Een grensrechter van voetbalclub Buitenboys uit Almere is zondagmiddag na een wedstrijd in Amsterdam in elkaar geslagen. Dat meldt de voetbalclub op Twitter. De daders zouden een aantal spelers van 15 en 16 jaar zijn van de Amsterdamse club Nieuw Sloten. Ze namen de grensrechter na de wedstrijd te grazen.
Omroep Flevoland meldt dat een kluitje van vier of vijf B-junioren de grensrechter tegen de grond werkten en trapten. Toen hij wist op te staan en weg te rennen, gingen ze achter hem aan en werd hij nogmaals geschopt en geslagen. Enkele uren later werd de grensrechter onwel en zakte hij in elkaar. Daarop werd hij naar een ziekenhuis gebracht.
De grensrechter is onder constante behandeling van de artsen, zo laat de club weten. "Wij zijn er nu echt klaar mee", aldus het moedeloze commentaar.
Het NOS-journaal opende er mee. Hij wordt kunstmatig in coma gehouden.
UpdateAMSTERDAM - De toestand van de grensrechter die zondag in elkaar is geslagen door een paar amateurvoetballers, is 'zorgwekkend.'
De verantwoordelijken zijn per direct uit de club gezet. Dat schrijft het bestuur van de Amsterdamse voetbalvereniging sv Nieuw Sloten op de website. De grensrechter vlagde bij een wedstrijd van Buitenboys B3 uit Almere tegen Nieuw Sloten B1. Het bestuur van de Amsterdamse club heeft het team eveneens uit de competitie gehaald.
''Inmiddels hebben wij onze excuses gemaakt naar Buitenboys voor dit wangedrag”, staat verder op de site te lezen. „Dit soort zaken hoort niet op de voetbalvelden thuis. We moeten er alles aan doen om deze excessen uit te bannen.”
Voorzitter Frans Mobron van sv Nieuw Sloten liet maandag weten dat het bestuur later op de ochtend bijeen komt. Voor die tijd wil hij nog niet nader ingaan op de zaak.
Op de website van de andere club, SC Buitenboys uit Almere, staat dat het bestuur later met verdere mededelingen komt.
Het bestuur heeft geschokt gereageerd op de ernstige mishandeling. „Dit geweld is buiten alle proporties. We hebben zoiets nog nooit meegemaakt. Hier zal echt iets aan gedaan moeten worden”, liet voorzitter Marcel Oost maandag op Radio 1 weten.
Volgens de preses is de toestand van de grensrechter zorgwekkend. „Het gaat heel slecht met hem. Meer kan ik er niet over zeggen, uit respect voor zijn familie. Dat is niet aan mij.”
Oost was zelf niet bij de thuiswedstrijd van B3 tegen B1 van Nieuw Sloten aanwezig. „Ik heb begrepen dat er de hele wedstrijd al een grimmige sfeer hing. Maar hoe het na afloop zo vreselijk uit de hand heeft kunnen lopen, weten we nog niet. Alles is heel snel gegaan.”
Het bestuur van SC Buitenboys heeft zondagavond van de clubleiding van Nieuw Sloten schriftelijke excuses ontvangen voor het geweld tegen de grensrechter. „We hebben aangifte gedaan bij de politie en de familie van de grensrechter heeft dat ook gedaan”, zei Oost.
De politie heeft inmiddels drie jongens van 15 en 16 jaar als verdachten van het zware geweldsincident opgepakt.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !