had de ddr hyperinflatie dan? volgens mij niet.quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:30 schreef Snowballed het volgende:
Daarom zie je in die landen ook veel meer zelfredzaamheid...
Kijk bijv naar de vm ddr, waar ze veel tractoren en landbouwmachines zelf bouwden omdat aanschaf niet te doen was..
Dat was zeker zo en in een land met hyperinflatie helemaal, maar de DDR heeft naar mijn weten nooit een hyperinflatie gehad. Hun zelfredzaamheid kwam door het communisme en het uiteindelijk failliet daarvan. Oost-Duits geld heb ik ook nog van mijn reizen daarnaartoe, maar er staan niet zo veel nullen op die briefjes.quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:30 schreef Snowballed het volgende:
Daarom zie je in die landen ook veel meer zelfredzaamheid...
Kijk bijv naar de vm ddr, waar ze veel tractoren en landbouwmachines zelf bouwden omdat aanschaf niet te doen was..
Bitcoins (virtueel spelletjes geld toch?) zijn/waren stabieler dan de Zim$ iig, maar tegenwoordig is de US$ daar de valuta en hoeveel bange verhalen over de VS is dat een hele stabiele munt.quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:36 schreef erikkll het volgende:
Tegenwoordig zou ik als zimbabwaan gewoon lekker bitcoins kopen. Lekker stabiele munteenheid en geen hyperinflatie!
Nou.. Het ligt wel iets genuanceerder dan dat. Een wereldwijd op P2P technologie gebaseerde munteenheid en wijze van betalen die nog het meest weg heeft van cash geld.quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:43 schreef Individual het volgende:
Bitcoins (virtueel spelletjes geld toch?)
quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:36 schreef Flurry het volgende:
[..]
had de ddr hyperinflatie dan? volgens mij niet.
Hyperinflatie was idd niet de oorzaak in de ddr..quote:Op vrijdag 7 december 2012 18:43 schreef Individual het volgende:
[..]
Dat was zeker zo en in een land met hyperinflatie helemaal, maar de DDR heeft naar mijn weten nooit een hyperinflatie gehad. Hun zelfredzaamheid kwam door het communisme en het uiteindelijk failliet daarvan. Oost-Duits geld heb ik ook nog van mijn reizen daarnaartoe, maar er staan niet zo veel nullen op die briefjes.
Met hyperinflatie is het belangrijk aan welke kant je staat en hoe slim je bent.quote:Op vrijdag 7 december 2012 19:50 schreef CafeRoker het volgende:
Uiteindelijk is hyperinflatie een stijging van zowel prijzen als lonen. Nu zal die loonstijging vast wel achterblijven, maar op welke manier stijgt het loon mee? Wat is de drijvende kracht?
Ik kan me niet voorstellen dat het helemaal vrijwillig vanuit de werkgevers gaat, maar omgekeerd heb je als werknemer ook in zo'n slechte economische situatie niet echt de positie om eens even stevig te gaan onderhandelen. Toch stijgen ze blijkbaar.. overheidsbemoeienis?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |