http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-topcriminelen.dhtmlquote:'Marokkanen vormen nieuwe generatie topcriminelen'
De nieuwe Holleeder is een jonge, criminele Marokkaan. De Amsterdamse recherche voorspelde het vijf jaar geleden al. Met de recente liquidaties van Marokkaanse Amsterdammers lijkt die glazen politiebol gelijk te krijgen. Waar vroeger de geliquideerden Willem, Cor en John heetten, dragen ze tegenwoordig namen als Mohammed, Redouan, Nabil, Youssef en Saïd.
Dat meldt het AD vandaag.
De generatie van Willem Holleeder, rijdend op zijn karakteristieke Vespa, Cor van Hout, Sam Klepper, John Mieremet lijkt langzaam aan het uitsterven. Al was het maar omdat de meesten geliquideerd zijn. Een nieuwe generatie topcriminelen maakt zijn opmars. De nieuwe Holleeders heten Omar, Karim of Mustafa. Ze zijn in tegenstelling tot hun Nederlandse collega's mediaschuw en leven anoniem in hun volksbuurt.
Dat de nieuwe topcriminelen Marokkanen zijn, voorspelde de Amsterdamse politie vijf jaar geleden al. Recherchechef Willem Woelders vertelt dat de kruimeldiefjes van toen nu de zware criminelen zijn. 'De namen verschillen, hun strafblad niet,' zegt hij. 'De jongens op wie ik toen doelde, werken inmiddels landelijk, plegen grote overvallen en schuwen geen geweld.'
Bovenwereld
Er is wel een belangrijk verschil tussen Holleeder toen en de situatie nu, zegt PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch, die 10 jaar bij de Amsterdamse politie heeft gewerkt en zich nog steeds met veiligheid bezighoudt. 'De Holleeder-georganiseerde misdaad is intrigerend, gevaarlijk, omdat het zo verweven is met de bovenwereld. Ik heb nou niet het idee dat de jongens over wie we het nu hebben, daar ook zo verweven mee zijn. Dat is misschien een kwestie van tijd. Aan intelligentie ontbreekt het de Marokkaanse jongens niet, maar door hun achtergrond komen ze misschien moeilijker een netwerk binnen.'
Voor het grote publiek mag de nieuwe generatie dan onbekend zijn, de instanties kennen ze al jaren, de hangjongeren en kruimeldiefjes van toen. Onder het oog van de overheid wisten de jongens uit onder meer de Diamantbuurt uit te groeien tot serieuze criminelen. Volgens Marcouch maken de allochtone criminelen het de politie wel veel lastiger. 'De recherche is grotendeels autochtoon. En dat maakt het praktisch gezien al moeilijker om deze jongens te volgen. Ik heb destijds bij de politie meegemaakt dat wekenlang de verkeerde jongen is gevolgd. Ze dachten dat de verdachte Saddam heette, maar het moest Mohammed zijn. Zoals ik geen Nigerianen en Ghanezen uit elkaar kan houden, weet ik wel Marokkanen van Algerijnen en Tunesiërs te onderscheiden.'
Hij heeft de boel lekker bij elkaar gehouden, stel je toch voor dat deze groep die nb al jaren bekend is flink was aangepakt.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:19 schreef Nielsch het volgende:
"We hadden gewoon meer thee moeten drinken"
J.C.
[ afbeelding ]
Bodemcrimineel is een beter woord.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:23 schreef Lavenderr het volgende:
Topcrimineel, wat een verkeerde benaming vind ik dat toch
Jij denkt van wel?quote:Op zondag 6 januari 2013 11:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
en gevangenisstraffen werken niet immers.
Voor het geld meer niet.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:11 schreef Larafairy het volgende:
Elke vorm van misdaad moet je aanpakken. Of het nu Marokkanen zijn of een willekeurige andere groep van personen.
Tegelijkertijd moet je kijken als land of je de oorzaak van het probleem weg kan nemen. Waarom worden deze personen crimineel?
Volgens mij is het heel simpel. Ze willen zoveel mogelijk geld een aanzien verdienen, en dat gaat crimineel gezien nu eenmaal makkelijker dan op een eerlijkere manier wanneer je niet goed opgeleid bent, en blijkbaar hebben ze geen morele bezwaren hiertegen en een groot deel van hun omgeving ook niet.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:11 schreef Larafairy het volgende:
Waarom worden deze personen crimineel?
Geef ze een eerlijke kans op de arbeidsmarkt.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:11 schreef Larafairy het volgende:
Tegelijkertijd moet je kijken als land of je de oorzaak van het probleem weg kan nemen. Waarom worden deze personen crimineel?
Daar kan je ook eerlijk voor werken, net als elk ander persoon. Ik ga niet zeggen dat ik nooit iets gestolen heb (volgens mij elk kind wel eens iets kleins, al is het maar voor de kick), maar ik ben er nooit vies van geweest om voor mijzelf te kunnen zorgen. Gewoon naar school, leer iets leuks en doe waar je goed in bent. En als je niet wil dat mensen jouw spullen jatten, doe dat dan ook niet bij een ander.quote:
En dat vind ik dus zo jammer. Waarom zit daar het gebrek aan een moreel bezwaar? Dat is dan toch iets wat in de opvoeding moet ontbreken. Ik zou de ouders daarom ook betrekken in zo'n onderzoek en aan hen vragen om hun kinderen in het gareel te houden.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:17 schreef Ludd het volgende:
[..]
Volgens mij is het heel simpel. Ze willen zoveel mogelijk geld een aanzien verdienen, en dat gaat crimineel gezien nu eenmaal makkelijker dan op een eerlijkere manier wanneer je niet goed opgeleid bent, en blijkbaar hebben ze geen morele bezwaren hiertegen en een groot deel van hun omgeving ook niet.
Maar natuurlijk kan dat allemaal,Verschil is 1500E voor een maand of 1500E voor een dagje werk... Dan kiezen dat soort mannen voor het dagje onzuiver werk.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:20 schreef Larafairy het volgende:
[..]
Daar kan je ook eerlijk voor werken, net als elk ander persoon. Ik ga niet zeggen dat ik nooit iets gestolen heb (volgens mij elk kind wel eens iets kleins, al is het maar voor de kick), maar ik ben er nooit vies van geweest om voor mijzelf te kunnen zorgen. Gewoon naar school, leer iets leuks en doe waar je goed in bent. En als je niet wil dat mensen jouw spullen jatten, doe dat dan ook niet bij een ander.
Ik zou persoonlijk nooit iemand op zijn ras, uiterlijk, geloofsovertuiging of wat dan ook afwijzen. Persoonlijk ken ik ook geen mensen in mijn omgeving die dat doen.quote:Op zondag 6 januari 2013 12:19 schreef betyar het volgende:
[..]
Geef ze een eerlijke kans op de arbeidsmarkt.
Dus het is hebzucht?quote:Op zondag 6 januari 2013 12:24 schreef FAUSTINO het volgende:
Maar natuurlijk kan dat allemaal,Verschil is 1500E voor een maand of 1500E voor een dagje werk... Dan kiezen dat soort mannen voor het dagje onzuiver werk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |