Buddy Holly, de man met waarschijnlijk het grootste invloed in de moderne popgeschiedenis, als je die invloed deelt door de duur van zijn carriere.
Hij heeft nog geen 2 jaar van zijn succes kunnen genieten en toch was hij een grote inspiratie voor degenen die na hem kwamen, vooral in de zestiger jaren. The Stones en The Beatles namen nummers van hem op. John Lennon zei ooit "He made it easy to wear glasses. I WAS Buddy Holly." en Paul McCartney zei over BH: "Buddy Holly gave you confidence. He was like the boy next door.". Op zijn beurt was Buddy Holly weer geinspireerd door Elvis ("Without Elvis, none of us would have made it."), maar er was één groot verschil: Holly schreef veel van zijn eigen nummers en had er zelf hits mee. Daarin was hij zeker een pionier.
De meeste mensen kennen wel nummers van hem, misschien zelfs zonder te weten dat ze oorspronkelijk van Buddy Holly zijn. Nummers als That'll be the day en Peggy Sue, maar ook bijvoorbeeld Not Fade Away, It's So Easy, I'm Gonna Love You Too, Oh Boy of mijn persoonlijke favoriet Well...All Right.
Buddy Holly kwam voort uit de rock 'n roll, maar zijn muziek gaat al weer meer richting de popmuziek zoals we die uit de jaren 60 kennen. Tenminste, zo hoor ik het.
Ik zou mezelf geen grote Buddy Holly kenner willen noemen, maar ik ben wel al vroeg met zijn muziek in aanraking gekomen. Toen ik me ging interesseren in the Beatles, kwam daarbij al heel snel de naam Buddy Holly naar boven. En McCartney is misschien wel de beroemste Holly-fan. Hij bezit de rechten op de muziek van BH en terwijl je hem nooit en te nimmer op een Beatlesconventie zult aantreffen, heeft hij wel ooit opgetreden op een Buddy Holly bijeenkomst.
Zijn er nog meer mensen die Buddy Holly kunnen waarderen of ben ik de enige Fok!ker die zijn muziek wel eens draait? Of misschien hebben jullie nog favoriete Buddy Holly-covers die je kunt aanraden?
De officiele website: http://www.buddyholly.com
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 26-01-2004 20:42]
Enne...ik denk dat er hier maar heeeel weinig mensen rondhangen voor wie Buddy Holly niet van ver voor hun tijd is. Maar goed, zoals ik ergens anders al eens heb gezegd: dat is geen reden om de muziek niet te kunnen waarderen.
En volgens mij is Buddy Holly ook de eerste anti-held van de Rock 'n Roll. Hij ziet er zo typisch uit met die bril en dat jongensachtige gezicht.
Ik vind 'm cool!
Helaas vroegtijdig omgekomen bij een vliegtuig ongeval 3 february 1959 samen met " The Big Bopper "( J.P. Richardson )en Ritchie Valens..
Ik heb een paar originele singles van hem in mijn jukebox ( Coral label )
Peggy sue / Everyday (1957)
Crying, waitin, hopin / peggy sue got married (1959)
That'll be the day / looking for someone to love (1957)
Oh Boy / not fade away (1957)
heerlijk zo'n 1956 Wurlitzer.....
quote:* Jane is jaloers...
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:28 schreef FooFighters het volgende:
heerlijk zo'n 1956 Wurlitzer.....
quote:en mijn wurlitzer zit vol met dit soort plaatjes
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:31 schreef Jane het volgende:[..]
* Jane is jaloers...
Ritchie Valens - La Bamba en Come on lets go
Jerry Lee Lewis - High school confidential / Great balls
Carl Perkins - Boppin the blues
The pinguins - Earth angel
Dion - Runaway en runaround sue
Eddie Cochran - C'mon everybody
en eentje die niet vergeten mag worden..
Billy Lee Riley - Red hot en Flying Saucer R&R
en vele anderen....... ( 52 singles 104 selectie )
Maar op Buddy Holly terug te komen: zijn muziek is inderdaad heel veel gecoverd. Zelf kende ik bijvoorbeeld de versie van Well...All Right van Blind Faith eerder dan het origineel. Dat was dus zo'n nummer waarvan ik niet eens wist dat het van Holly was! Wel een goeie versie trouwens.
quote:kan het niet laten....
Op vrijdag 23 augustus 2002 15:31 schreef Jane het volgende:[..]
* Jane is jaloers...
een linkje naar mijn jukebox ( onder personal file )
http://members.rott.chello.nl/ddenboer/mainframe.htm
Rock & Roll forever !!!
Op dit moment wordt er gewerkt aan de opname van een nooit eerder uitgebracht nummer van Buddy Holly. Het is een van de laatste nummers die hij net voor zijn dood heeft geschreven.
Voor de geïnteresseerden is hier het hele artikel te vinden:
quote:Yep! Maar ik ken hun muziek niet. Van Buddy Holly ken ik elk nummer, en ik vind ze allemaal goed. In zo weinig jaren zoveel nrs opgenomen, waarvan het meerendeel single waardig en door m zelf geschreven. Echt een prestatie! Mijn favoriet is It Doesn't Matter Anymore, maar die's gescheven door Paul Anka.
Op maandag 26 januari 2004 21:00 schreef Jane het volgende:
Wist u dat The Hollies: ook een goede jaren '60 band. zich naar Buddy Holly vernoemd hebben?
ik bedoel, 2 toonaangevende muziekanten tegelijk dood, amerikanen zoeken overal iets achter, waarom hier dan niet?
iemand die iets weet? of anders wil meehelpen te verzinnen?
Ik vind de muziek van Buddy Holly ook ontzettend goed. Hep 2 LP's van em. Hoewel die muziek ver voor mijn tijd is ben ik toch verzot op de oude Rock & Roll. Heb een paar oude singles, maar voornamelijk oude LP's. Heb de musical op tv gezien, ook La Bamba, de film over Ritchie Valens, heb ik gezien. Beide zeer indrukwekkend!
Holly's mooiste nummer vind ik denk ik True Love Ways, prachtig gewoon.
Heb trouwens ook 2 Lp's van Ritchie Valens en 2 van Eddie Cochran. En nog een zooi Rock & Roll LP's
Rock on........
ps. Wie zou die kogel dan agevuurd hebben, aangezien ze met 4-en in een vliegtuig zaten. Zelfmoord??? De rockers waren echt nog niet levensmoe!
ppss. Voor die meneer met de ouwe jukebox. Een single La Bamba/Come on let's go ?? De officiele single is Donna/La Bamba!
quote:Ik heb die musical ook gezien en zoals je al zegt, idd voor mijn tijd (ver) Maar heb me prima vermaakt was echt heel leuk
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:31 schreef Jane het volgende:
Ik ben ook naar die musical geweest in London! Was erg leuk zelfs! Het hele publiek deed op het laatst mee alsof het een echt Buddy Holly concert was.Enne...ik denk dat er hier maar heeeel weinig mensen rondhangen voor wie Buddy Holly niet van ver voor hun tijd is.
Maar goed, zoals ik ergens anders al eens heb gezegd: dat is geen reden om de muziek niet te kunnen waarderen.
quote:Er staat niet dat dat 1 single is er staat dat ik beide singles in mijn jukebox heb / had ( Donna / La Bamba en Come on let's go / Framed )... Ik heb inmiddels mijn jukebox ingeruild voor een Oldsmobile uit 1958.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:07 schreef bramos-elvis het volgende:ppss. Voor die meneer met de ouwe jukebox. Een single La Bamba/Come on let's go ?? De officiele single is Donna/La Bamba!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |