abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119719620
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:32 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

daarom mochten negers zeker ook stemmen daar? :P
nee dat was een vergissing maar ja je weet het he amerikanen en vergissingen toegeven...
  woensdag 28 november 2012 @ 18:33:58 #152
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119719653
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:28 schreef Smack10 het volgende:

[..]

En wat vind jij? Ook de bovenstaande optie die je in je eerdere posts aangaf?
Het zal mij eigenlijk een worst wezen of men de Zwarte Piet zo laat of aanpast. Voor de kinderen zal het verder ook weinig uitmaken. Zolang mensen maar weten waarom ze iets wel of niet aanpassen.

Maar aangezien het mij verder geen zak uitmaakt, kan de Zwarte Piet wat mij betreft ook zo blijven.
Krekker is de bom!
pi_119719657
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nee dat was een vergissing maar ja je weet het he amerikanen en vergissingen toegeven...
:') weet je dan niets? :{
pi_119719774
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het zal mij eigenlijk een worst wezen of men de Zwarte Piet zo laat of aanpast. Voor de kinderen zal het verder ook weinig uitmaken. Zolang mensen maar weten waarom ze iets wel of niet aanpassen.

Maar aangezien het mij verder geen zak uitmaakt, kan de Zwarte Piet wat mij betreft ook zo blijven.
Ik laat mijn kind liever niet iets vieren waarvan er zo sumier wordt gedaan over het wezen zwarte piet.
het kind denkt door de roet, maar in werkelijkheid iets anders.
hoe noem je dat ook alweer? :{

[ Bericht 0% gewijzigd door anonymoussie op 28-11-2012 18:44:19 ]
pi_119719775
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:34 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

nee.
pi_119719793
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:36 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Ik laat mijn kind liever niet iets vieren waarvan er zo sumier wordt gedaan over het wezen zwarte piet.
als kind denk de door de roet, maar in werkelijkheid iets anders.
ik laat mijn kind nooit pepernootjes van zwarte piet aannemen. verder vind ik het wel een leuk kinderfeest.
pi_119719820
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nee.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik laat mijn kind nooit pepernootjes van zwarte piet aannemen. verder vind ik het wel een leuk kinderfeest.
oke duidelijk ;(
  woensdag 28 november 2012 @ 18:39:02 #159
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119719866
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:36 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

het kind denkt door de roet, maar in werkelijkheid iets anders.
Geen idee hoe je dat noemt? Hoe noem je dat?
Krekker is de bom!
pi_119720085
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

^O^
pi_119720222
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:34 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Welke afkomst ben jij eigenlijk?
pi_119720549
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:39 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Geen idee hoe je dat noemt? Hoe noem je dat?
het kind is helemaal niet in staat zulke gegevens te beoordelen.

Wiki
Indoctrinatie
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Indoctrinatie omvat het woord doctrine, hetgeen leer of leerstelling betekent. Doctrine (leerstelling) komt van het Latijnse doctrina (leer, onderwijs) van het werkwoord docere = onderwijzen (en wij zeggen doceren en docent).

Een van de kenmerken van indoctrinatie is dat er, in tegenstelling tot leren, vaak straf gezet wordt op het bespreekbaar willen maken van de over te dragen overtuigingen of opvattingen, die straf kan een heel scala beslaan van fysieke straffen tot (stilzwijgende) uitsluiting uit de groep of uit allerlei dreigementen.

In controverses spreken tegenstanders van de 'gevestigde orde' soms van indoctrinatie, omdat de overtuigingen en opvattingen van de gevestigde orde (per definitie) in het reguliere onderwijs worden onderwezen. Er moet echter onderscheid worden gemaakt tussen enerzijds een verantwoorde didactische benadering die de ontvanger kennis bijbrengt en zelfstandig en kritisch leert denken en anderzijds indoctrinerende leermethoden die gericht zijn op kritiekloze acceptatie van een bepaalde denkwijze. Dit is een subtiel onderscheid, dat zowel betrekking heeft op de didactische methode als op de intenties van de onderwijsgevende. De belangrijkste toets is: staat de onderwijzer open en is het onderwezene vatbaar voor kritiek?

In de praktijk is het onderscheid tussen verantwoord onderwijs en beïnvloeding enerzijds en indoctrinatie anderzijds moeilijk te maken. Extreme vormen van indoctrinatie komen bijvoorbeeld voor onder totalitaire regimes. Ook worden sommige sekten ervan beschuldigd indoctrinatie toe te passen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indoctrinatie

Het gebeurt en gebeurde niet alleen tijdens het Christendom, maar ook veel andere religies.
Maar gebeurt echt niet alleen in religie en sekten. ;(
Zeer eenzijdige opvattingen over dit feest hier. En kinden leren het ook eenzijdig kennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door anonymoussie op 28-11-2012 19:07:39 ]
pi_119720597
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:46 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Welke afkomst ben jij eigenlijk?
Dat is relevant voor je? :{
pi_119720695
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:56 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

Dat is relevant voor je? :{
Wellicht.
pi_119720713
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:58 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Wellicht.
:')
  woensdag 28 november 2012 @ 19:13:58 #166
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119721355
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:54 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

het kind is helemaal niet in staat zulke gegevens te beoordelen.

Wiki
Indoctrinatie
Indoctrinatie mbt wel doctrine?

Want ik denk eigenlijk niet dat die ene maand dat men zich met Sinterklaas bezighoudt daadwerkelijk ergens toe zal leiden.
Krekker is de bom!
  woensdag 28 november 2012 @ 19:14:14 #167
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119721370
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:58 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Wellicht.
Waarom zou dat relevant zijn? :?
Krekker is de bom!
pi_119721760
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:13 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Indoctrinatie mbt wel doctrine?

Want ik denk eigenlijk niet dat die ene maand dat men zich met Sinterklaas bezighoudt daadwerkelijk ergens toe zal leiden.
het leidt in ieder geval tot dit topic
gelukkig niet tot kruistochten
en ergens in mijn hoofd vind ik het dan ook niet prettig dat de konining een slavenbeeld heeft

maar goed, moet indoctrine per definitie ergens toe leiden dan? in ieder geval niet altijd voor 'de geindoctrineerden' zelf
zoveel nutteloze acties van gelovigen (die natuurlijk geloven dat het wel ergens toe leidt)
zoals het bij sinterklaas vooral om snoep en kado's draait, daar gaat het voor de meeste mensen om. iets anders zien ze niet. het leidt naar het sinterklaasfeest zelf en de bezigheden ervan.
  woensdag 28 november 2012 @ 19:34:44 #169
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119722362
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:23 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

het leidt in ieder geval tot dit topic
gelukkig niet tot kruistochten
en ergens in mijn hoofd vind ik het dan ook niet prettig dat de konining een slavenbeeld heeft

maar goed, moet indoctrine per definitie ergens toe leiden dan? in ieder geval niet altijd voor 'de geindoctrineerden' zelf
zoveel nutteloze acties van gelovigen (die natuurlijk geloven dat het wel ergens toe leidt)
zoals het bij sinterklaas vooral om snoep en kado's draait, daar gaat het voor de meeste mensen om. iets anders zien ze niet. het leidt naar het sinterklaasfeest zelf en de bezigheden ervan.
Ik volg je nu even niet meer.

Wanneer er geen sprake is van het bijbrengen van een bepaalde doctrine/leer/opvatting kun je eigenlijk ook niet echt spreken van indoctrinatie.

Mijn vraag was daarom: welke opvatting wordt kinderen bijgebracht door het gebruik van de Zwarte Piet in huidige vorm?

En waar doel je op met koningin en slavenbeeld? Ik snap echt niks van jouw post.
Krekker is de bom!
pi_119722882
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik volg je nu even niet meer.

Wanneer er geen sprake is van het bijbrengen van een bepaalde doctrine/leer/opvatting kun je eigenlijk ook niet echt spreken van indoctrinatie.
kinden die leren dat zwarte piet uit de schoorsteen komt en het daardoor zwart is, is geen opvatting? of kinden niet leren dat zwarte piet een negerslaaf is, is geen opvatting?
quote:
Mijn vraag was daarom: welke opvatting wordt kinderen bijgebracht door het gebruik van de Zwarte Piet in huidige vorm?
het sinterklaas zoals wij vieren in nederland is geen opvatting? het wordt ze in ieder geval niet verteld wie zwarte piet is. ze vinden het beeld van zwarte Piet normaal en hoe hier sinterklaas wordt gevierd normaal.
zo moeilijk is het toch niet? sorry hoor.
quote:
En waar doel je op met koningin en slavenbeeld? Ik snap echt niks van jouw post.
slavenbeeld van de koningin op haar gouden koets.
dat ik het raar vind dat ook dat wordt toegestaan in nederland terwijl racisme verboden is (net als sinterklaas in mijn opinie)

[ Bericht 0% gewijzigd door anonymoussie op 28-11-2012 20:01:10 ]
  woensdag 28 november 2012 @ 22:44:46 #171
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119731997
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 19:44 schreef anonymoussie het volgende:

[..]

kinden die leren dat zwarte piet uit de schoorsteen komt en het daardoor zwart is, is geen opvatting? of kinden niet leren dat zwarte piet een negerslaaf is, is geen opvatting?
Feit is dat kinderen niet 'leren' dat Zwarte Piet een negerslaaf is. Hun wordt verteld dat hij zwart is door het roet uit de schoorsteen, wat verder natuurlijk onzin is, gezien het haar en de lippen. Iets waar kinderen verder ook nauwelijks aandacht aan besteden in die korte tijd dat de Sint er is.

quote:
[..]

het sinterklaas zoals wij vieren in nederland is geen opvatting? het wordt ze in ieder geval niet verteld wie zwarte piet is. ze vinden het beeld van zwarte Piet normaal en hoe hier sinterklaas wordt gevierd normaal.
zo moeilijk is het toch niet? sorry hoor.
quote:
Wie de Zwarte Piet is, is afhankelijk van de tijdsgeest. Op dit moment wordt de Zwarte Piet door het merendeel v/d mensen gezien als leuke kindervriend zonder verder racistische betekenis.

Het beeld dat de Sinterklaasviering zoals we dat hier doen normaal is, is inderdaad een opvatting, die ons, net zoals de meeste tradities, is aangeleerd. Op dit moment kleeft er aan deze opvatting echter geen racistische lading. Het is dus niet zo dat mensen het feest vieren met de gedachte dat de Sint en zijn negerslaven weer in het land komen. De koppeling tussen de Zwarte Piet en het koloniale verleden wordt nu, behalve door de mensen die tegen het gebruik zijn, niet of nauwelijks meer gemaakt.

[quote]
[..]

dat ik het raar vind dat ook dat wordt toegestaan in nederland terwijl racisme verboden is (net als sinterklaas in mijn opinie)
Dat jij dit raar vindt en denkt dat dit onder het racisme verbod valt, heeft te maken aan een onlogische foute redenatie van jou kant uit.

Dat de Zwarte Piet zijn huidige vorm ten dele heeft gekregen ten tijde van het koloniale tijdperk, waardoor een bepaald racistisch beeld dat men toen had, het uiterlijk van de Zwarte Piet heeft bepaald, maakt niet dat het huidige gebruik van de Zwarte Piet nu nog racistisch is. Het heeft alleen zijn oorsprong ten dele in een racistisch gedachtegoed.

Prima dat mensen vanwege deze oorsprong zeggen: wij zien dit graag anders om duidelijk afstand te nemen van het verleden. Aan de andere kant betekent het wel willen aanhouden van de Zwarte Piet niet per definitie dat mensen het racistisch gedachtegoed ondersteunen.

Wanneer persoon A van mening is dat persoon B een bepaalde handeling moet verrichten om afstand van iets te nemen (bijvoorbeeld van de stelling "Jan is stom"), wil dit niet zeggen dat persoon B, wanneer hij deze handeling niet verricht van mening is dat Jan stom is.
Krekker is de bom!
  woensdag 28 november 2012 @ 22:59:34 #172
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_119732674
Dat komt omdat mensen uit landen dichterbij de evenaar een andere cultuur hebben. In die cultuur bedanken ze niet netjes als ze wat krijgen, maar willen ze nog meer (let op: dit zijn de woorden van een uit Iran afkomstige vriend, niet de mijne). Ze zien ons "geven" van bijv. suikerfeest, halalslachten etc. als een zwakheid. Iets dat ze kunnen uitbuiten, ipv dankbaar te zijn en een goed gebaar terug te doen.

Daar zit het probleem, verschil in cultuur.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_119735160
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 22:59 schreef maniack28 het volgende:
Dat komt omdat mensen uit landen dichterbij de evenaar een andere cultuur hebben. In die cultuur bedanken ze niet netjes als ze wat krijgen, maar willen ze nog meer (let op: dit zijn de woorden van een uit Iran afkomstige vriend, niet de mijne). Ze zien ons "geven" van bijv. suikerfeest, halalslachten etc. als een zwakheid. Iets dat ze kunnen uitbuiten, ipv dankbaar te zijn en een goed gebaar terug te doen.

Daar zit het probleem, verschil in cultuur.
_O-

Ja want jouw uit Iran afkomstige vriend is natuurlijk volledig op de hoogte over hoe het er in alle landen rond de evenaar aantoe gaat :')

Wat heeft deze visie van die Iranees in hemelsnaam te maken met het geklaag over Zwarte Piet. Geklaag dat komt vanuit een groepje autochtonen en donkere mensen die zelf (of qua voorouders) uit een TOTAAL ANDER GEBIED van de wereld komen dan uit Iran (of welk Moslimland dan ook)???

Of denk jij dat jouw Iraanse vriend, omdat hij een buitenlander is, meteen verstand heeft van alle andere buitenlandse culturen?

Wat heeft het geklaag over Zwarte Piet uberhaupt met uitbuiting te maken??? Wat voor drugs gebruik jij man? En dankbaar waarvoor? Wat denk je wel niet? Dat mensen uit bijvoorbeeld de oud kolonien dankbaar op hun knietjes moeten voor de gulle autochtone Nederlander? _O-
Krekker is de bom!
pi_119735403
Ik lach me kapot :') ik word nu ook voor racist uitgemaakt _O-
Ik ga zowat alleen maar met buitenlanders om en dan ben ik een racist. Ja natuurlijk _O-
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_119735566
quote:
0s.gif Op donderdag 29 november 2012 00:32 schreef DjinN het volgende:
Ik lach me kapot :') ik word nu ook voor racist uitgemaakt _O-
Waar en door wie? (Doel je nu op die ene persoon in dit topic die fel tegen de Zwarte Piet is? :')
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')