abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119384386
Hallo iedereen die dit leest,

Ik heb een klein dilemma... of misschien toch een groot!
Al sinds dat ik mijn middelbare school heb afgerond ben ik onzeker over welke studie bij mij past.
Inmiddels ben ik 25, heb ik 5 studies gevolgd (waarvan 1 op mbo niveau afgerond) en ben ik wederom onzeker over mijn huidige studie: Beeldende kunsten aan de Kunstacademie.

Ondanks ik mijn huidige studie erg leuk vind en het idee heb eindelijk op mijn plek te zitten, sta ik nu voor een nieuw probleem: behoefte aan meer tijd voor sociale contacten, een relatie, geld en tijd om te reizen. Wegens de grote studielast en het feit ik alles uit eigen broekzak moet betalen, zijn deze dingen zowat onmogelijk naast school. Het komt er op neer dat mijn leven momenteel uit school bestaat maar mijn vrienden verder gaan (samenwonen etc.), waar ik soms ook behoefte aan heb.
Ik vraag me nu af of ik te oud ben geworden voor deze studie of dat een kunststudie misschien (tijd technisch gezien) niet geheel bij mij past? Al mijn eerdere studies waren namelijk studies in de kunst en cultuur sector (grafische vormgeving, ruimtelijk ontwerp, culturele onderneming, drama docent, beeldende kunsten).. allemaal studies waarbij de last groot is.

Wat ik zeker weet is dat ik hoe dan ook een opleiding op hbo niveau wil afronden en nog niet full-time wil gaan werken. Een deeltijd studie zou een uitkomst kunnen zijn maar vanwege mijn reeds opgebouwde studieschuld zou doorstuderen en binnen 8 jaar mijn hbo diploma halen (financieel gezien) een betere keuze zijn.
De opties die ik zie zijn nu: doorgaan met deze studie en bikkelen OF weer een overstap maken maar dan wel naar een studie waarbij ik meer kansen heb op een baan en meer vrije tijd heb naast mijn studie. Mijn angst is echter dat ik zo gewend ben aan een praktische opleiding dat ik te weinig concentratie heb voor een flinke dosis theorie (hoewel het me wel aanspreekt).

De vraag is of er meer mensen zijn die kampen met een soortgelijk probleem en hun ervaringen hierin willen delen?
Misschien ook iemand die uit een soortgelijk vakgebied komt en een andere studie is gaan volgen en deze kan aanraden? (Opleidingen zoeken via een site is toch anders dan ervaringen aanhoren)
Overige interessegebieden van mij zijn: taal en cultuur, organiseren, sociale hulpverlening...

Ik hoop dat iemand zich door deze kluif heen heeft weten te bijten en mij kan bijstaan met wat advies en/of evaringen,

Bedankt alvast!
pi_119384849
Ik zou deze opleiding af gaan maken. Wat kun je precies worden met de opleiding je nu volgt? Na deze opleiding kun je gaan werken, sparen en doen wat je wilt MET een hbo diploma op zak. Reizen kan altijd nog (en opleiding ook, maar of je dat nou echt ziet zitten als je 45 bent..). Nog even volhouden!
pi_119385036
Logisch dat je vrienden verder zijn op sociaal/werk vlak dan jij. Als je 25 bent en net met een hbo studie begint kan je wel stellen dat je lichtelijk gefaald hebt. Dat terzijde, om verder te komen zul je toch een keer wat moeten afmaken. Wat wil je anders? De rest van je leven als kassakoning bij de lidl werken? Conclusie; doorgaan met die studie en daarnaast proberen wat te werken.
  maandag 19 november 2012 @ 15:07:50 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_119385186
Je bent bij deze studie op je plaats zeg je. En je wil graag je HBO afmaken.

Oplossing: even doorbijten, geduld hebben, verwachtingen bijstellen. Er is naast je studie heus nog wel tijd voor andere dingen.
  maandag 19 november 2012 @ 15:08:29 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_119385216
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 15:04 schreef HenkXL het volgende:
Logisch dat je vrienden verder zijn op sociaal/werk vlak dan jij. Als je 25 bent en net met een hbo studie begint kan je wel stellen dat je lichtelijk gefaald hebt. Dat terzijde, om verder te komen zul je toch een keer wat moeten afmaken. Wat wil je anders? De rest van je leven als kassakoning bij de lidl werken? Conclusie; doorgaan met die studie en daarnaast proberen wat te werken.
Er zijn zo veel mensen die op die leeftijd met HBO beginnen. Dat je gefaald hebt slaat echt nergens op.
pi_119385240
Haha, er ontstaat een topic change zo te zien ;)..

Bedankt voor je mening 1410, ik studeer theater en kostuumvormgeving.
Het is echt een geweldige studie alleen merk ik wat tijd voor mezelf en andere dingen te missen.
Als ik door ga wil dat zeggen dat mijn leven tot m'n 28/29ste vooral bestaat uit school (zo'n 50 contacturen per week, thuisopdrachten + weekend werken om geld voor school te verdienen), dat is nogal wat merk ik!
pi_119385400
Gefaald is nogal een groot woord inderdaad. Het is echter niet voor iedereen makkelijk een studiekeuze te maken. En ik denk inderdaad (zoals B&A al zegt) dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft, het is een actueel verschijnsel.....
Maar geluk voor diegene die het wel in 1 keer weten! (Of misschien gewoon genoegen nemen)
pi_119385557
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 15:09 schreef Doubtzz het volgende:
Haha, er ontstaat een topic change zo te zien ;)..

Bedankt voor je mening 1410, ik studeer theater en kostuumvormgeving.
Het is echt een geweldige studie alleen merk ik wat tijd voor mezelf en andere dingen te missen.
Als ik door ga wil dat zeggen dat mijn leven tot m'n 28/29ste vooral bestaat uit school (zo'n 50 contacturen per week, thuisopdrachten + weekend werken om geld voor school te verdienen), dat is nogal wat merk ik!
tot 29 studeren vind ik wel erg lang hoor.. ik ben begin november 30 geworden en werk in januari 7 jaar, HBO diploma en prima baan
pi_119385745
Ja, vanwege het feit ik ook een poos gewerkt heb na mijn mbo opleiding (en wat switches gemaakt heb) ben ik hoe dan ook een late student. Hoewel er in mijn huidige klas ook een student van 28 is.
Als alles volgens plan gelopen was had ik mijn hbo vorig jaar afgerond. Ik vraag me dan ook af of ik straks een ontzettende (sociale) achterstand ga oplopen, wanneer ik tot mijn 29ste enkel met school bezig ben..
pi_119387578
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 14:58 schreef destrovel het volgende:

[..]

Iemand uitlachen om zijn studie en dan zelf "academie" niet goed spellen :')[ afbeelding ]
Boeiend, iedereen maakt wel eens spelfouten. Zeker op een forum :Y
Punt blijft: Kunstacademie :') en dan ook nog zegen dat het een studie is ;(
-XOXO-
pi_119387604
quote:
3s.gif Op maandag 19 november 2012 14:48 schreef Doubtzz het volgende:
Hallo iedereen die dit leest,

Ik heb een klein dilemma... of misschien toch een groot!
Al sinds dat ik mijn middelbare school heb afgerond ben ik onzeker over welke studie bij mij past.
Inmiddels ben ik 25, heb ik 5 studies gevolgd (waarvan 1 op mbo niveau afgerond) en ben ik wederom onzeker over mijn huidige studie: Beeldende kunsten aan de Kunstacademie.

Je dacht, joh ik heb er al vijf verknald...da wordt de zesde ook een kansloze studie?
Zelfs met diploma krijg je geen werk, ik zou stoppen.
  maandag 19 november 2012 @ 17:35:00 #12
286575 Roces18
Chef de party
pi_119391832
quote:
behoefte aan meer tijd voor sociale contacten, een relatie, geld en tijd om te reizen. Wegens de grote studielast en het feit ik alles uit eigen broekzak moet betalen, zijn deze dingen zowat onmogelijk naast school. Het komt er op neer dat mijn leven momenteel uit school bestaat maar mijn vrienden verder gaan (samenwonen etc.), waar ik soms ook behoefte aan heb.
Jezus. Natuurlijk hebben jouw leeftijdsgenoten daar tijd voor als ze al klaar zijn en fulltime werken. Wat denk je dat de andere studenten doen (op pretstudies na) die moeten ook maar een bijbaantje nemen, weinig tijd en dan misschien 1/2x per jaar op vakantie. Zo is het leven, school moet je prioriteit zijn daarna de rest.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_119411615
En je dacht dat dit minder zou worden als je dadelijk klaar bent met je kunstopleiding. Lang en hard werken hoort hier inherent bij neem ik aan. Daarnaast zit je vaak genoeg op school (contacturen), dus maak daar wat vrienden. Ik zie het probleem niet zo, behalve dat je je aansteld. Gewoon doorgaan desnoods, wat minder vakken per jaar halen - goed plannen - en zo mogelijk in je vakanties doorblijven werken.
Ik zie het probleem niet zo
  dinsdag 20 november 2012 @ 18:32:58 #14
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_119435092
Ik geef je een tip: ga je binnen je studie richten op vormgeving voor tijdschriften, kranten, winkels (reclame) enzo. Anders kan je niks met kunstacademie behalve dat het een bepaalde ontwikkeling toont.
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:52:14 #15
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_119445328
is de oplossing van je "probleem" (je switched de hele tijd van studie) om weer van studie te switchen?
pi_119445535
quote:
En hetgeen je nu mist, mis je omdat je niet eerder jezelf een schop onder je reet hebt gegeven. Anderen hebben gewoon wel hun tijd nuttig besteed en hebben nu tijd voor andere zaken. Misschien handig om hier iets van te leren :)

En als je nu technisch wiskunde had gestudeerd dan was ik het eens met het idee van een zware studie. Maar de kunstacademie, zwaar? Je moet wel iets doen, maarja...
Whatever...
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:58:26 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_119445731
Even opgeruimd.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_119447684
Ik ben 23 en ga hopelijk in Februari. weer beginnen.

16: vmbo gehaald
jaar erop: mbo -> gestopt
jaar daarop: vavo/havo -> gestopt
jaar daarop: jaar reizen
jaar daarop: havo gehaald
jaar daarop: vwo gehaald
jaar daarop: met uni gestopt (ziekte)
jaar daarop: met hbo gestopt (luiheid)

Je raakt op een gegeven moment gewent aan opgeven/verliezen. Je moet dst echt doorbreken. Ik heb enorm veel spijt dat ik nu al zo enorm achterloop en nog niet onafhankelijk kan zijn van mn ouders. Wat kan ik een toekomstig vriendin vertellen ? Niet te hard wippen want mn pa ligt onder ons ? Dat was normaal of als ik tegen t einde vn mn studie zou zitten... mr dit kan ik toch niet verkopen ? :')
Voel me behoorlijk minderwaardig, maar miss komt dat omdat ik nu niks doe (tot Feb) en mn vrienden alle werkende zijn en idd gaan samenwonen.
  woensdag 21 november 2012 @ 09:07:35 #19
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_119455019
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 15:09 schreef Doubtzz het volgende:
Hoe doen anderen in jouw studie dat dan?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_119461525
Als jij daar op je plek zit, dan is het in principe toch prima? Je moet dingen gewoon goed plannen, dan is er altijd wel ergens tijd te vinden. En die kun je weer verdelen over je familie en vrienden. Reizen kan na je studie of gewoon zoals de meesten, tijdens de schoolvakanties. Je familie en vrienden werken wellicht fulltime. Die hebben ongetwijfelt ook weinig tijd. Zo'n 40 uur in de week werken, een eigen huis hebben, een relatie hebben, ook familie en vrienden hebben en geen schoolvakanties hebben. Ook die mensen hebben dus niet altijd even veel tijd en moeten vrienden en familie inplannen.

Als je twijfelt omdat je denkt na je studie geen baan te vinden, dan is het wellicht nog een ander verhaal. Ik ben niet zo bekend met kunst studies en dergelijke, maar hoe groot je kans is op een baan na afloop van je studie, betwijfel ik. Tegenwoordig wordt er veel op kunst en cultuur bezuinigt en dergelijke, wat als gevolg heeft dat er weinig banen over blijven.

Misschien kun je meer een combi maken tussen kunst/cultuur en organiseren (vanwege je interesse). Evenementenorganisatie bijvoorbeeld. Het 'evenement' kan iets hebben met kunst/cultuur maar als daar geen brood in zit, kun je jouw kennis van organiseren weer toepassen op bijvoorbeeld het uitgaansleven, beurzen of het bedrijfsleven. Denk bijvoorbeeld aan congressen, netwerkbijeenkomsten etc. etc.

Maarja dan moet je dus 'weer' overstappen.

Misschien toch handig om eerst deze af te maken, en daarna een deeltijdstudie of thuisstudie volgen. Die wellicht de kans op een goede baan net wat meer vergroot dan alleen met je huidige studie.
  zondag 25 november 2012 @ 21:57:22 #21
387833 Diana92
Chillend door het leven.
pi_119619240
Op mijn opleiding, PWO eerstejaars, zitten paar mensen van in de 40, en ook paar achter in de 20- begin 30
ZEKER GEEN FALERS!
hoe durft iemand dat te zeggen ;|
pi_119662002
quote:
Ik ga op m'n 23e ook pas studeren =p Voel me er wel kut over, puur omdat ik later pas 'ga werken' als wat ik gehoopt had hierdoor, maarjah dat heb je met domme keuzes en het belang van school maar niet bevatten op lage leeftijd -_- Zo dom. Maar ach. Beter alsnog nu doen dan niet denk ik zo... Toch?

Ontopic: Ik zou ook ff doorbijten nu... Je hebt straks in ieder geval een papiertje op zak wat zelfs op het gebied van bijbaantjes van pas kan komen (hier in de buurt vragen ze al hbo/wo opleiding, ongeacht welke, voor callcentre baantjes en schoonmaak zo'n beetje :'))
  dinsdag 27 november 2012 @ 13:00:03 #23
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_119670534
Gewoon keuzes maken. Ik ben 28 en tweedejaars WO student. Ik heb 8 jaar gewerkt na mijn mavo en ben via een toelatingsprocedure en HBO propedeuse doorgestroomd.
Soms baal ik ook weleens en wil ik verder, maar ondertussen geniet ik wel van mijn verlate studententijd dus ik zou zeker als ik jou was dit afmaken.
L'Enfer, c'est les autres.
  dinsdag 27 november 2012 @ 14:40:49 #24
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_119673666
TS faalt iig in dit topic :P
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 29 november 2012 @ 16:06:28 #25
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_119749880
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 16:02 schreef Chahna het volgende:

[..]

Je dacht, joh ik heb er al vijf verknald...da wordt de zesde ook een kansloze studie?
Zelfs met diploma krijg je geen werk, ik zou stoppen.
Dit dus, ts gaat veel geld betalen voor een waardeloze diploma
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')