Voor wat het waard is, het fascineert me en hierbij mijn idee tot nu toe. Leuk om een keertje de amateur-profiler uit te hangen.
De opgepakte verdachte is in mijn ogen inderdaad de dader, ik kan de persoon met de beschikbare informatie goed in de beschikbare feiten plaatsen.
Verdachte heeft hele leven al te kampen met een type persoonlijkheidsstoornis, dat hem bij vlagen laat veranderen in machtswelluste en uiterst gevaarlijke spanningzoeker. Een alter ego. In die buien wil hij vanuit een waanzinnige behoefte aan spanning toeslaan, en de door hem gecreeerde bizarre situatie controleren. Dat is de ultieme macht en dat gevoel is zalig voor verdachte. Achteraf lijkt het voor hem alsof hij is uitgetreden en alter ego gebruik heeft gemaakt van zijn lichaam.
Op de betreffende dag, werd veel drank genuttigd. Drank haalt het alter ego van verdachte snel naar boven. Verdachte keerde op een moment in de nacht dronken huiswaarts, maar bedacht zich onderweg een wilde fantasie. Op dat moment kreeg zijn alter ego dermate vat op hem dat hij eenmaal thuis besloot terug te keren en anoniem als een roofdier in de nacht begon rond te dwalen tot hij iemand van zijn gading trof. Zijn territorium, hier heerste hij op deze momenten, zoals vaker. In het donker trof hij bij puur toeval een fietsende Vaatstra, die hij niet kende maar wel aantrekkelijk vond. Zo benaderde hij haar vriendelijk en bood aan een stukje mee te fietsen. Onder het fietsen besloten ze een sigaret op te steken en hij overhandigde de aansteker. De aansteker raakte door het gesprek en de gespannen verdachte (adrenaline was meester van hem) in de tas van Vaatstra. Vervolgens vroeg hij op een donker en rustig punt te stoppen en haar iets "verrassends" in de weilanden te tonen. Nietsvermoedend liep Vaatstra mee en daar vond hij zijn ultieme moment. Hij vond haar aantrekkelijk en wilde alles. Eerst weigerde ze vrijwillig, toen heeft hij geforceerd. Nadat ze buiten bewustzijn raakte en zijn lusten op haar heeft gebotvierd, kwam hij tot de gedachte dat hij alles zou verliezen als dit bekend zou raken. Daarna sneed hij voor de zekerheid (instinctief) haar keel door, zoals hij vaak met dieren had gedaan, niet wetende dat ze al geen hartslag meer had (adrenaline). Hij liep met de fiets op de schouders door de weilanden naar huis, om niet meer gezien te worden. Sliep thuis meteen en is de dag erna geschrokken van de daad van zijn alter ergo. Maar dat was hij niet, dat was zijn kwade kant. Hij was dit niet. En hij heeft altijd beschouwd dat "de ander" dit heeft gedaan. Of misschien was het een soort droom. Zo maakte het hem gemakkelijk om in zijn eigen onschuld te geloven en het leven normaal op te pakken.
Bij de DNA-testen ontdekte hij dat familie van hem DNA-afgestaan had en toen koos hij hetzelfde te doen. Hij geloofde nog steeds oprecht in zijn onschuld, maar in zijn achterhoofd wist hij, "ik ben erbij.." Zijn dierbaren zijn hier in zekere zin op voorbereid. Mogelijk was hij emotioneel de laatste weken.
Ik denk dat dit ook in het gezin, met name bij zijn echtgenote zijn donkere kant wel bekend was. Mogelijk kwam dit naar boven bij oergedrag zoals sex en dus na overmatige nuttiging van alcohol. Het past alleen niet bij het oerconservatieve gereformeerde Friese achterland om hier ook maar één woord over los te laten. Maar dit gaat nog wel blijken als ze toch straks voor openheid kiest. Als hij in militaire dienst heeft gezeten (veel momenten van alcohol, adrenaline) is deze kant vast ook naar voren gekomen.
Tot zover amateurgeneuzel wat zo mooi kan op dit forum.