abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 26 december 2012 @ 03:25:23 #1
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_120776155
INTRO
Na jarenlang geluisterd te hebben naar alles wat los en vast zit, vooral dan wat naar me toe geworpen werd door radio, tv en mainstream hits. Heb ik de afgelopen twee jaar geprobeerd enige ordening in mijn 'fictieve' muziek collectie te brengen door het maken van allerlei lijstjes.

Ik begon met simpele lijsten van favorieten nummers, en dan echt alles door elkaar. Na wat aan kloten met verschillende manieren om één muziek database (enkel de benoeming) vorm te geven door bijvoorbeeld rangschikken op jaar, artiest, nummer, plaat, waardering, genre, goed>slecht ben ik uiteindelijk gekomen op een excel lijst waarin ik artiest (band ed) afzet tegen waardering (3t/m5) en genre (ongeveer 30-40..).

VRAAG
Een erg lange intro voor een simpele vraag of mogelijke discussie. Houdt jij een muziek database bij? Hoe orden je ze? Wat zijn jou ervaring met lijstjes? Heb je misschien tips om lijstjes beter vorm te geven?

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit aanpakken of juist helemaal niet van dit soort lijstjes maken. Let wel, ik heb het niet over collecties oid. Gewoon lijsten waar jij je muziek bijhoudt (benoemd) en mogelijk ordent.
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_120776649
Ja, dat vindt 'en plein publique' plaats, op m'n site (deze post riekt naar spam, dat weet ik best, maar goed). Ik moest m'n muzikale ei ergens kwijt, en zocht tevens een makkelijk te onderhouden format voor m'n weblog. En 1 + 1 is 2, zeg maar. :)

Anyway, daar staan alle nummers die ik minimaal een gevoelsmatige 8+ waard vind. En die zijn dan uitgesplitst per jaar, startend vele decennia terug.

De jaarlijstjes die daardoor ontstonden zijn qua ordening weer in tweeën geplitst: Het gedeelte wat misschien weleens in een persoonlijke top 500 aller tijden terecht zou kunnen komen op chart-volgorde (was erg handig voor de 'song top 100' in dit subforum...), en daaronder op alfabetische volgorde de subtop. Álles op chart-volgorde zetten is me wat teveel.

De totale lengte van de lijsten staat niet vast en varieert nogal. Soms zijn het er heel veel, de jaren 1991, 1992, 2001 en 2005 zitten momenteel allen boven de 90 nummers. Soms zijn het er minder, bij de jaren vanaf 2006 is het gemiddelde een stuk of 40, 45. En sommige jaren in de mid/late 90's hebben ook zoiets - daar zit een grote groep 'gewoon leuke' liedjes die er nét buiten valt.

Uiteindelijk hangt de hoeveelheid per jaar af van een combinatie van de trends van dat jaar, in hoeverre die bij me passen, en wat ik uberháupt ken van de muziek uit dat jaar. De laatste jaren komen m'n recente favorieten vooral van bronnen die zich maar weinig van de 'sound van het moment' aantrekken, dat compenseert het gebrek aan recente (semi-)mainstream-favorieten enigszins. Zie ook MUZ / Jaarlijstjes 2012 - Je top 10/20/... van nummers van dit jaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2012 09:43:51 (Heb de boel wat duidelijker geformuleerd) ]
  donderdag 27 december 2012 @ 01:00:10 #3
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_120803634
Oke, jij doet het dan voornamelijk aan de hand van waardering en jaar (en nummers). Leuk om te lezen want het jaar zou mij dus echt niet boeien of handig lijken en vind volgordes altijd zo'n (verschrikkelijk) momentopname waar je het later nooit mee eens bent :D, bedankt voor de post!
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_120807519
Je kunt zo'n lijstje altijd nog wijzigen, hè!

Ik verricht regelmatig aanpassingen aan de lijstjes, als op een gegeven moment blijkt dat ik bepaalde nummers meer ben gaan draaien dan andere. Of als ik bepaalde dingen moe blijk te zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2012 03:57:57 ]
pi_120808804
Kijk een op http://rateyourmusic.com

Verder heb je de jaarlijks terugkerende allertijden lijstjes, die zijn gewoon leuk om te maken
pi_120808965
Daar heb je hier in Nederland ook Musicmeter voor.

Maar deze sites zijn wel op albums gericht. Dat is bij tijd en wijle weleens een handicap als je, zoals ik, overal individuele nummers vandaan plukt.

Ik ben wel lid van Musicmeter, maar kom daar - door relatief weinig kennis van complete albums - onbedoeld 'simpeler' over dan op m'n eigen website. Waar (met name vanaf medio jaren 00) wat meer titels te vinden zijn die niet helemaal voor de hand liggen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2012 09:45:29 (Iets korter is toch beter) ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')