abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:20:42 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_120047240
Hyperinflatie is een zeer sterke inflatie. Waar een normale inflatie een prijsstijging van enkele procenten per jaar behelst, kent hyperinflatie zodanige prijsstijgingen dat de prijzen per dag stijgen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperinflatie

en de veel meer uitgebreide Engelse wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation

De interesse is pas echt gekomen na een vakantie in Zimbabwe en de verhalen van de mensen daar. Dat je voor een busrit van een paar uur voor de rit moet betalen en ook weer als je aankomt omdat de inflatie per minuut toenam. In november 2008 was het inflatiepercentage 89.700.000.000.000.000.000.000%. Het was een niet werkbare situatie en na de 4e munt werd de US Dollar maar ingevoerd.

Van die vakantie heb ik nog stapels bankbiljetten die dan ook niet meer dan een souvenirwaarde hebben. Daarnaast heb ik nog wat oude biljetten zoals een Billion Mark (1.000.000.000.000) uit 1923 en een Miljard Milpengo (1.000 x 1.000.000.000) uit Hongarije in 1946. De Pengo heeft dan ook het record met 1.000.000.000.000.000.000.000 Pengo..

Die bizarre hyperinflatie gaat nog vaak tot lang door terwijl ik zou denken dat de ruilhandel dan veel belangrijker is.

Grootste, kleinste, etc: http://tomchao.com/trivia.html
reset
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:30:25 #2
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_120047577
Daarom zie je in die landen ook veel meer zelfredzaamheid...
Kijk bijv naar de vm ddr, waar ze veel tractoren en landbouwmachines zelf bouwden omdat aanschaf niet te doen was..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:36:08 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_120047830
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:30 schreef Snowballed het volgende:
Kijk bijv naar de vm ddr, waar ze veel tractoren en landbouwmachines zelf bouwden omdat aanschaf niet te doen was..
had de ddr hyperinflatie dan? volgens mij niet.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_120047837
Tegenwoordig zou ik als zimbabwaan gewoon lekker bitcoins kopen. Lekker stabiele munteenheid en geen hyperinflatie!
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:43:42 #5
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_120048086
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:30 schreef Snowballed het volgende:
Dat was zeker zo en in een land met hyperinflatie helemaal, maar de DDR heeft naar mijn weten nooit een hyperinflatie gehad. Hun zelfredzaamheid kwam door het communisme en het uiteindelijk failliet daarvan. Oost-Duits geld heb ik ook nog van mijn reizen daarnaartoe, maar er staan niet zo veel nullen op die briefjes.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:36 schreef erikkll het volgende:
Tegenwoordig zou ik als zimbabwaan gewoon lekker bitcoins kopen. Lekker stabiele munteenheid en geen hyperinflatie!
Bitcoins (virtueel spelletjes geld toch?) zijn/waren stabieler dan de Zim$ iig, maar tegenwoordig is de US$ daar de valuta en hoeveel bange verhalen over de VS is dat een hele stabiele munt.
reset
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:50:32 #6
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_120048331
De reden van hyperinflatie verschillen ook.

De Duitse Mark werd in de jaren 20 compleet uitgezogen door de Fransen en het gevolg is ook een heel belangrijke bijdrage van WOII.

Na WOII waren veel landen (vooral aan de Soviet-kant) zo failliet dat ook hun munt instortte.. zoals Hongarije.

In het geval van Zimbabwe is/was het een resultaat van racisme en landonteigening van de blanke boeren, een veel te dure oorlog en enorme corruptie. Er zijn niet genoeg delfstoffen om het land binnen te vallen zoals bv Libië.
reset
pi_120048394
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:43 schreef Individual het volgende:

Bitcoins (virtueel spelletjes geld toch?)
Nou.. Het ligt wel iets genuanceerder dan dat. Een wereldwijd op P2P technologie gebaseerde munteenheid en wijze van betalen die nog het meest weg heeft van cash geld. :) De exchange rate is momenteel 1BTC = 10 Euro en is de laatste tijd behoorlijk stabiel gebleven. Er kan ook geen hyperinflatie optreden want het is gebonden aan 'processorkracht'. Zoals vroeger de waarde van geld gekoppeld was aan 'goud'. Er worden maar sporadisch bitcoins uitgegeven omdat het veel processorkracht vergt om ze te 'vinden'. Je kunt ze via allerlei exchanges uitwisselen voor Euro's, maar je kunt binnenkort ook een 'echte' bankrekening met debit kaart openen gebaseerd op de bitcoin: https://bitcointalk.org/index.php?topic=129461.0

Ik ken het pas sinds een paar dagen dus als iemand bovenstaande verhaal kan verbeteren, be my guest!
  vrijdag 7 december 2012 @ 18:56:41 #8
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_120048543
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:36 schreef Flurry het volgende:

[..]

had de ddr hyperinflatie dan? volgens mij niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 18:43 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat was zeker zo en in een land met hyperinflatie helemaal, maar de DDR heeft naar mijn weten nooit een hyperinflatie gehad. Hun zelfredzaamheid kwam door het communisme en het uiteindelijk failliet daarvan. Oost-Duits geld heb ik ook nog van mijn reizen daarnaartoe, maar er staan niet zo veel nullen op die briefjes.

Hyperinflatie was idd niet de oorzaak in de ddr.. :@
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  vrijdag 7 december 2012 @ 19:45:45 #9
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_120050309
Op vakantie in Zimbabwe:
reset
pi_120050504
Uiteindelijk is hyperinflatie een stijging van zowel prijzen als lonen. Nu zal die loonstijging vast wel achterblijven, maar op welke manier stijgt het loon mee? Wat is de drijvende kracht?

Ik kan me niet voorstellen dat het helemaal vrijwillig vanuit de werkgevers gaat, maar omgekeerd heb je als werknemer ook in zo'n slechte economische situatie niet echt de positie om eens even stevig te gaan onderhandelen. Toch stijgen ze blijkbaar.. overheidsbemoeienis?
  vrijdag 7 december 2012 @ 20:12:51 #11
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_120051625
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 19:50 schreef CafeRoker het volgende:
Uiteindelijk is hyperinflatie een stijging van zowel prijzen als lonen. Nu zal die loonstijging vast wel achterblijven, maar op welke manier stijgt het loon mee? Wat is de drijvende kracht?

Ik kan me niet voorstellen dat het helemaal vrijwillig vanuit de werkgevers gaat, maar omgekeerd heb je als werknemer ook in zo'n slechte economische situatie niet echt de positie om eens even stevig te gaan onderhandelen. Toch stijgen ze blijkbaar.. overheidsbemoeienis?
Met hyperinflatie is het belangrijk aan welke kant je staat en hoe slim je bent.

Tijdens de hyperinflatie was er een groot verschil tussen de officiele en zwarte markt. Het probleem was dat het 'voetvolk' niet officieel naar US$ mocht omwisselen waardoor de 'vrienden van Mugabe' geld van de zwarte markt haalden en inwisselden voor US$ voor een veel gunstigere valutaomrekening. Dat versnelde de inflatie exponentieel en de 'vrienden van Mugabe' hielden er veel geld aan over ten koste van het 'voetvolk'.

Loon werd per 'opdracht' afgesproken omdat iets anders niet werkbaar was. De economie was niet meer werkbaar.
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')