Ik ben al een tijd van plan om, na 2,5 jaar acoustisch gespeeld te hebben, een electrische gitaar te gaan kopen
Ik heb echter totaal geen verstand van electrische gitaren, dus ik heb wat advies nodig. Ik ben dus een beginner, en ik vraag me af wat nou een goede gitaar is. Ik zie bijvoorbeeld op marktplaats.nl talloze "Strat-imitaties" maar zijn die het geld uberhaupt wel waard? (Ik vind het "Strat-model" namelijk echt mooi )
Ik ben ook benieuwd voor hoeveel geld je nou al een acceptabele gitaar hebt.
Er zijn een aantal grote merken, zoals Fender en Gibson, die vrij dure gitaren maken. En er zijn een hoop imitaties die bv in lage loonlanden (zoals Korea) worden gefabriceerd en daardoor een stuk goedkoper zijn. Het lijkt me verstandig om als beginner een gitaar uit de 2e klasse te nemen. Een aantal aardige merken zijn dan o.a. Epiphone, Ibanez en Squier.
De strat die je noemt (vooral Squier maakt veel imitatie-strats) is afkomstig van de stal van Fender en is een vrij all-round rockgitaar met als kenmerk dat 'ie single coil elementen heeft, waardoor 'ie vrij licht en schel klinkt. Doordat er 3 elementen op zitten, heb je een behoorlijke diversiteit in geluid waardoor je bijna alles kan spelen met een Strat. Ook zijn er imitatie-strats met single- en dubbele elementen (hummbuckers) waardoor je diversiteit in geluid nog groter is.
Een andere groot model is de Les Paul, die veel door Epiphone wordt gemaakt, als imitatie van Gibson. Deze gitaren hebben juist 2 hummbuckers waardoor ze zwaar, dik en warm klinken. Een hele andere sound dan die van een Strat. Bovendien hebben Les Pauls over het algemeen geen tremolo, waardoor je makkelijker kunt stemmen en minder snel ontstemt. Nadeel is natuurlijk dat je mogelijkheden minder zijn, maar ik denk niet dat je als beginnen speler veel gebruik zal maken van een tremolo.
Dan heb je nog Ibanez, die voornamelijk bekend is geworden om z'n 7-snarige gitaren (ideaal voor hele dikke nu-metal en andere zware shit). Maar ze hebben ook veel andere modellen, vaak leuk geprijst. Hun basismodel lijkt wat op een strat, maar is toch een eigen design. Ze hebben vanalles (single coil, hummbucker). Het zijn voornamelijk heftige rockgitaren, gericht op het zwaardere werk, maar uiteraard kun je er alles op spelen. Groot nadeel van Ibanze vind ik zelf, is dat bijna al hun gitaren een Floyd Rose-tremolo hebben, wat het stemmen erg lastig maakt. Maar ze hebben ook een paar gitaren die dit niet hebben. Bovendien is het voornamelijk persoonlijke voorkeur of je dit wel of niet prettig vind.
Uiteraard zijn dit slechts 3 voorbeelden, er zijn zoveel gitaarmodellen als er sterren zijn. Maar dit zijn wel 3 grote. Er zullen vast anderen genoeg zijn in dit topic die je meer kunnen vertellen over andere modellen waarin je misschien geïnteresseerd bent
Gitaren kiezen is eigenlijk vooral een kwestie van proberen, proberen en nog 'es proberen. Iedere gitaar klinkt en speelt anders, dus het komt voornamelijk op persoonlijke voorkeur aan. Maar als je zorgt dat je een gitaar koopt van een goed merk en niet te zuinig wilt zijn, moet het lukken om iets te vinden wat bij je past.
Succes!
Maaruh... aangezien stemmen wel belangrijk is, vind ik wel belangrijk dat je er ff over nadenkt. Nadeel van een tremolo is gewoon dat het stemmen lastiger gaat en als er een snaar knapt, begint het hele circus weer van vooraf aan. Met een simpele brug zoals op een Les Paul schuif je gewoon je snaar erin, aandraaien en klaar.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 29-08-2002 22:11]
(Sla me niet dood als dat niet zo is, ik ben geen gitarist)
quote:Ik ben niet van plan om in een band te gaan spelen ofzo, dus echt snel snaren verwisselen is geen vereiste
Op donderdag 29 augustus 2002 22:10 schreef Zander het volgende:
Op een Strat met een normale tremolo is snaren wisselen en stemmen ook heel simpel (ik heb er zelf een), het gaat om gitaren met een Floyd Rose locking-tremolo zoals de meeste Ibanez-modellen, daar is snel snaren verwisselen een drama, omdat je ze los moet draaien met een sleuteltje.
quote:Dan maakt het niet zoveel uit, als je die tremolo veel wil gebruiken zou ik dan zelfs eerder voor een Floyd Rose gaan, standaard Strat-tremolo is best wel een onding eigenlijk omdat bij intensief gebruik je gitaar enorm ontstemt.
Op donderdag 29 augustus 2002 22:12 schreef da_rippah het volgende:
Ik ben niet van plan om in een band te gaan spelen ofzo, dus echt snel snaren verwisselen is geen vereiste![]()
quote:Wel sneller, denk ik. Ik doe ongeveer een maand met een setje snaren.
"Slijten" snaren van een electrische gitaar btw sneller dan een acoustische of niet?
'k Heb zelf een Squier (toentertijd net geen 400 pieken een goede kwalteit) en natuurlijk een Fender (re-issue uit 72 van de custom series). 9~9~9~9~9~9~9~9~
Stratje is ook wel ok...
quote:NEE! NIKS ZEGGEN
... 9~9~9~9~9~9~9~9~
(i suck)
Maar het beste advies wat je kunt krijgen blijft toch gewoon: ga naar veel gitarenzaken en speel op alles wat los en vast zit Zo krijg je de beste indruk van wat je nou echt graag wilt. Zeker omdat je al akoustisch gitaar kunt spelen, moet dat geen probleem zijn.
Dit overigens puur omdat de naam zo geweldig bruut klinkt.
'k zit nog een beetje te dubben of ik een Electrische gitaar koop. Maar als ik er een koop, wordt 't zeker weten een Les Paul (ephiphone, denk ik...)
quote:Ja, maar die zijn vanwege de upgrades van vannacht helaas verloren gegaan
Op zaterdag 31 augustus 2002 14:23 schreef Pietjuh het volgende:
hmm er waren eerst hier toch een stuk meer replys bij?
@ Feedback voor 399 eurootjes
feedback:
Errrrg mooie kopie van de Gibson SG uit 1962. Deze Epiphone biedt dezelfde “bite”, toon en speelcomfort voor een fractie van de prijs. De pickups zijn made by Gibson. Top!
quote:Ja gvd! Ik had hier >6 posts inzitten!!!
Op zaterdag 31 augustus 2002 15:07 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, maar die zijn vanwege de upgrades van vannacht helaas verloren gegaan
ontopic: die g-400 is de duurste SG van epiphone volgens mij kan dat wel een goede koop zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |