abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120557813
Waar kan ik het best beginnen met lezen?
To be in the world
And not a part of it
That's the aim of the pain.
pi_120557928
Oude lijkt me, of begin je altijd halverwege een boek?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 20 december 2012 @ 17:23:29 #3
383931 Partypoeper
0979856467553765708
pi_120557934
Ligt eraan. Chronologisch gezien zou je bij het Oude Testament moeten beginnen, maar het Nieuwe is waarschijnlijk interessanter, daar zitten die bekende personen in. Jezus, apostelen, de mooie verhalen e.d.
pi_120557991
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:23 schreef Partypoeper het volgende:
Ligt eraan. Chronologisch gezien zou je bij het Oude Testament moeten beginnen, maar het Nieuwe is waarschijnlijk interessanter, daar zitten die bekende personen in. Jezus, apostelen, de mooie verhalen e.d.
oude ook genoeg verhalen lijkt me, ark van Noach, sodom en gomorra, Adam en eva in hat paradijs
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_120558192
Als je van plan bent het hele boek te lezen zou ik beginnen bij het nieuwe testament. Als je bij het oude begint wil je hem al snel neerleggen en ritueel verbranden.
Wil je er wat van begrijpen dan moet je vanaf het begin lezen, anders bekijk je het OT vanuit een christelijke bril, in plaats van door de bril van de schrijvers.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  donderdag 20 december 2012 @ 17:30:32 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_120558216
Er wordt in het NT regelmatig gerefereerd aan het OT, dus de volgorde is duidelijk.
En het OT is als verhalenbundel veel interessanter, veel meer oorlog, verraad, haat, bloed, enz.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_120558755
Oude.
Of een kinderbijbel lezen, dan heb je een samenvatting van de hele bijbel.
Na Exodus word het behoorlijk saai met 3 boeken vol voorschriften/wetten en regels. Maar die stukken kun je natuurlijk ook over slaan.
  donderdag 20 december 2012 @ 18:01:03 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120559186

Bijbel in stripvorm door de grootste amerikaanse striptekenaar

Bekijk meer
http://www.google.com/img(...)=96&biw=980&bih=1190
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120559570
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:20 schreef Akantha het volgende:
Zoals je iedere verzameling boeken kan lezen, begin bij een boek wat je interesseert, De boeken in het NT zijn los van elkaar geschreven en zijn pas veel later samen gevoegd tot 1 boek.
Ook het OT is begonnen als een verzameling losse geschriften die later zijn samengvoegd
pi_120562032
Dat ligt aan je intentie :) Wil je het Christendom beter begrijpen, dan zou ikzelf beginnen bij het nieuwe testament en bepaalde profetieën en psalmen lezen wanneer deze worden aangehaald.
pi_120572370
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:20 schreef Akantha het volgende:
Met de context ervan te lezen:
http://nl.wikipedia.org/w(...)storie_van_Palestina
pi_120592838
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:13 schreef Haushofer het volgende:
Dat ligt aan je intentie :) Wil je het Christendom beter begrijpen, dan zou ikzelf beginnen bij het nieuwe testament en bepaalde profetieën en psalmen lezen wanneer deze worden aangehaald.
Je moet mensen niet misleiden Haushofer. Ook mensen die het christendom beter willen begrijpen moeten eerst het OT lezen, met de zondeval, de uittocht uit Egypte, de intocht in Kanaan. Waarom zou je eerst deel II lezen? Of is het omdat mensen dan begrijpen dat het Nieuwe Testament nergens op slaat?
En als men de profetieen leest in haar context en helemaal (dus niet Jesaja 53:2, maar heel Jesaja 53 om een voorbeeld te noemen) dan zijn het ineens ook geen profetieen meer voor de messias. In elk geval niet de messias zoals christenen die voor ogen hebben.

Ik weet toevallig (goed, niet toevallig) dat christenen jesaja 53 als een profetie zien voor Jezus. Maar dan wel weigeren te geloven dat Jezus een vrouw en kinderen kreeg. Terwijl dat een deel is van Jesaja 53 :D

Daarom, als je het NT leest lees dan ook de context. Maar begin altijd eerst met het oudere deel, voordat je begint met het nieuwere deel.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')