abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121042173
Hallo,

Ik heb veel informatie opgezocht over de Erlang c formule maar kom er niet helemaal uit.
Is er misschien iemand die de forumule in jip en janneke taal kan uitleggen.

Het is een formule die vooral door call centrers worden gebruikt om de berekeningen te maken betreffende de service levels.

Ik wil weten hoe ik de berekening kan maken bij een 80/20 service level. Het zou handig zijn als ik weet hoe ik de berekening moet maken betreffende het call aanbod en het aantal mensen dat er kunnen worden ingezet. Ik heb niet alle cijfers en weet niet wat er precies nodig is.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Ik ben niet zeker of dit het juiste onderderwerp is. Omdat het voor een presentatie is op het werk zet ik het hier neer maar indien nodig mag het natuurlijk worden verplaatst.

alvast bedankt

[ Bericht 0% gewijzigd door ikenik op 01-01-2013 19:34:36 ]
pi_121042655
Post de formule even en wat je zelf al gedaan hebt zodat we een beetje doorhebben wat je precies niet snapt.
pi_121043142
Eerdere info verwijderd, cijfers klopte niet helemaal!

Ik ben zelf alles op een rijtje aan het zetten. wat is er precies nodig?

Het aantal uren van de werkdag?
Het aanwezige personeel en aantal beschikbare werkuren?
aanbod call/email?
aantal uitvallers?

Ik moet het met diverse cijfers kunnen berekenen. Zoiets als je krijgt zoveel calls, je hebt zoveel mensen die zoveel uren kunnen worden ingezet, een aantal mensen zijn ziek, hoeveel mensen zet je dan in op call en email om het service level van 80/20 en voor e-mail 10 per uur te kunnen halen halen. Hier moet een formulie voor zijn maar ik ben ontzettend slecht in rekenen/wiskunde

Ik word naar de erlang c calculator doorverwezen maar die kan ik niet gebruiken.

http://www.math.vu.nl/~koole/ccmath/ErlangC/

Mocht er meer info nodig zijn, dan hoor ik het natuurlijk graag!

[ Bericht 23% gewijzigd door ikenik op 01-01-2013 19:34:25 ]
pi_121088286
Hij wordt uitgelegd op wikipedia, en als je op google 'erlang c formula in excel' intypt, kom je ook allerlei interessante informatie tegen. Zomaar even een wiskundige formulie in jip-en-janneke taal uitleggen lijkt me niet gemakkelijk.

Het lijkt me toch ook niet dat als iedereen die formule gebruikt er een toegevoegde waarde is om aan je publiek exact uit te leggen wat de derde groep onder de streep precies doet?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_121127978
Het gaat ook niet persé om het uitleggen van de formule, daar ben ik zelf niet duidelijk in geweest, mijn excuses.

Het gaat met name over hoe ik een duidelijke berekening kan maken op de situatie zoals ik hierboven noteerde. Daarvoor word ik naar de Erlang c formule verwezen maar het lijke me ook op een andere manier wat globaler te moeten kunnen.

:)
pi_121129328
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:08 schreef ikenik het volgende:
Eerdere info verwijderd, cijfers klopte niet helemaal!

Ik ben zelf alles op een rijtje aan het zetten. wat is er precies nodig?

Het aantal uren van de werkdag?
Het aanwezige personeel en aantal beschikbare werkuren?
aanbod call/email?
aantal uitvallers?
Je mist de gemiddelde afhandelingstijd van de agenten. Aan de hand van de gemiddelde afhandelingstijd en de hoeveelheid agenten die aanwezig zijn weet je al hoeveel calls je per uur theoretisch zou kunnen verwerken.

Aan de hand van de forecast kwa drukte kan je dan bepalen of dat genoeg is om aan je SLA te voldoen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_121129708
De Erlang C berekening werkt alleen maar binnen een bepaalde interval. Als we weet dat je tussen 10 en 11 een x aantal calls hebt en y mensen kun je met zo'n calculator als hierboven uitrekenen wat je SL binnen die interval is. Of, door je SL in te geven het aantal mensen wat je nodig hebt uitrekenen, waarna je dus weet hoe veel je erg nog over hebt voor email. Uitvallers etc gaat allemaal niet, daar zijn vast allerlei tools voor om dat uit te rekenen.
pi_121132488
Ik heb jaaaaaren terug een handig Excelletje, waar je aan de hand van AHT, intervallen en wat andere gegevens de juiste uitkomsten uit krijgt, kunt uitrekenen.

Is tot tweemaal toe daadwerkelijk gebruikt in een callcenter, dus PM me maar even als je hem wil en dan ga ik op zoek :)
pi_121133374
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 21:41 schreef RPG het volgende:

[..]

Je mist de gemiddelde afhandelingstijd van de agenten. Aan de hand van de gemiddelde afhandelingstijd en de hoeveelheid agenten die aanwezig zijn weet je al hoeveel calls je per uur theoretisch zou kunnen verwerken.

Aan de hand van de forecast kwa drukte kan je dan bepalen of dat genoeg is om aan je SLA te voldoen.
Stel dat de gemiddelde afhandelingstijd 300 seconde is. het servicelevel 80/20, kan ik daarmee al verder?
pi_121133539
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 21:49 schreef drWho het volgende:
De Erlang C berekening werkt alleen maar binnen een bepaalde interval. Als we weet dat je tussen 10 en 11 een x aantal calls hebt en y mensen kun je met zo'n calculator als hierboven uitrekenen wat je SL binnen die interval is. Of, door je SL in te geven het aantal mensen wat je nodig hebt uitrekenen, waarna je dus weet hoe veel je erg nog over hebt voor email. Uitvallers etc gaat allemaal niet, daar zijn vast allerlei tools voor om dat uit te rekenen.
Ik moet inderdaad ook rekening houden met de eventuele ziekmeldingen en pauzes etc. Volgens mij geldt daar ook weer een bepaald percentage voor.
pi_121133695
300 afhandelingstijd houd in dat 1 agent 12 telefoontjes per uur doet. Daarnaast weet je dus dat je 80% van de telefoontjes binnen 20 seconden opgenomen moeten worden.

Je kan nu per uur berekenen hoeveel mensen je nodig hebt (als je weet hoeveel telefoontjes verwacht worden voor elk uur, wat voor een callcenter vaak in een forecast gebeurt op basis van gemiddelden van een bepaalde periode en verwachte veranderingen die voor extra drukte kunnen zorgen.)

Daarnaast weet je ook wat gemiddelde ziekte percentage is per maand dus dat kan je mee nemen in je berekening (aangenomen dat je werkgever dat gewoon netjes bijhoud).
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_121133794
Dus voor de berekening heb ik nodig

de forecast (stel van 10.00 tot 11.00 forecast 50)
aantal agents ( in totaal call en email 15)
gemiddelde afhandeltijd (300 seconde)
SL (80/20)

Dit zou ik in een berekening om kunnen zetten?

@Redah, je hebt een PM :)
pi_121133911
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:27 schreef RPG het volgende:
300 afhandelingstijd houd in dat 1 agent 12 telefoontjes per uur doet. Daarnaast weet je dus dat je 80% van de telefoontjes binnen 20 seconden opgenomen moeten worden.

Je kan nu per uur berekenen hoeveel mensen je nodig hebt (als je weet hoeveel telefoontjes verwacht worden voor elk uur, wat voor een callcenter vaak in een forecast gebeurt op basis van gemiddelden van een bepaalde periode en verwachte veranderingen die voor extra drukte kunnen zorgen.)

Daarnaast weet je ook wat gemiddelde ziekte percentage is per maand dus dat kan je mee nemen in je berekening (aangenomen dat je werkgever dat gewoon netjes bijhoud).
Ah superrrr!!!! Hmm dan zijn mijn fictieve cijfers niet helemaal juist want dan zouden er met 15 mensen meer dan genoeg aanwezig zijn.

Maar hier kan ik ook al heel wat mee :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')