quote:SpaceEngine - is a free space simulation software that lets you explore the universe in three dimensions, starting from planet Earth to the most distant galaxies. Areas of the known universe are represented using actual astronomical data, while regions uncharted by human astronomy are generated procedurally. Millions of galaxies, trillions of stars, countless planets!
quote:Capabilities
- All types of celestial objects are represented: planets, moons, asteroids, stars, star clusters, nebulae and galaxies.
- The observer is free to move around the universe. Transition between any celestial body and any scale occurs continuously.
- The observer can move around in space using the WASD keys, like in First Person Shooters. Movement with inertia is made possible in Spacecraft mode or Aircraft mode.
- "Select and fly" autopilot: just click on any object with the mouse and hit the 'G' key to automatically go directly to the object.
- Search for celestial objects by name. Scalable map of the Universe and the planetary system map. Saving locations and an autopilot's journal.
- The orbital motion of planets and stars is calculated in real time, with the ability to accelerate, decelerate, or reverse the flow of time.
- The orbital paths of celestial objects can be shown, along with their labels and grids.
- Automatic binding of the observer to the moving object and automatic selection of optimum flight speed.
- Known celestial objects are represented using data from the catalogs: galaxies (NGC/IC), stars (HIPPARCOS), star clusters, nebulae, planets (our Solar system data and known extrasolar planets).
- Uncharted regions of space feature procedurally generated objects: galaxies, stars, star clusters, nebulae and planetary systems.
- 3D landscapes of planets and stars: for many solar system bodies actual data from space probes is used. For uncharted exo-planets the surface is generated procedurally.
- Volumetric 3D sprite models of galaxies and nebulae including light-absorbing dust clouds, optimized render to a skybox and impostors.
- Lighting effects: lens flares, solar eclipses, shadows of planetary rings. Celestial objects cast light and shadow on to each other.
- The accurate model of the Earth's atmosphere (code by Eric Bruneton), adapted for the other planets.
- [New!] Controlable spaceships.
- Ability to import users addons: models, catalogs, and textures.
Vraag me af of het iets kostquote:Op dinsdag 2 april 2013 23:27 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Super cool. Stel je toch eens voor: je naam voor duizenden jaren zwevend door het universum. Ik ga zeker mijn naam achterlaten op die planetoïde.
quote:Op vrijdag 5 april 2013 09:13 schreef Kper_Norci het volgende:
Ik heb gisteren Space Engine eens uitgeprobeerd, was heel leuk en interessant! Ik weet niet of het hier ook al wel eens voorbij is gekomen, anders bij deze.
[..]
[..]
http://en.spaceengine.org/
Wel raar dat ie het nog heeft over de theorie het Higgs deeltje .quote:Op zaterdag 6 april 2013 15:13 schreef Misty_eyes het volgende:
Ja leuk filmpje, had 'm laatst ook nog bekeken. Michio Kaku en Paul Davies geven ook leuke voordrachten.
W&T / NASA wil 100 miljoen dollar om asteroïde te vangenquote:Op maandag 8 april 2013 23:53 schreef Misty_eyes het volgende:
08-04-2013
NASA gaat planetoïde dichterbij halen en bezoeken
[ afbeelding ]
De geruchten gingen al langer, maar nu is het officieel. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie gaat een planetoïde vangen, nabij de maan plaatsen en vervolgens ergens rond 2021 door astronauten laten bezoeken. De nu nog in aanbouw zijnde ruimtecapsule Orion zal de planetoïde – die ongeveer zeven meter groot is – tegen 2019 ‘vangen’ en ergens in de buurt van de maan plaatsen. Twee jaar later zullen astronauten de planetoïde bezoeken. Dat meldde senator Bill Nelson tijdens een persconferentie.
Doelstelling
Dat NASA ervoor kiest om een planetoïde te vangen en dichter bij de aarde te halen, klinkt misschien een beetje gek. Maar dat is het zeker niet. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft zich een aantal doelen gesteld, waaronder de doelstelling om mensen op korte termijn een planetoïde te laten bezoeken. Nu valt het nog niet mee om in een bemand ruimtevaartuig achter een planetoïde aan te jagen, erop te landen en vervolgens weer op te stijgen. Om de doelstelling toch binnen handbereik (en betaalbaar!) te houden, is het dan ook realistischer om een planetoïde naar ons toe te halen en vervolgens ietsje dichter bij huis te bezoeken. Mochten die astronauten vervolgens iets interessants op de planetoïde ontdekken (bijvoorbeeld nuttige grondstoffen) dan is een vervolgmissie (waarbij die grondstoffen wellicht van de planetoïde gehaald worden) ook gemakkelijk en betaalbaar te organiseren.
Is het haalbaar?
Een planetoïde van zeven meter verplaatsen, klinkt niet zo uitdagend. Bedenk echter dat we het hier hebben over een ruimtesteen die toch al snel zo’n 500.000 kilogram weegt. Zijn wij mensen wel in staat om zo’n steen te vangen en te verplaatsen? Recentelijk onderzoek wijst erop van wel. Wetenschappers stelden begin dit jaar nog vast dat het vangen en dichterbij halen van een planetoïde voor het eerst een realistische optie is. Niet alleen is de mensheid sinds kort in staat om planetoïden van deze grootte op te sporen, we beschikken ook over de technologieën die nodig zijn om de ruimtesteen te vangen. Zo zien de onderzoekers er bijvoorbeeld wel iets in om door de zon aangedreven ruimtesondes te gebruiken om de planetoïde naar de maan te slepen (zie de afbeelding bovenaan dit artikel).
Leren
Of NASA zich (deels) door dit onderzoek heeft laten inspireren, is onduidelijk. Maar één ding lijkt wel zeker: de missie komt er. En dat is iets om naar uit te kijken. Want van zo’n missie kunnen we ontzettend veel leren. Bovendien verleggen we onze grenzen – als het allemaal lukt – flink. “Het zou de eerste poging van de mensheid zijn om het heelal aan te passen en zo permanente vestiging van de mensheid in de ruimte mogelijk te maken,” zo stellen de onderzoekers die de missie als ‘realistisch’ bestempelen. Maar de missie heeft nog meer implicaties. Zo kunnen we ons door een planetoïde te vangen en te verplaatsen wellicht voorbereiden op maatregelen die getroffen moeten worden om een planetoïde die werkelijk een gevaar voor de aarde vormt, tegen te houden.
De Amerikaanse overheid heeft zo’n 100 miljoen dollar vrijgemaakt om NASA in staat te stellen de missie voor te gaan bereiden. Hoeveel de missie in totaal gaat kosten, is onbekend. Eerder schatten wetenschappers de kosten op meer dan twee miljard.
Kapers op de kust
NASA is niet de eerste die de jacht op planetoïden inzet. Eerder maakte het bedrijf Planetary Resources al bekend asteroïden te willen gaan exploiteren. En ook het bedrijf Deep Space Industries werkt aan een vloot commerciële ruimtevaartuigen die grondstoffen van planetoïden moet gaan verwijderen.
scientias.nl
dubbele reclamequote:Op dinsdag 16 april 2013 09:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
13-04-2013
Win een reis naar de ruimte bij KLM!
oops, ff niet gezienquote:
quote:Supernova left its mark in ancient bacteria
Sediment in a deep-sea core may hold radioactive iron spewed by a distant supernova 2.2 million years ago and preserved in the fossilized remains of iron-loving bacteria. If confirmed, the iron traces would be the first biological signature of a specific exploding star.
Shawn Bishop, a physicist at the Technical University of Munich in Germany, reported preliminary findings on 14 April at a meeting of the American Physical Society in Denver, Colorado.
In 2004, scientists reported finding the isotope iron-60, which does not form on Earth, in a piece of sea floor from the Pacific Ocean1. They calculated how long ago this radioactive isotope had arrived by using the rate at which it decays over time. The culprit, they concluded, was a supernova in the cosmic neighbourhood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |