abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 maart 2013 @ 15:17:16 #176
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_124375462
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2012 03:01 schreef jaco het volgende:
Welkom in het beginners topic !

Dit topic is bedoeld voor beginnende beleggers. Uiteraard zijn ervaren beleggers ook welkom om vragen te beantwoorden.
Het is een illusie te denken dat de technische aspecten van beleggen je veel zullen helpen. Het belangrijkste is actuele informatie over de gang van zaken. Ga er vanuit, dat als er nieuwe relevante informatie beschikbaar komt, je als particuliere belegger de laatste bent die daarover wordt geinformeerd. Je vist altijd dus achter het net. Pas op voor de psychologische aspecten. Het is moeilijk om je verlies te nemen. Bij winst wordt je overmoedig. Mensen schijven succes toe aan zichzelf en verlies aan anderen. Toeval speelt de hoofdrol. En als laatste waarschuwing: er is veel opzettelijke desinformatie.

[ Bericht 19% gewijzigd door deelnemer op 22-03-2013 15:27:01 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 17:31:32 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124380211
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 14:38 schreef lucatoni het volgende:

Nu zullen er vast zijn die zeggen van 200 weegt niet op tegen de transactiekosten. Echter, nu geld een actie: bij nieuwe rekening openen 200euro transactie tegoed.
Daar kom je inderdaad best een eind mee, 200 euro transactiekosten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124445500
ik ben sinds kort actief op de beurs, heb veel geoefend met fictief geld en realistische koersen(app van sp500) gaat best goed, niet erg veel verdiend maar ook niet verloren.
nu heb ik een rekening bij SNS bij ALEX maar ik loop nu wel tegen een taalbarrière aan.
lastige uitdrukkingen allemaal veel keuze bij short of long.
pi_124448634
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 15:53 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ben sinds kort actief op de beurs, heb veel geoefend met fictief geld en realistische koersen(app van sp500) gaat best goed, niet erg veel verdiend maar ook niet verloren.
nu heb ik een rekening bij SNS bij ALEX maar ik loop nu wel tegen een taalbarrière aan.
lastige uitdrukkingen allemaal veel keuze bij short of long.
Als je short en long niet snapt zou ik nog niet aan derivaten beginnen, right?
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_124449971
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:05 schreef Neraice het volgende:

[..]

Waarom niet? Het gaat meestal fout zodra je het wel snapt.
pi_124451740
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:41 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Waarom niet? Het gaat meestal fout zodra je het wel snapt.
Hoe bedoel je? Als je niet eens weet wat short en long inhouden dan ga je dus maar wat aankloten. Beter is om je eerst goed in te lezen, dan weet je in ieder geval wat je doet en kan je ook beter begrijpen waarom sommige dingen foutgaan.
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_124456331
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 18:36 schreef Neraice het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Als je niet eens weet wat short en long inhouden dan ga je dus maar wat aankloten. Beter is om je eerst goed in te lezen, dan weet je in ieder geval wat je doet en kan je ook beter begrijpen waarom sommige dingen foutgaan.
Lijkt me ook wel handig als je weet wat je doet inderdaad. Naam van derivaten is naam onderliggende waarde dan long (verwacht stijging aandelen) of short (verwacht daling aandelen) en stop loss. Maar lees je even in, ook in de kosten en risico's, effect hefboom etc.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_124457796
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 17:05 schreef Neraice het volgende:

[..]

ik snap short en long wel maar al die termen die ze gebruiken zijn nieuw voor mij.
ik snap het hefboom-effect wel met de onderliggende waarde maar als ik een order wil plaatsen vragen dingen waar ik nog nooit van heb gehoord, zoals bestens en stoplimiet, dat soort dingen moet ik ff leren.
gelukkig hebben we wiki :)
pi_124473407
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2013 20:43 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ik snap short en long wel maar al die termen die ze gebruiken zijn nieuw voor mij.
ik snap het hefboom-effect wel met de onderliggende waarde maar als ik een order wil plaatsen vragen dingen waar ik nog nooit van heb gehoord, zoals bestens en stoplimiet, dat soort dingen moet ik ff leren.
gelukkig hebben we wiki :)
Ik zou toch nog echt even iets meer verdiepen dan. Stoploss is erg belangrijk (als stoploss geraakt wordt, worden je derivaten verkocht). Dus hefboon (die dynamisch is), verwacht rendement, stoploss niveau en transactiekosten en kosten voor lening (bij long). Dit moet je allemaal meenemen in je berekening om te kijken wat de stijging van de onderliggende waarde moet zijn om een leuk rendement te halen en hoe reeel dit is. Daarnaast hoe groot de kans is dat je stoploss wordt geraakt en je dus bijna alles kwijt bent. Zeker met kleine bedragen moet je heel goed naar de transactiekosten kijken, want bijv 100 euro met trans van 10e begin je al met 20% verlies en dus niet de moeite waard.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_124473703
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 08:41 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik zou toch nog echt even iets meer verdiepen dan. Stoploss is erg belangrijk (als stoploss geraakt wordt, worden je derivaten verkocht). Dus hefboon (die dynamisch is), verwacht rendement, stoploss niveau en transactiekosten en kosten voor lening (bij long). Dit moet je allemaal meenemen in je berekening om te kijken wat de stijging van de onderliggende waarde moet zijn om een leuk rendement te halen en hoe reeel dit is. Daarnaast hoe groot de kans is dat je stoploss wordt geraakt en je dus bijna alles kwijt bent. Zeker met kleine bedragen moet je heel goed naar de transactiekosten kijken, want bijv 100 euro met trans van 10e begin je al met 20% verlies en dus niet de moeite waard.
ja er komt nogal wat bij kijken, bedankt voor het advies.
maar het ziet er online best lastig uit.
ik zal m'n eerste aankopen maar telefonisch doen.
ik moet nu nog de regels van de beurs leren, in het weekend kan je geen turbo orderen voor de aex begreep ik, zulke dingen zijn ook best lastig.
voordat je dat allemaal weet.........

[ Bericht 7% gewijzigd door vaginabeheerder op 25-03-2013 09:43:27 ]
pi_124516179
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:00 schreef vaginabeheerder het volgende:

ja er komt nogal wat bij kijken, bedankt voor het advies.
maar het ziet er online best lastig uit.
ik zal m'n eerste aankopen maar telefonisch doen.
ik moet nu nog de regels van de beurs leren, in het weekend kan je geen turbo orderen voor de aex begreep ik, zulke dingen zijn ook best lastig.
voordat je dat allemaal weet.........
Turbo's zijn open 9:00 tot 17:30 voor aandelen, 8:00 tot 18:30 voor index en grondstoffen turbo's. Buiten die tijden kan je wel een order opgeven, die wordt dan in het boek gezet en behandeld als de beurs open gaat. Uiteraard is dat een limietorder.
pi_124517935
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:17 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Turbo's zijn open 9:00 tot 17:30 voor aandelen, 8:00 tot 18:30 voor index en grondstoffen turbo's. Buiten die tijden kan je wel een order opgeven, die wordt dan in het boek gezet en behandeld als de beurs open gaat. Uiteraard is dat een limietorder.
turbo long kan je langere tijd vast houden alleen moet er dan wel rente betaald worden over de onderliggende waarde.
een short positie is maar 1 dag geldig(intraday) en moet verkocht worden voor de beurs sluit.
klopt dat?
pi_124518161
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:23 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

turbo long kan je langere tijd vast houden alleen moet er dan wel rente betaald worden over de onderliggende waarde.
een short positie is maar 1 dag geldig(intraday) en moet verkocht worden voor de beurs sluit.
klopt dat?
Nee dat is absoluut niet waar, zowel turbo's long als short kan je lang vasthouden. Ik zit al een tijdje short in goud. Je houdt ze gewoon tot je ze weer sluit, of als ze hun stoploss raken als je pech hebt.

De rente wordt verrekend door de financieringswaarde aan te passen, dat is iets van 2.20% voor long en 1.80% voor short. Dit is per jaar op de onderliggende waarde inderdaad.
Koop je 1000 turbo's AEX met financieringsniveau 340 en stoploss 345 dan betaal je 2.20% per jaar over 34.000 euro, dat is 748 euro per jaar, ongeveer 2 euro per dag. Die turbo zal de volgende dag dan financieringsniveau 340.02 hebben, zo kruipt dat langzaam omhoog.
pi_124519137
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:30 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Nee dat is absoluut niet waar, zowel turbo's long als short kan je lang vasthouden. Ik zit al een tijdje short in goud. Je houdt ze gewoon tot je ze weer sluit, of als ze hun stoploss raken als je pech hebt.

De rente wordt verrekend door de financieringswaarde aan te passen, dat is iets van 2.20% voor long en 1.80% voor short. Dit is per jaar op de onderliggende waarde inderdaad.
Koop je 1000 turbo's AEX met financieringsniveau 340 en stoploss 345 dan betaal je 2.20% per jaar over 34.000 euro, dat is 748 euro per jaar, ongeveer 2 euro per dag. Die turbo zal de volgende dag dan financieringsniveau 340.02 hebben, zo kruipt dat langzaam omhoog.
ok vreemd, ik heb vanmorgen met ALEX gebeld en die bevestigden dat short gaan alleen mogelijk was op de dag.
als eind van de dag de short-positie niet beëindigd was moest er zelfs een boete betaald worden van 250¤.
zal er misschien een verschil in zitten of je short gaat in aandelen grondstoffen of indices?
pi_124519469
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 12:02 schreef vaginabeheerder het volgende:

ok vreemd, ik heb vanmorgen met ALEX gebeld en die bevestigden dat short gaan alleen mogelijk was op de dag.
als eind van de dag de short-positie niet beëindigd was moest er zelfs een boete betaald worden van 250¤.
zal er misschien een verschil in zitten of je short gaat in aandelen grondstoffen of indices?
Ik denk dat dat slaat op short gaan in andere zaken, zoals aandelen. Dan verkoop je iets wat je niet hebt, en koop je het later terug.
Het kopen van een turbo short is anders, dan koop je gewoon een turbo zelfs al is heeft het de naam short. Daar zitten geen beperkingen op.
pi_124519667
3. spelregels voor short gaan In effecten
Als u short gaat in efecten, verkoopt u aandelen zonder deze in bezit te hebben. Later koopt u de aandelen terug. Als de koers is gedaald, heeft u winst gemaakt. Uiteraard geldt omgekeerd dat wanneer de koers is gestegen, u verlies maakt.
3.1 In welke aandelen?
U kunt uitsluitend short gaan in aandelen die zijn opgenomen in de AEX- of Midkap-index. Alex behoudt zich het recht voor intraday short gaan voor bepaalde van de in deze indices opgenomen fondsen niet toe te staan.
3.2 Short gaan alleen ‘intraday’ toegestaan
U kunt uitsluitend gedurende de dag short gaan in aandelen. Dit betekent dat het niet is toegestaan om na het sluiten van de handel op TOM MTF en/of NYSE Euronext Amsterdam nog een shortpositie in aandelen aan te houden. U moet ervoor zorgen dat u voor het sluiten van de reguliere handel op TOM MTF en/of NYSE Euronext Amsterdam (17.30 uur) de aandelen heeft teruggekocht. Als u hieraan niet heeft voldaan, betaalt u een boete (zie hoofdstuk 3.3).
Om bovengenoemde reden mag u vanaf een half uur voor sluiting van TOM MTF en/of NYSE Euronext Amster- dam geen nieuwe shortposities meer innemen..
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 12:11 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Ik denk dat dat slaat op short gaan in andere zaken, zoals aandelen. Dan verkoop je iets wat je niet hebt, en koop je het later terug.
Het kopen van een turbo short is anders, dan koop je gewoon een turbo zelfs al is heeft het de naam short. Daar zitten geen beperkingen op.
ok dat is duidelijk, bedankt.
pi_124842941
Ik vraag me af waarom Arcelor Mittal zo laag staat en of dit geen kans is voor lange termijn investeerders.

Voor de crisis pakte Arcelor Mittal rond de 7$ winst per aandeel jaarlijks. Nu is dat negatief maar het eigen vermogen staat er nog steeds zeer goed voor.

Hoelang duurt het voordat ze weer echt winst beginnen te maken, heeft dit misschien te maken met het aantrekken van de economie?

En zouden jullie dit als een goede lange termijn investering zien?
graag verwijderen
  woensdag 3 april 2013 @ 19:03:50 #193
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124845511
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 18:03 schreef Taciho het volgende:
Ik vraag me af waarom Arcelor Mittal zo laag staat en of dit geen kans is voor lange termijn investeerders.

Voor de crisis pakte Arcelor Mittal rond de 7$ winst per aandeel jaarlijks. Nu is dat negatief maar het eigen vermogen staat er nog steeds zeer goed voor.

Hoelang duurt het voordat ze weer echt winst beginnen te maken, heeft dit misschien te maken met het aantrekken van de economie?

De staal industrie is een moeilijke bedrijfstak. Er is veel kapitaal nodig om de zaak draaiende te houden. De bedrijfstak is zeer afhankelijk van de economie en daardoor zeer cyclisch. Earnings gaan door het dak als de economie booming is, gaat het matig met de economie, zijn er grote verliezen. Deze eigenschappen zie je ook bij autoproducenten.

Het zijn daarom niet aandelen die je kan kopen en 25+ vast kan houden zoals je dat bij consumer staples als Unilever, nestle en J&J kan doen.

Het is zeer moeilijk om earnings met redelijkheid te voorspellen over de komende 5-10 jaar. En daar is waar investeren omdraait, zoveel mogelijk toekomstige winst kopen voor je geld, met zo min mogelijk risico.

Als je dat wel kan, kun je een hoop geld verdienen met dit soort aandelen, kun je dat niet... Blijf dan ver weg. Persoonlijk blijf ik ver weg, te moeilijk voor mij. :P

Niet specifiek over Arcelor, maar misschien kan je hier iets mee.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_124845851
dat geld ook voor uitzendburo's
  donderdag 4 april 2013 @ 23:23:02 #195
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_124899377
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 18:03 schreef Taciho het volgende:

Ze hebben een hoge schuld en zoals monky al aangeeft is het een cyclisch fonds, momenteel is de economie kut, dus de staalhandel ook. Ik heb ze zelf ook; ze staan nu laag en klimmen echt wel weer op. Het is dus af en toe wel even kut als ie flink zakt maar goed daar moet je mee kunnen omgaan.

Het aantrekken van de economie is dus wel belangrijk ja.
pi_125341132
quote:
Kijk eens aan. Bedankt!
pi_125448668
zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik de waarde van een turbo-short kan bepalen?
van een turbo-long snap ik het, je heb de onderliggende waarde en het gedeelte wat je zelf financiert en die 2 bij elkaar opgeteld is de koers.
of klopt dat ook niet?
ik ben nu al een tijdje aan het handelen in turbo's maar ik snap het nog steeds niet helemaal.
pi_125454612
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 18:20 schreef vaginabeheerder het volgende:
zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik de waarde van een turbo-short kan bepalen?
van een turbo-long snap ik het, je heb de onderliggende waarde en het gedeelte wat je zelf financiert en die 2 bij elkaar opgeteld is de koers.
of klopt dat ook niet?
ik ben nu al een tijdje aan het handelen in turbo's maar ik snap het nog steeds niet helemaal.
Koers Turbo Short = financieringsniveau - stand onderliggende waarde / ratio x (valuta)

Valuta is alleen als je bijvoorbeeld een short koopt in Amerikaanse aandelen dus dan doe je ratio keer 1,30 bijvoorbeeld.
graag verwijderen
pi_125457519
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 20:51 schreef Taciho het volgende:

[..]

Koers Turbo Short = financieringsniveau - stand onderliggende waarde / ratio x (valuta)

Valuta is alleen als je bijvoorbeeld een short koopt in Amerikaanse aandelen dus dan doe je ratio keer 1,30 bijvoorbeeld.
ok duidelijk maar wat is de ratio?
pi_125459904
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2013 21:39 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ok duidelijk maar wat is de ratio?
Dat is waar het bedrag door gedeeld wordt de turbo goedkoper te maken en dus meer liquide

Dus aex staat op 340 en je koopt een short op 360

dus is dus 360-340= 20 euro bij een ratio van 1

Bij een ratio van 10 wordt het 2 euro en dan heb je ook sprake van een hefboom

De hefboom bereken je als volgt

Bij short
koers onderliggende waarde/
financieringsniveau - koers onderliggende waarde

dus bij dit voorbeeld 340/ 360-340 = 17 dus bij 1% daling stijgt de turbo 17%

edit: denk trouwens maar aan de Dow Jones bijvoorbeeld dan is 300 punten niks en zou je een turbo van 300 euro hebben. Hier is de ratio dan bijvoorbeeld 100 om het meer liquide te maken.
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')