abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120009714
In ons nieuwe huis hebben we beneden vloerverwarming als hoofdverwarming. Er hangt een aan/uit thermostaat op. Omdat er verder nog niets is in het huis kan ik goed de temperatuur zien (meten) en het stroomverbruik. Gas heb ik niet in beeld maar ik vind het erg veel, omgerekend 160 kuub voor november.

Het systeem is een lage temparatuur systeem. Er is totaal 1 pomp; die van de CV.

De vloerverwarming bestaat uit 8 groepen welke nu allemaal een flow van zo'n 1,8 hebben. De thermostaat is ingesteld op 18 graden continue.

Maar waarom nu al zo'n hoog gebruik? (er wordt nog geen warm water gebruikt)

Ik zag dat de standaard nadraaitijd van de pomp 1 minuut is; daar heb ik 5 van gemaakt. Wat is de optimale aanvoer temperatuur en wat de optimale nadraaitijd? (je kunt optimaal ook lezen als 'in mijn ervaring')

Stroom verbruik; ik denk dat de hakkende tandjes de CV is want verder zijn het 3 spaarlampen.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Temperatuur van de woonkamer.
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_120009995
Een leeg huis kost volgens mij meer energie om warm te houden. Daar moet je ook rekening mee houden.
pi_120010173
Wat is daar de theorie achter? Ik zou zeggen dat het goedkoper is omdat de deur minder open/dicht gaat.

Toen we het huis kregen was het al warm, dat wil zeggen de CV stond al een paar weken aan.
pi_120010292
Meubels en dergelijke nemen ook warmte op. Dat vervliegt minder snel dan lucht.
pi_120014893
Niet dat ik je op zich kan helpen en dan, je woont er nog niet maar het eerste wat de vloerverwarmingsmeneer 3 jaar geleden tegen me zei: "niet fluctueren met de temperatuur, stel je thermostaat op een constante temperatuur in (20 graden hier) en de ketel (die zat er al, Nefit HR excellent welke niet aangepast hoefde te worden op de vloerverwarming) doet de rest"
Afijn, in die nu 3 jaar hebben we keurig gedaan wat hij zei en het is 24/7 heerlijk in huis en het gasverbruik is stevig gedaald dus wellicht staat je thermostaat op diverse tijden qua temperatuur ingesteld, het vreet nl gas als je telkens fluctueert.
Temp. divers instellen met vloerverwarming als hoofdverwarming vergt veel gas als die hele heisa ineens moet gaan opwarmen dus het constant op temperatuur houden werkt het beste en het zuinigste. Getuige onze energierekening klopt dat helemaal. Geen radiatoren meer beneden maar we verstoken een heel aanzienlijk stuk minder en wat zo heerlijk is, midden in de nacht naar de plee moeten is geen straf meer :+
Waar het stinkt is het warm.
pi_120015268
De temperatuur staat nu zo'n twee weken ingesteld op 18 graden continue.

Ik had wel het idee om van een intelligente thermostaat te vragen het tussen 1800 en 2100 20 graden te laten zijn en de rest 19 in de wetenschap dat de thermostaat de ruimte zou leren kennen en hem dan efficiënt kunnen verwarmen.
pi_120017021
Vragen om extra warmte van je vloerverwarming kost simpel gezegd meer energie dan de temperatuur constant te houden. De thermostaat gaat niet vragen om extra warmte als de hele heisa constant bijv. 20 graden is en daarom stook je gunstiger áls je constant blijft .
Extra opwarmen kost energie, zeker met vloerverwarming heeft het ook totaal geen zin de handel "even" op te stoken.
We "stoken" nu dus 3 jaar (sinds vloerverwarming) in het stookseizoen constant op 20 graden, 24/7 en wat ik al zei, de energierekening is enorm minder dan toen we nog enkel (de nu geheel beneden niet meer aanwezige wat geheel afgevoerde) radiatoren beneden hadden.
Waar het stinkt is het warm.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:21:47 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_120017111
Op wat voor temperatuur is de ketel ingesteld?
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:30:38 #9
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_120022424
Vergeet niet dat een nieuwe woning nog steeds veel vocht bevat. Dat zie je op de energierekening van het eerste jaar terug. :)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_120024989
35 graden heb ik nu ingesteld.
pi_120031005
quote:
0s.gif
Op donderdag 6 december 2012 22:19 schreef knoblaucha6 het volgende:
Vragen om extra warmte van je vloerverwarming kost simpel gezegd meer energie dan de temperatuur constant te houden. De thermostaat gaat niet vragen om extra warmte als de hele heisa constant bijv. 20 graden is en daarom stook je gunstiger áls je constant blijft .
Extra opwarmen kost energie, zeker met vloerverwarming heeft het ook totaal geen zin de handel "even" op te stoken.
We "stoken" nu dus 3 jaar (sinds vloerverwarming) in het stookseizoen constant op 20 graden, 24/7 en wat ik al zei, de energierekening is enorm minder dan toen we nog enkel (de nu geheel beneden niet meer aanwezige wat geheel afgevoerde) radiatoren beneden hadden.
Dat is natuurlijk niet per definitie waar.
Als jij over 24 uur maar 4 uur lang een temperatuur van 19c wilt dan is het onzin om 24/7 de thermostaat op 19c te laten staan. Wil je 12 uur een temperatuur van 19c dan levert verlaging waarschijnlijk geen voordeel op.

Je kan dan veel beter een "nacht"verlaging laten plaatsvinden van 18 of misschien wel 17c.
De gemiddelde etmaal temperatuur zal zakken, de delta T naar buiten is dus kleiner, het warmte verlies is dus ook kleiner.

Een goed ingeregelde CV systeem kan zeker op LTV zeer efficiënt een ruimte verwarmen, eigenlijk net zo efficiënt als het warmhouden alleen heb je de verliezen niet.

@TS, is het nieuwbouw? Zo ja dan moet je het eerste jaar rekening houden met een verhoogt verbruik omdat er veel vocht in de woning zit. Het duurt ongeveer een jaar voordat al het vocht uit het huis is.

Zorg ervoor dat het retourwater van de CV ketel uitkomt op 30c dan rendeert je HR ketel maximaal.

160m3 voor november is inderdaad wel erg veel. Wij hadden 62m3 inc tapwater. (46m3 voor verwarming). Tussenwoning 110m2 uit 2008

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 07-12-2012 11:45:47 ]
pi_120048314
TS, het is nieuwbouw. De gemeten luchtvochtigheid is maar 30%. Ik had verwacht dat het huis niet zo vochtig zou zijn omdat het in de zomer gemaakt is en voor de flinke buien waterdicht was.

Ik zal de temperatuur naar beneden bijstellen.

Neemt het rendement (aanzienlijk) toe als ik een OT thermostaat ga toepassen?

Hoe lang zou de nadraaitijd CV-pomp moeten zijn?
En wat is een 'gebruikelijke' flow per vloerverwarming kring?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop