voordeel mss extra kapitaal kunnen verkrijgen door aandelenemissie.
Heb je gelijk in. Ook je voorbeeld van uitbreiding naar buitenland vind ik een goeie. Wat zouden nog nadelen van een beursnotatie van het moederbedrijf kunnen zijn? Dan moet ik mijn begeleider dus even overtuigen dat de beursgang van Ahold daadwerkelijk een zwakte is ;)
DeGemaskerdeMuchachodinsdag 15 januari 2013 @ 20:19
Elk voordeel heb zn nadeel, twee voordelen heb ik al benoemd.
Cindy1988dinsdag 15 januari 2013 @ 20:52
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:23 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Dit niet dus, elke andere supermarkt heeft hier ook last van.
Daarom moet het nog wel meegenomen worden.
Het is een bedreiging voor Ah of andere supermarkten er ook last van hebben is irrelevant

Hij staat ook bij de voorbeelden op internet: Nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, nieuwe substituten.
Veroudering van het product door technische, economische of maatschappelijke ontwikkelingen.
Economische recessie.
Nadelige veranderingen in wet- en regelgeving.

En zo heb ik het ook geleerd op m'n opleiding

[ Bericht 15% gewijzigd door Cindy1988 op 15-01-2013 20:58:02 ]
VacaLocadinsdag 15 januari 2013 @ 22:51
Kansen en Bedreigingen komen voort uit relevante externe trends en ontwikkelingen. Externe factoren die de markt beïnvloeden. Bij kansen en bedreigingen moet je dus ook die trend/ontwikkeling weergeven.

Nu kan je vrijwel elke ontwikkeling als zowel een kans als bedreiging zien. Maar je moet bekijken vanuit de interne vaardigheden die je hebt of de ontwikkeling sneller voor jou in een duurzaam voordeel valt om te vormen ten opzichte van de concurrentie. Anders is het eerder een bedreiging als het andersom is.

Het lijkt nu meer alsof je hebt bekeken van 'goh wat kunnen ze nog doen', terwijl de toename van online winkelen - ook voor voedselwaren - een bedreiging kan zijn als het nu problemen oplevert voor het huidige bedrijf met huidige kennis en vaardigheden.

Overigens zijn de economische ontwikkelingen niet zo bedreigend voor supermarkten. Wordt de afgelopen jaar gewoon prima omzetgroei behaald in de branche. Vrij recessie-proof en niet echt conjunctuurgevoelig. Wel drukt het (o.a. door koopbewustere consumenten) het de prijzen en de onderlinge concurrentie op de prijs.

Ik ga het niet voor je invullen, maar wat food for thought...
VacaLocadinsdag 15 januari 2013 @ 22:57
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:44 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Wat wel een kans kan zijn is dat ahold veel kennis heeft van een specifieke nieuwe markt die bij anderen welicht ontbreekt. Voorbeeld: ahold heeft veel supermarkten in amerika. Als AH uit zou willen breiden naar amerika is dat een groot voordeel. Je zou dus wel kunnen zeggen dat de kennis van ahold als internationaal concern een kans is.
Je hebt grotendeels gelijk, maar die kennis is een interne factor. Een sterkte dus. Een ontwikkeling die het tot een kans kan maken is bv 'Toenemende belangstelling onder Amerikaanse investeerders in Europese supermarktconcepten'
miro86dinsdag 15 januari 2013 @ 23:17
Een zwakte van naamsbekendheid - Appie is een makkelijk doelwit voor antireclame bijv plofkip etc.
Imperativevrijdag 18 januari 2013 @ 15:57
Wat voorbeelden zijn:

Strengths: Groot marktaandeel; grote productcatalogus; hoge kwaliteit; multinational; grote macht op leveranciers;
Weaknesses: Duur t.o.v. prijsvechters (Lidl, Aldi); machtscultuur;
Opportunities: Vergroten marktaandeel door online shopping;
Threats: Veranderende markt; afhankelijk van grondstofprijzen; hoge concurrentie;
Sport_Lifevrijdag 18 januari 2013 @ 16:43
Tip: Pak het jaarverslag van Ahold er ff bij ;).
Capslockievrijdag 18 januari 2013 @ 20:06
Zwakte: personeelsbeleid. Door alleen 15 jarige aan te nemen verlies je bepaalde kennis.
sangervrijdag 18 januari 2013 @ 20:26
Zwakte: de inkoop cultuur. AH zit met enige regelmaat met een leeg schap hier of daar.
Pannenkoekenzaterdag 19 januari 2013 @ 01:19
Onbeleefdheid van het personeel
janzjanzzaterdag 19 januari 2013 @ 13:30
sterkten
- sterk imago
- sterke marketingafdeling die innovatief is
zwakten
-

kansen
- benutten social media

bedreigingen
- steeds kleiner wordende marges
- kwaliteitseisen steeds hoger / strenge wetgeving in Nederland op dat gebied
- aggressieve concurrenten (Jumbo)

heb je hier wat aan?