quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:22 schreef RHSEARCHER het volgende:
Oke nu heeft het lang genoeg geduurd !
Wij RVHRH (Ridders Van Het Ronde Huis) zijn een groep bestaand uit: 7 gravers, 1 onderzoeker, gem Nunspeet, staats bosbeheer & de archeoloog.
Daarnaast onderhouden wij contact met: HRH Facebook, Overdose & nog een aantal onderzoekers.
Voor zover vegen wij alle feite die er nu liggen van tafel af, en als een beschuldiging niet onderbouwd kan worden. Dan lijkt mij dat toch wel duidelijk
Daarbij zijn wij druk bezig met doorspitten van archieven & verhalen van voormalige werknemers,
zelf doen wij ook het nodige veld werk.
En zullen onze bevindingen/werkzaamheden te zien zijn op een aantal websites, diegene weten zelf welke dit zullen zijn.
En wij zijn een onafhankelijk team, en werken volledig voor ons zelf. En dus NIET op opdracht van....
Dus bij deze !
In deze bron uit 1935 is sprake van een zekere D. Pit uit De Bult die een politiediploma heeft behaald. Hetzelfde wordt in 1939 gemeld over een zekere D. Pit uit Steenwijkerwold (hier). In Steenwijk is in 1942 een agent D. Pit actief (zie hier). Maar het is niet zonder meer duidelijk of deze berichten over de latere paragnost gaan, of zelfs over één en dezelfde persoon. In elk geval had hij ten minste één achterneef met dezelfde naam.quote:Op vrijdag 28 december 2012 12:13 schreef Dissectienaald het volgende:
Over Delius Pit: wie heeft bedacht dat de goede man bij de politie zat? In het krantenartikel dat een pagina terug werd geplaatst, staat dat Delius eerst als bankwerker en elektro-technicus heeft gewerkt en na het overlijden van zijn broer het boerenbedrijf van zijn moeder heeft overgenomen. Wie liegt er nu? De krant? Omdat over een aantal jaren Pit betrokken zou raken bij het verhaal van het Ronde Huis?
zou jammer zijn als deze groep is gestopt!quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De riddergroep was toch de gravers die met de archeoloog , de gemeente en SBB een groep vormden ?.
Niets foutiefs aan, is beiden dezelfde stamboom-file (Brinkman-Visser)quote:Op vrijdag 28 december 2012 20:21 schreef RHSEARCHER het volgende:
[..]
Dat blijkt wel weer inderdaad, zal ze binnenkort even contacten dat er foutieve informatie op staat.
En als ik ergens een hekel aan heb dan is dat het wel
Dat hoeft hier niet eens het geval te zijn. In de jaren '20 en '30 werd er regelmatig schilderwerk gegund aan een zekere D. Pit uit Giethoorn, die kennelijk huisschilder was (zie bijv. hier).quote:Op zaterdag 29 december 2012 11:13 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Daarbij komt kunstzinnigheid wel vaker voor in familielijnen. Kijk maar eens naar de muzikaliteit van de familie Bach (of Brandts Buys). Zelfde gaat ook op voor literatuur en schilderen.
Ik vind het eruitzien als het werk van een autodidact, met die zwaar aangezette takken en die minieme kruintjes (vooral bij het onderste schilderij), maar dat kan bewust zo gedaan zijn.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:37 schreef lxhkrd het volgende:
Misschien hebben Delius en de onbekende schilder dan dezelfde kunstopleiding gevolgd? Want er is zeker enige gelijkenis, let maar op de boomvorm in het algemeen; hoe de takken aan de bomen zitten; de vorm van de kruin, maar vooral ook eens op deze "tak".
Als een paar mensen stoppen wil niet zeggen dat iedereen dat doetquote:Op zaterdag 29 december 2012 00:36 schreef gerhardius het volgende:
[..]
zou jammer zijn als deze groep is gestopt!
Is dat een dreigement Jokkebrokken?quote:Op vrijdag 28 december 2012 17:22 schreef jokkebrokken het volgende:
Overigens Eldermans en Montenberg waren zeker geen geesteszieke mannen; Als je die gekend zou hebben, zou je wel daar anders over denken. Je hebt mazzel dat deze twee heren dood zijn, anders zou zo'n ongepaste opmerking je wel duur hebben komen te staan.
Bedankt voor deze interessante info.quote:Op zaterdag 29 december 2012 08:08 schreef jokkebrokken het volgende:
@lxhkrd en Toppie:
Huize Nieuw Soerel:
Tijdens de oorlog werd dit huis bewoond door de familie Karsten. Het voorhuis vehuurden ze eerst aan pensiongasten, maar later fungeerde het als "crisis" stafcentrum van het Pas Op kamp in de Soerelse Bossen. Dit stafcentrum werd ook wel "De Centrale" genoemd.
In latere jaren, voordat SBB het gebouw liet afbreken, deed het woongedeelte nog wel dienst als onderdak voor SBB stagelopers of studenten die tijdelijk bij SBB in dienst waren.
Het andere gedeelte werd verhuurd o.m. aan de fa. Plaisier voor opslag ruimte. Ik herinner me eens toen ik bij deze firma werkte, dat we op het rangeerterrein van station Nunspeet een goederenwagon vol glaswol moesten ontlaten en die hele partij per vrachtwagen naar Nieuw Soerel brengen en daar weer ontladen. In die dagen natuurlijk geen handschoenen of andere veiligheids uitrusting om die lading glaswol te hanteren! Dat is meer dan 45 jaar geleden, maar als ik daar nog aan denk, begint het me weer overal te jeuken!
Kijk ook naar de manier waarop relief en schaduwwerking op de stenen is aangebracht. Daarbij, als de linkerafbeelding door Eldermans geschilderd zou moeten zijn, dan is hij ineens een stuk minder gedetailleerd en perfectionistisch als in zijn pentekeningen in 'Restanten 16b'. Ook de manier waarop de wortels van de bomen weergegeven zijn, verraden overeenkomst. Is iemand ook al opgvallen dat beide werken een soortgelijke diagonaalwerking naar het verdwijnpunt hebben? Je kunt pas echt vaststellen of het van dezelfde schilder afkomstig is als je zaken als drager, materiaalgebruik, techniek kunt analyseren, dat kan alleen met de originelen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 19:37 schreef lxhkrd het volgende:
[..]
Misschien hebben Delius en de onbekende schilder dan dezelfde kunstopleiding gevolgd? Want er is zeker enige gelijkenis, let maar op de boomvorm in het algemeen; hoe de takken aan de bomen zitten; de vorm van de kruin, maar vooral ook eens op deze "tak".
[ afbeelding ]
Delius en Eldermans, hadden die dezelfde leeftijd ongeveer? Allebei "banden" met politie, de ogen open voor het paranormale? Kennissen?
Waar had jij gevonden dat Delius Pit ipv politieman, bankwerker, electriciën en boer was geweest?quote:Op zaterdag 29 december 2012 13:25 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Kijk ook naar de manier waarop relief en schaduwwerking op de stenen is aangebracht. Daarbij, als de linkerafbeelding door Eldermans geschilderd zou moeten zijn, dan is hij ineens een stuk minder gedetailleerd en perfectionistisch als in zijn pentekeningen in 'Restanten 16b'. Ook de manier waarop de wortels van de bomen weergegeven zijn, verraden overeenkomst. Is iemand ook al opgvallen dat beide werken een soortgelijke diagonaalwerking naar het verdwijnpunt hebben? Je kunt pas echt vaststellen of het van dezelfde schilder afkomstig is als je zaken als drager, materiaalgebruik, techniek kunt analyseren, dat kan alleen met de originelen.
Welnee, er wordt hier niet gedreigd.quote:Op zaterdag 29 december 2012 12:57 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Is dat een dreigement Jokkebrokken?
En in beide gevallen lijken de stenen op een soort plateau te liggen, met het zwaartepunt een klein beetje rechts van het midden. Maar ik vind het lastig te zeggen of ze van dezelfde artiest afkomstig zijn.quote:Op zaterdag 29 december 2012 13:25 schreef Dissectienaald het volgende:
[..]
Kijk ook naar de manier waarop relief en schaduwwerking op de stenen is aangebracht. Daarbij, als de linkerafbeelding door Eldermans geschilderd zou moeten zijn, dan is hij ineens een stuk minder gedetailleerd en perfectionistisch als in zijn pentekeningen in 'Restanten 16b'. Ook de manier waarop de wortels van de bomen weergegeven zijn, verraden overeenkomst. Is iemand ook al opgvallen dat beide werken een soortgelijke diagonaalwerking naar het verdwijnpunt hebben? Je kunt pas echt vaststellen of het van dezelfde schilder afkomstig is als je zaken als drager, materiaalgebruik, techniek kunt analyseren, dat kan alleen met de originelen.
Ik heb ook lang zitten turen en kan het niet ontcijferen.quote:Op zaterdag 29 december 2012 14:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
En in beide gevallen lijken de stenen op een soort plateau te liggen, met het zwaartepunt een klein beetje rechts van het midden. Maar ik vind het lastig te zeggen of ze van dezelfde artiest afkomstig zijn.
Wat staat er eigenlijk onder, "G. Kochius"?
quote:Op zaterdag 29 december 2012 14:15 schreef Iblardi het volgende:
[..]
En in beide gevallen lijken de stenen op een soort plateau te liggen, met het zwaartepunt een klein beetje rechts van het midden. Maar ik vind het lastig te zeggen of ze van dezelfde artiest afkomstig zijn.
Wat staat er eigenlijk onder, "G. Kochius"?
Niet te lezen. Waar is het origineel?quote:zondag 16 september 2012 @ 17:33 • 147
gerhardius
Lees ik G. Korbius op dit schilderij?
Lijkt me iets geheimzinnigs/mystieks, het kan hier in de buurt zijn gezien het landschap
Zo'n steen met gat erin heet in het Engels kennelijk "hagstone", "adder stone" of "witch stone" (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Adder_stone), in het Duits "Hühnergott" (http://de.wikipedia.org/wiki/H%C3%BChnergott). Wat is de Nederlandse term: addersteen, heksensteen?quote:Op zaterdag 29 december 2012 15:59 schreef gerhardius het volgende:
[..]
[..]
Niet te lezen. Waar is het origineel?
Beste AOS, fijn dat je het voor me opneemt maar ik ben niet zo snel op mijn tenen getrapt. En als milieuchemisch ingenieur ben ik wel gewend aan de nodige vervuiling. Zolang mijn bijdragen een aantal mensen gewaardeerd worden zal ik blijven posten. Zoals in mijn eerste post genoemd volg ik werkgroep al jaren op enige afstand en wil met mijn bijdragen proberen om duidelijkheid te verschaffen. Ik hoop dat daardoor nieuwe onderzoekers niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden maar verder kunnen gaan met wat er al bekend is.quote:Op vrijdag 28 december 2012 14:35 schreef aos het volgende:
De stuitende arrogantie van DN doet weer van zich spreken, en dan heb ik me nog maar ingehouden bij zijn vorige posts(daar ik anders weer ge-edit wordt door Lavenderr) en zijn beledigingen tegenover de zeer waardevolle bijdrages van Dragonflys(hopelijk komt hij/zij nog terug!)
Bedoeld voor de gelovigen ? Zodat zij zich bevestigd voelen in hun gelijk ?quote:Op zaterdag 29 december 2012 20:25 schreef Dragonflys het volgende:
De waarheid zal niet geliefd zijn (blz. 214). Voor wie zal dit nu bedoeld zijn?
Dan lijkt het me dat Pit degene is die de geesten van de Droste-meisjes die gearmd de weg overstaken in het verhaal heeft gebracht, en misschien ook de "Germaans-Keltische cultus". Eldermans heeft dat vervolgens (op basis van een verslag van Montenberg?) vastgelegd in zijn notitie over de Mythstee en het Ronde Huis.quote:Op zaterdag 29 december 2012 20:25 schreef Dragonflys het volgende:
Rond 1980 is Delius Pit mee geweest naar Nunspeet. Hij is urenlang het hele terrein over geweest en vertelde gedetailleerd wat hij daar “zag”.
Hoe moeten we dit dan in de tijd plaatsen? CtBK is als 17 jarige in 1937 naar Nunspeet gekomen...quote:Op zaterdag 29 december 2012 20:25 schreef Dragonflys het volgende:
[..]
Het verhaal over de Witte Klap (blz 144) is van Chris Ten Bruggen Kate. Hij verleende overigens veel medewerking aan het onderzoek, dat hem zeer interesseerde. Na zijn dood werd bekend dat hij ook een afstammeling van Willem-III was !
Friese koerier van 2 november 1960 pp 5quote:Op zaterdag 29 december 2012 13:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar had jij gevonden dat Delius Pit ipv politieman, bankwerker, electriciën en boer was geweest?
Gerhardius heeft een punt. Kan de niet geliefde waarheid hier even het licht over laten schijnen? Daarnaast: Schalkwijk was een ABN-Bankmedewerker, hoe valt dit weer te rijmen met de 'detective' die met Delius Pit samenwerkte?quote:Op zondag 30 december 2012 00:17 schreef gerhardius het volgende:
[..]
Hoe moeten we dit dan in de tijd plaatsen? CtBK is als 17 jarige in 1937 naar Nunspeet gekomen...
Dat betekent dat de ceremonie rondom de oorlog plaats moet hebben gehad!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |