abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120337147
mijn zibro laser kacheltje doet het goed op zonnebloemolie. nu vroeg ik me af of daar ook nadelen aan zitten?
pi_120338109
Lijkt me geen goed idee en volgens mij kan de kachel er kapot van gaan, t'is wel iets heel anders maar zonnebloemolie heb als smeerolie in de elec. kettingzaag gedaan als goedkoop alternatief voor de dure smeerolie die je er eigenlijk voor moet gebruiken maar het pompje en de leidingen zitten nu dicht en smeren kan ik alleen nog extern met een kwast dus het verhard en je krijgt het daarna niet meer weg, zal ook wel voor een zibro kachel gelden.
  zaterdag 15 december 2012 @ 20:41:55 #3
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_120350677
Je had ook drijfkaarsen die op zonnebloemolie brandden. Nadeel was dat je het lont nauwelijks meer aan kreeg. Bij een Zibro betekent dat dat je om de haverklap die sok moet vervangen. Kostbare zaak.

Geen aanrader dus, eerder een afrader.
pi_120351813
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 13:50 schreef pinine het volgende:
Lijkt me geen goed idee en volgens mij kan de kachel er kapot van gaan, t'is wel iets heel anders maar zonnebloemolie heb als smeerolie in de elec. kettingzaag gedaan als goedkoop alternatief voor de dure smeerolie die je er eigenlijk voor moet gebruiken maar het pompje en de leidingen zitten nu dicht en smeren kan ik alleen nog extern met een kwast dus het verhard en je krijgt het daarna niet meer weg, zal ook wel voor een zibro kachel gelden.
Zonnebloem olie verhard niet hoor. Pas als het een tijdje boven een bepaalde temperatuur is geweest, zou het misschien hard kunnen worden. De enige nadelen zijn de geur en uitstoot bij het verbranden. Zo'n petroleum kachel zou je eventueel op elke olie kunnen stoken. Je kan er olijfolie, maar ook diesel in stoken. Alleen de uitstoot van geuren en gassen zal niet hetzelfde zijn, dus ik denk niet dat t verstandig is om er een ander soort brandstof in te gebruiken.
NOX uitstoot, etc, ik zou er nie aan beginnen
pi_120353129
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:08 schreef wimoude het volgende:
Zonnebloem olie verhard niet hoor. Pas als het een tijdje boven een bepaalde temperatuur is geweest,
Lees nou eens wat je zelf schrijft.... Het wordt gebruikt in een kachel...

OT: Een Zibrokachel ansich lijkt me al niet verstandig, maar om er dan ook nog mee te gaan klooien kan weleens uitmonden richting een (in dat geval welverdiende) Darwin award.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 15 december 2012 @ 21:56:36 #6
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_120353712
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

OT: Een Zibrokachel ansich lijkt me al niet verstandig, maar om er dan ook nog mee te gaan klooien kan weleens uitmonden richting een (in dat geval welverdiende) Darwin award.
Zibro kachels zijn op FOK al tijden omstreden, niet alleen daar overigens.

Het lijkt een beetje op de bloemkool-discussie, je vind het wat of niet.

Ik heb in de beginjaren toen de brandstof nog goedkoop was er jaren mee verwarmd. Het enige wat je in de gaten moet houden is verse luchttoevoer, heerlijke warmte, de geur.. ach.. ik had er geen moeite mee. Voor de rest vond ik het perfect, een goed doordacht concept en bedrijfszeker.

Mijn stelling is dat er meer ongelukken(brand) gebeuren met gewone televisies, wasmachines en drogers die iedereen in huis heeft.

Elke Zibro-gebruiker wordt er uitbundig op gewezen dat je moet zorgen voor voldoende verse lucht. Ik ben nog nooit een bericht in de pers tegen gekomen dat er mensen bedwelmd waren als gevolg van gebruik van die kachels maar zat over brandjes door TV's, drogers enz.

Elk apparaat is net zo veilig tot de gebruiker de omstandigheden zo wijzigt dat het apparaat niet meer veilig is. Of dat nou gebrek aan ventilatie is of gebrek aan schoonmaken van TV's, drogers. enz.

Ik ben ermee gestopt toen de plaatselijke olieboer stopte met zijn petroleumhandel en die Zibro brandstof zo belachelijk duur werd.

[ Bericht 7% gewijzigd door Wandtegeltje op 15-12-2012 22:10:56 ]
pi_120354393
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:56 schreef Wandtegeltje het volgende:
Elk apparaat is net zo veilig tot de gebruiker de omstandigheden zo wijzigt dat het apparaat niet meer veilig is. Of dat nou gebrek aan ventilatie is of gebrek aan schoonmaken van TV's, drogers. enz.
En? Staat er in de gebruiksaanwijzing dat zonnebloemolie ook een geschikte brandstof is?
pi_120358129
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gekookt bedoel ik, niet die maximale 35-40 graden wat het in het reservoir maximaal zou worden.
Voor de rest ben ik het wel met je eens hoor :)
  zaterdag 15 december 2012 @ 23:53:46 #9
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_120358518
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 22:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En? Staat er in de gebruiksaanwijzing dat zonnebloemolie ook een geschikte brandstof is?
Wat denk je?? Alleen petroleum natuurlijk. Bij voorkeur van Zibro :') .

Ik stel juist in mijn post juist dat hij zijn Zibrootje daarmee vernaggelt.

Ik weet zeker dat het kacheltje het na een poosje niet meer doet. Maar dat moet-ie zelluf weten. Daar leert-ie wel van.

Ik reageer alleen op jou opmerking dat een Zibro jou ansich niet verstandig lijkt.

Ik vind dat een bloemkool-discussie.
pi_120358773
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 23:53 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Wat denk je?? Alleen petroleum natuurlijk. Bij voorkeur van Zibro :') .

Ik stel juist in mijn post juist dat hij zijn Zibrootje daarmee vernaggelt.

Ik weet zeker dat het kacheltje het na een poosje niet meer doet. Maar dat moet-ie zelluf weten. Daar leert-ie wel van.

Ik reageer alleen op jou opmerking dat een Zibro jou ansich niet verstandig lijkt.

Ik vind dat een bloemkool-discussie.
Ja, zo ver was ik al... over begrijpend lezen gesproken... :D _O-
pi_120366557
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 21:08 schreef wimoude het volgende:

[..]

Zonnebloem olie verhard niet hoor. Pas als het een tijdje boven een bepaalde temperatuur is geweest, zou het misschien hard kunnen worden. De enige nadelen zijn de geur en uitstoot bij het verbranden. Zo'n petroleum kachel zou je eventueel op elke olie kunnen stoken. Je kan er olijfolie, maar ook diesel in stoken. Alleen de uitstoot van geuren en gassen zal niet hetzelfde zijn, dus ik denk niet dat t verstandig is om er een ander soort brandstof in te gebruiken.
NOX uitstoot, etc, ik zou er nie aan beginnen
Wat heeft er dan voor gezorgd dat het smeersysteem verstopt is geraakt? en niet alleen bij mij maar ook bij iemand anders is ditzelfde gebeurd.

[ Bericht 0% gewijzigd door pinine op 16-12-2012 11:16:32 ]
pi_120368161
Als die het doet is het goed. Geen probleem.

Zonnebloemolie is voor een kettingzaag veel te dun. Waarom zou je dat ook gebruiken als je voor 5l kettingzaagolie nog geen 15 euro kwijt bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')