abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119898678
Ik ben aan het klussen en heb mijn oude afzuigkap verwijderd met het plan een nieuwe te plaatsen. Nu is het zo dat in de oude afzuigkap zelf geen motor zit, maar deze zit geplaatst op de zolder. Het enige waar de afzuigkap mee is aangesloten is een (ik dacht) vijf polige stekker?

Weet iemand of je hier gewoon een afzuigkap met inbouw motor op kan aansluiten? En of in die vijf polige stekker ook een aan/uit schakelaar is verwerkt voor de aandrijving van de afzuiginstallatie?

Wat is handig om in dit geval te doen?

[ Bericht 11% gewijzigd door DEVIEZEMAN. op 03-12-2012 22:17:28 ]
  maandag 3 december 2012 @ 22:54:00 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_119901867
Je afzuigkap is aangesloten op de centrale ventilatie. Daar moet je geen afzuigkap met een motor op zetten, maar gewoon een motorloze, zoals er eerder op zat. Anders krijg je problemen met je installatie.

Als het goed is, heb je ergens een drie-standen schakelaar zitten, waarmee je de boel harder kan laten draaien. Een uit-schakelaar zit er in de regel niet op. (gek genoeg, heeft met Nederlandse regelgeving en zulks te maken...)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_119902126
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:54 schreef error_404 het volgende:
Je afzuigkap is aangesloten op de centrale ventilatie. Daar moet je geen afzuigkap met een motor op zetten, maar gewoon een motorloze, zoals er eerder op zat. Anders krijg je problemen met je installatie.

Als het goed is, heb je ergens een drie-standen schakelaar zitten, waarmee je de boel harder kan laten draaien. Een uit-schakelaar zit er in de regel niet op. (gek genoeg, heeft met Nederlandse regelgeving en zulks te maken...)
Oke, bedankt voor je uitleg.

Waar ik nu eigenlijk vooral mee zit. Zit in die stekker dan ook gelijk de "communicatie" tussen motor en schakelaar verwerkt? Want dit is de enige stekker die eraan zit. En ik was in de veronderstelling dat deze alleen voor stroom diende.

Ter verduidelijking, het gaat om dit type stekker:

pi_119906199
De stand van de schakelaar bepaalt op welke pootjes van de steker (via de wandcontactdoos) spanning komt te staan, en daarmee het toerental van de afzuiging.
pi_119915651
Ahh oke, duidelijk!

Bedankt!

Topic kan evt gedelete worden dan :)
  dinsdag 4 december 2012 @ 14:47:33 #6
326368 Sexy_Steve
Owwsjaaaweelll!
pi_119918432
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 22:54 schreef error_404 het volgende:

Om hier nog even op in te haken. het is niet wenselijk, dus niet verboden, om je afzuigkap op je centrale ventilatie naar boven aan te sluiten. dit in verband met nare (eet)lucht in de badkamer en/of toilet.
Als ik jou was zou ik dan een motorafzuiger monteren en daarbij een uitvoer naar buiten toe.
Niet jij
Niet wij
Maar ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')