abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119763117
Ik schaar het maar onder projecten, want de huizenjacht an-sich is al een heel project. :)

Inmiddels duurt de zoektocht naar een leuke woning zo'n half jaar en na de eerste oriënterende stapjes bij een hypotheekadviseur ben ik wat woningen gaan bezichtigen. Appartement, huisje, appartement, huisje, ik kwam er niet uit. Beide met de bekende voor en nadelen... Na de openhuizen dag afgelopen najaar was ik eigenlijk een illusie armer. Met mijn eisen/wensenlijstje zouden m'n maandelijkse lasten te hoog worden, ik wilde te veel. Het was wel te financieren met spaargeld, maar dat wilde ik niet.

Omdat ik het erg leuk vind om te klussen, had ik ook wat 'gedateerde' huizen bezocht. Het leek in eerste instantie leuk, maar toen ik er wat langer overna dacht bleek dat ook niet echt haalbaar. Mede door de lessen die ik hier heb geleerd, kwam ik tot de conclusie dat ik er geen zin in heb om nog ongeveer 2 jaar te klussen in een onbewoonbaar huis.

Toen viel mijn oog op een ex-huurwoning die er best leuk uitzag. Na een eerste bezichtiging werd de interesse groter, en ben ik samen met twee familieleden terug gegaan voor een technische inspectie. In de tussentijd had ik ook het bouwkundig rapport van de woning ontvangen en daar kwamen geen grote gebreken uit naar voren, wel wat aanmerkingen maar dat lijkt me normaal voor een huis uit de jaren '30. Echt jaren '30 is het niet meer, wel fan van, maar met mijn budget ga ik geen huis laten schieten wegens het ontbreken van een paar paneeldeurtjes of glas in lood ramen.

De 2e bezichtiging was een lange! (de makelaar was na drie kwartier vertrokken voor een volgende afspraak en liet mij de sleutel dus had het rijk alleen) Ik had wat gereedschap meegenomen, dus ben voorzichtig alvast begonnen met 'herstelbaar slopen' ~O> in het huis van een ander... Erg verhelderend en ben een hoop wijzer geworden.

De staat van het huis zal ik later nog beschrijven, maar ik had een goed gevoel bij de woning en zag de in mijn hoofd geplande verbouwingen wel zitten. Toen werd het voor mij pas echt spannend, geen ervaring met zulke aankopen en elke knoop moet je op dat moment alleen doorhakken. Nou, bod uitgebracht en dat werd niet geaccepteerd met de mededeling dat er niet te onderhandelen viel. Ik was op mijn beurt niet echt van plan de koopprijs te betalen. (Uiteindelijk wel, maar dan wel pas nadat ik echt zeker wist dat er echt niets in zat)

Het knaagde echt enorm, want ik wilde het heel graag hebben en kon het goed betalen. Vervolgens dwars gedaan en heb een 2e bod gedaan en dat als eindbod neergelegd. (beetje zielig gedaan) Hiervoor kwam vandaag eindelijk het verlossende telefoontje en zijn we een aankoopsom overeen gekomen. *O* Niet veel op gewonnen, maar het voelde als een gigantische overwinning omdat ik m'n zin had en de koopprijs zachtjes uitgedrukt toch al laag was.

Ik was er helemaal niet vanuit gegaan dat er dit jaar überhaupt nog iets om m'n pad zou komen en ik net als de rest van NL vanaf 01-01-2013 toegewezen was op 100% annuīteit. Ik ben er alleen nog niet uit wat het qua hypotheek gaat worden. Wil natuurlijk zo laag mogelijke maandlasten, maar ook een zo verstandig mogelijke beslissing maken gericht op de toekomst. A.s. dinsdag heb ik met 1 van de 3 adviseurs die ik heb gesproken voor wat basic info en berekeningen een afspraak staan om de details wat verder uit werken en offertes aanvragen.

Tering, ik weet helemaal niet of jullie op zo'n verhaal zitten te wachten, maar ik had even de behoefte om het van me af te schrijven en heb geen dagboek... Vergeef mij.

Ik zal het topic snel K&W-waardig maken door het topic te updaten met tekeningen en wat meer details van de woning. Ik wil eigenlijk eerst het koopcontract hebben getekend, voor ik te hard van stapel loop. }:|

Samenvatting: aankoopsom overeen gekomen met tegenpartij. O+
pi_119766772
Gefeliciteerd. . w/

Klinkt als een weloverwogen beslissing.
pi_119768448
Gefeliciteerd, benieuwd naar de Foto's :)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:04:59 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768587
Gefeliciteerd, ben benieuwd!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:32:03 #5
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_119769353
Pictures or it didn't happen!

Grapje - gefeliciteerd, ik kijk uit naar de foto's!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_119790505
Benieuwd :D
pi_119790851
Feli! Leuk!

2 jaar klussen, van tevoren nooit gedacht nu na 12 maanden nog niet klaar te zijn hier :(
Laat die handjes wapperen!
pi_119795153
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef 4wood het volgende:

Ik was er helemaal niet vanuit gegaan dat er dit jaar überhaupt nog iets om m'n pad zou komen en ik net als de rest van NL vanaf 01-01-2013 toegewezen was op 100% annuīteit. Ik ben er alleen nog niet uit wat het qua hypotheek gaat worden. Wil natuurlijk zo laag mogelijke maandlasten, maar ook een zo verstandig mogelijke beslissing maken gericht op de toekomst. A.s. dinsdag heb ik met 1 van de 3 adviseurs die ik heb gesproken voor wat basic info en berekeningen een afspraak staan om de details wat verder uit werken en offertes aanvragen.

Gefeliciteerd met de aankoop en je strategie! Ben benieuwd naar het verbouwtopic!

Wat hypotheek betreft: ik begrijp dat je alleengaand bent? Mijd dan zoveel mogelijk alles wat met verzekeren en polissen om de hypotheek af te lossen, te maken heeft.

In jouw geval blijven eigenlijk alleen banksparen en annuītaire hypotheekvormen over. Lastig, omdat je niet in de toekomst kunt kijken en niet weet hoe je situatie over pak-enm-beet 20 jaar is; evenmin de situatie rond de HRA.

Het beste kan je via internetsites een paar berekeningen maken en kijken wat de verscillen per jaar en over de hele looptijd zijn.

Misschien is een "mengeling" iets: 50% aflossingsvrij en 50% m.b.v. banksparen aflossen. Die eerste schuld kan je dan altijd gedurende de looptijd nog aflossen als je de poen over hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 30-11-2012 21:42:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119810541
Bedankt allemaal! 8-)

@Gielovd; einde al in zicht? :)
@Blomke; Op koop inderdaad alleen. Ik wil niet wachten tot ik weer een relatie heb, omdat ik het A; toch op 1 inkomen wil kunnen betalen, B; nu nog bij mijn ouders woon en C; ik het 2 jaar na het afronden van m'n studie (en dus voltijd werken) het tijd vind om de volgende stap te maken. En ik heb er allemachtig veel zin in. :Y

Ik was inderdaad niet van plan om met allerlei vreemde constructies te gaan werken, grote kans dat het een std. bankspaar en aflossingsvrije hypotheek wordt. Het voelt een beetje als een gok, maar ik heb er zelf vertrouwen dat ik het goed kan blijven betalen, zelfs als de HRA wordt afgebouwd in de toekomst. Ik leen straks behoorlijk onder m'n max, en de lasten zijn lager dan die van een gemiddelde huurwoning.

Ik heb 't gevoel dat ik al aardig op de zaken vooruit aan het lopen ben, maar ik kan me niet voorstellen dat het ergens nog op stuk gaat lopen. (In feite heb ik nog niks namelijk... }:|)

Hierbij alvast 2 (funda) foto's van de straat en het huisje. Het is ongeveer 70m2 op een kavel van 115m2. Niet gigantisch, maar groot genoeg om er fatsoenlijk in te wonen en voor mij gelegen op een toplocatie; op loopafstand van de binnenstad en dichtbij m'n werk, het heeft een voortuintje, achtertuin met achterom, en een kleine schuur.

Verder heeft het huis een aanbouw met keuken, de trap zit in de woonkamer en boven bevinden zich de douchcabine (badkamer is een te groot woord voor dat hokje :P), 2 slaapkamers en een slaapkamertje. Verder nog een bergzolder, bereikbaar met vlizotrap.

De straat:

En de voorkant van het huis:

Goed, wat plannen dan. Het huis is bouwtechnisch in goede staat, maar dat betekend niet dat er niets hoeft te gebeuren. :Y) Verwacht geen complete strip of rebuild, maar het wordt wel een stevige verbouwing. Ik wil de badkamer over de volledige breedte 80-90 cm groter maken en hiervoor moet de trap verplaatst worden. Nja, er moet niks, het zijn wensen. :+ Daarnaast misstaat een nieuwe keuken niet, en moet de elektra worden uitgebreid en vernieuwd.

Hieronder een situatieschets: (links is bestaand, rechts is een schetsje van de plannen)
Beneden:

Blauw is een stalen H-profiel als onderspanning van de vloerbalken. Rechts daarvan bij de trap een gemetselde poer met stalen koker. Zie tekening hieronder voor functie.

Boven: (verder gekleurd met oranje. O-) )

De muurtjes op de 1e verdieping zijn van steen, en worden ondersteund door stalen H-profielen.( oranje) Omdat ik de trap een stuk wil opschuiven om de badkamer te vergroten, komt er in het trappengat een H-profiel 'bloot' te liggen. In eerste instantie zal moeten worden berekend of de stalen koker het gewicht van de balken alleen kan dragen en het stuk in het trapgat verwijdert kan worden. Hiervoor ben ik nog nog opzoek naar een constructeur die dit voor me wil berekenen, maar komt t.z.t. wel.

Het kleinste slaapkamertje wordt hierdoor nog kleiner, ik maak er denk ik een kantoortje van. Beetje afhankelijk van waar ik de wasmachine (en evt. droger) ga plaatsen. Die apparaten in een badkamer vind ik echt verschrikkelijk, dan nog liever in de keuken. Maar hier zit ik een beetje mee in m'n maag. Wat vinden jullie een handige plaats voor die apparatuur?

Misschien wordt het wijkje wel herkend maar ik plaats hier liever nog geen Funda link, als het allemaal definitief rond is wil ik wel vertellen waar het staat.
pi_119812688
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 13:41 schreef 4wood het volgende:
Beetje afhankelijk van waar ik de wasmachine (en evt. droger) ga plaatsen. Die apparaten in een badkamer vind ik echt verschrikkelijk, dan nog liever in de keuken. Maar hier zit ik een beetje mee in m'n maag. Wat vinden jullie een handige plaats voor die apparatuur?
Wij hebben die apparaten in een nis in de keuken; bevalt uitermate goed. In jouw geval kan je er misschien een keukenblad boven maken?

Ik denk dat veel plaatsen zo'n wijk hebben; ik herkende het niet 1-2-3 maar zulke woningen zjn er algemeen gebouwd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119850509
Ja, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik ben alleen bang dat het (te) krap wordt dan... aanbouw is 224 breed, en met 2x 65cm werkblad blijft er een gangpad van minder dan een meter over. Onder de trap onstaat ook ruimte door het verplaatsen, maar of dat een handige plek is voor een wasmachine?
pi_119853438
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:22 schreef 4wood het volgende:
Onder de trap onstaat ook ruimte door het verplaatsen, maar of dat een handige plek is voor een wasmachine?
Kan ook prima, wel dan al bij de verbouwing rekening houden met de aansluitingen: water/el./ en riool.
pi_120085063
Zoooo, vanmorgen gezellig bij de makelaar op de koffie geweest! c_/ Veel krabbeltjes gezet, en een uur later bleek de wettelijke bedenktijd van 3 dagen te zijn ingegaan. *)

Gaat allemaal lekker vlot; afgelopen dinsdag bij de adviseur geweest en inmiddels heb ik de keuze gemaakt. Het wordt een bankspaar + aflossingsvrije hypotheek zonder verdere fratsen of constructies. Een bouwdepot heb ik nog even overwogen, maar kies er toch voor alles uit eigen zak te betalen.

De werkgeversverklaring, medische goedkeuring voor ORV en taxatie zijn gisteren afgerond en/of goedgekeurd, waardoor a.s. maandag de hypotheek kan worden aangevraagd. Een creditcard leek de boel nog even te vertragen, maar die stond niet geregistreerd bij het BKR gelukkig.

Als het de notaris ook meewerkt, vindt de overdracht nog voor de jaarwisseling plaats. Dat zou erg goed uitkomen want dan kan ik mooi in m'n (onvrijwillige) vakantie al wat meters maken!
pi_120085854
Respect en bewondering voor je hypotheekkeuzes en aanpak van dit project. Een voorbeeld hoe het gewoon zonder gedoe en rompslomp kan gaan!

Als je de verbouwing net zo voortvarend aanpakt als de aankoop/hypotheekkeuze, zal het een rap klusproject met mooi eindresultaat worden!!

Nogmaals gefeliciteerd!
pi_120164058
Het loopt zo lekker soepel omdat ik veel al had uitgezocht voordat ik ook maar één bezichtiging had gedaan, ondanks dat het voor buitenstaanders een hals-over-kop aankoop lijkt. :9 Verder denkt en werkt m'n hypotheekadviseur erg goed mee waardoor weinig tijd verloren gaat.

De verbouwing zal wel iets minder voorspoedig gaan, ik heb eigenlijk geen ervaring met zo'n klusproject (verder dan een badkamer en toilet renovatie ben ik niet gekomen) Ik ga alles zelf doen maar uiteraard niet zonder een paar handige familieleden en vrienden. M'n opa is een gepensioneerde,ouderwetse timmerman waarvan de handen nog dagelijks jeuken, dus die maak ik gewoon hoofduitvoerder. >:)

Het gebrek aan ervaring heeft me nog nooit ergens van weerhouden iets te doen, dus ook dit komt vroeg of laat wel goed hoop ik. Houdt het klusblundertopic vanaf januari 2013 dus maar goed in de gaten. :D
pi_120167946
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:27 schreef 4wood het volgende:

De verbouwing zal wel iets minder voorspoedig gaan, ik heb eigenlijk geen ervaring met zo'n klusproject (verder dan een badkamer en toilet renovatie ben ik niet gekomen) I
Dat zijn anders behoorlijke leerprojecten: komt veel bij kijken zoals installatietechniek, betegelen, voegen, afstellen e.d.
quote:

k ga alles zelf doen maar uiteraard niet zonder een paar handige familieleden en vrienden. M'n opa is een gepensioneerde,ouderwetse timmerman waarvan de handen nog dagelijks jeuken, dus die maak ik gewoon hoofduitvoerder. >:)

Geweldig zo'n man!

quote:

Het gebrek aan ervaring heeft me nog nooit ergens van weerhouden iets te doen, dus ook dit komt vroeg of laat wel goed
Kijk, dat is tenminste mannentaal!
  maandag 10 december 2012 @ 21:40:04 #17
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_120168587
is dat in de buurt van de Hertenlaan?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_120203018
Hi Lipje, deze stad heeft geen Hertenlaan, wel de goedkopere :P Hertenstraat, maar daar ligt het niet echt bij in de buurt.

Het is makkelijker gezegd dan uitgevoerd natuurlijk, Blomke. :+

In eerste instantie heb ik al te makkelijk gedacht over het verplaatsen van de trap... Wist in eerste instantie niet eens dat ik hier ook een bouwvergunning voor aan moest vragen. Ook ben ik het historisch centrum al even in geweest voor wat bouwtekeningen. Kan nog een keer terug omdat ik dacht 'die print ik wel ff uit'.

Blijken het blauwdrukken te zijn van het volledige bouwproject uit 1930, die stuk voor stuk moeten worden uitgelezen via een projector. Toch best een tegenvaller voor iemand uit de .pdf generatie. :') Verder zijn de huizen tussentijds ook gerenoveerd, dus ik moet nog even verder neuzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door 4wood op 11-12-2012 20:52:25 ]
pi_120426438
Daar ben ik weer. :) Financieringsaanvraag is goedgekeurd dus ik mag morgenochtend de krabbeltjes zetten voor de hypotheekverstrekking! :7 Hopelijk krijg ik de overdracht dit jaar nog rond, maar ik verwacht het niet meer eigenlijk. :{

Ondertussen zijn alle opties voor verbouwen al meerdere keren langs gekomen, maar ik ben er voor de bovenverdieping nog steeds niet uit. Niet dat ik voor de makkelijkste weg wil gaan, maar ik vraag me nu sterk af of ik de badkamer wel moet vergroten n.a.v. wat schetsen die ik heb gemaakt:

Links (A) de douche met bestaande afmetingen, rechts (B) hoe het zou kunnen worden nadat ik het trapgat heb verplaatst en de constructie van het huis/fundering heb aangepast. Het vraagt nogal wat werk (en extra ¤¤¤)... :? Ik hecht geen waarde aan andere luxe in een badkamer die ik nu niet heb ingetekend, dus ik vraag me gewoon af; is het wel nodig? Eerst moest alles groot, mooi en luxe, maar goed, ik ben ook maar een net afgestudeerde pauper die aan z'n eerste huisje begint.

Een bad vind ik mooi, maar gebruik ik toch nooit.
Een 2e toilet op de 1e verdieping vind ik wel een meerwaarde.

Goed; een plaatje ter inspiratie dan;

Volgens mij zou ik me hier namelijk prima mee redden. 8-)
Ja, het is klein, maar met een paar mooie tegels en apparaten ( :')) is het best netjes denk ik.

Wat vinden/denken jullie?
pi_120470748
Is hier iemand? :W

quote:
Hopelijk krijg ik de overdracht dit jaar nog rond, maar ik verwacht het niet meer eigenlijk.
28 december vindt de overdracht plaats. *O* *O* *O*

[ Bericht 16% gewijzigd door 4wood op 18-12-2012 19:20:23 ]
  dinsdag 18 december 2012 @ 20:08:17 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_120473926
op de plattegrond oogt de badkamer groter dan in de 3d plaatje. Ik denk dat je de ruimte moet zien, en bekijken of de ruimte praktisch genoeg is.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_120497717
Ik zou het niet doen, in mijn ogen geen meerwaarde of groter woongenot. Ja het is nu niet groot, maar moet het groter zijn? Hoeveel tijd per dag ben je er?
Ook gaat het ten koste van de ruimte van de extra slaapkamer waardoor je daar weer beperkter bent in de mogelijkheden. Er past van volgens mij bijvoorbeeld geen bed meer in. Dit zal je nu niet veel uitmaken, maar kanvoor de eventuele verkoop later weer een beperking zijn.
pi_120497905
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:46 schreef 4wood het volgende:

Een bad vind ik mooi, maar gebruik ik toch nooit.
Een 2e toilet op de 1e verdieping vind ik wel een meerwaarde.

Wat vinden/denken jullie?
2x correct. Je indeling A is goed/slim
pi_120498048
Ik zou het wel doen. Nu red je je er nog mee, maar later is het waarschijnlijk toch wel erg prettig. Zodra je samen gaat wonen of evt. kinderen krijgt. Dan is net wat meer ruimte in de badkamer wel erg fijn. De kleine slaapkamer is 2 bij 3. Daar kan net een bed in staan, dus dat zou evt. ook groot genoeg zijn.
pi_120498310
Ik geloof dat ik het er ook niet voor over zou hebben om de badkamer te vergroten. Leuk project, en ben erg benieuwd!
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')