abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119264279
Ik zal even de situatie uitleggen:

Ik ben vorig jaar geopereerd aan een dwarsliggende verstandskies (voor ingewijden: de 38), welke op röntgenfoto's schuin voor de 37 lag. Het was niet zeker of de 38 in contact is geweest met de 37. Wel was zeker dat de verstandskies in een cyste zat en om erger te voorkomen is besloten om de 38 en cyste te verwijderen.

Na ongeveer 2 weken begon het gebied ENORM te ontsteken (een groot ei), wat uiteindelijk nog 2 keer gebeurd is. Tot 3 maal toe wilden ze een exploratie doen, maar de eerste keer leek het klaar te zijn, de 2e keer was het allemaal nog te gevoelig en de 3e keer kwamen ze er pas achter dat de 37 dood was gegaan. Hier heb ik in september vorig jaar een wortelkanaalbehandeling gehad, en de enorme ontstekingen zijn opgehouden.

Echter bleef het allemaal een erg gevoelig gebied en bonkte het regelmatig, met soms zelfs pijnsteken. Ook was ik ongeveer 1x in de maand een dag of 2-3 goed ziek, wat daarna ineens verdween. De tandarts bleef maar volhouden dat het door knarsen komt en dat het niets te maken had met de eerdere gebeurtenissen in dat gebied.

Na een jaar besloot ik toch maar weer actie te ondernemen (het werd steeds gevoeliger en bonkte steeds vaker) omdat ik het niet meer vertrouwde, en na een kort telefoontje met de tandartsassistente werd ik al snel doorverwezen naar de kaakchirurg.
De volgende dag kon ik al terecht en is een foto gemaakt en beoordeeld. Hier is naar voren gekomen dat volledige gebied enorm ontstoken was en dat de wortelkanaalbehandeling van een jaar eerder waarschijnlijk niet helemaal goed verlopen is, omdat de wortels krom liepen. Zodoende werd een afspraak voor een apex resectie, waarbij ze de wortelpunten opnieuw gingen behandelen om de troep er uit te halen, en de ergste ontsteking te verwijderen.

Afgelopen dinsdag had ik deze afspraak, maar werd voor de behandeling aan even bij de behandeld chirurg en diens leidinggevende geroepen om wat te overleggen. Zij stelden als alternatief voor de apex voor om de kies in z'n geheel te verwijderen, de punten helemaal schoon te maken en de kies terug te zetten. Dit zou namelijk een veel betere behandeling betekenen en een grotere garantie bieden dat het probleem (de, inmiddels chronische, ontsteking) verholpen zou worden. Daarnaast zou de apex vlakbij een zenuw plaatsvinden, wat het risico zou opleveren dat mijn onderlip wellicht permanent doof zou worden, waar ik nou niet bepaal zin in had.

Gekozen voor de alternatieve methode, waarbij al vrij snel naar voren kwam dat juist deze methode de beste keus was. Op het moment dat de kies verwijderd werd bleek dat er 2 wortels compleet verdwenen waren. Niet achtergebleven in het tandvlees oid, gewoon opgelost. Mogelijk dat de 38 voor verwijdering aan al langs deze wortels is geschampt en zodoende 't een en ander kapot heeft gemaakt. We zullen het nooit zeker weten. :)

Dit heeft als effect gehad dat de kies onbruikbaar is en niet teruggeplaatst kon worden. De arts heeft nog wat ontstoken weefsel verwijderd en vervolgens hechtingen aangebracht, omdat er toch weinig eer aan te behalen viel.

Goed, om een lang verhaal kort te maken: Ik heb sinds woensdag een gore smaak in m'n mond (ontsteking, ach ja..), maar sinds vanochtend/middag kan ik ineens geen zout/zoet/zuur/bitter meer proeven. Wel alle overige smaken (naturel chips is fucking vies zo zoutloos :') ). Zelfs als ik een beetje zout of suiker zo op m'n tong leg proef ik he-le-maal niets. Daarnaast doet de plek nog steeds erg veel pijn en bonkt en steekt het nog flink..

De vraag van het topic: Heeft iemand ervaring met het ontbreken van smaak na zo'n ingreep?

PS: Sorry voor het halve levensverhaal :')
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
  vrijdag 16 november 2012 @ 02:32:29 #2
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_119264408
Ik moet er tegenaan zien om mijn verstandskiezen eruit te laten halen ;(
pi_119264460
Sinds woensdag dus 1,5 dag ofzo, kijk het nog ff een week aan zou ik zeggen :')
  vrijdag 16 november 2012 @ 06:52:31 #4
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_119265057
is het niet nog een gevolg van de verdoving? Of moet je spoelen met een middeltje? vele daarvan zorgen ervoor dat je tijdelijk je smaak verliest. Buscodyl heet het geloof ik
pi_119265256
Wacht het nog even af. Of beter nog bel gewoon je kaakchirurg. Dan weet je het zeker
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
pi_119265451
Waarom wouden ze überhaupt in de eerste instantie een kies terugstoppen. Wat is daar ooit de reden achter?

En ligt vast gewoon aan de behandeling, wacht nog even een paar dagen!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_119265463
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 08:03 schreef boem-dikkie het volgende:
Waarom wouden ze überhaupt in de eerste instantie een kies terugstoppen. Wat is daar ooit de reden achter?

En ligt vast gewoon aan de behandeling, wacht nog even een paar dagen!
Ik denk handig voor het kauwen :D

Nee ik zou het ook niet weten, misschien meer cosmetisch als ze hem goed vast kunnen zetten?
pi_119265664
kno.nl zegt:

quote:
Oorzaken van smaakstoornissen

Ontstekingen
Een continue, vieze smaaksensatie kan het gevolg zijn van infecties in de mondholte, zoals ontstekingen in het tandvlees, gebit of speekselklier.
Virusinfecties in de mondholte, door bijvoorbeeld het herpes simplex virus, varicella zoster virus en coxsackie-virus geven vaak een tijdelijk smaakverlies, met spontaan, volledig herstel.
Ook bij een schimmelinfectie kunnen de smaakorgaantjes beschadigen.
Ik ben geen arts, maar dit klinkt logisch.
pi_119270699
Mond spoelen met Oral-B Bocasan.
  vrijdag 16 november 2012 @ 11:59:20 #10
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_119271010
quote:
6s.gif Op vrijdag 16 november 2012 08:04 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Ik denk handig voor het kauwen :D

Nee ik zou het ook niet weten, misschien meer cosmetisch als ze hem goed vast kunnen zetten?
Een verstandskies meer 'iets' cosmetisch?

Ik snap niet dat het helpen van het schoonmaken van de wortels meer doet voor het voorkomen van toekomstige ontsteking dan het compleet weglaten van de oorzaak. :')
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  vrijdag 16 november 2012 @ 12:29:04 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_119272017
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 november 2012 11:59 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Een verstandskies meer 'iets' cosmetisch?

Ik snap niet dat het helpen van het schoonmaken van de wortels meer doet voor het voorkomen van toekomstige ontsteking dan het compleet weglaten van de oorzaak. :')
Het was de keuze tussen een apex en terugplaatsen. Niet tussen terugplaatsen en trekken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_119284073
Het ging dus niet om de verstandkies, die is vorig jaar verwijderd met alle ellende die volgde.
Het ging om de kies vóór de verstandskies, de 37 dus. Een normale kies die natuurlijk de voorkeur verdiend om aanwezig te zijn, wat nu helaas dus niet meer lukt.

'Gelukkig' was het al de zwakke kant van m'n gebit (brug, meerdere vullingen en meer dan een jaar lang ellende met die ontsteking) en zal ik er niet zo heel veel last van hebben dat ik daar een kies mis (of intussen 2 als je de verstandskies meetelt :P).

Ik heb intussen contact gehad met de chirurg, hij gaf aan dat de chloorhexidine spoeling die ik gebruik de smaak in mijn mond kan verdoven, waardoor ik dus geen zout/zoet/zuur/bitter kan proeven. Moest vanzelf weer overgaan na een tijdje, niets om me zorgen over te maken. :)
Tsja, shit happens... Ik ook! :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')