abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121539091
Ahh haha. CBO lukt me wel. Bij de initiële cijferanalyse vindi k die kenmerken nooit. Grootte lukt wel! :D
pi_121540575
Op dat vraagstuk dien je wel zo goed als maximaal te kunnen scoren gezien je al zeker weet welke vraag gesteld wordt.
pi_121542434
- Vergelijking met vorig jaar en groepsvermogen. Post materieel/diepgaande invloed
- Aangeven waar de post uit bestaat
Bijv. bij voorraden bestaat uit nieuwe auto's, gebruikte auto's, onderdelen, voorziening incourantheid. Gewaardeerd tegen waardering. Directie verwacht dalende vraag naar gebruikte auto's --> waardering gebruikte auto's wel goed? Het is gewoon verbanden uit de case zoeken die met de post te maken hebben.
- Waarop controleer je de post

Zo heel moeilijk is dat toch niet?
pi_121542452
De closing rate method wordt toch toegepast wanneer de deelneming een andere functionele valuta heeft dan de moeder?
pi_121543229
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:50 schreef Maikel088 het volgende:
De closing rate method wordt toch toegepast wanneer de deelneming een andere functionele valuta heeft dan de moeder?
Ja. En temporal als het gelijk is als van de moeder.
pi_121549199
Heb even een documentje gemaakt als samenvatting van belangrijke artikelen en/of rijtjes. Ik denk dat het wel handig is om dit - naast de overige boeken- in de eerste 1,5 uur erbij te houden. Ik heb er namelijk ook wat standaardrisico's + beheersmaatregelen ingestopt. Deze komen uit voorgaande OAT's. Als je in de casus risico's vindt, kun je er overal al meteen 3 beheersingsmaatregelen bijzetten.

Ik heb zelf namelijk nog wel eens moeite om er een aantal te verzinnen.

https://www.dropbox.com/s(...)g%20bij%20casus.docx

Mocht iemand nog opmerkingen of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag :)
pi_121549763
welke risicos zijn niet fraude en complex bij jou bestand?
pi_121550113
Wat bedoel je? Dit zijn wat standaardrisico's, zonder jaarrekeningposten of significantie erbijgezet.
pi_121550361
Goede samenvatting en erg nuttig. Wel een opmerking... Activa controleer je niet op juistheid, maar op bestaan/eigendom. Dat lijkt op elkaar, maar is niet hetzelfde.
pi_121551084
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:02 schreef Maikel088 het volgende:
Goede samenvatting en erg nuttig. Wel een opmerking... Activa controleer je niet op juistheid, maar op bestaan/eigendom. Dat lijkt op elkaar, maar is niet hetzelfde.
Je hebt gelijk, maar in voorgaande OAT's kom ik toch vaak het volgende tegen:

Juistheid (bestaan, eigendom en waardering)

alsof dat de drie onderdelen van het begrip 'juistheid' zijn. Maar ik snap wat je bedoelt :)
pi_121551121
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:36 schreef GuitarJJ het volgende:
Heb even een documentje gemaakt als samenvatting van belangrijke artikelen en/of rijtjes. Ik denk dat het wel handig is om dit - naast de overige boeken- in de eerste 1,5 uur erbij te houden. Ik heb er namelijk ook wat standaardrisico's + beheersmaatregelen ingestopt. Deze komen uit voorgaande OAT's. Als je in de casus risico's vindt, kun je er overal al meteen 3 beheersingsmaatregelen bijzetten.

Ik heb zelf namelijk nog wel eens moeite om er een aantal te verzinnen.

Mocht iemand nog opmerkingen of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag :)
Thanks, ben je zeer dankbaar :) Bij aanknopingspunt ter beschikking stellen van personeel moet het toch shoptime = jobtime + indirecte uren zijn?

Wat zijn nog andere dingen die volgens jullie handig zijn om op te schrijven?

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:02 schreef Maikel088 het volgende:
En wat is dan het verschil volgens jou?

[ Bericht 2% gewijzigd door MJ23 op 14-01-2013 16:38:08 ]
pi_121552290
Bestaan waardering en eigendom zijn de kenmerken van juistheid. Netals dat toereikendheid dat is van volledigheid.

Mooie samenvatting trouwens. wel jammer dat VBC zo specifiek is en dus niet samen te vatten.

Standaardzinnen van controleplan nog erbij zou handig zijn. :D "De accountant beoordeelt de tussentijdse cijfers... enz
pi_121552501
Wanneer er sprake is van meerdere verkoopprijzen en dus verschuivingsrisico... Onder welke ''letter'' van fraude valt dat dan? Fraude of Complexiteit?
pi_121552585
Ik zou zeggen complexiteit.
pi_121552733
Motiveer uw antwoord. :o
pi_121553009
Ik heb volgende week een tentamen waar o.a. de begrippen juistheid en volledigheid na voren komen. Aangezien ik geen accountant ben maar een bedrijfseconoom / controller is dit mij nog steeds niet geheel duidelijk. Kan iemand dit gedetailleerd uitleggen of heeft iemand er een uitleg over? Wat controleer je nou precies op juistheid en wat op volledigheid?

In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele moeite :)
pi_121553209
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:00 schreef HenkXL het volgende:
Ik heb volgende week een tentamen waar o.a. de begrippen juistheid en volledigheid na voren komen. Aangezien ik geen accountant ben maar een bedrijfseconoom / controller is dit mij nog steeds niet geheel duidelijk. Kan iemand dit gedetailleerd uitleggen of heeft iemand er een uitleg over? Wat controleer je nou precies op juistheid en wat op volledigheid?

In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele moeite :)
Google Noordhoff Informatieverzorging in perspectief en bekijk het hoorcollege 'Dienstverlening met beschikbaarstellen van ruimtes met spec reservering' . Dan wordt het duidelijk.
pi_121553310
Debetposten op juistheid, creditposten op volledigheid.

Je wilt weten dat wanneer jij een debiteur voor ¤ 100 waardeert, dit ook voor het juiste bedrag is gewaardeerd. Je wilt weten wanneer het bedrijf zegt dat het gebouw 500.000 waard is, dit ook daadwerkelijk de echte waarde is.

Met betrekking tot de creditposten wil je weten of je bijvoorbeeld alle crediteuren hebt opgenomen, of de schulden die jij hebt ook allemaal op de balans staan.

Voor de rest heb ik niet zoveel zin om verder in detail te treden :p
pi_121553979
Thx voor de info beiden!
pi_121556519
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:18 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Thanks, ben je zeer dankbaar :) Bij aanknopingspunt ter beschikking stellen van personeel moet het toch shoptime = jobtime + indirecte uren zijn?

Klopt, aangepast!

quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:45 schreef Faeroer het volgende:
Bestaan waardering en eigendom zijn de kenmerken van juistheid. Netals dat toereikendheid dat is van volledigheid.

Mooie samenvatting trouwens. wel jammer dat VBC zo specifiek is en dus niet samen te vatten.

Standaardzinnen van controleplan nog erbij zou handig zijn. :D "De accountant beoordeelt de tussentijdse cijfers... enz
Nou vooruit, een paar standaardzinnen toegevoegd! :P

pi_121560364
Iemand nog tips voor dingen die belangrijk zijn uit VRA Wet- en regelgeving? VGC, conceptueel raamwerk etc. heb ik al.
pi_121561288
Tijdens oude OAT's en losse tentamens EXV hebben we vaak zat de opgave gehad om de nettovermogenswaarde (en tevens de betaalde goodwill) te berekenen bij de aanschaf van een deelneming.

Vaak zitten er een aantal mutaties in, zoals een stille reserve op de gebouwen, welke je in de eerste verwerking van de deelneming meeneemt. Dat is verder niet zo heel moeilijk.

Als je deze deelneming nou ook moet consolideren, neem je dan ook deze aanpassingen mee in de consolidatie? Ja toch? :? (dus dat je niet de boekwaarde van de gebouwen zomaar overneemt, maar deze verhoogt met de stille reserve)
pi_121562219
Uiteraard. De moeder 'ziet' de over te nemen activa immers met andere waarden (fair-value). Of dat nou in de vorm van een deelneming is of de overgenomen activa/passiva.
pi_121563819
Mag je tijdens de 1e anderhalf uur boeken en aantekeningen naar keuze erbij houden? En mag je ook aantekeningen maken?
pi_121563889
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:42 schreef ItWasWritten het volgende:
Mag je tijdens de 1e anderhalf uur boeken en aantekeningen naar keuze erbij houden? En mag je ook aantekeningen maken?
Serieus, naar wat voor baggerschool ga je heen? Of ga je naar de trainingen met een banaan in je oor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')