abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119461153

Zie plaatje.

Jaga zegt teflon doen maar alles is voorzien van afdichtrubbers. Ik weet dat de radiatoren elders in het huis géén teflon hebben.

Jullie ideeën?
met een koekje
pi_119461291
Ter verduidelijking:

met een koekje
  woensdag 21 november 2012 @ 13:11:35 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_119461424
Als de instructie zegt : teflon, waarom dan niet, om die paar dubbeltjes ? Waarom wel : als er iets fout gaat, heb je ruzie met garanties en verzekeringen omdat de installatie niet volgens de instructies is gedaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_119461518
Er staat op dat productblad wat je eronder hebt liggen een vlak met een waarschuwing:

quote:
Gebruik bij elke hydraulische verbinding teflon of vlas
pi_119461768
Nee nee mannen, het gaat niet om de besparing. .

Als het op de rubbers moet afdichten maar die kunnen door de teflon niet voldoende aangedrukt worden dan werkt dat dus niet optimaal. Zodoende mijn vraag.
met een koekje
  woensdag 21 november 2012 @ 14:16:45 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_119464083
Je wikkelt de teflon-tape alleen om de schroefdraad zelf, dat zou nooit mogen verhinderen dat de buis uiteindelijk nog ook afsluit tegen de rubbers.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_119474680
Een rubberdichting kan uitdrogen :) vooral in de droge lucht en door het steeds maar weer warm worden en weer afkoelen. Afhankelijk van de kwaliteit rubber kan dat jaren duren. Het zal in dit geval wel van een niet te garanderen kwaliteit zijn vandaar de tip van leverancier. Lekage op termijn wordt zo geheel uitgesloten, mits goed uitgevoerd.

(Gas)Teflon Tape heeft 1 nadeel, het absorbeert geen vocht.. Je kan de verbinding alleen maar in elkaar draaien, draai je te ver door en moet je een kleine slag terug, gaat het meestal lekken.
Wil je dat voorkomen gebruik dan Hennep als afdichting. Hennep absorbeert wel vocht en zal dan uitzetten en alleen nog maar beter afdichten. ;) En dat lekt in geen 100 jaar..
pi_119493212
No teflon! Liever Loctite 55
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_119567710
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 07:19 schreef RoofingBurner het volgende:
No teflon! Liever Loctite 55
Klopt. Het voordeel van dat draad is dat je nog iets aan de verbinding kan verstellen, i.c. terugdraaien om goed uit te komen.
Ook geschikt voor drinkwatersystemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 november 2012 @ 23:45:10 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119587665
Geen teflon, er zitten rubber ringen om.
Tevens is de schroefdraad niet conisch en te kort voor teflon/loctite/ hennep.
Om te voorkomen dat de rubbers uitdrogen smeer je ze in met siliconenvet.

[ Bericht 28% gewijzigd door cvboer op 24-11-2012 23:53:31 ]
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 25 november 2012 @ 02:25:13 #11
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_119590373
Ik doe altijd EN vet EN een beetje hennep EN een beetje teflon. Maar misschien is dat paranoia.
Je moet er wel getraind in zijn, wil je precies de minimale hoeveelheden op zo'n klein stukje weten te krijgen. Dat loctite, is dat een combinatie van de werking van hennep en teflon in 1 product?

[ Bericht 15% gewijzigd door ATan op 25-11-2012 02:30:51 ]
  zondag 25 november 2012 @ 10:27:35 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119592148
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 02:25 schreef ATan het volgende:
Ik doe altijd EN vet EN een beetje hennep EN een beetje teflon. Maar misschien is dat paranoia.
Je moet er wel getraind in zijn, wil je precies de minimale hoeveelheden op zo'n klein stukje weten te krijgen. Dat loctite, is dat een combinatie van de werking van hennep en teflon in 1 product?
Vet en hennep en teflon is complete onzin, nergens voor nodig ook.
Ik het voorbeeld van de TS zorgen de rubberringen voor de afdichting en dat is afdoende.
Loctite 55 is een dun koord waar loctite aan zit.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 25 november 2012 @ 14:42:58 #13
240100 ATan
pi_119599868
Nou, hierboven werd met recht vermeld dat rubber na een tijdje verhard en dat het zijn flexibele waterafdichtingfunctie verliest. Alleen, hoe lang is een tijdje. Rubber kan je natuurlijk in meerdere kwaliteiten en varianten produceren, goede kwaliteit doet het beter bij een groter temperatuurbereik.
Eerlijk gezegd ben ik van mening dat als het gaat om schroefdraadverbindingen, je niet alleen kan vertrouwen op de duurzaamheid van de rubberen afdichtingringen. Dat loctite klinkt mij als een uitkomst, gezien het anders een gepriegel is om zowel de vetabsorbtiefunctie van hennep en de afdichtingfunctie van vet en teflon te kunnen combineren op zo'n klein stukje schroefdraad.

[ Bericht 0% gewijzigd door ATan op 25-11-2012 17:29:28 ]
pi_119604747
In de hydrauliek doen we niet anders dan afdichten op rubber bij piekdrukken van barretje of 500. Is daar wat mis mee.

Atan, dat is idd paranoia.
pi_119605033
Ik weet het niet hoor, maar dat rubber zou mij niet geruststellen. Voor drinkwaterafdichtingen heb ik altijd óf zo´n rode harde ring gebruikt, of teflon. Het schijnt dat in hennep, bacterieèn kunnen broeden.

Hennep dus weer wel in CV installaties. Of dat locktite 55, heb ik ook veel probleemloos toegepast.

Volgens mij zijn er meerdere mehoden om goed af te dichten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119605258
Goh,.. Wat een verhelderend topic is dit geworden. Ik ga voor de consensus; teflon en rubber.

En dan zet ik er wel een emmertje onder ofzo

c_/
met een koekje
  zondag 25 november 2012 @ 16:58:30 #17
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119605329
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 16:56 schreef koffielepel het volgende:
Goh,.. Wat een verhelderend topic is dit geworden. Ik ga voor de consensus; teflon en rubber.

c_/
(Succes ^O^
  zondag 25 november 2012 @ 17:05:51 #18
240100 ATan
pi_119605664
quote:

c_/
Ik raad je dan een kunststof opberg box aan, die je normaal onder je bed schuift, dat past beter dan een emmer :)
pi_119650916
quote:

c_/
Nog een tipje ;) zoals bekend is teflon een erg glad materiaal.. Daarom dient de schroefdraad altijd opgeruwd te worden. Soms is schroefdraad voor pijpverbindingen gekarteld, maar indien niet zoals het op de foto te zien lijkt. Doe dit dan bv. met een zaagblad, door deze overdwars over de schroefdraad te trekken. Dan trek je wat kleine braampjes op de schroefdraad. Dit voorkomt dat de teflon niet meedraaid en van de schroefdraad afglijd en niet voldoende afdicht. Wat vaak het geval is op glad oppervlak. In dit geval ook omdat de schroefdraad nogal erg kort is.. ^O^
  maandag 26 november 2012 @ 23:24:53 #20
240100 ATan
pi_119660340
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 20:24 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nog een tipje ;) zoals bekend is teflon een erg glad materiaal.. Daarom dient de schroefdraad altijd opgeruwd te worden. Soms is schroefdraad voor pijpverbindingen gekarteld, maar indien niet zoals het op de foto te zien lijkt. Doe dit dan bv. met een zaagblad, door deze overdwars over de schroefdraad te trekken. Dan trek je wat kleine braampjes op de schroefdraad. Dit voorkomt dat de teflon niet meedraaid en van de schroefdraad afglijd en niet voldoende afdicht. Wat vaak het geval is op glad oppervlak. In dit geval ook omdat de schroefdraad nogal erg kort is.. ^O^
Dat is echt nergens voor nodig. Als het teflon eraf glijd, doe je het gewoon nog een keer maar dan goed. Ik zou echt niets doen met dat schroefdraad, lijkt me niet lekker meer schroeven als je het gaat zitten verbramen.
pi_119677303
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 20:24 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Als je teflon meedraait dan heb je het er misschien verkeerd omheen gedaan (verkeerde richting?). Ik heb dit echt nog nooit iemand zien doen.... Met de gasleidingen die ik vast zet draai ik het er alleen wel altijd 6 a 7 keer omheen.

En er staat in de handleiding dat je Teflon moe gebruiken.. Dan doe je dat toch netjes :)
pi_119681100
Schroefdraad opruwen is heel gebruikelijk. Met een ijzerzaag maak je braampjes welke totaal geen kwaad kunnen.
pi_119682084
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 november 2012 18:23 schreef tiho1 het volgende:
Schroefdraad opruwen is heel gebruikelijk. Met een ijzerzaag maak je braampjes welke totaal geen kwaad kunnen.
Dat dus. Daar begint een leerling CV-monteur mee. Opruwen kan ook door een paar kneepjes met de bek van de waterpomptang op het schroefdraad te zetten.
  dinsdag 27 november 2012 @ 22:51:11 #24
240100 ATan
pi_119693989
quote:
quote:
Daar begint een leerling CV-monteur mee. Opruwen kan ook door een paar kneepjes met de bek van de waterpomptang op het schroefdraad te zetten.
Dat is echt niet handig voor een doe het zelver, die wilt het er nog makkelijk af kunnen schroeven als het nog ergens niet optimaal zit.
De tijd die je steekt in het zitten opruwen van je schroefdraad kan je net zo goed gebruiken door even na te denken en het teflon in de juiste richting, in de juiste hoeveelheid, op de juiste plaats aan te brengen.

Als je na de eerste paar keer fout doen, dat je ziet dat het eraf glijd, vervolgens niet inziet hoe je het wel goed kan doen zodat het niet glijd, misschien kan je inderdaad dan maar beter een opleiding gaan volgen waar men je leert dat je het verbraamt.

Jullie zijn gewoon een stelletje verbramers!
pi_119694144
Ik vind teflon echt de hel op aarde. Loctite zoals hierboven genoemd wordt werkt echt veel prettiger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')