abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:17:25 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121068474
Kun je weten hoe het leven van een kind zal verlopen, alleen door naar zijn sociale en economische achtergrond te kijken? In 1964 bracht Michael Apted voor het actualiteitenprogramma 'World in Action' een groep Britse kinderen uit alle lagen van de bevolking bijeen en filmde hun omgeving, levens en dromen. Het resultaat was '7 Up', en tot nu toe kwam er om de zeven jaar een vervolg. Neil, John, Suzy en de andere elf zijn nu 56 jaar.

Uitgangspunt voor de film was de Jezuïtische spreuk "Geef me een kind tot zijn zevende, en ik toon je de man." Om te onderzoeken of bestemming en persoonlijkheid inderdaad bij geboorte al vastliggen, volgde Apted de kinderen elke zeven jaar. Het werd daarmee officieel de langstlopende 'real-life'-documentaire. Elke zeven jaar is het weer een verrassing voor de regisseur wie er nog mee doet, want de impact van de serie op hun leven is aanzienlijk. In 56 Up is iedereen, op één na, weer van de partij.

Hoe is het voor ze om elke keer zoveel prijs te geven? Al hun omzwervingen, liefdesperikelen en ander ongemak is voor de wereld te zien. Nick was gefrustreerd over de afleveringen: hoe kun je in een aantal minuten per persoon, zeven hele jaren laten zien? Jackie, een gescheiden alleenstaande moeder van drie kinderen, is het achteraf niet altijd eens met de keuzes van de regisseur, ze vindt dat hij vaak een te negatief beeld liet zien. Maar ze kijkt wel elke zeven jaar uit naar zijn bezoek. Peter heeft drie afleveringen niet meegedaan, geschrokken als hij was over de negatieve reacties op zijn uitspraken over Thatcher. Toch zijn ze zich allen bewust van het unieke van 'hun' serie en zijn ze inmiddels trots mee te werken.

Apted merkt dat de hoofdpersonen, nu ze 56 zijn, voorafgaand aan de opnames meer nadenken over wat ze willen vertellen en ze zijn daardoor verrassender en losser in wat ze laten zien van zichzelf dan in eerdere afleveringen.

De Up-serie toont iets dat normaal moeilijk te verbeelden is: het verstrijken van de tijd. Je ziet de modes en relaties veranderen; alleen de klassenverschillen zijn schijnbaar onverwoestbaar.

Nederland2, vandaag, morgen en overmorgen (2,3 en 4 januari) om 22:30
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_121088273
Ik ben benieuwd. Ik heb het een aantal malen gezien.... Hoe het nu is en of je in de oudere van nu toch nog iets terug ziet in het kind van toen.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  woensdag 2 januari 2013 @ 21:51:33 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121088397
Ik heb eigenlijk alle afleveringen tot nu toe gezien, hoewel ik me niet echt weet te herinneren of die van 1964 ook daadwerkelijk in 1964 is uitgezonden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_121088733
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 21:51 schreef golfer het volgende:
Ik heb eigenlijk alle afleveringen tot nu toe gezien, hoewel ik me niet echt weet te herinneren of die van 1964 ook daadwerkelijk in 1964 is uitgezonden.
Die van 1964 zal vast ook wel toen zijn uitgezonden, maar volgens mij heb ik die later gezien.
Ik ben van exact gezelfde geboortejaar als deze mensen, dat geeft het voor mij een extra dimensie.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  woensdag 2 januari 2013 @ 23:45:44 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121094096
Je bent dus van jaargang 1957?

Blijft leuk om allemaal weer terug te zien en vooral die ene die nu weer meedoet na 28 jaar.

Die wat vreemde Neil verbaast mij elke keer weer. Had verwacht dat ie allang zwervend aan z'n einde zou zijn gekomen, maar nu dus nog steeds gemeenteraadslid en lekenpriester.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 donderdag 3 januari 2013 @ 10:47:27 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_121103726
Was het vergeten. Moet het terugzien. Heb ze allemaal gezien denk ik.

Hoe ging het met de verdwaasde eenling/zwerver die ging acteren en de politiek in ging ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 3 januari 2013 @ 10:47:53 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_121103741
Oh ik lees het al :D

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 3 januari 2013 @ 13:07:06 #8
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_121107784
Heb het gister gekeken. Heb ooit een paar jaar geleden de dvd-box gekocht, dus voor mij was het minder dan 7 jaar geleden. Maar toch was het weer erg interessant om de geportretteerden terug te zien. Het blijft een fantastische documentaire met zoveel menselijkheid. Bij Paul en Neil raakte ik zelfs geëmotioneerd. Valt me op dat je toch heel veel terugziet van het kind in de volwassenen. De karakters en maniertjes blijven toch min of meer hetzelfde.

Vind het alleen wel jammer dat het in drie delen wordt uitgezonden.
pi_121116925
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2013 13:07 schreef Lonewolf2003 het volgende:

Vind het alleen wel jammer dat het in drie delen wordt uitgezonden.
Ja, had het ook liever als 1 lange docu gezien.
Maar goed, vanavond en morgenavond dus weer.
Poef.....gone! ©golfer
pi_121131785
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 23:45 schreef golfer het volgende:
Je bent dus van jaargang 1957?

Blijft leuk om allemaal weer terug te zien en vooral die ene die nu weer meedoet na 28 jaar.

Die wat vreemde Neil verbaast mij elke keer weer. Had verwacht dat ie allang zwervend aan z'n einde zou zijn gekomen, maar nu dus nog steeds gemeenteraadslid en lekenpriester.
Yep, van 1957.
Die Neil.... Heeft zich uiteindelijk toch uit het wereldvreemde zwerversbestaan gewerkt. Hij was een schattig jongetje. Die levenslust die hij had... Daar was al snel niks meer van over.
Ik kreeg wel bij allemaal het gevoel dat ze een soort van rust en tevredenheid uitstraalden. Tevreden met het heden. Zelfs Neil.

Dat herken ik eigenlijk niet. Ik zou nog zoveel willen doen en beleven.... En ik ben minder tevreden met het heden dan bijv. 10 jaar terug....
  vrijdag 4 januari 2013 @ 00:29:56 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121136274
Blijf het zo leuk vinden, als die tijdsbeelden en kleding en kapsels.
Zo herkenbaar, ook al ben ik nog meer iets Up.

Die Symon met z'n vele kinderen en die vrouw van hem die zo veel goed werk doet. _O_
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 4 januari 2013 @ 23:52:32 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121176274
Wat blijft het toch een geweldige serie docu's. ^O^

Verheug me nu al op de volgende afleveringen over 7 jaar als ze 63 zijn.
Poef.....gone! ©golfer
pi_121177908
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 23:52 schreef golfer het volgende:
Wat blijft het toch een geweldige serie docu's. ^O^

Verheug me nu al op de volgende afleveringen over 7 jaar als ze 63 zijn.
ja, alleen dan ben ik dus ook 63........ -O- :'( :'( :'(
  zaterdag 5 januari 2013 @ 01:31:47 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121180474
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 00:28 schreef Injetta het volgende:

ja, alleen dan ben ik dus ook 63........ -O- :'( :'( :'(
Kleine troost voor je: ik nog iets ouder. ;)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 zaterdag 5 januari 2013 @ 11:05:37 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_121185869
Briljante reeks. _O_

maandag 7 januari 2013 @ 01:17:35 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121256813
Opgenomen en inmiddels gezien!

Snap wel dat niet iedereen het achterste van de tong wil laten zien, maar het blijft boeiend!
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')