abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120650730
Mijn Vaillant VHR-C ketel heeft een boilerinlaat met een overdrukbeveiliging (Kiwa En1488). Deze vertoont wat verkalking aan de buitenzijde en het ding lekt voortdurend een straaltje koud water. De ketel is een jaar of acht in bedrijf. Wat is hier waarschijnlijker: overdruk in de ketel of een kapotte inlaat? Omdat er koud water wordt gelekt denk (en hoop) ik als leek dat de inlaat kapot is, maar mag ik die conclusie wel trekken?
pi_120651326
Een boiler is geen doorstroomtoestel en staat contineu onder druk. De inlaatkombinatie wordt dan geplaatst om de overdruk die onstaat tijdens het opwarmen uit de boiler af te laten.. Dat deze op zijn tijd verkalken met ketelsteen is normaal en soms gaan ze inderdaad ook blijvend lekken.. Een lekkende inlaatkombinatie na 8 jaar zou zomaar kunnen.. :)
pi_120651337
Op basis van je post denk ik dat je inlaatcombinatie lek is. Een nieuwe monteren is de enige optie.
Ze horen namelijk alleen water te lozen als het water wordt opgewarmd, anders niet.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_120651547
Dat kan ik niet zelf dus maar een monteur laten komen. Op zondag, dus dubbel tarief, maar dat moet dan maar. Lijkt me in ieder geval goedkoper dan een stukke ketel. Als ik de watertoevoer afsluit stopt ie overigens ook meteen met lekken dus dat lijkt me nog een aanwijzing dat het niet aan de ketel ligt. Ketel staat uit, gastoevoer dicht, watertoevoer dicht want ik wil vannacht geen zwembad. :{
pi_120662617
Je kan evt. gewoon doorgaan met verwarmen/warm water tappen.

En pas een monteur laten komen in de "goedkope" uren
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 23 december 2012 @ 10:17:53 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_120663022
Ik dacht vorige winter ook dat mijn inlaat combinatie stuk was. In het voorjaar stopte hij op magische wijze weer met lekken.

Mijn persoonlijke gedachte is dat hij meer lekt als het koud is omdat je het koude water wat meer moet opwarmen en dat het koudere water dus wat meer uitzet dan het iets warmere water in de zomer.

Om hoeveel water gaat het bij jou? Bij mij was het piekverbruik een emmer vol in 3 dagen oid. Zomers kon je weer maanden lang met 1 emmer.

Voor iemand er vragen over stelt: Wij hebben die inlaat combinatie tijdelijk van het riool af moeten halen ivm onze verbouwing, sindsdien staat hij in die emmer te zeiken :P
pi_120664089
Wanneer water waarin meestal altijd een dosis kalk is opgelost boven de 60oC wordt verwarmt zal zich de kalk afzetten (Ketelsteen). Zo'n inlaatkombi laat de overdruk van dit hete water in de boiler af. Stroomt dus via een drukklepje naar buiten en dan zet daar dat ketelsteen af. Er kan altijd een heel klein stukje kalk afzetten op de zitting van dat klepje en deze sluit daarom niet meer 100% af en blijft druppelen. Soms schiet dat propje kalk dan weer los en is de kombi weer dicht. :)

Kwestie van geluk hebben.. *O*
pi_120664562
Hoeveel het lekt heb ik niet gemeten, want het ding loost in principe op de afvoer. Gisteren werden we echter gewaarschuwd door flink gesis en een vloer die nat was van het straaltje dat ook naast de afvoer spetterde. Het lekken was vergelijkbaar met een kraan die je zo ver dichtdraait dat het water er nog net in een straaltje uitloopt. Ik heb gisteren de aanvoer dichtgezet en vanochtend een beetje met het klepje gepield. Daar kwam nogal wat kalk vanaf. Water staat nu weer aan en de ketel is weer opgestart. De inlaat loost nog wel continu (ook bij niet verwarmen) maar niet meer buiten de afvoer en zonder gesis.

/edit: lek is back :(

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-12-2012 12:43:03 ]
pi_120668330
Wat je kunt proberen (als je hem er zelf af kunt schroeven):
Schroef hem er af en leg hem een uurtje/ nachtje ondergedompeld in azijn.
Misschien is die daaarna weer helemaal goed! :-)
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_120671257
zorgen dat t lekwater geen schade aan je vloer/muur/whatever kan aanrichten, en morgen lekker een monteur laten komen ( of op deze koopzondag even een nieuwe kopen en zelf er in knutselen als je dat kan ;) )
pi_120671395
Haal gewoon een nieuwe en pleur hem ertussen mits niet te strak gemonteerd is het ding.

En let op de stromingsrichting.
pi_120673910
Ik ben best handig, maar deze inlaat zit zo gemonteerd dat ik nog veel meer moet ontkoppelen om er bij te kunnen. Dat laat ik graag aan een vakman over :P
pi_120674514
Ze zitten of zaten meestal op een rotplaats, om te wisselen.
En al helemaal als ze met klemfittingen gemonteerd zitten.
pi_120674545
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 16:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik ben best handig, maar deze inlaat zit zo gemonteerd dat ik nog veel meer moet ontkoppelen om er bij te kunnen. Dat laat ik graag aan een vakman over :P
ah nouja morgen de vakman bellen :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')