abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119052689
quote:
Cacaoboeren in Afrika die zijn aangesloten bij de stichting Max Havelaar schieten daar niets mee op. Van het extra geld dat de consument betaalt voor de chocolade, gaat tweederde naar de stichting. Het overige geld bereikt de boer vaak niet. Dat meldt het Nederlands Dagblad op basis van eigen onderzoek in samenwerking met Afrikaanse journalisten.

Voor het onderzoek werd gesproken met meer dan zeventig cacaoproducenten in onder meer Ivoorkust, Ghana, Kameroen en Nigeria. Ook werden de financiën van verschillende coöperaties en Max Havelaar onderzocht.

Veel boeren bleken niet eens bewust te zijn dat hun oogst als 'fairtrade-cacao' wordt verkocht en dat het lidmaatschap aan coöperaties hen geld kost. Vaak hebben ze niet eerder gehoord van het begrip fairtrade, zelfs al zijn ze aangesloten bij Max Havelaar.

Bij de besteding van de zogenaamde fairtrade-premie kwamen talrijke gebreken aan het licht. Boeren ontvangen soms een kleine individuele bonus, maar dat is eerder uitzondering dan regel, zeggen de onderzoekers.

Max Havelaar erkent in een reactie in de krant dat boeren te weinig krijgen voor hun producten, maar ontkent beloften te breken. "Wij doen zaken met de coöperatie, niet met de individuele boer. Van de prijs die wij betalen gaan nog allerlei kosten af, daar hebben wij geen grip op."
Gekopieerd van de FP.

In het Fair Trade jaarverslag (blz. 11) van 2011 lees ik echter het volgende:

quote:
Er zijn 1,2 miljoen producenten aangesloten bij Fairtrade. Daarbij gaat het om boeren en arbeiders in Latijns-Amerika, Afrika en Azië. Gezamenlijk ontvingen zij in 2011 ruim 4,6 miljoen dollar aan extra inkomsten, bovenop de reguliere marktprijs. Dat is het resultaat van de opnieuw forse groei die Fairtrade in Nederland doormaakte. Verkopen onder Max Havelaar, het keurmerk voor Fairtrade in Nederland, bereikten het afgelopen jaar een omzet van ¤ 147,3 miljoen. Dat was een toename van 24% vergeleken met een jaar eerder. De verkopen stegen naar 27,5 miljoen kilo (een groei van 20% ten opzichte van 2010), bloemen en katoen buiten beschouwing latend.

Kleine boeren en plantagearbeiders. Zo’n 75% van de Fairtrade partners bestaat uit kleine boeren, die producten als koffie, cacao, suiker, noten en rijst leveren. De overige producenten zijn arbeiders op grote plantagebedrijven die met name thee, bloemen en fruit telen. De boerenorganisaties, zo bleek in 2011 uit onderzoek van Fairtrade International , investeren 30% van de extra inkomsten in de productie en verwerking van hun gewassen. Een kwart investeren ze in hun organisatie en bijna 20% besteden ze in hun leefomgeving aan onderwijs, gezondheidszorg en milieu.

Op de plantages geldt een ander patroon, omdat de arbeiders de extra inkomsten niet investeren in het bedrijf van hun werkgever. Arbeiders kiezen vooral voor besteding in hun lokale gemeenschap. Meer dan 60% wordt gebruikt voor onderwijs, huisvesting, drinkwater, gezondheidszorg en milieu. Overige gelden gaan naar scholing van werknemers en individuele hulp aan arbeiders en hun gezinnen, bijvoorbeeld in de vorm van leningen.
Dus van de extra marge die Fair Trade verrekent in hun prijs gaat slechts 4,6 mln / 1,2 mln = ¤3,83 extra naar één producent bovenop hun marktprijs in heel 2011? En daarvan wordt 3,83 / 100 * 30 = ¤1,15 geïnvesteerd in de productie en verwerking van gewassen?

Kortom, deze organisatie profileert zich als een weldoener/directe afnemer van boeren, terwijl ze dus gewoon lokaal bij een tussenhandelaar inkopen. Als de boeren het verschil niet tot nauwelijks merken, dan faal je toch enorm als stichting die juist meent een fair trade keuze te zijn? :')
pi_119052723
wat een buzzer _O_
Ik ben een grote beer
pi_119052733
Jong TS maak je wat druk om een paar negers.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_119052742
Ow wacht even :') :D
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_119052743
Ach het is een leuk logootje die je kunt gebruiken om een dikke premium voor je producten te vragen :Y
  zaterdag 10 november 2012 @ 14:14:22 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_119052768
Afrikaanse journalisten. Sounds legit.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_119052784
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:12 schreef vosss het volgende:
Jong TS maak je wat druk om een paar negers.
Ik koop zelf gewoon A- of huismerk, just sayin'.

Daarnaast komen de producten overal ter wereld vandaan.

zaterdag 10 november 2012 @ 14:15:55 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119052812
Heerlijk hoe mensen met idealen zijn...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119052837
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk naïef hoe mensen met idealen zijn...
Heb even je zin verbeterd.
  zaterdag 10 november 2012 @ 14:17:55 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_119052868
No surprises there. Is toch met de meeste goede doelen zo?
Laffe huichelaar
pi_119052869
Oh nee toch :o dat had ik nou nooit gedacht.

Ik dacht altijd als ik extra duur broodbeleg koop dan is dat natuurlijk voor de 3e wereld negers, maar het blijkt gewoon naar de stichting zelf te gaan :o :( dat verwacht je toch niet -O-

:')
-XOXO-
pi_119052875
Verkopen: 147,3 miljoen
Extra inkomsten voor boeren: 4,6 miljoen

4,6 / (147,3-4,6) = 3,2%.

Dus er zou 3,2% bovenop de prijs moeten zitten in de supermarkt, sowieso dat dat veel meer is.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 10 november 2012 @ 14:18:35 #13
45206 Pietverdriet
pi_119052882
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:17 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Heb even je zin verbeterd.
Ik had het over de mensen die max havelaar runnen
pi_119053522
'fair trade' is ook simpelweg een briljante marketingtruc om een hogere prijs te kunnen vragen.
That's it. Het geld komt in de 'stichting', maar wordt uiteraard weggesluist naar diegene die deze opzet hebben bedacht. Slim toch? Misschien onethisch, maar blijft slim.
pi_119053947
_O-
Nieuw is niet altijd beter.
pi_119054032
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 14:46 schreef Homey het volgende:
'fair trade' is ook simpelweg een briljante marketingtruc om een hogere prijs te kunnen vragen.
That's it. Het geld komt in de 'stichting', maar wordt uiteraard weggesluist naar diegene die deze opzet hebben bedacht. Slim toch? Misschien onethisch, maar blijft slim.
Hoe komen ze er dan in hemelsnaam mee weg?
  zaterdag 10 november 2012 @ 15:07:38 #17
45206 Pietverdriet
pi_119054124
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2012 15:04 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Hoe komen ze er dan in hemelsnaam mee weg?
omdat mensen willen geloven in fair trade, ontwikkelingshulp, missie, etc etc omdat het voor de arme negerkinderen is.
Noem iets millieu en het staat ook boven elke vorm van objectieviteit. Noem het homeopatisch en het is goed en heilig.
En dat is precies wat max havelaar doet, ze doen aan homeopatische hulpverlening.
pi_119054141
geniaal. ik moet ook maar eens iets op de markt brengen wat beelden oproept van hongerige afrikaantjes welke het beter krijgen als je het koopt.

max havelaar, respect bro!
pi_119054203
quote:
'fair enough' :')
  zaterdag 10 november 2012 @ 15:17:44 #20
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_119054379
Een goed en bewonderenswaardig idee, maar zoals met veel van dit soort organisaties zijn ze door en door corrupt. Jammer.
reset
pi_119055150
Tussenhandelaren zijn inderdaad een groot probleem. Vaak verstrekken deze partijen ook leningen aan boeren in de vorm van microkrediet en wordt de lening ook afbetaald met koffiebonen waarvan de tussenhandelaar de prijs zelf bepaalt. Het gevolg is dat de boeren blijven hangen in een eeuwige lijn van armoede.
One man's trash, another man's treasure.
pi_119055821
quote:
Net zoals "global warming".
If not now, then when.
pi_119056009
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 15:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
geniaal. ik moet ook maar eens iets op de markt brengen wat beelden oproept van hongerige afrikaantjes welke het beter krijgen als je het koopt.

max havelaar, respect bro!
Inderdaad. Plak ergens een sticker "goed doel" op en mensen willen zelfs nog extra bijbetalen.
  zaterdag 10 november 2012 @ 16:24:11 #24
45206 Pietverdriet
pi_119056066
Ik denk dat ik ook maar eens een stichting voor homeopatische ontwikkelingshulp begin.
pi_119056391
quote:
Een goed en bewonderenswaardig idee, maar zoals met veel van dit soort organisaties zijn ze door en door corrupt. Jammer.
Het jaarverslag laat zien dat de directeur minder dan een ton verdient en ook de overige personeelskosten e.d. zijn redelijk. Daarnaast zie ik dat het stichtingsbestuur geen salaris verdient. Kortom om te spreken van corruptie gaat wel erg snel.

Wat ik verder zie is dat koffieboeren zo te zien 37 cent per kilo koffie, bananenboeren 6 cent per kilo bananen en cacaoboeren 12 cent per kilo extra hebben gekregen. Waarom daar zoveel verschil tussen zit heb ik geen idee van. Wat ik dan wel weer opvallend vind is dat er 1.2 miljoen boeren zijn aangesloten. Dat is dan gemiddeld maar 3.8 dollar per boer extra aan inkomsten.

Kortom. Ik denk dat het wat onzorgvuldig is om over corruptie te spreken. Wat wel de vraag is, of het systeem eigenlijk niet heel anders moet. Wanneer we bijvoorbeeld naar een pak koffie kijken dan ziet de traditionele prijsopbouw er ongeveer als volgt uit:
• boeren krijgen ongeveer 10%
• de exporteurs ook ongeveer 10%
• tussenhandel & roosteren 55%
• supermarkt 25%

Kortom bij de exporteurs, in de tussenhandel en de supermarkt is nog wel wat te halen. De echte fair trade handel moet ervoor zorgen dat EN een product bij ons zeker niet duurder is EN dat het bedrag wat bij de boer terecht komt een stuk hoger is. Weg met de tussenhandel, dat zou het motto van dergelijke organisaties moeten zijn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')