abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134819067
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 10:53 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Er is bloem en meel, net als bij tarwe. Ik heb inmiddels met succes het volgende volledig met spelt gemaakt (ik mix meestal bloem en meel zodat je licht volkoren krijgt) brood, soesjes, appeltaart, koekjes, gevulde speculaas, cakes, paneermeel en volgens mij vergeet ik nog een hoop :D
Ik heb toevallig gisteren mijn eerst speltbrood gebakken, vooral omdat het gezonder zou zijn.
Maar is het voordeel van spelt bij oliebollen?
  Moderator zondag 29 december 2013 @ 11:33:59 #92
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134819927
quote:
1s.gif Op zondag 29 december 2013 10:57 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik heb toevallig gisteren mijn eerst speltbrood gebakken, vooral omdat het gezonder zou zijn.
Maar is het voordeel van spelt bij oliebollen?
Tarwe is een nogal 'leeg' graan omdat het door de eeuwen heen steeds meer naar de hand van de graantelers gezet is zodat het perfecte hoge oogstgraan is ontstaan. Dit is ten koste van de goede stoffen gegaan. Spelt heeft al die goede stoffen nog, waardoor spelt meer is dan koolhydraten alleen.
Qua bakeigenschappen is spelt iets moeilijker, het heeft meer gluten dan tarwe, maar ze zijn iets anders opgebouwd. Daarom rijst speltbrood niet zo hoog en daardoor is het een uitdaging er oliebollen mee te bakken. Het zal experimenteren worden.
Als het niet lukt kan ik altijd terugvallen op een deel tarwe.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134857686
Geachte oliebollenbakkers,

3 vragen:

- Hoe krijg ik grote bollen? Ik bedoel met de ijsschep worden ze 2x zo klein als bij de oliebollenkraam, en met bijvoorbeeld een opscheplepel word het een zooitje natuurlijk.

- Waar is de arachideolie het goedkoopst? AH 2,50 al per fles :') Begin dit jaar kon ik ze nog voor 1,80 vinden. 2,10 als laagst gevonden momenteel.

- De gouden tip dat ze na het bakken niet snel taai worden? (Dus ook de dag erna nog te eten zijn?)
De sleutel naar deze ondertitel is kwijt. Probeer jij hem te vinden?
pi_134866528
Ik gebruik gewoon 2 eetlepels om het deeg mee in de pan te scheppen. Krijg je gelijk bollen die beetje varieren in vorm en formaat, vind ik zelf altijd mooier uitzien dan die perfect ronde, altijd even grote, bollen van de bakker.

Je kan ook in zonnebloemolie bakken, kost minder en naar mijn mening net zo lekker.

Taaiheid heb ik 1 jaar last van gehad toen het rijzen compleet mis ging, dus daar moet je iig goed op letten.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 10:56:26 #95
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134866576
Niet in zonnebloemolie bakken, dat is echt rotzooi. Die paar euro zou ik me niet zo druk over maken.
  maandag 30 december 2013 @ 11:10:35 #96
19529 Fendy
True Spirit
pi_134867002
quote:
2s.gif Op zondag 29 december 2013 23:45 schreef CookieSlikker het volgende:
Geachte oliebollenbakkers,

3 vragen:

- Hoe krijg ik grote bollen? Ik bedoel met de ijsschep worden ze 2x zo klein als bij de oliebollenkraam, en met bijvoorbeeld een opscheplepel word het een zooitje natuurlijk.

- Waar is de arachideolie het goedkoopst? AH 2,50 al per fles :') Begin dit jaar kon ik ze nog voor 1,80 vinden. 2,10 als laagst gevonden momenteel.

- De gouden tip dat ze na het bakken niet snel taai worden? (Dus ook de dag erna nog te eten zijn?)
Ik heb bij de Chinese supermarkt hier in de buurt zo'n jerrycan van 5 liter arachideolie gekocht. Vele beter spul dan van de gewone supermarkt. Als je het warm stookt stookt ruik je echt de notengeur :9~
Wel 14 euro, maar goed, kwaliteit mag wat kosten en niet duurder dan bij de Appie ofzo
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 14:40:30 #97
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134875048
Nou ze stonden hier bij de bakker oliebollen te bakken in de Zeelandia "Oliebollen Olie" en Zeelandia oliebollenmix, moet je kijken wat een bende er allemaal in zit:

quote:
Ingrediënten [allergeen]

tarwebloem [tarwe]
plantaardige olie
weipoeder [melk]
zout
suiker
plantaardige olie (geheel gehard)
magere melkpoeder [melk]
scharreleiwitpoeder [ei]
emulgator E471, E481, E472e [tarwe]
volle melkpoeder [melk]
glucosestroop
geleermiddel E450
lupinemeel [lupine]
voorverstijfselde roggebloem [rogge]
verdikkingsmiddel E466, E415
aroma [melk]
rijsmiddel E500, E450
melkeiwit [melk]
meelverbetermiddel E300, E920
enzym [tarwe]
kleurstof E100
Gehard vet noemen ze in Engeland niet voor niks "heart attack fat".
pi_134875789
Weer een jaar geslaagd voor alle ingredienten bij de super. :)

@Cookie, bij de jumbo hier was de arachide olie 2,36 per fles.
  maandag 30 december 2013 @ 15:05:05 #99
19529 Fendy
True Spirit
pi_134876065
Mijn vrouw heeft een melk/lactoseintolerantie dus ik moet wel zelf maken. Ook veel lekkerder trouwens.
Daarom gebruik ik gewoon goede meel, gist, suiker en zout en krenten en rozijnen, meer niet. Ik heb nog een paar kilo spelt liggen, maar die gok waag ik volgend jaar wel eens :P

Ik ga trouwens toch nog maar even op jacht naar een ijsbolletjeslepel, ik zie dat je daar wel mooie ronde bolletjes mee kan maken, die van mij zien er vaak uit als asteroïden :')
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_134876443
Zo de oliebollen worden gebakken. Dat doet mijnheer Oceanonix voor me. De appelflappen (ik noemde het altijd appelbeignets) mag ik zo bakken wanneer de oliebollen klaar zijn.

Ik gebruik nooit die kant-en-klaar-pakken. Naast de bijzondere ingredienten is het ook nog eens duur. Deze keer gebruik ik molenbloem. Is iets meer volkoren als patentbloem.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 15:21:16 #101
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134876708
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2013 15:05 schreef Fendy het volgende:
Mijn vrouw heeft een melk/lactoseintolerantie dus ik moet wel zelf maken. Ook veel lekkerder trouwens.
Daarom gebruik ik gewoon goede meel, gist, suiker en zout en krenten en rozijnen, meer niet. Ik heb nog een paar kilo spelt liggen, maar die gok waag ik volgend jaar wel eens :P

Ik ga trouwens toch nog maar even op jacht naar een ijsbolletjeslepel, ik zie dat je daar wel mooie ronde bolletjes mee kan maken, die van mij zien er vaak uit als asteroïden :')
Suiker hoort niet in de oliebollen maar er op ;)
pi_134879966
een theelepel om de gist te starten.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 16:37:48 #103
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134880380
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 16:29 schreef Oceanonix het volgende:
een theelepel om de gist te starten.
Dat is niet nodig, die vindt voldoende voeding in het meel.
pi_134882926
Ik doe het altijd, deels ter controle van de gist. Iedereen zo zijn manier. ;)
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 17:31:29 #105
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134882983
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:30 schreef Oceanonix het volgende:
Ik doe het altijd, deels ter controle van de gist. Iedereen zo zijn manier. ;)
Instant gist heeft niks nodig. Heeft niks met manier te maken, het is niet nodig.
pi_134883155
Ik heb het een keer gehad dat gist niet wilde omdat het te oud bleek te zijn. Sindsdien altijd een controle. Zelfs bij het bierbrouwen. Gewoon zeker weten dat je werk niet voor niets is.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 17:56:01 #107
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134884128
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 17:34 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb het een keer gehad dat gist niet wilde omdat het te oud bleek te zijn. Sindsdien altijd een controle. Zelfs bij het bierbrouwen. Gewoon zeker weten dat je werk niet voor niets is.
Dat kan ook in wat water met een schepje bloem, of in wat lauwe melk ;) (mits geen allergie zoals bij Fendy)
  maandag 30 december 2013 @ 18:10:08 #108
163231 Dentiwan
Denk aan je tanden !
pi_134884761
Even snel mijn succes recept.
Doe ermee wat je wil :)

Oudhollandse Oliebollen (24 stuks).

400 gram tarwebloem (molen)
8 gram zout
10 gram droge gist
1 theelepel kaneel
1 theelepel suiker
8 gram broodverbeteraar
2 eieren
1,5 appel (goudreinet)
citroensap
100 gram rozijnen
100 gram krenten
300 ml lauwe melk
Poedersuiker
3 liter zonnebloemolie
Keukenpapier
Frituurpan
Elektrische mixer met deeghaken.
Oven

Laat de rozijnen en krenten driekwartier wellen in warm water.
Schil de appels en maak er kleine blokjes van (5mm). besprenkel ze een beetje met citroensap.
Verwarm de melk en laat het lauw worden.

Zeef de bloem en doe het in een grote kom samen met de zout,gist,broodverbeteraar,suiker en kaneel en meng dit met een houten pollepel.
Maak een kuiltje in de bloem en doe hier de eieren in en een beetje melk. Roer dit van binnen uit door de bloem en voeg geleidelijk steeds meer melk toe tot deze op is, en er een mooi glad beslag is ontstaan.
Voeg de krenten en de appel toe en meng het met de mixer met deeghaken tot alles goed gemengd is.

Verwarm de oven op 40 graden en zet de kom erin met daarover heen een vochtige warme doek.
Laat dit ongeveer 1 uur rijzen.

Verwarm de fritpan met de zonnebloemolie (schoon en vers) tot 190 graden.
vet 2 grote lepels of een ijslepel in met boter en schep het beslag in de friteuse.
Friteur de oliebollen circa 3 minuten per kant (meestal draaien ze vanzelf om) en laat ze drogen op keukenpapier.

Beetje poedersuiker erover en klaar zijn de heerlijke oliebollen.
De zwarte wolf komt eraan !
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 18:11:56 #109
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134884845
Broodverbeteraar :N
Zonnebloemolie :N
  maandag 30 december 2013 @ 18:20:20 #110
163231 Dentiwan
Denk aan je tanden !
pi_134885249
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:11 schreef djkoelkast het volgende:
Broodverbeteraar :N
Zonnebloemolie :N
Broodverbeteraar is gewoon te halen bij de ambachtelijke molenaar... en is enkel vitamine c om de oliebollen langerhoudbaar te houden... anders zijn ze een dag erna een stuk minder lekker.

Arachideolie mag natuurlijk ook maar wat gebruik jij dan?
pi_134885310
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:10 schreef Dentiwan het volgende:
Even snel mijn succes recept.
Doe ermee wat je wil :)

Oudhollandse Oliebollen (24 stuks).

knip
ik zou het volgende keer proberen zonder broodverbeteraar. Zonder dat ingredient heb je als nog een prima bol.

Andere users hebben wat moeite met de zonnebloemolie. Ivm de pinda-allergie van een nichtje gebruik ik absoluut geen arachide-olie. Frituurolie vind ik gezien alle toevoegingen daaraan ook geen optie.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 18:23:20 #112
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134885396
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef Dentiwan het volgende:

[..]

Broodverbeteraar is gewoon te halen bij de ambachtelijke molenaar... en is enkel vitamine c om de oliebollen langerhoudbaar te houden... anders zijn ze een dag erna een stuk minder lekker.

Arachideolie mag natuurlijk ook maar wat gebruik jij dan?
Als je goed meel gebruikt heb je geen broodverbeteraar nodig. Ik zou dat er nooit in stoppen. Broodverbeteraar bestaat meestal uit een enzym wat ze uit haren halen. Veelal mensenharen uit India of paardenhaar en varkenshaar wordt ook wel gebruikt. E920 / E921 is dat.
Ascorbinezuur kan ook ja, maar het blijft iets wat er niet in hoort. Je kunt oliebollen gewoon invriezen als ze koud zijn en in de oven op 150 graden opwarmen als je ze later wil opeten.

Ik gebruik altijd arachideolie, zonnebloemolie is helemaal niet bedoeld om in te frituren.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 18:23:54 #113
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134885430
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:21 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zou het volgende keer proberen zonder broodverbeteraar. Zonder dat ingredient heb je als nog een prima bol.

Andere users hebben wat moeite met de zonnebloemolie. Ivm de pinda-allergie van een nichtje gebruik ik absoluut geen arachide-olie. Frituurolie vind ik gezien alle toevoegingen daaraan ook geen optie.
Rijstolie is een goede vervanger, wel duurder.
  maandag 30 december 2013 @ 18:27:51 #114
163231 Dentiwan
Denk aan je tanden !
pi_134885633
Mijn bollen komen prima uit de zonnebloemolie hoor... zou niet weten wat er fout aan is. Maar andere opties mag van mij ook :)
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 18:30:31 #115
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134885751
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:27 schreef Dentiwan het volgende:
Mijn bollen komen prima uit de zonnebloemolie hoor... zou niet weten wat er fout aan is. Maar andere opties mag van mij ook :)
Zonnebloemolie is gewoon niet geschikt om mee te frituren, er ontstaan veel te snel transvetten. Ook is het in arachideolie of rijstolie veel lekkerder dan in zonnebloemolie.
pi_134888236
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 18:30 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Zonnebloemolie is gewoon niet geschikt om mee te frituren, er ontstaan veel te snel transvetten. Ook is het in arachideolie of rijstolie veel lekkerder dan in zonnebloemolie.
Vraag ik me toch af waar jij die wijsheid vandaan haalt, een korte google sessie levert niets concreets op over dat zonnebloemolie ongezonder is dan andere alternatieven voor frituurvet.
pi_134890270
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 19:19 schreef Daeron het volgende:

[..]

Vraag ik me toch af waar jij die wijsheid vandaan haalt, een korte google sessie levert niets concreets op over dat zonnebloemolie ongezonder is dan andere alternatieven voor frituurvet.
haha heb dezelfde zoektocht achter de rug. En ook niets gevonden. En als er al iets vermeld wordt gaat het over oud vet. En dat is voor geen enkel vet goed.
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 21:00:37 #118
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134894277
Lekker eigenwijs doen ^O^
pi_134894635
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 21:00 schreef djkoelkast het volgende:
Lekker eigenwijs doen ^O^
kom dan met een bron. Ik heb hem niet gevonden.
Maar aangezien dit je weerwoord is, zal jij hem ook niet hebben..
  Moderator maandag 30 december 2013 @ 21:49:47 #120
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134897186
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2013 21:06 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

kom dan met een bron. Ik heb hem niet gevonden.
Maar aangezien dit je weerwoord is, zal jij hem ook niet hebben..
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')