quote:
Verslaggever Sinterklaasjournaal onderdrukt tranen bij intocht
ROERMOND - Hoewel Jeroen Kramer al jaren de intocht van Sinterklaas verslaat, raakt hij er nog telkens geëmotioneerd door. "Iedere keer als die boot de hoek omkomt, moet ik mijn tranen onderdrukken", zegt hij tegen NU.nl.
"Het is een euforisch moment", legt de verslaggever van het dagelijkse Sinterklaasjournaal uit. "Alles valt op zijn plek. Je staat te wachten en dan komt ‘ie. Het is heel simpel, maar ieder jaar weer mooi."
"Ik verplaats me dan altijd heel erg in die kinderen", maakt Kramer duidelijk. "Je ziet die opwinding op die gezichtjes. Het is een heel primair gevoel, geloof ik. Het is ook moeilijk onder woorden te brengen."
Vrolijkheid
Ook collega Dieuwertje Blok geniet nog ieder jaar van de landelijke intocht. "Het is alleen maar leuk", zegt ze enthousiast. "Het maakt zoveel vrolijkheid los. Het is een leuke manier om een stad aan het hele land te laten zien."
"Het wordt ook heel breed gedragen", vervolgt ze. "Er zijn ontzettend veel vrijwilligers bij betrokken. Zonder hen kunnen wij ook niet zoveel doen. Het is echt een warm bad waarin je terechtkomt."
Waanzinnig
De intocht in Roermond is met ruim 50.000 toeschouwers geheel vlekkeloos verlopen. Voor het eerst in jaren maakte Sinterklaas zijn intocht echter niet met zijn vertrouwde stoomboot, maar met een kleine vloot. "Het was een waanzinnig gezicht, die grote boot met die kleintjes erachter aan", vindt Blok.
"Het is ieder jaar weer stressen", aldus Kramer. "Ik kan die bedrijfscultuur van de Sint maar niet doorgronden, het is zo’n wanorde." Hij verslaat de capriolen van de Goedheiligman echter maar al te graag tijdens het Sinterklaasjournaal. "Het is een enorme verantwoordelijkheid en ik voel die druk, maar je doet toch je plicht naar behoren."
© NU.nl/Pierre Oitmann
Reageren:
Tags:
SinterklaasSinterklaasjournaalJeroen KramerDieuwertje Blok
Laatst gewijzigd: 17-11-12 16:41