abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120139312
quote:
Vooral mbo'ers hard getroffen op arbeidsmarkt

De problemen op de arbeidsmarkt zitten niet aan de onderkant, maar in het midden. Mensen met een hoge of lage opleiding hebben volop kans op werk, terwijl die kans voor mensen met een gemiddelde opleiding daalt. Dat meldt de Volkskrant.

De afgelopen crisisjaren steeg de werkloosheid onder mbo'ers het hardst, vooral doordat hun werk het makkelijkst kan worden geautomatiseerd of uitbesteed. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in een studie die maandag verschijnt.

Het CPB ziet ook dat de inkomenskloof tussen hoogopgeleiden en gemiddeld en laagopgeleiden steeds groter wordt. Terwijl het inkomensverschil tussen gemiddeld en laagopgeleiden de laatste jaren stabiel blijft, neemt het verschil met hoogopgeleiden sterk toe.
Bron.

Je kunt niet zeggen dat dit een volslagen verrassing is. Het is wat dat betreft een goede weergave van de verhoudingen in de maatschappij waarbij het meeste uit het midden weggesnoept wordt als het even slechter gaat. De vraag is alleen in hoeverre dat terecht is.

Je kunt als mbo'er dus maar beter doorleren en je zakken vullen aan de bovenkant van de maatschappij. Daar vallen immers zelden de grootste klappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Devv op 10-12-2012 08:48:10 ]
pi_120139362
En dat is nog niet het ergste, maar deze mensen worden ook niet aangenomen voor HBO niveau, want niet genoeg papieren.
En niet aangenomen op te laag niveau, want "te gekwalificeerd" voor hetgeen waar ze voor solliciteren. Resultaat: jarenlang thuis.

En zoals in de OP, is het inderdaad niet vreemd dat er daar de meeste klappen vallen, de onderlaag werkt al voor het minimum dus daar valt weinig weg te halen, en de bovenlaag beslist waar er weggesneden zal gaan worden, vaak niet bij zichzelf. Dusja wat blijft er dan over...?
pi_120139397
Daarom doorleren tot je erbij neervalt, en hopen dat als je klaar bent, de arbeidsmarkt veel beter is.

Ik werd de uitzend/ tijdelijke baantjes ook zat op een gegeven moment...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_120139401
Dus ik kan beter stoppen met mijn opleiding _O-
  maandag 10 december 2012 @ 08:18:40 #5
350337 Pindakaaspot
Geen inspiratie...
pi_120139417
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:16 schreef wuuht het volgende:
Dus ik kan beter stoppen met mijn opleiding _O-
Of doorleren na de opleiding die je nu doet
pi_120139443
Als mbo niveau het midden is, wat is dan laag niveau?
  maandag 10 december 2012 @ 08:22:18 #7
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_120139448
Oh hier sta ik zo vroeg voor op dus
Doei!
  maandag 10 december 2012 @ 08:22:49 #8
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_120139453
quote:
15s.gif Op maandag 10 december 2012 08:21 schreef Smack10 het volgende:
geen startkwalificatie denk ik ;(
Doei!
pi_120139487
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2012 08:22 schreef Meloewa het volgende:

[..]

Dus die mensen die zo hard schreeuwen dat de overheid te groot is worden vervolgens ontslagen van hun staatsgesponsorde melkert-baan :')

Trouwens weer een toppertje dat artikel. Ik zie genoeg mensen met hbo/universitaire opleiding die niet eens een baan krijgen.

Waarom daar geen artikel over in de krant om zielig te doen? :{w
pi_120139507
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2012 08:22 schreef Meloewa het volgende:

[..]

Goeiemorgen trouwens :* , lekker geslapen?
pi_120139536
quote:
15s.gif Op maandag 10 december 2012 08:21 schreef Smack10 het volgende:
niets of alleen VMBO. De schoonmakers, postbodes, lopendebandmedewerkers etc.
pi_120139546
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:25 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dus die mensen die zo hard schreeuwen dat de overheid te groot is worden vervolgens ontslagen van hun staatsgesponsorde melkert-baan :')

Trouwens weer een toppertje dat artikel. Ik zie genoeg mensen met hbo/universitaire opleiding die niet eens een baan krijgen.

Waarom daar geen artikel over in de krant om zielig te doen? :{w
Het gaat over gemiddeld hè...
pi_120139559
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:29 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

niets of alleen VMBO. De schoonmakers, postbodes, lopendebandmedewerkers etc.
Aangezien in de crisis meestal de meest overbodige als eerst worden ontslagen kan je je ook afvragen of het gewoon niet veel zeggende banen waren?
  maandag 10 december 2012 @ 08:33:22 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_120139582
Heb je niet nog leerplicht als je van het vmbo komt? Ik vind het ook wat apart om het de middengroep te noemen. De mediaan wellicht.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_120139584
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:31 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Aangezien in de crisis meestal de meest overbodige als eerst worden ontslagen kan je je ook afvragen of het gewoon niet veel zeggende banen waren?
Heb je de OP wl gelezen? Daar staat het antwoord gewoon....
quote:
De afgelopen crisisjaren steeg de werkloosheid onder mbo'ers het hardst, vooral doordat hun werk het makkelijkst kan worden geautomatiseerd of uitbesteed.
pi_120139591
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:33 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Heb je de OP wl gelezen? Daar staat het antwoord gewoon....

[..]

Aha, nuff said.
pi_120139599
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:33 schreef speknek het volgende:
Heb je niet nog leerplicht als je van het vmbo komt? Ik vind het ook wat apart om het de middengroep te noemen. De mediaan wellicht.
Ja, en dus? Ten eerste is het pas een paar jaar zo, en daarnaast is het een leerplicht, geen diplomahaalplicht.
pi_120139612
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:35 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ja, en dus? Ten eerste is het pas een paar jaar zo, en daarnaast is het een leerplicht, geen diplomahaalplicht.
Kan me trouwens ook moeilijk voorstellen dat daar toekomst in zit, als je die ROC's bekijkt :')
pi_120139613
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2012 08:03 schreef Devv het volgende:

[..]

Bron.

Je kunt niet zeggen dat dit een volslagen verrassing is. Het is wat dat betreft een goede weergave van de verhoudingen in de maatschappij waarbij het meeste uit het midden weggesnoept wordt als het even slechter gaat. De vraag is alleen in hoeverre dat terecht.

Je kunt als mbo'er dus maar beter doorleren en je zakken vullen aan de bovenkant van de maatschappij. Daar vallen immers zelden de grootste klappen.
zakken vullen?
  maandag 10 december 2012 @ 08:36:29 #20
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_120139617
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:26 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Goeiemorgen trouwens :* , lekker geslapen?
hele nacht wakker gelezen 3 uur nog eens gemeld op fok weer poging gedaan weer wakker gelegen :(
Doei!
pi_120139637
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2012 08:36 schreef Meloewa het volgende:

[..]

hele nacht wakker gelezen 3 uur nog eens gemeld op fok weer poging gedaan weer wakker gelegen :(
en nu naar school aan het gaan?

Het zijn toch die wintermaanden dat je een man in je bed mist waar je je aan kan opwarmen he O-) ?
pi_120139639
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:33 schreef speknek het volgende:
Er zijn genoeg die het VMBO niet of maar net halen en daarna niet verder leren.
pi_120139744
quote:
Vooral mbo'ers hard getroffen op arbeidsmarkt

De problemen op de arbeidsmarkt zitten niet aan de onderkant, maar in het midden. Mensen met een hoge of lage opleiding hebben volop kans op werk, terwijl die kans voor mensen met een gemiddelde opleiding daalt. Dat meldt de Volkskrant.

De afgelopen crisisjaren steeg de werkloosheid onder mbo'ers het hardst, vooral doordat hun werk het makkelijkst kan worden geautomatiseerd of uitbesteed. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in een studie die maandag verschijnt.

Het CPB ziet ook dat de inkomenskloof tussen hoogopgeleiden en gemiddeld en laagopgeleiden steeds groter wordt. Terwijl het inkomensverschil tussen gemiddeld en laagopgeleiden de laatste jaren stabiel blijft, neemt het verschil met hoogopgeleiden sterk toe.
Dit geldt toch vooral voor VMBO-ers lijkt me? Hoe simpeler het werk, hoe makkelijker het kan worden geautomatiseerd/uitbesteed.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_120139788
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 08:46 schreef Mgolovic het volgende:
Dit geldt toch vooral voor VMBO-ers lijkt me? Hoe simpeler het werk, hoe makkelijker het kan worden geautomatiseerd/uitbesteed.
Hoe goedkoper de werkkracht, hoe minder zinvol het is om het te automatiseren.
Uitbesteden van dit werk gebeurt naar bedrijven die alleen maar VMBOers in dienst hebben. Verder uitbesteden (naar andere landen) heeft geen zin omdat de besparing niet opweegt tegen de vervoerskosten.
  maandag 10 december 2012 @ 08:51:44 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_120139811
Het niveau van MBO is gelijk aan het niveau van VMBO 10 jaar geleden. En voor dat soort werk vertrouwen we tegenwoordig op Oost-Europeanen.
MBO'ers zijn eigenlijk als groep helemaal overbodig geworden in Nederland. Ze kunnen onder onze arbeidsvoorwaarden überhaubt niet economisch rendabel bestaan.

Tijd dat er een oplossing komt voor het MBO-probleem.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')