abonnement Unibet Coolblue
pi_121115514
Als er speciale topics zijn voor schaatsen, schansspringen en biathlon moet er natuurlijk ook een geopend worden voor langlaufen. Een van de oudste en zwaarste sporten ter wereld. Het nieuwe seizoen is al weer begonnen.

Langlaufen is de sport van legendes als Bjorn Daehlie, Raisa Smetanina, Stefania Belmondo (die het olympisch vuur mocht aansteken in Turijn) en Wladimir Smirnov, maar ook van de gevallen sterren Larissa Lazutina en Johann Muhlegg.



Waar in het verleden de Scandinavische landen en Rusland als enigen heersten is de sport inmiddels een stuk mondialer. Tegenwoordig zijn ook Italie, Duitsland, Frankrijk, Canada, Tsjechie, Polen, Zwitserland, Oostenrijk en Estland erg succesvol.

Zo nu en dan duikt er zelfs een verdwaalde Keniaan, Ethiopier of Braziliaan op:



De absolute heerseres bij de dames is de Noorse Marit Bjorgen. Maar zij kon wegens ziekte geen titels winnen op de afgelopen Winterspelen. Ze moest zich met een zilveren plak tevreden stellen. De Estse Kristina Smigun en de Tsjechische Katerina Neumannova wonnen wel titels in Turijn en zullen waarschijnlijk Bjorgen\'s grootste rivalen zijn. Op de sprintonderdelen zijn vooral de Zweedse dames (Andersson en Dahlberg) en de Canadese vrouwen (Crawford, Renner) erg rap.

Bij de heren is de top wat breder. Je hebt sterke Duitsers als Angerer, Teichmann en Sommerfeldt. Maar ook de Rus Evgeni Dementiev (olympisch kampioen op de gecombineerde achtervolging), de Noor Frode Estil en de Est Andrus Veerpalu (olympisch kampioen op de 15 km). De grote olympische held was echter de Italiaan Giorgio Di Centa. Winnaar op het koningsnummer, de 50 km, en met het Italiaanse team. Zijn landgenoot Pietro Piller Cottrer, ook winnaar van goud met het Italiaanse team, is ook erg sterk. Op de sprint is olympisch kampioen bjorn Lind uit Zweden de grote vorst.

Zoals eerder gezegd was het nieuwe seizoen dit weekend geopend met wedstrijden om de wereldbeker op kunstsneeuw in het altijd gezellige Dusseldorf. Zweden won de teamsprint bij de mannen en Noorwegen bij de vrouwen.

Het is een na-olympisch seizoen wat bij velen toch een soort van mosterd na de maaltijd gevoel teweeg brengt. Maar dit seizoen worden er wereldtitels betwist is het koude Japanse Sapporo. Deze kampioenschappen worden van 22 februari tot en met 4 maart 2007 gehouden.

http://www.sapporo2007.com/english/index.html

En om het dan compleet te maken nog een overizcht van de hele world cup in PDF:

http://www.fis-ski.com/data/document/cc0607.pdf
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_121115546
Kowalczyk was net lekker bezig, 15 kilometer in haar eentje. Benieuwd naar de rest dit weekend.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_121117405
Zo te zien is het een 'point-to-point'-race? Nu de mannen (in de herhaling), blijft erg tof wat ze de laatste jaren van de Tour de Ski hebben weten te maken! :)
Jack does it in real time...
  Redactie Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 11:10:54 #4
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_121144105
Klassieke stijl nu op Eurosport geloof ik. Vind dit zo leuk om te zien altijd, maar wist niet dat er twee stijlen waren. :@
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_121144285
Ik zit klaar :P

Benieuwd naar Kalla, die was gister sterk bezig.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Redactie Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 11:18:46 #6
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_121144438
Wat is van het langlaufen Olympisch? En dan bedoel ik, welke afstanden en stijlen?
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_121144594
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 11:18 schreef DeLuna het volgende:
Wat is van het langlaufen Olympisch? En dan bedoel ik, welke afstanden en stijlen?
Men's sprint, team sprint, 30 km pursuit, 15 km, 50 km and 4x10 km relay; women's sprint, team sprint, 15 km pursuit, 10 km, 30 km (women) and 4x5 km relay.

Dit was in 2010. Stijlen kan ik zo 1-2-3 niet vinden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_121144621
http://en.wikipedia.org/w(...)2010_Winter_Olympics

Dus 15 kilometer (om de beurt starten, tijd telt), 15 + 15 kilometer (massstart, helft klassiek, helft freestyle en dan een 'pitstop' halverwege om ski's te wisselen), 50 km massastart, relay, sprint en team sprint dus.

En zie dat om de Spelen het wisselt of de 50 kilometer freestyle / classic is, net als op de 15 kilometer, dat wist ik niet!

Want hier zie je bijv. de wedstrijden in 2006: http://en.wikipedia.org/w(...)2006_Winter_Olympics en 2002: http://en.wikipedia.org/w(...)2002_Winter_Olympics
Jack does it in real time...
pi_121144668
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Redactie Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 11:27:46 #10
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_121144745
Ah thanks.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_121144845
Bij biathlon komt er trouwens een gemengde estafette bij, wel gaaf.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_121145138
Wahaha, het eerste deel was ruim zes jaar open.
pi_121145646
Goeiendag, Kowalczyk... _O- _O_
Jack does it in real time...
pi_121145655
Kowalczyk, jeetje zeg.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Redactie Sport vrijdag 4 januari 2013 @ 11:55:07 #15
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_121145677
Wow :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 4 januari 2013 @ 13:21:08 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_121148595
Mooi zoals Northug zich echt totaal leeg gevochten heeft :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_121188255
Hoe frustrerend moet het wel niet zijn voor een Johaug als je tegen zo iemand (Kowalczyk) moet opboksken :D
pi_121188364
TDS beslist, Kowalczyk deelt op die laatste 5 kilometer nog een enorme lel uit, Johaug stort nog helemaal in op het einde en verliest zo alle hoop op de eindzege. Wat een machtsvertoon :D
pi_121188458
Kowalczyk is wel enorm sterke deze TdS zeg. Hulde, dit toernooi is echt haar specialiteit.
pi_121188500
Ik hou echt van de Tour de Ski. Ik vind het een mooi concept. Een stukje sportnostalgie erbij rond de feestdagen, hoewel het toernooi zelf nog maar enkele jaren bestaat.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 13:09:43 #21
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_121188564
Dit is nog saaier om te kijken dan curling.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 5 januari 2013 @ 13:11:22 #22
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_121188614
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 12:57 schreef Columbiafan het volgende:
Hoe frustrerend moet het wel niet zijn voor een Johaug als je tegen zo iemand (Kowalczyk) moet opboksken :D
Ze heeft ook al gezegd dat ze de Wereldbeker pas over een jaar of 5 verwacht te kunnen winnen, dus eigenlijk heeft ze het tegen Kowalczyk en Bjoergen al een beetje opgegeven :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_121188637
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:09 schreef Equites het volgende:
Dit is nog saaier om te kijken dan curling.
Races tegen de klok met intervalstart zijn soms saai ja, maar massastartwedstrijden en de sprint zijn wel leuk.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 5 januari 2013 @ 13:12:36 #24
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_121188653
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 13:09 schreef Equites het volgende:
Dit is nog saaier om te kijken dan curling.
Dan post je hier toch niet? Elke sport heeft mensen die het leuk vinden om te kijken :)

On-topic: Erg jammer dat Bjoergen er niet bij kon zijn, ik ben benieuwd of zij Kowalczyk serieuze tegenstand had kunnen bieden, ze leek toch prima in vorm.


Edit: Ja wat Leatherface ook zegt, intervalstarts vind ik ook niet altijd echt boeiend, en de achtervolging vind ik een beetje raar :P
Massastart en vooral sprint vind ik leuk :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_121188671
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 12:57 schreef Columbiafan het volgende:
Hoe frustrerend moet het wel niet zijn voor een Johaug als je tegen zo iemand (Kowalczyk) moet opboksken :D
Desondanks heeft Johaug wel een mooie erelijst vind ik. Charlotte Kalla ook. Maar ze kunnen nog niet een heel seizoen domineren zoals Kowalczyk en Bjoergen.

Kalla is desondanks al olympisch kampioene en winnares van de TdS. Johaug werd wereldkampioene in Oslo en ze heeft ook een gouden plak op de estafette. Ze kunnen als ze hun dag hebben een grote wedstrijd winnen, maar niet een heel seizoen top zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Leatherface op 05-01-2013 13:19:56 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')