abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118968469
Beste CV specialisten, vraagje.

Met wat voor diameters wordt een CV installatie met alupex slangen normaal aangelegd, van ketel naar verdelers (meter of of 8 verderop) met 8 groepen?


Braaf heb ik 200 meter 16 mm alupex slang in de woonkamer staan waarvan al 70 meter verwerkt. Nu wilde ik gaan beginnen met de hoofdleidingen, waarvoor ik 100 meter 20 mm alupex heb staan.

Nu had ik gisteren een CV installateur op bezoek om even te kijken naar de hulp die zij kunnen leveren (ketel leveren, installeren, afpersen etc.).

Hij gaf aan, dat ik van de ketel op zolder, naar de 8 groepen beneden géén 20 mm slang zou moeten gebruiken, dat dit een capaciteitsprobleem zou geven.

Heel plausibel natuurlijk, nauwe slang, gaat naar 7x 16mm toe waar ook nog eens slangthules in zitten met vernouwingen etc.

Nou stelt hij voor om 25mm slang te leveren en dit dan van zolder naar de kelder te leggen. Van daar weer met 20mm (T stuk) naar de 2x 4 groeps verdelers te gaan. Van daar uit nu 7 radiatoren te voeden.

Zonde dat ik straks een groot deel van die rol met 20 voor niks heb staan, maar ook zonde als ik een capaciteitsprobleem heb.

Waar ik aan dacht, is als je die 25mm slang nou wel zou nemen, dan heb je alsnog een vernauwing bij het blok zelf, want dat is een M22x20 mm koppeling, dus dan zou ik daar ook weer een koppeling moeten persen van 25 naar 20mm.

Bedankt!

[ Bericht 10% gewijzigd door Gieliovd op 08-11-2012 18:26:08 (Vraag bovenaan) ]
Laat die handjes wapperen!
pi_118983028
Ik zou het maar doen.
pi_118987002
Ja, wat zou ik maar doen? 20 hanteren? 25 nemen?

En wat is de "norm" dan, waarvan ik dacht dat het 20-16 was?
Laat die handjes wapperen!
pi_118987849
ik zou maar voor de 25 gaan, die vernauwing is niet zo heel spannend, maar als je buis compleet maar 20 is dan heb je veel weerstand
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_118996079
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 18:28 schreef Gieliovd het volgende:
Ja, wat zou ik maar doen? 20 hanteren? 25 nemen?

En wat is de "norm" dan, waarvan ik dacht dat het 20-16 was?
25 natuurlijk.
Waarom een installateur die ervaring heeft niet geloven?
pi_119005364
is geen kwestie van geloven.

Ik heb hier nu meerdere installateurs over de vloer gehad, voor offertes voor de gehele installatie (paar maanden terug alweer) en die zeggen tot op heden allemaal wat anders. Dat maakt het lastig.

De een had het over gewoon 20 slang trekken en overal T stukken aan persen waar een radiator moest komen. De ander had het over deels staal deels alupex. De volgende zei alleen maar ja op alles wat ik voorstelde/vroeg.. en nu deze beste man gaf aan dat 20 wel erg krap wordt.

Nou dan gaan we voor de 25 lijkt me. Toch vraag ik: wat is nou de norm? Wat krijgt een CV monteur zich aangeleerd?

Ben een beetje een self-education freak :)
Laat die handjes wapperen!
pi_119027546
Vroeger kreeg een cv monteur het volgende:
15 mm 2 radiatoren
22 mm 4 radiatoren
28 mm 8 radiatoren

Ofwel weggaan met 28, na de eerste aftakking verder met 22 en vervolgens 15.
Vanaf de hoofdleiding kan de radiator natuurlijk wel gewoon met 15 aangesloten worden.

Vuistregel is natuurlijk 1.
Berekend kun je op heel andere getallen uitkomen, vermogen per afgetakte radiator is natuurlijk erg belangrijk.

Tegenwoordig wil men om nogal eens te besparen met een dunnere leiding starten en ook eindigen.
Overigens kan het berekend natuurlijk wel zo uitkomen, de installatiewereld maakt nog steeds groteinnovaties mee, zo is de interne weerstand van cv ketels sterk omlaag geaan, word er met veel lagere temperaturen gewerkt enz enz.

Ook de nieuwe generaties radiatoren hebben een grote ontwikkeling meegemaakt en geven beter hun warmte af bij lagere temperaturen.

Dus wil je het zeker weten, dan moet je je niet aan vuistregels vasthouden maar aan berekeningen.

Betreft het echter een ouder huis met oude regels, dan kun je de vuistregel prima gebruiken, ga je echter flink verbouwen dan is berekenen beter.

Heb je een ouder huis en verander je alleen de conventionele of vr ketel voor een hr ketel, dan wilt dat niet zeggen dat je opeens een ander temperatuursregime kan toepassen, dan kan het nog steeds zo zijn dat je 90 bij -10 nodig hebt, maar berekend kan dit bijvoorbeeld ook 70 of 55 zijn, eventueel met aanpassing van radiatoren, grotere radiatoren geven bij een lagere aanvoertemperatuur toch hetzelfde vermogen af, maar toepassen van zogenoemde hr radiatoren geven weer sneller hun warmte af dan standaard radiatoren, welke overigens weer sneller hun warmte afgeven dan oude gietijzeren radiatoren

Waar eerst met 28 gewerkt werd, kan dat dus bij een nieuwe ketel ook uitkomen op 22, doordat de interne weerstand verkleind is kan je dus extra weerstand in je leidingen accepteren om zodoende toch weer gelijk uit te komen.

Wil of kun je niet berekenen, dan kun je beter op safe spelen.

[ Bericht 58% gewijzigd door klipper op 10-11-2012 11:21:17 ]
pi_119028994
In de installaties die ik heb helpen aanleggen (ééngezinswoningen); nooit dikker dan 22 mm toegepast. Kan 28 mm ik ook niet buigen.

In m'n huidige huis vertrek ik van de ketel met 22 mm over 10 m lengte via de overloop naar beneden en daar op 20 mm alupex - > 16 mm (Alupex, onder de vloer) naar de radiatoren , en met 15 mm staalbuis omhoog naar de kraan/ventiel.

Beneden heb ik 9 (waaronder hele grote leden-) radiatoren erop zitten. Enige stromingsgeluid is van het geknepen voetventiel. Van te weinig doorstroming heb ik echt geen last.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 9 november 2012 @ 20:35:45 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_119030830
Nou je mag mij een mietje noemen maar ik heb een aantal bochten in 28mm pijp proberen te doen. Een paar bochten gingen vrij soepel en de rest was ronduit kut.

Wat heb ik lopen zweten en beulen op die paar pijpen :')

De buigtang was een ding van de lokale installateur met zo'n wieltje ipv glijblok en armen van pakweg 1 meter (jouw voorbeeld) dus daar zou het niet aan moeten liggen. Koop jij misschien extra zachte of dunwandiger pijp ofzo?
pi_119031447
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:35 schreef TR08 het volgende:
Nou je mag mij een mietje noemen maar ik heb een aantal bochten in 28mm pijp proberen te doen. Een paar bochten gingen vrij soepel en de rest was ronduit kut.

Wat heb ik lopen zweten en beulen op die paar pijpen :')

De buigtang was een ding van de lokale installateur met zo'n wieltje ipv glijblok en armen van pakweg 1 meter (jouw voorbeeld) dus daar zou het niet aan moeten liggen. Koop jij misschien extra zachte of dunwandiger pijp ofzo?
Nu zou ik ook zo zweten denk ik, maar jaren terug heb ik toch zeer veel leidingen gebogen zonder problemen.

Glijblok is overigens koper, rol is dunwandig.
Er zijn ook blokken met 2 rollen.

12/15/22/28/35/42/54/76/88 zijn maten dunwandige cv buis, 14/16/18/20/25/32 enz zijn vaak maten voor meerlagenbuis, waar overigens ook gewoon buigtangen voor verkrijgbaar zijn ( niet alle ,aten natuurlijk)

[ Bericht 3% gewijzigd door klipper op 10-11-2012 11:29:16 ]
  zaterdag 10 november 2012 @ 20:09:53 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_119063678
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 november 2012 20:35 schreef TR08 het volgende:
Nou je mag mij een mietje noemen maar ik heb een aantal bochten in 28mm pijp proberen te doen. Een paar bochten gingen vrij soepel en de rest was ronduit kut.

Wat heb ik lopen zweten en beulen op die paar pijpen :')

De buigtang was een ding van de lokale installateur met zo'n wieltje ipv glijblok en armen van pakweg 1 meter (jouw voorbeeld) dus daar zou het niet aan moeten liggen. Koop jij misschien extra zachte of dunwandiger pijp ofzo?
Zweten was het inderdaad wel, het buigen van 28 mm buis. Nou had ik de benen wel verlengd met een halve meter, maar dan nog.
Voor wat de TS betreft zou ik vanaf de ketel met 25 mm vertrekken. En dat aan te leggen tot aan de verdeler. 20 mm is veels te dun, inwendig is de buis maar 17 mm, dat gaat geheid capaciteitsproblemen opleveren.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_119078001
Bedankt voor de uitgrebreide reacties!

Mooi om te lezen. Grappig is, dat ik hier echt voldoende "vakmannen" over de vloer heb gehad en ik echt het gevoel kreeg dat het allemaal niet zo belangrijk was. Pak maar lekker een 35-40 KW ketel, dan zit het wel goed. Mijn berekende capaciteit is 22KW.

Gewoon 20mm erin trekken en daar T stukken 16mm aan zetten voor je radiatoren, niks verdelers.

T'is dat ik nieuwsgierig ben en graag dingen leer.

Natuurlijk kan ik de nodige diameter niet berekenen, dat heb ik nog nooit gedaan. Maar goed, kortgeleden wist ik ook niet wat een slangthule was, of wat alupex inhield. Laat staan merken, typen, máten, buigradius, type radiatoren etc. Etc.

Betreft een huis uit 1936 die volledig gestript is, ben aan het heropbouwen. HR++ glas, weinig geveloppervlak, tussenwoning, dakisolatie, plafondisolate, wandisolatie tussenwanden, overal nieuwe radiatoren.

Dus ja nu ik bezig ben doe ik het graag goed, met een klein budget.

Afgaande op de adviezen trek ik dan waarschijnlijk wel 25 van de ketel 8 meter naar beneden (souterrain) en daar met 20 of 25 de laatste 2 meter naar de verdelers. Van daaruit met 16 naar de radiatoren.

Dan leg ik een aantal van de drinkwaterleidingen wel aan met 20 als ik veel over heb. Al zal dat wel weer andere uitdagingen opleveren ;)
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')