Bedankt allemaal!
@Gielovd; einde al in zicht?

@Blomke; Op koop inderdaad alleen. Ik wil niet wachten tot ik weer een relatie heb, omdat ik het A; toch op 1 inkomen wil kunnen betalen, B; nu nog bij mijn ouders woon en C; ik het 2 jaar na het afronden van m'n studie (en dus voltijd werken) het tijd vind om de volgende stap te maken. En ik heb er allemachtig veel zin in.
Ik was inderdaad niet van plan om met allerlei vreemde constructies te gaan werken, grote kans dat het een std. bankspaar en aflossingsvrije hypotheek wordt. Het voelt een beetje als een gok, maar ik heb er zelf vertrouwen dat ik het goed kan blijven betalen, zelfs als de HRA wordt afgebouwd in de toekomst. Ik leen straks behoorlijk onder m'n max, en de lasten zijn lager dan die van een gemiddelde huurwoning.
Ik heb 't gevoel dat ik al aardig op de zaken vooruit aan het lopen ben, maar ik kan me niet voorstellen dat het ergens nog op stuk gaat lopen. (In feite heb ik nog niks namelijk...

)
Hierbij alvast 2 (funda) foto's van de straat en het huisje. Het is ongeveer 70m2 op een kavel van 115m2. Niet gigantisch, maar groot genoeg om er fatsoenlijk in te wonen en voor mij gelegen op een toplocatie; op loopafstand van de binnenstad en dichtbij m'n werk, het heeft een voortuintje, achtertuin met achterom, en een kleine schuur.
Verder heeft het huis een aanbouw met keuken, de trap zit in de woonkamer en boven bevinden zich de douchcabine (badkamer is een te groot woord voor dat hokje

), 2 slaapkamers en een slaapkamertje. Verder nog een bergzolder, bereikbaar met vlizotrap.
De straat:
![2uztu1x.jpg]()
En de voorkant van het huis:
![8ycjuh.jpg]()
Goed, wat plannen dan. Het huis is bouwtechnisch in goede staat, maar dat betekend niet dat er niets hoeft te gebeuren.

Verwacht geen complete strip of rebuild, maar het wordt wel een stevige verbouwing. Ik wil de badkamer over de volledige breedte 80-90 cm groter maken en hiervoor moet de trap verplaatst worden. Nja, er moet niks, het zijn wensen.

Daarnaast misstaat een nieuwe keuken niet, en
moet de elektra worden uitgebreid en vernieuwd.
Hieronder een situatieschets: (links is bestaand, rechts is een schetsje van de plannen)
Beneden:
![1zvprlu.jpg]()
Blauw is een stalen H-profiel als onderspanning van de vloerbalken. Rechts daarvan bij de trap een gemetselde poer met stalen koker. Zie tekening hieronder voor functie.
Boven: (verder gekleurd met oranje.

)
![9zprud.jpg]()
De muurtjes op de 1e verdieping zijn van steen, en worden ondersteund door stalen H-profielen.( oranje) Omdat ik de trap een stuk wil opschuiven om de badkamer te vergroten, komt er in het trappengat een H-profiel 'bloot' te liggen. In eerste instantie zal moeten worden berekend of de stalen koker het gewicht van de balken alleen kan dragen en het stuk in het trapgat verwijdert kan worden. Hiervoor ben ik nog nog opzoek naar een constructeur die dit voor me wil berekenen, maar komt t.z.t. wel.
Het kleinste slaapkamertje wordt hierdoor nog kleiner, ik maak er denk ik een kantoortje van. Beetje afhankelijk van waar ik de wasmachine (en evt. droger) ga plaatsen. Die apparaten in een badkamer vind ik echt verschrikkelijk, dan nog liever in de keuken. Maar hier zit ik een beetje mee in m'n maag. Wat vinden jullie een handige plaats voor die apparatuur?
Misschien wordt het wijkje wel herkend maar ik plaats hier liever nog geen Funda link, als het allemaal definitief rond is wil ik wel vertellen waar het staat.