abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118936199
Hallo allemaal,

Ik kijk al tijden mee op het fok forum, en nu is het tijd om zelf wat te posten.

Ik zit even met het volgende :

Mijn gezin ik wonen sinds kort in een nieuw huis waarvan ik de bijkeuken wil gaan verbouwen. De huidige bijkeuken is aan de buitenkant afgewerkt met geïmpregneerde rabat delen, en deze zitten op een balkenframe waartussen 4 cm pur platen zitten. aan de binnenzijde zitten witte 3 mm triplex plaatjes (die eraf gaan).

Ik wil het volgende doen :

- De witte triplex platen eraf halen en vervanger door gipsplaten
- Het balkenframe van 9 Cm dik, verdikken met ongeveer 3 / 4 cm om een muur weg te werken en om het allemaal cosmetisch wat mooier te maken.
- dikkere isolatie in de nieuwe wanden plaatsen bijvoorbeeld steenwol.

Maar nu mijn probleem : Ook wil ik aan de binnenzijde een damp dichte folie aanbrengen, maar hoe ga ik dat doen met een eventuele damp remmende folie tegen de binnenkant van de rabatdelen? ik kan tussen de staanders wel stroken folie nieten oid maar ik weet niet of dit iets gaat uithalen.

En zou het plaatsen van 8 - 10 cm rockwool veel schelen qua isolatie ten opzichte van 4 cm pur platen?

Deze situatie speelt zich ook af in de achtergevel van ons huis (de bovenverdieping).

ik hoor graag jullie meningen / advies

[ Bericht 0% gewijzigd door chaos2305 op 08-11-2012 14:19:50 ]
pi_118936448
je haalt dingen door elkaar.

Aan de binnenzijde (warme zijde) doe je een dampdichte/dampremmende folie.
Aan de buitenzijde doe je een dampdoorlatende folie.

Wat je doet is de dampspanning verlagen, zodat er geen of veel minder vocht door je constructie gaat. Het vocht dat er toch doorheen gaat moet wel naar buiten kunnen. Aan de buitenzijde doe je dus NOOIT nog een keer een dampremmende of dampdichte laag, maar dampdoorlatend (dampopen).

Het toepassen van een dampdoorlatende, en waterdichte folie (dat is vaak gecombineerd in 1) doe je aan de buitenzijde om eventueel vocht dat in de spouw komt te weren van de isolatie en om eventueel damptransport nog mogelijk te maken. Als je een voldoende geventileerde spouw hebt en waterindringing van buiten kan voorkomen is dat in principe overbodig.
  woensdag 7 november 2012 @ 22:20:05 #3
388555 EmielMatuBouw
Wie niet slim is moet dom zijn
pi_118958737
Als je isolatiemateriaal koopt staat op de verpakking een R-waarde, hoe hoger de waarde hoe beter het isoleert.

Polystyreen heeft bij dezelfde dikte een iets hogere isolatiewaarde en behoudt deze waarde ook beter indien het vochtig wordt. Bij glaswol gaat de isolatiewaarde dan hard achteruit (50% isolatie bij 5% vocht). Daarvoor ademt glaswol en is piepschuim luchtdicht, wat dus eerder voor schimmel kan zorgen.

glaswol is makelijker goed naadloos te plaatsen.
pi_118970310
Mijn gezin en ik..

Van binnenuit isoleren, betekend goed ventileren. Is het een optie een muurtje te metselen aan de kant van de rabat delen? Of de rabatdelen te vervangen door isolatieplaten?
pi_118971385
Bedankt allemaal voor de info,

@spaceben,

Qua ventilatie zat ik er aan te denken om in de rabat delen een aantal roostertjes te maken (die je normaal in een gemetselde muur ook ziet) maar ik moet zeggen dat het erop lijkt dat het wel goed geventileerd is / wordt momenteel. Ik heb gisteren een plaat losgemaakt en wat isolatie eruit gehaald en ik voel wat tocht achter de isolatie.

Het vervangen van de Rabat delen is helaas geen optie. Ik had hier ook al gedacht om deze te verwijderen en dan aan de buiten en binnenzijde met de juiste folies te werken naar dit is (te) veel werk en momenteel iets te kostbaar.
De rabat delen zitten rondom de gehele bijkeuken, dus als ik een muur zou metselen zou ik dit voor de gehele bijkeuken moeten doen. en dan komen de kosten weer om de hoek kijken.
pi_118988274
Ik lees dat er tussen de 2 lagen isolatie, gipsplaat komt? Wat is daar het nut van, behalve dat het vochtig wordt, gaat rotten en schimmel en ellende geeft?

Het beste pas je één soort isolatie toe; er zit 4 cm PUR? Dan nog een laag PUR erbij en dan secuur afwerken met een dampdichtelaag (plastic folie) en gipsplaten aan de binnenzijde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119012136
Blomke,

de bedoeling is om de bestaande isolatie te vervangen door een dikker soort isolatie en daartegen (aan de binnenzijde) komt een dampdichte folie en gipsplaten.

en met PUR platen bedoel ik (kom ik net achter) PIR platen).
pi_119052120
Best plan!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')