Fileparkeren heeft er meer mee te maken hoe vaak je dat doet. Ik hoef nergens te fileparkeren en als het dan toch een keer voorkomt dan hoop ik dat het in 1x luktquote:Op woensdag 23 januari 2013 03:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Toch niet fileparkeren.
Dat verschil in ruimtelijke inzicht is er nog na god weet hoeveel tienduizenden of honderdduizendem jaren evolutie (mannen hadden dat meer nodig voor het jagen), dat zal zolang wij, onze kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen leven vast niet veranderen.
Wat betreft het gewone parkeren, dat onderzoekje wekt de indruk dat mannen wat slordiger parkeren omdat ze het sneller doen.
Op zich klopt het dat ook mensen die een slechter ruimtelijk inzicht hebben kunnen leren fileparkeren, net zoals die mensen kunnen leren om een kaart te lezen of om de weg te leren vinden in een voor hen relatief onbekend gebied. In het laatste geval compenseren ze met hun geheugen (herkenningspunten), bij het lezen van een kaart draaien ze de kaart, bij het fileparkeren gebruiken ze trucjes die in het geval van hun auto goed werken, zo gauw ze echter in een andere auto rijden dan lukt het uiteraard niet meer. Je moet het alleen wel voldoende doen om het te leren en hier knelt volgens mij de schoen. Veel mensen hebben de neiging om snel iets op te geven als het niet lukt. Er zijn natuurlijk vrouwen die wel een zeer goed ruimtelijk inzicht hebben en er zijn mannen die een slecht ruimtelijk inzicht hebben maar dit zijn de uitzonderingen. Gemiddeld gezien hebben mannen duidelijk een beter ruimtelijk inzicht. Dat maakt verder natuurlijk niet uit, juist die variatie aan kwaliteiten is goed, laten we dus maar blij zijn dat mannen en vrouwen gemiddeld gezien wat andere goede en slechte kwaliteiten hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:00 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Fileparkeren heeft er meer mee te maken hoe vaak je dat doet. Ik hoef nergens te fileparkeren en als het dan toch een keer voorkomt dan hoop ik dat het in 1x lukt
Zelfs de persoon die de laatste jaren het vaakst de F1 heeft gewonnen is machteloos wanneer de bandjes gaan glijden. Het is dan volstrekt onbelangrijk wat voor kunstjes je kan, je zal doorglijden totdat je bent afgeremd (lange remweg), ergens tegen botst of totdat er weer meer wrijving ontstaat tussen de banden en de ondergrond. Winterbanden gebruiken dus!quote:Op woensdag 23 januari 2013 23:47 schreef mitchelll0181 het volgende:
Gwn ff rekening mee houden, meer niet
Niemand die hier antwoord op kan/wil geven? Of is grip dan ineens toch minder belangrijk dan de portemonee.quote:Op woensdag 23 januari 2013 13:35 schreef scooby69 het volgende:
Het is bekend dat bij winterbanden, bij een profiel van minder dan 4 mm, de grip snel vermindert. Vervangen jullie de banden dan ook of rij je er gewoon mee door?
Als je banden op zijn moet je nieuwe hebben, waarom is dit überhaupt een vraag?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:50 schreef scooby69 het volgende:
[..]
Niemand die hier antwoord op kan/wil geven? Of is grip dan ineens toch minder belangrijk dan de portemonee.
Behalve in de zomer.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:07 schreef mitchelll0181 het volgende:
En terecht, altijd beter als zomerbanden
Naar mate ze slijten worden ze iets minder goed ja, ik snap het niet, is toch gewoon logisch dit allemaal of ben ik nou gek?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:54 schreef scooby69 het volgende:
Ik vraag dit omdat het wettelijk minimum 1,6 mm is maar een winterband eigenlijk al bij 4 mm aan vervanging toe is. In de straat zie ik grote voorstanders van winterbanden die hun banden met minder dan 3 mm profiel er rustig weer onder schroeven.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:32 schreef mitchelll0181 het volgende:
Je moet gewoon anticiperen.. simpel..
90% vd ongelukken voorkom je daarmee.
Dat lijkt me aan jezelf om te checken. Ik heb ze bij de dealer opgeslagen dus daar checken ze altijd alles.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:51 schreef scooby69 het volgende:
Dit staat trouwens op winterbanden.nl:
Minimaal profiel winterbanden
Voor winterbanden geldt een minimale profieldikte van 4mm. Dit is anders dan zomerbanden waarbij minimaal 1,6mm verplicht is. Wanneer een winterband minder dan 4mm profiel heeft, maar meer dan, of gelijk aan, 1,6mm profiel heeft dan wordt de band als ‘normaal’ beschouwd en niet meer als winterband. Let hierbij op wanneer gekozen wordt voor een rit naar het buitenland waar winterbanden verplicht zijn. Uiteraard is het ook voor de eigen veiligheid aan te raden om ten minste 4mm profiel te hebben. Hoe minder het profiel, hoe minder de wegligging bij winterse omstandigheden
Zou dit inhouden dat ik met deze band niet meer in Duitsland mag rijden? Als dat zo is denk ik dat er veel Nederlanders de fout in gaan.
Dat is gemakkelijk te vinden met Google.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:51 schreef scooby69 het volgende:
Dit staat trouwens op winterbanden.nl:
Minimaal profiel winterbanden
Voor winterbanden geldt een minimale profieldikte van 4mm. Dit is anders dan zomerbanden waarbij minimaal 1,6mm verplicht is. Wanneer een winterband minder dan 4mm profiel heeft, maar meer dan, of gelijk aan, 1,6mm profiel heeft dan wordt de band als ‘normaal’ beschouwd en niet meer als winterband. Let hierbij op wanneer gekozen wordt voor een rit naar het buitenland waar winterbanden verplicht zijn. Uiteraard is het ook voor de eigen veiligheid aan te raden om ten minste 4mm profiel te hebben. Hoe minder het profiel, hoe minder de wegligging bij winterse omstandigheden
Zou dit inhouden dat ik met deze band niet meer in Duitsland mag rijden? Als dat zo is denk ik dat er veel Nederlanders de fout in gaan.
1. Dat zegt weinig over jouw rijvaardigheid, het kan ook aan geluk en goed anticiperen van andere verkeersdeelnemers te wijten zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:20 schreef scooby69 het volgende:
Maar als ik het hier zo lees zijn de mensen met zomerbanden levensgevaarlijk bezig. Ik heb in het verleden 24 jaar op zomerbanden gereden zonder schade te veroorzaken.
Dat is inderdaad het laatste wat je moet doen. Idem voor slippen. Het is echter wel een natuurlijke reflex, net als bijv. het vallen met gestrekte armen. Dit bevestigt dat mensen hun vermogen om te anticiperen niet juist inschatten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:30 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ja voor alle mongolen die niet kunnen rijden, zodra ze een beetje wegglijden gaan ze remmenretards.
Geboorte selectie
Ik heb wel eens in automaat gereden, passat 2.0quote:Op dinsdag 22 januari 2013 09:33 schreef HiddenResponse het volgende:
[..]
Die van mij is echt wel snel. Je hebt nog nooit in een automaat gereden volgens mij.
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)der-ongelukken.dhtml
[..]
Maakt niet uit. Als het andere verkeer 60/70 rijdt is het idioot om met een vrachtwagen met 90 in te halen.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
nticiperen is maar in beperkte mate mogelijk. In de eerste plaats omdat de mensen onvoldoende kwaliteiten hebben om goed te anticiperen en in de tweede plaats omdat technische grenzen slechts een beperkte ruimte bieden voor anticiperen.
Hoe goed jij ook denkt te kunnen rijden, jij bent niet helderziend. Jij weet niet altijd wanneer het plotseling glad is, jij rijdt waarschijnlijk ook op stukken weg waar niet is gestrooid (bijv. een universiteitsterrein of een parkeerplaats) en jij hebt totaal geen invloed op wat anderen doen en laat juist daarvoor een veel kortere remweg heel erg fijn zijn.quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:38 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dus omdat mensen nie tkunnen rijden met sneeuw moet ik verplicht winterbanden kopen.
retorisch*quote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
niet kan worden berekend dus moet je snel kunnen afremmen en dat gaat niet met zomerbanden op een gladde ondergrond.
Geef eens antwoord op mijn vraag? Waarom zou bij leaseauto's gekozen worden voor de investering in winterbanden? Dit was een rhetorische vra
Ja joh? Een parkeerplaats? Waar mensen ongeveer 5km/u rijden?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe goed jij ook denkt te kunnen rijden, jij bent niet helderziend. Jij weet niet altijd wanneer het plotseling glad is, jij rijdt waarschijnlijk ook op stukken weg waar niet is gestrooid (bijv. een universiteitsterrein of een parkeerplaats) en jij hebt totaal geen invloed op wat anderen doen en laat juist daarvoor een veel kortere remweg heel erg fijn zijn.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 23:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is gemakkelijk te vinden met Google.
Hopelijk verplichten ze snel winterbanden in Nederland, het blijkt dat zo'n verplichting nodig is aangezien veel automobilisten niet de noodzaak van winterbanden inzien. Niet overal in Nederland wordt gestrooid. Niet voor niets worden leaseauto's van winterbanden voorzien.
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 12:27 schreef Justinn het volgende:
[..]
Zolang het niet glad is voldoen normale banden wat mij betreft prima in de winter. Punt is dat het in Nederland maar een paar dagen per jaar een keer echt glad kan worden op de weg. Er wordt over winterbanden gesproken alsof ze voor 100% veiligheid zorgen, wat natuurlijk niet waar is. Veiligheid begint bij jezelf en anticiperend rijgedrag.
De leasemaatschappij verhaalt de schade echter wel op het bedrijf dat de auto in de lease had, dus of de leaserijder een standje krijgt voor slecht gedrag is vaak werkgever afhankelijk.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:47 schreef mitchelll0181 het volgende:
Omdat leaserijders het toch niet boeit of ze hun auto verrot rijden.
Feit.
Lease rijders hebben veeeeel minder respect voor hun auto
Alsof winterbanden helpen bij ijzelquote:Op vrijdag 25 januari 2013 01:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe goed jij ook denkt te kunnen rijden, jij bent niet helderziend. Jij weet niet altijd wanneer het plotseling glad is, jij rijdt waarschijnlijk ook op stukken weg waar niet is gestrooid (bijv. een universiteitsterrein of een parkeerplaats) en jij hebt totaal geen invloed op wat anderen doen en laat juist daarvoor een veel kortere remweg heel erg fijn zijn.
Nee. Hoe vaak ik een snelheidsduivel later niet tegenkom in een vangrail wil je niet weten. ABS, winterbanden, ESP, weet ik wat voor afkortingen: vals veiligheidsgevoel bij echt bevroren ondergronden. Banden hebben gewoonweg geen grip op ijs, zo simpel is het. Fijn dat het je nog goed is afgegaan, maar dat is meer mazzel dan wijsheid.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:58 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Zomerbandrijders die verontwaardigd reageren als ze op de snelweg met 80km/h voorbij gereden worden door iemand met winterbanden op een licht besneeuwde linkerbaan, en vervolgens deze mensen bestempelen als idiotenIn Zuid-Duitsland en Oostenrijk rijdt iedereen 70-80km/h op de snelweg, als het sneeuwt.
Idioten zijn degene die met zomerbanden 40km/h rijden op de snelweg. Zij zijn juist degene die het gevaarlijk maken voor de mensen zich aanpassen zoals het hoort: winterbanden en een aangepaste snelheid.
De nog veel grotere idioten zijn de mensen met zomerbanden die niet 40km/h, maar harder rijden op een besneeuwde snelweg. Want probeer jij maar eens een noodstop of een uitwijkmanoeuvre te maken met je zomerbandjes. Ik heb uit ervaring gemerkt dat ik met winterbanden meer controle heb bij het maken van een noodstop of een uitwijkmanoeuvre, dan iemand met zomerbanden. Ook al rijd ik twee keer zo hard als diegene.
Moraal van het verhaal: prima dat je het hele jaar door op zomerbanden rijdt, maar laat de auto dan lekker bij de weg staan als het sneeuwt.
Waar heb ik het woord ijs gebruikt? Ik ben het 100% met je eens dat er idioten rijden bij gevaarlijke omstandigheden (ijzel en kans op ijzel), maar sneeuw is geen gevaarlijke omstandigheid. Sneeuw zie je en is niet glad in de zin dat je op ieder moment de controle over je auto kunt verliezen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:03 schreef Pheno het volgende:
[..]
Nee. Hoe vaak ik een snelheidsduivel later niet tegenkom in een vangrail wil je niet weten. ABS, winterbanden, ESP, weet ik wat voor afkortingen: vals veiligheidsgevoel bij echt bevroren ondergronden. Banden hebben gewoonweg geen grip op ijs, zo simpel is het. Fijn dat het je nog goed is afgegaan, maar dat is meer mazzel dan wijsheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |