Bedankt voor de uitgrebreide reacties!
Mooi om te lezen. Grappig is, dat ik hier echt voldoende "vakmannen" over de vloer heb gehad en ik echt het gevoel kreeg dat het allemaal niet zo belangrijk was. Pak maar lekker een 35-40 KW ketel, dan zit het wel goed. Mijn berekende capaciteit is 22KW.
Gewoon 20mm erin trekken en daar T stukken 16mm aan zetten voor je radiatoren, niks verdelers.
T'is dat ik nieuwsgierig ben en graag dingen leer.
Natuurlijk kan ik de nodige diameter niet berekenen, dat heb ik nog nooit gedaan. Maar goed, kortgeleden wist ik ook niet wat een slangthule was, of wat alupex inhield. Laat staan merken, typen, máten, buigradius, type radiatoren etc. Etc.
Betreft een huis uit 1936 die volledig gestript is, ben aan het heropbouwen. HR++ glas, weinig geveloppervlak, tussenwoning, dakisolatie, plafondisolate, wandisolatie tussenwanden, overal nieuwe radiatoren.
Dus ja nu ik bezig ben doe ik het graag goed, met een klein budget.
Afgaande op de adviezen trek ik dan waarschijnlijk wel 25 van de ketel 8 meter naar beneden (souterrain) en daar met 20 of 25 de laatste 2 meter naar de verdelers. Van daaruit met 16 naar de radiatoren.
Dan leg ik een aantal van de drinkwaterleidingen wel aan met 20 als ik veel over heb. Al zal dat wel weer andere uitdagingen opleveren