abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5592915
Hoi

Ik ben al een tijd van plan om, na 2,5 jaar acoustisch gespeeld te hebben, een electrische gitaar te gaan kopen

Ik heb echter totaal geen verstand van electrische gitaren, dus ik heb wat advies nodig. Ik ben dus een beginner, en ik vraag me af wat nou een goede gitaar is. Ik zie bijvoorbeeld op marktplaats.nl talloze "Strat-imitaties" maar zijn die het geld uberhaupt wel waard? (Ik vind het "Strat-model" namelijk echt mooi )

Ik ben ook benieuwd voor hoeveel geld je nou al een acceptabele gitaar hebt.

pi_5593006
Mooie site, wel wat weinig info over de producten zelf...
  donderdag 29 augustus 2002 @ 21:50:21 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_5593256
Mijn ervaring is dat je een goeie gitaar vanaf ongeveer 250 euro koopt, oplopend tot hoe gek je het zelf wilt maken.

Er zijn een aantal grote merken, zoals Fender en Gibson, die vrij dure gitaren maken. En er zijn een hoop imitaties die bv in lage loonlanden (zoals Korea) worden gefabriceerd en daardoor een stuk goedkoper zijn. Het lijkt me verstandig om als beginner een gitaar uit de 2e klasse te nemen. Een aantal aardige merken zijn dan o.a. Epiphone, Ibanez en Squier.

De strat die je noemt (vooral Squier maakt veel imitatie-strats) is afkomstig van de stal van Fender en is een vrij all-round rockgitaar met als kenmerk dat 'ie single coil elementen heeft, waardoor 'ie vrij licht en schel klinkt. Doordat er 3 elementen op zitten, heb je een behoorlijke diversiteit in geluid waardoor je bijna alles kan spelen met een Strat. Ook zijn er imitatie-strats met single- en dubbele elementen (hummbuckers) waardoor je diversiteit in geluid nog groter is.

Een andere groot model is de Les Paul, die veel door Epiphone wordt gemaakt, als imitatie van Gibson. Deze gitaren hebben juist 2 hummbuckers waardoor ze zwaar, dik en warm klinken. Een hele andere sound dan die van een Strat. Bovendien hebben Les Pauls over het algemeen geen tremolo, waardoor je makkelijker kunt stemmen en minder snel ontstemt. Nadeel is natuurlijk dat je mogelijkheden minder zijn, maar ik denk niet dat je als beginnen speler veel gebruik zal maken van een tremolo.

Dan heb je nog Ibanez, die voornamelijk bekend is geworden om z'n 7-snarige gitaren (ideaal voor hele dikke nu-metal en andere zware shit). Maar ze hebben ook veel andere modellen, vaak leuk geprijst. Hun basismodel lijkt wat op een strat, maar is toch een eigen design. Ze hebben vanalles (single coil, hummbucker). Het zijn voornamelijk heftige rockgitaren, gericht op het zwaardere werk, maar uiteraard kun je er alles op spelen. Groot nadeel van Ibanze vind ik zelf, is dat bijna al hun gitaren een Floyd Rose-tremolo hebben, wat het stemmen erg lastig maakt. Maar ze hebben ook een paar gitaren die dit niet hebben. Bovendien is het voornamelijk persoonlijke voorkeur of je dit wel of niet prettig vind.

Uiteraard zijn dit slechts 3 voorbeelden, er zijn zoveel gitaarmodellen als er sterren zijn. Maar dit zijn wel 3 grote. Er zullen vast anderen genoeg zijn in dit topic die je meer kunnen vertellen over andere modellen waarin je misschien geïnteresseerd bent

Gitaren kiezen is eigenlijk vooral een kwestie van proberen, proberen en nog 'es proberen. Iedere gitaar klinkt en speelt anders, dus het komt voornamelijk op persoonlijke voorkeur aan. Maar als je zorgt dat je een gitaar koopt van een goed merk en niet te zuinig wilt zijn, moet het lukken om iets te vinden wat bij je past.

Succes!

pi_5593405
Bezit je zelf ook nog een gitaar, Tijn?
  donderdag 29 augustus 2002 @ 21:59:25 #6
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_5593431
Kheb zelf een Epiphone Les Paul, vooral omdat ze makkelijk te stemmen zijn en ik wel hou van een zwaar geluid. Bovendien zien ze er niet uit alsof je de tent gaat afbreken (zoals ik nog wel 'es bij Ibanez het geval vind) maar issie juist best elegant
pi_5593501
Zon Les Paul lijkt me zo groot en log, een strat vind ik wat dat aangaat meer bij mijn lengte (1.70 ongeveer) passen Maar niettemin een mooie gitaar.
Is het btw echt belangrijk dat de gitaar makkelijk te stemmen is?
  donderdag 29 augustus 2002 @ 22:05:54 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_5593553
Een Les Paul is kleiner dan een Strat hoor

Maaruh... aangezien stemmen wel belangrijk is, vind ik wel belangrijk dat je er ff over nadenkt. Nadeel van een tremolo is gewoon dat het stemmen lastiger gaat en als er een snaar knapt, begint het hele circus weer van vooraf aan. Met een simpele brug zoals op een Les Paul schuif je gewoon je snaar erin, aandraaien en klaar.

pi_5593600
Hehe, ik dacht echt dat die Les Pauls een stuk groter waren? Maar er zijn ook strat (imitaties) zonder tremolo's, toch...
pi_5593639
Op een Strat met een normale tremolo is snaren wisselen en stemmen ook heel simpel (ik heb er zelf een), het gaat om gitaren met een Floyd Rose locking-tremolo zoals de meeste Ibanez-modellen, daar is snel snaren verwisselen een drama, omdat je ze los moet draaien met een sleuteltje.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 29-08-2002 22:11]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 29 augustus 2002 @ 22:11:03 #11
3869 David
Drum the drums
pi_5593652
Ik dacht dat het mogelijk was je tremolo-arm eraf te draaien/vijzen

(Sla me niet dood als dat niet zo is, ik ben geen gitarist)

pi_5593674
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 22:10 schreef Zander het volgende:
Op een Strat met een normale tremolo is snaren wisselen en stemmen ook heel simpel (ik heb er zelf een), het gaat om gitaren met een Floyd Rose locking-tremolo zoals de meeste Ibanez-modellen, daar is snel snaren verwisselen een drama, omdat je ze los moet draaien met een sleuteltje.
Ik ben niet van plan om in een band te gaan spelen ofzo, dus echt snel snaren verwisselen is geen vereiste "Slijten" snaren van een electrische gitaar btw sneller dan een acoustische of niet?
pi_5593712
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 22:12 schreef da_rippah het volgende:
Ik ben niet van plan om in een band te gaan spelen ofzo, dus echt snel snaren verwisselen is geen vereiste
Dan maakt het niet zoveel uit, als je die tremolo veel wil gebruiken zou ik dan zelfs eerder voor een Floyd Rose gaan, standaard Strat-tremolo is best wel een onding eigenlijk omdat bij intensief gebruik je gitaar enorm ontstemt.
quote:
"Slijten" snaren van een electrische gitaar btw sneller dan een acoustische of niet?
Wel sneller, denk ik. Ik doe ongeveer een maand met een setje snaren.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5594251
Ibanez JS100 nemen ! Vet relaxte gitaar hehe of een jackson. Dat zijn pas vette metalgitaren
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_5594919
'k Zweer bij een Telecaster.

'k Heb zelf een Squier (toentertijd net geen 400 pieken een goede kwalteit) en natuurlijk een Fender (re-issue uit 72 van de custom series). 9~9~9~9~9~9~9~9~

Stratje is ook wel ok...

me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_5594936
quote:
... 9~9~9~9~9~9~9~9~
NEE! NIKS ZEGGEN

(i suck)

me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_5595019
Ik ben zelf begonnen op een Yamaha Pacifica. Dit zijn op zich ook goede gitaren voor een leuke prijs, destijds Nfl 595,-. Deze heeft twee single coils en een humbucker; daardoor kan je vrij veel stijlen spelen. De single coils zijn wat warmer en de humbucker klinkt lekker zwaar. Het ziet er bijna net zo uit als een Fat-Strat.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 30 augustus 2002 @ 00:39:22 #18
12221 Tijn