abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119594786
quote:
Vrijspraak voor oud-rechters

NOS

Toegevoegd: vrijdag 23 nov 2012, 14:24
Update: vrijdag 23 nov 2012, 15:37

De rechtbank in Utrecht heeft twee oud-rechters vrijgesproken van meineed wegens gebrek aan bewijs. Volgens het OM hadden Pieter Kalbfleisch en Hans Westenberg in een getuigenverhoor over de zogeheten Chipsholzaak onder ede gelogen.

In de zaak gaat het om een al twintig jaar slepende ruzie over een onroerendgoedproject op Schiphol. Zakenman en Chipsholeigenaar Jan Poot was in conflict geraakt met een voormalige zakenpartner, die bevriend was met oud-rechter Kalbfleisch. Die zou ervoor hebben gezorgd dat zijn collega Westenberg de zittingsrechter was, toen het conflict voor de Haagse rechtbank werd uitgevochten.

Het vonnis in dit proces was in het nadeel van Poot.

Uniek

De beide rechters ontkenden in 2010 en 2011 tijdens getuigenverhoren dat ze bevriend waren. Maar het OM concludeerde dat de oud-rechters hadden gelogen. Omdat ze tijdens het getuigenverhoor onder ede hadden gestaan, betekende dit dat ze meineed hadden gepleegd.

Volgens de rechtbank in Utrecht kan niet worden aangetoond dat de twee een relatie hadden die verder ging dan die van goede collega's. Een getuige heeft gezegd dat de band veel verder ging en dat de twee vaak bij elkaar over de vloer kwamen.

Volgens de rechtbank is deze getuige betrouwbaar maar is één getuige niet genoeg om tot een veroordeling te komen. Andere getuigenverklaringen vond de rechtbank niet overtuigend, omdat het over gebeurtenissen gaat die lang geleden hebben plaatsgevonden.

De vervolging van de twee oud-rechters voor meineed is uniek in Nederland. De rijksrecherche deed twee jaar lang onderzoek in de zaak. Daarbij werden onder meer de telefoons van de verdachten afgeluisterd.

Extra gestraft

Tegen Westenberg was vier maanden voorwaardelijk en 240 uur werkstraf geëist, tegen Kalbfleisch twee maanden voorwaardelijk en 240 uur werkstraf.

Dat was lager dan de gebruikelijke eis bij meineed, die is drie maanden onvoorwaardelijke celstraf. Volgens het OM was een lagere straf gepast omdat de oud-rechters door alle publiciteit al extra gestraft zijn
http://nos.nl/artikel/443839-vrijspraak-voor-oudrechters.html

Te ziek voor woorden. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt. We moeten daarom lekenrechtbanken opzetten wanneer mensen van justitie aangeklaagd worden. Ik geloof niet meer dat Nederland een democratie is. Dit is niks anders dan een illusie. Volgens de rechter is één getuige niet genoeg en dat andere bewijs is te oud om te mogen worden gebruikt. Wat te oud? Bewijs is bewijs?

Als je nog de illusie hebt dat Nederland een democratie is en dat we onafhankelijke rechtspraak hebben, bekijk dan deze video:

Scheiding der machten? Onzin! vele Rechters in Nederland blijken allerlei nevenfuncties te hebben waarbij ze samen met politici in allerlei commisies zitten. Er zijn ook 600 rechters in Nederland die zowel advocaat als rechter zijn. Ook mensen uit de media blijken met allerlei politici in allerlei commisies te zitten. Dit wordt gekenmerkt door vele vriendschappen.
Rechter
pi_119594974
Maar alles wat je nodig hebt om voor 30 jaar de cel in te draaien in nederland is 1 getuige, dat wil zeggen zolang jij geen rechter bent. :')
pi_119596416
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Maar alles wat je nodig hebt om voor 30 jaar de cel in te draaien in nederland is 1 getuige, dat wil zeggen zolang jij geen rechter bent. :')
Volgens de rechtbank was de getuigenis een zeer gedetaileerde en zeer betrouwbare. En toch zijn de rechters vrijgesproken.

[ Bericht 0% gewijzigd door polderturk op 25-11-2012 14:13:21 ]
pi_119598000
Wanneer gaan we de straat op? Wanneer gaan we de straat op voor onafhankelijke rechtspraak in ons Nederland? Hoe belangrijk vinden wij onafhankelijke rechtspraak? Mag klassejustitie in ons land plaatsvinden? Mogen mensen aan de top omgekocht worden en geld stelen terwijl de mensen in de onderlaag dat niet mogen? Mogen wij dit accepteren? Wanneer gaan we echt boos worden? Mogen rechters met politici in dezelfde commisies zitten? Mogen rechters uberhaupt wel nevenfuncties hebben? Zijn rechters die tegelijkertijd advocaat zijn wel onafhankelijk? Kan jij als rechter onafhankelijk zijn terwijl een collega van een advocatenkantoor tegenover je zit in een rechtbank?

Wat zijn wij bereid op te geven voor ons land? Durf ik zelf wel mijn nek uit te steken? Of ben ik gewoon een internetwarrior? Wat is voor mij de grens? Wanneer is mijn grens overschreden? Is dat op het moment dat ik persoonlijk geraakt wordt? Of ben ik dan te laat? Dit zijn allemal dingen die we ons mogen afvragen.

Ik hou van dit land. Ik hoop echt dat er verstandige mensen opstaan die dit allemaal recht kunnen zetten.
pi_119598283
Zie hier de reacties op nu.nl. Veruit de meeste mensen zijn verbolgen over de uitspraak.

http://www.nujij.nl/algem(...)tart=1#axzz2DEtVx4Zk

[ Bericht 0% gewijzigd door polderturk op 25-11-2012 20:03:42 ]
  zondag 25 november 2012 @ 19:45:42 #6
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_119612326
Schandalig inderdaad.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_119613174
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 19:45 schreef EdvandeBerg het volgende:
Schandalig inderdaad.
Is er uberhaupt iemand die iets kan doen tegen dit onrecht?? Waar is de SP? Waar zijn de politici? Wat kan de gewone man doen? Wie treedt er op namens de gewone man? Wie kunnen we e-mailen? Ik was zo verbijsterd door deze uitspraak. Het laatste beetje vertrouwen dat ik had in ons rechtssysteem is met de grond gelijk gemaakt.
  zondag 25 november 2012 @ 20:37:07 #8
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_119614517
Unus testis, nullus testis.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
  zondag 25 november 2012 @ 21:03:58 #9
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_119615988
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 13:17 schreef polderturk het volgende:

Volgens de rechtbank was de getuigenis een zeer gedetaileerde en zeer betrouwbare. En toch zijn de rechters vrijgesproken.
Kijk maar eens naar artikel 342 lid 2 SV. Je mag niet iemand veroordelen op basis van een getuigenverklaring. Verder ondersteunend bewijs was er niet, aangezien een andere getuigenverklaring tot onbetrouwbaar was bestempeld. Ik heb wel het idee dat deze zaak zwaar stinkt.
  † In Memoriam † zondag 25 november 2012 @ 21:06:23 #10
137949 Disana
  zondag 25 november 2012 @ 21:11:41 #11
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_119616416
@ polderturk: we hebben hier in Nederland de scheiding der machten, die erop neer komt dat de politiek (de wetgevende macht) zich niet te bemoeien heeft met de rechtsprekende macht - en dat is maar goed ook. De rechtspraak is nou eenmaal geen panacee, af en toe gebeurt er iets wat tegen het rechtsgevoel ingaat. Triest, maar waar.

quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 21:03 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Kijk maar eens naar artikel 342 lid 2 SV. Je mag niet iemand veroordelen op basis van een getuigenverklaring. Verder ondersteunend bewijs was er niet, aangezien een andere getuigenverklaring tot onbetrouwbaar was bestempeld. Ik heb wel het idee dat deze zaak zwaar stinkt.
Yep. Mee eensch. "EEN getuige = geen getuige" en dat heeft goede redenen.
Het is niet anders maar het ruikt hier wel sterk naar put!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_119617632
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn die een andere uitspraak hadden verwacht.
pi_119617971
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 21:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
@ polderturk: we hebben hier in Nederland de scheiding der machten, die erop neer komt dat de politiek (de wetgevende macht) zich niet te bemoeien heeft met de rechtsprekende macht - en dat is maar goed ook. De rechtspraak is nou eenmaal geen panacee, af en toe gebeurt er iets wat tegen het rechtsgevoel ingaat. Triest, maar waar.

[..]

Yep. Mee eensch. "EEN getuige = geen getuige" en dat heeft goede redenen.
Het is niet anders maar het ruikt hier wel sterk naar put!
Recht geld gelukkig voor iedereen. En toch had ik ze graag aan hun ballen opgehangen zien worden. ;(
  zondag 25 november 2012 @ 21:38:59 #14
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_119618137
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 21:36 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Recht geld gelukkig voor iedereen. En toch had ik ze graag aan hun ballen opgehangen zien worden. ;(
Ik zet eventjes mijn juristenpetje af en mijn gewone-mensenhoedje op: INDERDAAD! :P
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_119626575
Briljant businessmodel heeft die Jan Poot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')