Als je 1 molecuul buthaan neemt dan blijft er een half zuurstof molecuul over. en in de natuur is zuurstof 2 waardig. en is altijd 2 atomen bij elkaar.quote:Op maandag 31 december 2012 03:01 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Waarom 2?? Die begrijp ik niet samen met 13O2
Hmm.. Kan je misschien de vergelijking zonder nummers op schrijven en stap voor stap uitleggen hoe je aan de nummers komt? Snap er niks van :squote:Op maandag 31 december 2012 03:02 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Als je 1 molecuul buthaan neemt dan blijft er een half zuurstof molecuul over. en in de natuur is zuurstof 2 waardig. en is altijd 2 atomen bij elkaar.
Daarom 13 want dan heb je 26 zuurstofatomen is altijd een even aantal. Dus reageren er automatisch 2 moleculen buthaan met 13 moleculen zuurstof
( zolang er geen zuren aan te pas komen maar dat is dan een andere reactie)
ja doe ik. ik maak tekeningetjequote:Op maandag 31 december 2012 03:08 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Hmm.. Kan je misschien de vergelijking zonder nummers op schrijven en stap voor stap uitleggen hoe je aan de nummers komt? Snap er niks van :s
quote:Op maandag 31 december 2012 03:08 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Hmm.. Kan je misschien de vergelijking zonder nummers op schrijven en stap voor stap uitleggen hoe je aan de nummers komt? Snap er niks van :s
Je tekening is wel erg mooi, maar eerlijk gezegt snap ik de 2 en 13 nog steeds niet, waarom niet gewoon van allebei 1 molecuul of 3 ofzo?quote:
Dit is de vaste verhouding tussen zuurstof en butaan bij een volledige verbranding. je hebt dus zoveel moleculen zuurstof nodig minimaal om twee moleculen methaan te verbranden.quote:Op maandag 31 december 2012 03:24 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Je tekening is wel erg mooi, maar eerlijk gezegt snap ik de 2 en 13 nog steeds niet, waarom niet gewoon van allebei 1 molecuul of 3 ofzo?
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp moet je die voor de dtreep uit je hoofd leren en na de streep kan je gewoon van de vergelijking uithalen?quote:Op maandag 31 december 2012 03:30 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Dit is de vaste verhouding tussen zuurstof en butaan bij een volledige verbranding. je hebt dus zoveel moleculen zuurstof nodig minimaal om twee moleculen methaan te verbranden.
Als je 1 molecuul zuurstof had dan krijg je geen verbranding, omdat de verbindingen tussen de atomen geen andere volgorde kunnen aannemen als er niet genoeg zuurstof is, de zogenaamde brand driehoek ( zuurstof, brandstof en warmte) is er 1 van de 3 te weinig is er geen verbranding, en geen reactie.
net als je 1 kopje suiker doet bij 1 kopje bloem en 2 eieren als je een cake bakt. . doe je er een ei te weinig in, dan heb je geen cake.
Het is in feite een recept. als je de ingrediënten verkeerd hebt dan smaakt het resultaat nergens naar.
Ja.quote:Op maandag 31 december 2012 03:34 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp moet je die voor de dtreep uit je hoofd leren en na de streep kan je gewoon van de vergelijking uithalen?
Oke, maar als het bij 1 atoom brandstof het zuurstof ongelijk is. Hoeveel zuurstof moleculen is het bij 1 brandstof? Ik gok op 6.5quote:Op maandag 31 december 2012 03:38 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Ja.
Het is bij een verbranding het geval dat zuurstof alleen in paren bestaat O2
omdat zuurstof alleen maar zo voorkomt.
Je kijkt eerst wat je gaat verbranden, dan tel je hoeveel -Atomen- zuurstof je nodig hebt voor de verbranding
is het totaal aantal atomen zuurstof een oneven aantal? Dan noteer je 2 moleculen brandstof, en tel je weer hoeveel atomen zuurstof je nodig hebt. Is er nu een even aantal atomen zuurstof? Deel het aantal atomen zuurstof door 2. en dan heb je het aantal moleculen zuurstof, dat getal noteer je in de vergelijking.
klopt bij 1 molecuul butaan heb je 6,5 moleculen zuurstof nodig.quote:Op maandag 31 december 2012 03:44 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Oke, maar als het bij 1 atoom brandstof het zuurstof ongelijk is. Hoeveel zuurstof moleculen is het bij 1 brandstof? Ik gok op 6.5
Oke, en als je nu zegt hoe je aan die 6.5 kwam dan begrijp ik het. Of je hebt dat uit je hoofd geleerd? En is het bij methaan, ethanol etc ook 6.5 of hebben die weer iets anders?quote:Op maandag 31 december 2012 03:47 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
klopt bij 1 molecuul butaan heb je 6,5 moleculen zuurstof nodig.
en aangezien 6.5 een oneven getal is
heb je 2 moleculen butaan nodig. en dus ook 2 x 6.5 zuurstof totaal 13 moleculen zuurstof
6.5 moleculen zuurstof ( dat zijn 13 atomen) reageren met 1 molecuul butaan (dat zijn 4 atomen koolstof en 10 atomen waterstof. )quote:Op maandag 31 december 2012 03:49 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Oke, en als je nu zegt hoe je aan die 6.5 kwam dan begrijp ik het
Je leert uit je hoofd dat 6.5 met 1 butaan reageert? Ik zou het me niet voorstellen dat dat moetquote:Op maandag 31 december 2012 03:52 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
6.5 moleculen zuurstof ( dat zijn 13 atomen) reageren met 1 molecuul butaan (dat zijn 4 atomen koolstof en 10 atomen waterstof. )
6,5 moleculen zuurstof reageren met 1 molecuul butaan. dat klopt, als je die uit je hoofd leert dan kan het niet misgaan.quote:Op maandag 31 december 2012 03:56 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Je leert uit je hoofd dat 6.5 met 1 butaan reageert? Ik zou het me niet voorstellen dat dat moet
Oke, en bij methaan, ethanol etceta, moet je daar ook 6.5 doen? En dan weer 13 om het even te maken?quote:Op maandag 31 december 2012 03:58 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
6,5 moleculen zuurstof reageren met 1 molecuul butaan. dat klopt, als je die uit je hoofd leert dan kan het niet misgaan.
let wel op dat 6,5 een oneven getal is. dus je moet beide met 2 vermenigvuldigen. dus je hebt 13 moleculen zuurstof die reageren met 2 moleculen butaan
neequote:Op maandag 31 december 2012 04:00 schreef Goedverhaalvriend het volgende:
[..]
Oke, en bij methaan, ethanol etceta, moet je daar ook 6.5 doen?
Dus je wilt zeggen dat ik voor elke brandstof moet weten hoeveel zuurstof hij nodig heeft voor verbranding??!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |