Het is niet echt handig als je het niet van tevoren mededeelt (doch de verantwoordelijkheid van de persoon die presenteert) maar het bord is zeker geen slechter middel dan een projectiescherm, onder de voorwaarde dat de ruimte niet al te groot is zodat iedereen het goed kan zien. Nadelen van het presenteren via een projectiescherm zijn de passievere houding van de presentator, het slechter aanvoelen van het gepaste tempo en het voorlezen. Het hangt natuurlijk van de persoon af in welke mate dit een probleem is maar voor de minder grote talenten (90% van de docenten?) helpt het volgens mij wel dat het bord de presentator dwingt om met een andere houding en in een andere stijl te presenteren.quote:Op maandag 18 februari 2013 16:41 schreef speknek het volgende:
Wat een arremoei, ik zou mijn laptop omhooghouden, dat ze daar maar naar moeten kijken.
Welke zaal in welke gebouw? Ik heb inmiddels in het merendeel van de gebouwen les gehad of een examen afgelegd maar dat ben ik nog niet tegen gekomen. Toegegeven, de inrichting is vaak nogal sober (het voelt wat Oostblokachtig en dat gevoel krijg je al als je de buitenkant van sommige gebouwen ziet) maar niet zo erg als dat jij hier omschrijft.quote:Over armoede gesproken, had vandaag mijn eerste college bij m'n nieuwe baan (ja na een jaar), werd me een of ander zaaltje gegeven dat ik niet kende. Het was maar goed dat ik een uur van tevoren ging kijken, want het was echt een soort bezemhok aan tafels en stoelen die opgestapeld stonden. Gordijnen die half naar beneden hingen, ondefinieerbare vlekken overal. Ben een half uur bezig geweest de boel te verschuiven naar iets toonbaars (was nog steeds een dump, de brandweer zou het hele gebouw afgesloten hebben als ze het zagen). En dan hebben ze wel een beamer, maar geen computer. Het is dat ik van m'n eigen geld een laptop had gekocht, anders kon ik alsnog geen lesgeven. Ik was altijd verbaasd dat ze bij de TU zoveel geld voor dingen hadden, maar ik weet nu waar ze het vandaan halen.
Dat is alleen als je slides met bulletpoints hebt. In de sequentie van beelden en timing kun je echt wel meer overbrengen dan alleen wat verbale communicatie.quote:Op maandag 18 februari 2013 18:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet echt handig als je het niet van tevoren mededeelt (doch de verantwoordelijkheid van de persoon die presenteert) maar het bord is zeker geen slechter middel dan een projectiescherm, onder de voorwaarde dat de ruimte niet al te groot is zodat iedereen het goed kan zien. Nadelen van het presenteren via een projectiescherm zijn de passievere houding van de presentator, het slechter aanvoelen van het gepaste tempo en het voorlezen. Het hangt natuurlijk van de persoon af in welke mate dit een probleem is maar voor de minder grote talenten (90% van de docenten?) helpt het volgens mij wel dat het bord de presentator dwingt om met een andere houding en in een andere stijl te presenteren.
Veel docenten komen vlak voordat de les begint binnen, zij moeten net als de studenten in het kwartier pauze van de ene zaal naar de andere, soms van de ene kant van het terrein naar het Paviljoen.quote:Op maandag 18 februari 2013 19:56 schreef speknek het volgende:
Dat komt je ook niet tegen als de docent van tevoren het een beetje toonbaar maakt .
De standaardlokalen daar ken ik maar dat zaaltje zal ik waarschijnlijk nog niet hebben gezien. Ach ja, het is ook geen feest om met 120 studenten gedumpt te worden in een lokaal wat een capaciteit van 100 studenten heeft. Dat maken ze bij andere faculteiten mee. Het lijkt me leuk om ooit nog eens met 10 studenten of minder les te hebben in een normaal lokaal, hopelijk gebeurt dat tijdens de masterfase.quote:Was in het Hoofdgebouw, maar echt in zo'n zaaltje dat alleen wij gebruiken.
Eens, het kan een mooie aanvulling zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je ook de rest van de les het projectiescherm moet gebruiken. Los van een discussie over wat beter is, ik denk dat het ook van de persoon afhangt wat voor hem beter werkt maar ik merk bij veel docenten een veel te passieve houding en dat is altijd bij docenten die met een projectiescherm lesgeven. Jij zal dat vast wel herkennen.quote:Dat is alleen als je slides met bulletpoints hebt. In de sequentie van beelden en timing kun je echt wel meer overbrengen dan alleen wat verbale communicatie.
Dit is heel erg herkenbaar, ik ben het volledig met je eens.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:22 schreef Grumpey het volgende:
Sowieso raak ik steeds meer geïrriteerd door de mate waarin wetenschappers (en studenten) hun praatje en hun uitleg laten vormgeven door hun powerpoint ipv andersom. Het stramien waar men zich in powerpoint aan moet houden bepaald in grote mate hoe een praatje loopt. Iedereen kent al die ongeschreven regels wel: niet teveel tekst, grappige opening en afsluiting, een leuke opsomming van onder af, een tabel die je eigenlijk alleen maar uitlegt omdat je hem op je sheet had staan, dat zijpad dat je maar niet uitlegt omdat je sheet dan te verwarrend wordt etc. Ik heb het gevoel dat daarmee het denkproces heel rigide blijft, in ieder geval merk ik dat gevoel bij mezelf.
Waarom niet? Van wie niet?quote:Soms zou ik gewoon weer leuk een praatje al staand en rondlopend willen vertellen aan mensen, met alleen 1 sheet met contactgegevens in beeld. Helaas mag dat bijna al niet meer in de tak waar ik in zit
Structuur is goed, het niet kunnen afwijken van die structuur niet. Wat me echter echt stoort aan die PP-slides is dat je tegenwoordig wordt verondersteld om ervan te leren. Dat is echt rampzalig gezien de telegramstijl, een goed dictaat werkt veel beter.quote:Op maandag 18 februari 2013 21:57 schreef speknek het volgende:
Naar mijn mening is er an sich niets mis met een herkenbare structuur, dat kan de leeropbrengst vergroten.
Op mijn afdeling kan ik het nog wel maken, zeker als ik het in 3 zinnen aangeef aan het begin. Maar op een conferentie, met allemaal hele serieuze artsen en professoren, is weinig flexibiliteit aanwezig over hoe iets gebracht moet worden. Als een Chinees op een conferentie alleen maar paarse letters heeft wordt daar al lacherig en enigzins afkeurend over gedaan.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dit is heel erg herkenbaar, ik ben het volledig met je eens.
[..]
Waarom niet? Van wie niet?
Ohja dat sowieso. Er wordt je alleen geen tijd meer gegund om ze te schrijven . Met de manier waarop ze bij een gemiddelde universiteit je tijd aan onderwijs normeren (50/50 m'n reet) heb je net genoeg tijd een extreem slechte PP in elkaar te flansen. Een dictaat schrijven is natuurlijk ook nergens onderdeel van een tenure track. Sowieso betekent een boek schrijven linea recta de wetenschappelijke wiegendood.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Structuur is goed, het niet kunnen afwijken van die structuur niet. Wat me echter echt stoort aan die PP-slides is dat je tegenwoordig wordt verondersteld om ervan te leren. Dat is echt rampzalig gezien de telegramstijl, een goed dictaat werkt veel beter.
Je doelt op je wetenschappelijke geboorte: een thesis?quote:Op maandag 18 februari 2013 22:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohja dat sowieso. Er wordt je alleen geen tijd meer gegund om ze te schrijven . Met de manier waarop ze bij een gemiddelde universiteit je tijd aan onderwijs normeren (50/50 m'n reet) heb je net genoeg tijd een extreem slechte PP in elkaar te flansen. Een dictaat schrijven is natuurlijk ook nergens onderdeel van een tenure track. Sowieso betekent een boek schrijven linea recta de wetenschappelijke wiegendood.
Dat doe ik voortdurend . Het is de enige manier voor mij om te voorkomen dat ik doorratel; als ik de powerpoint 'omsla' en moet denken wat de neuk had ik hier nou weer bij bedacht, dan is dat de pauze waar een gemiddeld publiek naar smacht..quote:Op maandag 18 februari 2013 22:27 schreef Grumpey het volgende:
Mijn schrikbeeld is een presentatie geven waarbij ik eerst kijk wat er op de sheet sta voordat ik bedenk wat ik ga vertellen, en dan vertel wat precies gewoon letterlijk op die sheet staat. Als ik zulke presentaties ga geven mag je me een stomp verkopen
Bedenk je dan wel dat dit voor een deel van je publiek de doodsteek is voor hun interesse om te luisteren. Bij zulke presentaties luister ik niet eens. Of ik kijk idd uit het raam, of ik (als het belangrijk is) ga zelfstandig de sheet doorlezen. Luisteren en lezen tegelijk lukt niet, maar lezen lukt beter dan luisteren, dus vandaar dat ik dan lees. Wel goed om te weten voor je denk ikquote:Op maandag 18 februari 2013 22:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat doe ik voortdurend . Het is de enige manier voor mij om te voorkomen dat ik doorratel, en gepaste pauzes neem voor het publiek; als ik de powerpoint 'omsla' en moet denken wat de neuk had ik hier nou weer bij bedacht.
Nadat ik tot de constatering was gekomen dat:quote:Op maandag 18 februari 2013 22:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Ohja dat sowieso. Er wordt je alleen geen tijd meer gegund om ze te schrijven .
Het verklaart de spelfouten en typfouten die ik teveel op de slides zie staan waaruit duidelijk blijkt dat ze vaak niet worden nagelezen. Ik haat dat altijd (het haalt me uit mijn ritme op de een of andere manier), vooral als ik ze in de vorm van een PDF krijg waardoor ik ze kan corrigeren.quote:Met de manier waarop ze bij een gemiddelde universiteit je tijd aan onderwijs normeren (50/50 m'n reet) heb je net genoeg tijd een extreem slechte PP in elkaar te flansen.
Tja, kwestie van prioriteiten stellen, door de universiteiten of de overheid wel te verstaan. Zorg ervoor dat het onderwijsgeld daadwerkelijk aan onderwijs wordt besteed, zorg ervoor dat de docenten voldoende uren krijgen voor het onderwijs. Last but not least, durf ook mensen puur voor het doceren en puur voor het onderzoeken aan te nemen, dat hoeft echt niet altijd samen te gaan. In de USA en de UK doen ze hier niet moeilijk over en de goede universiteiten daar presteren toch prima?quote:Een dictaat schrijven is natuurlijk ook nergens onderdeel van een tenure track.
Waarom? Gaan collega's op alle slakken zout leggen?quote:Sowieso betekent een boek schrijven linea recta de wetenschappelijke wiegendood.
quote:Op maandag 18 februari 2013 22:33 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Je doelt op je wetenschappelijke geboorte: een thesis?
De grootste mislukking van Hollywood. In ieder geval in de annalen, want ze hebben gewoon miljoenen winst gemaaktquote:
Ik vond de film helemaal niet zo slecht, het idee is inspirerend, de uitvoering was ook wel oké maar ze hadden de film een half uur of meer korter moeten laten duren. Dat geldt wel voor meer films. Andere films daarentegen (Phone Booth) krijgen veel meer gewicht doordat de editor en regisseur er wel voor kozen om de film kort te houden.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:41 schreef Grumpey het volgende:
[..]
De grootste mislukking van Hollywood. In ieder geval in de annalen, want ze hebben gewoon miljoenen winst gemaakt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |