negerenquote:Op zondag 27 januari 2013 13:31 schreef lily het volgende:
Hoe gaat het met jullie pup, nickhguitar?
Hier gaat het iets minder. Hij is nu 11 weken.
In de bench en buiten gaat het prima. Wat betreft zindelijkheid ook.
Maar buiten de bench, in de woonkamer, wordt hij helemaal wild. Veel bijten, aanvallen, blaffen.
Bij corrigeren (nee zeggen, auw roepen (dat gaat vanzelf want hij bijt keihard) ) wordt hij nog gekker. Dan is er niets meer mee te beginnen. Je kunt dan onmogelijk op de bank zitten.
Hem iets aanbieden (speeltje) werkt dan maar een paar seconden.
Als we hem dan in de bench zetten is het goed maar op deze manier zit hij, naast de buitenwandelingen, meer in de bench dan wat anders.
Iemand tips?
lekker aan het uitproberen,ik ken ze niet anders eigenlijk (op die leeftijd )quote:Op zondag 27 januari 2013 14:42 schreef lily het volgende:
Wij hebben 3 kinderen waarvan er 2 overdag naar school gaan.
Iets anders aanbieden doen we al maar dat werkt maar heel kort. Na een paar seconden valt hij weer blaffend en bijtend aan. Negeren werkt ook niet want hij bijt dan hard in je benen/armen en springt op je.
Het is niet tijdsgebonden. Hij doet het ook 's avonds als we met zn tweeen zijn.
Het lijkt inderdaad op overprikkeling. Hij slaapt veel (in de bench) en buiten gaat het goed, hoewel hij de laatste dagen ook buiten niet goed loopt (aan halsband trekken, terug willen).
Nouja, dat vind ik dus eigenlijk ook. Voelde me bijna een dierenbeul toen ik bovenstaande opschreefquote:Op zondag 27 januari 2013 19:19 schreef lily het volgende:
Ik heb een uurtje terug de fokker aan de telefoon gehad en zei vertelde me ongeveer hetzelfde, Miss_Isis.
Ik moet dit gedrag niet pikken en zeker laten merken dat ik er niet van gediend ben. Zij vertelde ook dat zo'n gedrag tussen honden niet getolereerd wordt en dat het tussen pups en hun ouders/andere honden er ook soms flink aan toe gaat.
Correctie op basis van pijn ?quote:Op zondag 27 januari 2013 18:41 schreef Miss_Isis het volgende:
@lily: het kan ook op een andere (iets minder zachtzinnige wellicht maar wel effectieve) manier. Al weet ik niet hoe kynologisch verantwoord dit is, het werkt voor ons, dus je zou het kunnen proberen als je wilt.
Onze pups (wij hebben 6 eigen pups opgevoed en 4 nestjes gefokt sinds de jaren '90, onze jongste is nu net 1) leerden we allemaal het gebijt in mensen op deze manier af. Geen van onze pups heeft met gebruik van deze methode lang gebeten en ze hebben al helemaal nooit zo hard gebeten dat het echt pijn deed. We volgenden altijd de volgende stappen:
1. Als de pup op je af komt of je speelt er mee en hij/zij begint te bijten in je handen/tenen/etc. zeg je eerst rustig en duidelijk 'Nee' en bied je een vervanging aan (speeltje o.i.d.).
2. De pup bijt nog eens en laat zich niet afleiden door het speeltje, dan hou je op met aaien/spelen/aandacht geven en zeg je 'NEE' in een rustige, duidelijke maar hardere toon.
3. De pup is nog steeds niet onder de indruk en bijt opnieuw, je zegt 'NEE' en knijpt de bek van de pup zachtjes maar duidelijk dicht (zonder je vingers/tenen er tussen te houden uiteraard).
4. De pup snapt het nog steeds niet of wil het niet snappen, herhaal stap 3 en knijp iets harder/langer.
5. De pup is bijzonder eigenwijs en gaat nog steeds door, herhaal stap 3 en knijp hard/lang genoeg zodat de pup een piep geeft uit protest en zijn snuitje los probeert te trekken. Het is niet de bedoeling hem/haar echt pijn te doen uiteraard, maar het is wel de bedoeling het een onaangename ervaring te maken.
6. Als je een echte doorzetter hebt die van geen wijken wil weten, herhaal stap 5 tot hij/zij het snapt en niet meer bijt.
Uit de praktijk bij ons bleek dat de pups echt héél snel doorhadden dat bijten in mensen niet de bedoeling is. Na 1x knijpen snapten de meesten het, en dan is een rustige duidelijke 'Nee' daarna voldoende om ze te waarschuwen en te helpen onthouden dat bijten niet goed is. Soms moet je dan een dag later weer eens knijpen maar binnen een week hadden ze het bij ons echt helemaal door en is 'Nee' voldoende om ze zachtjes en voorzichtig te laten doen.
En ze snappen echt het verschil tussen bijten in mensen en gewoon lekker spelen en bijten in een speeltje of flos o.i.d., je hoeft niet bang te zijn dat je ze beschadigd of bang maakt om bij je te komen of te spelen. Bijten hoef je niet toe te staan, bij hun moeder en andere honden letten ze ook echt wel op wat ze doen. Een andere hond zet de pup ook niet in time out als ze te hard bijten maar geeft ze gewoon een snauw als het pijn doet. Wat mij betreft is je laten bijten en de pup enkel wegzetten niet voldoende, zonder echte negatieve consequentie kunnen ze heel lang doorgaan met het 'spelletje' namelijk. Ze kunnen beslist sneller en duidelijker leren dat bijten geen wenselijk gedrag is.
Tja, maar een mensengezin is nou eenmaal niet hetzelfde als pups onder elkaar (en dat moet ook niet, je bent de baas geen nestgenootje!) en het is ook niet hetzelfde als de relatie moeder/pup. En een 'time out' in de bench heb ik een moederhond of andere volwassen hond ook nog nooit aan een pup zien geven trouwens...quote:Op zondag 27 januari 2013 21:38 schreef JerryLee het volgende:
[..]
Correctie op basis van pijn ?
Word snel een glijdende schaal :actie >reactie
Onder elkaar is de kracht nagenoeg gelijk
een moederhond kan het in de regel verbaal af
http://www.dogweb.nl/gedrag/corrigeren.html
http://www.puppyopvoeden.nl/hond-staffen-of-belonen/
Goed om te lezen, hopelijk blijft het werkenquote:Op zondag 27 januari 2013 20:46 schreef lily het volgende:
Nou, korte update:
Ik heb de tip van Miss_Isis toegepast. Zijn bek dichtgeknepen toen hij beet.
Ik wil niet meteen halleluja roepen maar het werkte![]()
Hij schrok ervan en vond het niet bepaald leuk. Meteen daarrna deed hij lief en kwam hij bij me kroelen.
Voor het eerst sinds dagen deed hij "normaal", gewoon spelen en af en toe ff langskomen voor een aai. Hij probeert het af en toe weer ff maar dan knijp ik zijn bek dicht en dan kiest hij eieren voor zijn geld.
wow, tot nu toe![]()
thx
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.en deze nog bij zijn mama:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door lily op 30-01-2013 11:49:01 ]
Geen raad maar lees dit eens door onder het mom gedeelde smart :quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:05 schreef lily het volgende:
Ik heb toch wel te vroeg gejuiched.
Hij bijt nog steeds flink en een time-out in de bench is vaak onoverkomelijk, dus dat passen we weer toe.
De kinderen zijn helemaal niet in staat om hem te corrigeren. Daarvoor is hij te wild en bijterig.
We zullen dit zeker zelf moeten doen, ook voor hen, dus flink aan de bak de komende maanden (met kinderen erbij moet je dubbel opvoeden).
Ze willen dus helemaal niet met hem spelen want dat gaat gewoon niet. Gewoon door het huis lopen lukt al niet zonder dat je hem in je been hebt hangen. Als je op de bank gaat zitten, vliegt hij meteen op je (bijtend).
We hebben ondertussen allemaal al van alles kapot (broeken, mouwen en handen).
Heftig pupje is het.
Nee die dental en dergelijke dat is allemaal kleur/vulstoffen en conservering.quote:Op woensdag 30 januari 2013 12:03 schreef lily het volgende:
Ja, ik heb natuurlijk al flink gegoogled en we zijn zeker niet de enige las ik al. Hij heeft zeker al een flinke lading speeltjes en kauwartikelen maar blijkbaar zijn wij toch echt interessanter.
Ach ja...blijven uitproberen maar. Komt wel goed.
Oh, van die kauwsnacks, die dentalsnacks enzo. Maakt niet uit welk merk maar hij krijgt er accuut diarree van. Hij vindt ze heerlijk maar die bewaren we nog maar even.
Wel jammer.
De droge hondenkoekjes verdraagt hij wel.
Kauwbotten ook maar die vindt hij nog niet interessant.
En puzzelen?
Die moet ik even opzoeken...
edit: gevonden
wow, echt puzzels voor honden...werkt dat echt?
Nee, we zullen dit zeker niet afdoen met normaal puppygedrag dus "laat maar gaan". We moeten aan de bak en willen graag straks een stabiele hond dus als het mis dreigt te gaan zal ik zeker aan een bel trekken.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:06 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik zou je nog wel mee willen geven om je er niet bij neer te leggen dat hij nou eenmaal zo is of dat het normaal is dat hij zich zo gedraagt. Dus mocht het niet verbeteren met de gegeven tips dan zou ik toch ook overwegen om een gedragsdeskundige of trainer eens mee te laten kijken met hoe het gaat in huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |