quote:
Op woensdag 28 november 2012 22:44 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Feit is dat kinderen niet 'leren' dat Zwarte Piet een negerslaaf is. Hun wordt verteld dat hij zwart is door het roet uit de schoorsteen, wat verder natuurlijk onzin is, gezien het haar en de lippen. Iets waar kinderen verder ook nauwelijks aandacht aan besteden in die korte tijd dat de Sint er is.
[..]
Die kinden zijn helemaal niet in staat het te beoordelen. Wat ik zo vaak hier heb gezegd.
Wel kunnen ze leren op jonge leeftijd dat het beeld van zwarte Piet heel normaal is (eenzijdig beeld), zodat ze het later ook leuk blijven vinden.
quote:
[..]
Dat jij dit raar vindt en denkt dat dit onder het racisme verbod valt, heeft te maken aan een onlogische foute redenatie van jou kant uit
Dat de Zwarte Piet zijn huidige vorm ten dele heeft gekregen ten tijde van het koloniale tijdperk, waardoor een bepaald racistisch beeld dat men toen had, het uiterlijk van de Zwarte Piet heeft bepaald, maakt niet dat het huidige gebruik van de Zwarte Piet nu nog racistisch is. Het heeft alleen zijn oorsprong ten dele in een racistisch gedachtegoed.
waar zeg ik dan dat mensen die nu Sinterklaas vieren allemaal racistisch zijn
ik vind het idioot dat zelfs veel volwassenen niet kunnen of willen zien waar zwarte Piet van afstamt.
het zo eenzijdig willen bekijken dat je iemand met een andere mening niet wil begrijpen
waarschijnlijk zitten die traditie, snoep en kado's zo in hun hoofd dat ze geen andere kant van het verhaal kunnen zien
het zijn uiteindelijk de volwassenen die bepalen of kinden dit vieren toch
quote:
Prima dat mensen vanwege deze oorsprong zeggen: wij zien dit graag anders om duidelijk afstand te nemen van het verleden. Aan de andere kant betekent het wel willen aanhouden van de Zwarte Piet niet per definitie dat mensen het racistisch gedachtegoed ondersteunen.
idd, ik heb nooit iets anders beweerd
quote:
Wanneer persoon A van mening is dat persoon B een bepaalde handeling moet verrichten om afstand van iets te nemen (bijvoorbeeld van de stelling "Jan is stom"), wil dit niet zeggen dat persoon B, wanneer hij deze handeling niet verricht van mening is dat Jan stom is.
dat heb ik dus niet gezegd
ik heb juist gezegd dat mensen die het vieren niet racistisch hoeven te zijn
daarbij is het de opvatting van mensen dat zwarte piet zwart is van roet en geen negerslaaf is
als je je mening erover wil geven (dat het racistische ondertonen heeft), valt het niemand op en ben je zelf een racist.
hoe bedoel je een eenzijdig beeld van iets om vervolgens iemand zo snel mogelijk te kunnen uitsluiten.
Lavenderr gaf daar een mooi voorbeeld van, mijn mening was volgens haar wel duidelijk en ik moest ophouden mijn mening te geven. Alleen omdat mijn mening niet haar straatje past, willen ze het ook niet meer horen.
of iemand die geindoctrineerd bewust is van zijn indoctrinatie ?
nee meestal niet, als iemand namelijk wel bewust hiervan zou worden, en objectief naar bepaalde dingen wil kijken is het geen indoctrinatie meer
dus mensen worden als kind al zodanig geindoctrineerd met kado's, snoep en traditie dat ze als volwassenen nog niet kunnen of willen zien wat zwarte piet is. en zodat ze als volwassenen lekker door kunnen met hun traditie in eer te houden.
Ik heb Pietverdriet. Ik zag op FOK een user met zo'n naam. Dope naam
En ik zie heus wel dat jij er vergeleken met anderen met een open houding probeert te kijken naar wat je echt ziet. Dat is wel tof van je. Want het is tegen de wind fietsen
[ Bericht 0% gewijzigd door anonymoussie op 29-11-2012 11:35:31 ]