Dat is niet nodig, die vindt voldoende voeding in het meel.quote:Op maandag 30 december 2013 16:29 schreef Oceanonix het volgende:
een theelepel om de gist te starten.
Instant gist heeft niks nodig. Heeft niks met manier te maken, het is niet nodig.quote:Op maandag 30 december 2013 17:30 schreef Oceanonix het volgende:
Ik doe het altijd, deels ter controle van de gist. Iedereen zo zijn manier.
Dat kan ook in wat water met een schepje bloem, of in wat lauwe melkquote:Op maandag 30 december 2013 17:34 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb het een keer gehad dat gist niet wilde omdat het te oud bleek te zijn. Sindsdien altijd een controle. Zelfs bij het bierbrouwen. Gewoon zeker weten dat je werk niet voor niets is.
Broodverbeteraar is gewoon te halen bij de ambachtelijke molenaar... en is enkel vitamine c om de oliebollen langerhoudbaar te houden... anders zijn ze een dag erna een stuk minder lekker.quote:
ik zou het volgende keer proberen zonder broodverbeteraar. Zonder dat ingredient heb je als nog een prima bol.quote:Op maandag 30 december 2013 18:10 schreef Dentiwan het volgende:
Even snel mijn succes recept.
Doe ermee wat je wil
Oudhollandse Oliebollen (24 stuks).
knip
Als je goed meel gebruikt heb je geen broodverbeteraar nodig. Ik zou dat er nooit in stoppen. Broodverbeteraar bestaat meestal uit een enzym wat ze uit haren halen. Veelal mensenharen uit India of paardenhaar en varkenshaar wordt ook wel gebruikt. E920 / E921 is dat.quote:Op maandag 30 december 2013 18:20 schreef Dentiwan het volgende:
[..]
Broodverbeteraar is gewoon te halen bij de ambachtelijke molenaar... en is enkel vitamine c om de oliebollen langerhoudbaar te houden... anders zijn ze een dag erna een stuk minder lekker.
Arachideolie mag natuurlijk ook maar wat gebruik jij dan?
Rijstolie is een goede vervanger, wel duurder.quote:Op maandag 30 december 2013 18:21 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
ik zou het volgende keer proberen zonder broodverbeteraar. Zonder dat ingredient heb je als nog een prima bol.
Andere users hebben wat moeite met de zonnebloemolie. Ivm de pinda-allergie van een nichtje gebruik ik absoluut geen arachide-olie. Frituurolie vind ik gezien alle toevoegingen daaraan ook geen optie.
Zonnebloemolie is gewoon niet geschikt om mee te frituren, er ontstaan veel te snel transvetten. Ook is het in arachideolie of rijstolie veel lekkerder dan in zonnebloemolie.quote:Op maandag 30 december 2013 18:27 schreef Dentiwan het volgende:
Mijn bollen komen prima uit de zonnebloemolie hoor... zou niet weten wat er fout aan is. Maar andere opties mag van mij ook
Vraag ik me toch af waar jij die wijsheid vandaan haalt, een korte google sessie levert niets concreets op over dat zonnebloemolie ongezonder is dan andere alternatieven voor frituurvet.quote:Op maandag 30 december 2013 18:30 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zonnebloemolie is gewoon niet geschikt om mee te frituren, er ontstaan veel te snel transvetten. Ook is het in arachideolie of rijstolie veel lekkerder dan in zonnebloemolie.
haha heb dezelfde zoektocht achter de rug. En ook niets gevonden. En als er al iets vermeld wordt gaat het over oud vet. En dat is voor geen enkel vet goed.quote:Op maandag 30 december 2013 19:19 schreef Daeron het volgende:
[..]
Vraag ik me toch af waar jij die wijsheid vandaan haalt, een korte google sessie levert niets concreets op over dat zonnebloemolie ongezonder is dan andere alternatieven voor frituurvet.
kom dan met een bron. Ik heb hem niet gevonden.quote:
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.quote:Op maandag 30 december 2013 21:06 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
kom dan met een bron. Ik heb hem niet gevonden.
Maar aangezien dit je weerwoord is, zal jij hem ook niet hebben..
Wow, je roept dus echt maar wat. Nogmaals wij hebben wel gezocht en niets gevonden.quote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.
Prima.quote:Op maandag 30 december 2013 22:05 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
Wow, je roept dus echt maar wat. Nogmaals wij hebben wel gezocht en niets gevonden.
Volgens mij is er maar één iemand echt eigenwijs hier...quote:Op maandag 30 december 2013 21:49 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die zijn er genoeg, maar ik heb niet zo veel zin om eigenwijze mensen te overtuigen, dus lekker in de zonnebloemolie bakken.
Als er 'harde' bestanddelen inzitten kan het zijn dat je een wit laagje krijgt op je bollen. Maakt voor de rest niet heel veel uit volgens mij.quote:Op dinsdag 31 december 2013 07:56 schreef Sorella het volgende:
Ik heb per ongeluk frituur olie gekocht in plaats van zonnebloem olie, zou je dat merken als ik daar de bollen in bak ?
Ik zou het niet doen. Koop gewoon andere.quote:Op dinsdag 31 december 2013 07:56 schreef Sorella het volgende:
Ik heb per ongeluk frituur olie gekocht in plaats van zonnebloem olie, zou je dat merken als ik daar de bollen in bak ?
Er zit zonne, palm en koolzaad olie in en iets met schuim.quote:Op dinsdag 31 december 2013 10:17 schreef Fendy het volgende:
[..]
Als er 'harde' bestanddelen inzitten kan het zijn dat je een wit laagje krijgt op je bollen. Maakt voor de rest niet heel veel uit volgens mij.
Dit is echt zo achterhaald:quote:Op dinsdag 31 december 2013 10:53 schreef Daeron het volgende:
http://www.voedingscentru(...)uren-of-bakken-.aspx
Voedingscentrum zegt dat het niet uitmaakt...
Echt een load of bullshit ditquote:Verzadigd vet verhoogt het slechte cholesterol in het bloed. Onverzadigd vet verhoogt het goede cholesterol en verlaagt het slechte cholesterol. De vloeibare soorten zijn gezond, omdat ze uit relatief veel onverzadigd vet bestaan.
Maar vertel dan eens hoe/wat/waarom?quote:Op dinsdag 31 december 2013 11:36 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dit is echt zo achterhaald:
[..]
Echt een load of bullshit dit
Kom jij dan eens voor de verandering met bronnen ipv alleen maar te roepen dat jij gelijk hebt en wij ongelijk.quote:Op dinsdag 31 december 2013 11:36 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Dit is echt zo achterhaald:
[..]
Echt een load of bullshit dit
Wat je nu doet is iets roepen en dan 'omdat ik het zeg' er achteraan.Daar leert niemand iets van en dat wekt irritaties op.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:30 schreef djkoelkast het volgende:
Nee ik zeg dit voor de lol, puur omdat ik mijn eigen gelijk wil halen. Snap je toch.
Ze kunnen ook gewoon iets aannemen in plaats van meteen om bronnen vragen, of zelf op zoek gaan, want het is heel makkelijk te vinden.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:54 schreef De_Taartjesfee het volgende:
[..]
Wat je nu doet is iets roepen en dan 'omdat ik het zeg' er achteraan.Daar leert niemand iets van en dat wekt irritaties op.
Mensen vragen om kennis. Wat is er bezwaarlijk aan om die te delen?
Of verwijs ze dan iig naar goede bron.
We zitten hier allemaal om er iets wijzer van te worden
tja sorry dat ik je niet op je blauwe letters geloof. Ik vroeg netjes om een bron omdat ik hetzelf niet kan vinden.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:59 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ze kunnen ook gewoon iets aannemen in plaats van meteen om bronnen vragen, of zelf op zoek gaan, want het is heel makkelijk te vinden.
Verzadigde vetten zijn niet slecht, transvetten wel. Door het verhitten van vloeibare olie komen transvetzuren vrij die dus erg slecht zijn.
Het gaat mij ook meer op de manier waarop zoiets gezegd wordt: "ik kan het niet vinden dus kom maar met bronnen anders is het niet waar".
Ik heb een testbatch gemaakt voor 100% speltoliebollen, ga ze straks bakken, ben benieuwd.
Het echte bakken doe ik vanavond pas.
Ik wel ze altijd in water met een scheutje Whisky, geeft net dat beetje extra.quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:07 schreef Daeron het volgende:
Vrouwlief kwam net met wat interessants aanzetten, eens kijken hoe het reageert als ik de krenten en rozijnen laat wellen in het bier.
Ik gebruik nooit 100% bier, altijd ongeveer 30% bier, 50% water, 20% melk.quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:46 schreef Soohr het volgende:
Voor het eerst ooit ga ik een batch oliebollen helemaal vanaf nul maken,
voor de zekerheid ook nog een batch vanuit een mix pak ernaast mocht het mislukken.
Uit het recept 330ml melk wel vervangen door een flesje westmalle dubbel.
Het deeg staat nu te rijzen,
en na doorlezen van dit topic zie ik dat ik de duivel ga aanroepen met mijn zonnebloemen olie,
maar dat mag de pret niet drukken.
en hoe zijn ze geworden?quote:Op dinsdag 31 december 2013 17:34 schreef Daeron het volgende:
Zo, weer klaar met bakken voor een jaar. Tot volgend jaar!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |