Bron.quote:Vooral mbo'ers hard getroffen op arbeidsmarkt
De problemen op de arbeidsmarkt zitten niet aan de onderkant, maar in het midden. Mensen met een hoge of lage opleiding hebben volop kans op werk, terwijl die kans voor mensen met een gemiddelde opleiding daalt. Dat meldt de Volkskrant.
De afgelopen crisisjaren steeg de werkloosheid onder mbo'ers het hardst, vooral doordat hun werk het makkelijkst kan worden geautomatiseerd of uitbesteed. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in een studie die maandag verschijnt.
Het CPB ziet ook dat de inkomenskloof tussen hoogopgeleiden en gemiddeld en laagopgeleiden steeds groter wordt. Terwijl het inkomensverschil tussen gemiddeld en laagopgeleiden de laatste jaren stabiel blijft, neemt het verschil met hoogopgeleiden sterk toe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of doorleren na de opleiding die je nu doetquote:Op maandag 10 december 2012 08:16 schreef wuuht het volgende:
Dus ik kan beter stoppen met mijn opleiding
geen startkwalificatie denk ikquote:Op maandag 10 december 2012 08:21 schreef Smack10 het volgende:
Als mbo niveau het midden is, wat is dan laag niveau?
Dus die mensen die zo hard schreeuwen dat de overheid te groot is worden vervolgens ontslagen van hun staatsgesponsorde melkert-baanquote:
niets of alleen VMBO. De schoonmakers, postbodes, lopendebandmedewerkers etc.quote:Op maandag 10 december 2012 08:21 schreef Smack10 het volgende:
Als mbo niveau het midden is, wat is dan laag niveau?
Het gaat over gemiddeld hè...quote:Op maandag 10 december 2012 08:25 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Dus die mensen die zo hard schreeuwen dat de overheid te groot is worden vervolgens ontslagen van hun staatsgesponsorde melkert-baan![]()
Trouwens weer een toppertje dat artikel. Ik zie genoeg mensen met hbo/universitaire opleiding die niet eens een baan krijgen.
Waarom daar geen artikel over in de krant om zielig te doen?
Aangezien in de crisis meestal de meest overbodige als eerst worden ontslagen kan je je ook afvragen of het gewoon niet veel zeggende banen waren?quote:Op maandag 10 december 2012 08:29 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
niets of alleen VMBO. De schoonmakers, postbodes, lopendebandmedewerkers etc.
Heb je de OP wl gelezen? Daar staat het antwoord gewoon....quote:Op maandag 10 december 2012 08:31 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Aangezien in de crisis meestal de meest overbodige als eerst worden ontslagen kan je je ook afvragen of het gewoon niet veel zeggende banen waren?
quote:De afgelopen crisisjaren steeg de werkloosheid onder mbo'ers het hardst, vooral doordat hun werk het makkelijkst kan worden geautomatiseerd of uitbesteed.
Aha, nuff said.quote:Op maandag 10 december 2012 08:33 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Heb je de OP wl gelezen? Daar staat het antwoord gewoon....
[..]
Ja, en dus? Ten eerste is het pas een paar jaar zo, en daarnaast is het een leerplicht, geen diplomahaalplicht.quote:Op maandag 10 december 2012 08:33 schreef speknek het volgende:
Heb je niet nog leerplicht als je van het vmbo komt? Ik vind het ook wat apart om het de middengroep te noemen. De mediaan wellicht.
Kan me trouwens ook moeilijk voorstellen dat daar toekomst in zit, als je die ROC's bekijktquote:Op maandag 10 december 2012 08:35 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ja, en dus? Ten eerste is het pas een paar jaar zo, en daarnaast is het een leerplicht, geen diplomahaalplicht.
zakken vullen?quote:Op maandag 10 december 2012 08:03 schreef Devv het volgende:
[..]
Bron.
Je kunt niet zeggen dat dit een volslagen verrassing is. Het is wat dat betreft een goede weergave van de verhoudingen in de maatschappij waarbij het meeste uit het midden weggesnoept wordt als het even slechter gaat. De vraag is alleen in hoeverre dat terecht.
Je kunt als mbo'er dus maar beter doorleren en je zakken vullen aan de bovenkant van de maatschappij. Daar vallen immers zelden de grootste klappen.
hele nacht wakker gelezen 3 uur nog eens gemeld op fok weer poging gedaan weer wakker gelegenquote:Op maandag 10 december 2012 08:26 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Goeiemorgen trouwens, lekker geslapen?
en nu naar school aan het gaan?quote:Op maandag 10 december 2012 08:36 schreef Meloewa het volgende:
[..]
hele nacht wakker gelezen 3 uur nog eens gemeld op fok weer poging gedaan weer wakker gelegen
Er zijn genoeg die het VMBO niet of maar net halen en daarna niet verder leren.quote:Op maandag 10 december 2012 08:33 schreef speknek het volgende:
Heb je niet nog leerplicht als je van het vmbo komt? Ik vind het ook wat apart om het de middengroep te noemen. De mediaan wellicht.
Dit geldt toch vooral voor VMBO-ers lijkt me? Hoe simpeler het werk, hoe makkelijker het kan worden geautomatiseerd/uitbesteed.quote:Vooral mbo'ers hard getroffen op arbeidsmarkt
De problemen op de arbeidsmarkt zitten niet aan de onderkant, maar in het midden. Mensen met een hoge of lage opleiding hebben volop kans op werk, terwijl die kans voor mensen met een gemiddelde opleiding daalt. Dat meldt de Volkskrant.
De afgelopen crisisjaren steeg de werkloosheid onder mbo'ers het hardst, vooral doordat hun werk het makkelijkst kan worden geautomatiseerd of uitbesteed. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in een studie die maandag verschijnt.
Het CPB ziet ook dat de inkomenskloof tussen hoogopgeleiden en gemiddeld en laagopgeleiden steeds groter wordt. Terwijl het inkomensverschil tussen gemiddeld en laagopgeleiden de laatste jaren stabiel blijft, neemt het verschil met hoogopgeleiden sterk toe.
Hoe goedkoper de werkkracht, hoe minder zinvol het is om het te automatiseren.quote:Op maandag 10 december 2012 08:46 schreef Mgolovic het volgende:
Dit geldt toch vooral voor VMBO-ers lijkt me? Hoe simpeler het werk, hoe makkelijker het kan worden geautomatiseerd/uitbesteed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |