Op vrijdag 22 juni 2012 22:31 schreef Iemand91 het volgende:[..]
Tja, het werkt nu. Eigenlijk moet de baan wel langer maar er zijn 2 redenen waarom ze zo laag aanvliegen:
- De baan is maar 2300 meter lang. Dat is eigenlijk te kort voor grote toestellen als de 747.
Ter vergelijking; 'onze' Polderbaan (die vijfde baan) is 3800 meter lang (en rete lange taxibaan erna toe)
- Onderstaand zit aan de andere kant van de baan. Een landing afbreken en weer optrekken is bijna onmogelijk, zo niet onmogelijk:
Nog een aantal bizarre (en daarmee indrukwekkende) vliegvelden die mij te binnenschieten:
Gibraltar:1: Een van de drukte wegen van Gibraltar kruist de landings- startbaan!
2: Die rots daar op de achtergrond creeërt gigantische rukwinden waardoor vliegtuigen eerst omhoog geduwd worden en daarna juist naar de grond gedrukt worden.
Madeira, Spanje:[
afbeelding ]
Landingsbaan was te kort, dus wat doe je? Je bouwt een brug en verlengt 'm!
Congonhas Airport, Sao Paulo, BraziliëMidden in de stad São Paulo. Gigantische helling aan het eind van de baan en had vaak problemen van water op de baan; ofwel veel ongelukken waarbij de vliegtuigen doorgeschoten zijn en de weg/bebouwing onderaan ingeschoten zijn; het bekendste ongeval is
TAM Airlines Flight 3054.
Courchevel International Airport, Frankrijk:Hier hoef ik niet veel over uit te leggen; je ziet het wel.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederlandse Antillen:Ook redelijk duidelijk dacht ik. Is overigens maar beperkt toegankelijk voor vliegverkeer. Baan is ook maar 400 meter lang.
Kai Tak Airport, Japan:Min of meer zelfde tafereel als op Sint Maarten; laag aanvliegen over de (ditmaal) de woonwijk omdat de baan uitloopt in de zee (waar ook genoeg vliegtuigen in zijn beland na doorgeschoten te zijn)
Vloog men boven dat schaakbord (foto 2) dan moest men scherp naar rechts sturen om te landen.
Ligt er nu om begrijpelijke reden (toch jammer) zo bij:
Tenzing-Hillary (Lukla) Airport, Nepal:Baan is maar 460 meter lang, stijgt 12%, hoge bergen achter de baan en een ruim 600 meter diep dal ervoor, hoog gelegen (2800 meter boven zeeniveau) ofwel weinig lift.
En kom je aanvliegen dan land je. Je kunt het niet afbreken.
En zo zijn er nog wel een paar indrukwekkende vliegvelden. Helaas worden sommige zelden gebruikt, anderen zijn gesloten maar wat zijn ze gaaf.
Overigens, land opspuiten voor een (internationaal) vliegveld? Dat doen ze in Japan wel ff:
Kansai International Airport: