Het is vooral de vaatwasser die erg veel van het geluid veroorzaakt. Maar ook de mengkranen kunnen er wat van als je ze plotseling dichtdoet.quote:Op zaterdag 22 december 2012 11:30 schreef klipper het volgende:
http://www.duco.nl/Extra%20Nederlandse/DucoDemper.pdf
Overigens staat het gewoon in de montagehandleiding.
En waarom 4 benodigd?
Een wasmachine pakt vrij vaak kortdurend water, een vaatwasser pakt een paar keer langdurig.
De meeste stortbaksystemen sluiten niet in een keer af maar knijpen het op het laatst tot dicht.
Hooguit een open/dicht kraan, hoewel flexslangen daar ook al wat kunnen verhelpen.
Aha, dan wordt het dus alleen zo'n pijp voor de vaatwasser. En de éénknopsmengkranen moeten dan maar met beleid gesloten worden.quote:Op zaterdag 22 december 2012 12:09 schreef klipper het volgende:
Een waterslagdemper moet daar geplaatst worden waar de plotselinge drukstoot plaatsvindt, dus altijd voor het toestel en niet aan het begin van de waterleiding, daar verliest het zeer veel van zijn capaciteit om de slag te dempen.
Misschien kun je beter hier eens naar kijken, deze kun je wel aan het begin plaatsen.
http://www.flamco.nl/flam(...)ld_va-4_18502905.pdf
Je doet je naam wel eer aan, ik zou hem voor de toevoerslang plaatsen.quote:Op donderdag 27 december 2012 23:38 schreef Saniprutser het volgende:
De waterslagdemper moet altijd in het verlengde geplaatst worden van je afvoerslang. Er zijn van die T stukken voor direct onder de wasmachinekraan ( welke je voor vaatwasser en wasmachine gebruikt) Dan komt het bovenste gedeelte aan de kraan, links bv je demper en rechts je slang. Zo vangt de demper de drukgolf van je machine direct op. Hier los je zoals gezegd alleen je aangesloten machine drukslag mee op, en ben je eigenlijk bij elk apparaat wat zoon golf veroorzaakt nodig.
T-stuk met bolvormige demper moet wel, want te weinig ruimte voor een doorstroomdemper.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Je doet je naam wel eer aan, ik zou hem voor de toevoerslang plaatsen.
En er zijn gewoon doorstroomdempers te koop, hoef je ook geen t-stuk te plaatsen.
Maar de 'knal' ontstaat toch ook tussen de watermeter en de verbruiker?quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:52 schreef 100% Tukker het volgende:
Ik heb er onlangs één laten plaatsen, net na de watermeter. Het heeft wel wat geholpen, maar de 'knallen' zijn nog niet helemaal uit de leidingen.
Nee de knal ontstaat bij de verbruiker.quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:55 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar de 'knal' ontstaat toch ook tussen de watermeter en de verbruiker?
Check. Dus plaatsen van een demper bij de verbruiker is simpelweg dé manier om deze knal te verminderen/elimineren.quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:43 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee de knal ontstaat bij de verbruiker.
Het snelstromende water wordt in een keer afgekapt, waardoor het water terug wilt, dit kan niet doordat er nog water aan komt, hierdoor ontstaat de knal.
Vergelijk het met een toegangsdeur waar veel mensen doorheen willen, zolang de deur open is gaat de stroom gewoon door, doe de deur dicht en de voorste mensen kunnen niet verder hooguit terug, wat niet lukt doordat de achteropkomende mensen niet in de gaten heeft dat de deur dicht is en nog even doorstappen voordat ze stoppen en een stapje terug kunnen doen.
Hoe krap zit het dan wel niet? Dat je flexslang dit niet kan opvangen?quote:Op vrijdag 28 december 2012 11:31 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
T-stuk met bolvormige demper moet wel, want te weinig ruimte voor een doorstroomdemper.
Juist, je creëert een "wachtruimte"quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:44 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Check. Dus plaatsen van een demper bij de verbruiker is simpelweg dé manier om deze knal te verminderen/elimineren.
De afsluiter van de vaatwasser zit aan het begin van de slag, zeg maar direct aan de kraan. Zo'n elektronische waterstop. Heb ongeveer 30/35 cm aan ruimte voor alles: de kraan, demper en waterslot. En dat past niet met een doorloopdemper, zo'n buis. Ik moet wel een bolvormige op een t-stuk plaatsen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:44 schreef klipper het volgende:
[..]
Hoe krap zit het dan wel niet? Dat je flexslang dit niet kan opvangen?
Dit lijkt mij een terugslagklep en geen waterslot.quote:Op vrijdag 28 december 2012 16:56 schreef jitzzzze het volgende:
Net online een waterslagdemper met T-stuk gekocht. Zal hier morgen wel zijn en dan zien we wel weer of het past.
Ook heb ik een waterslot gekocht, zo'n chromen ding:
[ afbeelding ]
Dit ter vervanging van zo'n enorme blauwe. Maar hoe werkt zo'n ding eigenlijk?
Nee, het is echt een slot. Hij staat normaliter open, maar als er teveel water doorheen gaat dan slaat ie dicht. Het lijkt erop dat hij bij een bepaalde druk dichtslaat, want er zit een veer in die voorkomt dat hij altijd dichtslaat.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:52 schreef klipper het volgende:
[..]
Dit lijkt mij een terugslagklep en geen waterslot.
1/2''quote:Op zondag 27 januari 2013 12:26 schreef jitzzzze het volgende:
De leiding is 15mm, welke aansluitmaat is dat? 3/4 of toch 3/8?
Gewoon een t-stuk 15-1/2-15 tussen de leiding monteren:quote:Op zondag 27 januari 2013 12:36 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus dan zou je een wartel met 1/2" binnendraad moeten hebben toch?
Ik las ergens dan die bolvormige niet zouden mogen in een warmwaterleiding. Weet je daar iets van?quote:Op zondag 27 januari 2013 12:38 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Gewoon een t-stuk 15-1/2-15 tussen de leiding monteren:
[ afbeelding ]
Daar een waterslagdemper met buitendraad indraaien en je bent klaar.
Let er wel op of de waterslagdemper in kwestie de hoge temperatuur aan kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |