abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118902038
Hey mede-klussers,

Weer een vraagje. Boven ons bed hebben we 2 bedlampjes. Hiervoor hebben we 2 lampjes, met zo'n trektschakelaar(wilde mijn vrouw per se). Alleen zijn deze alleen te vinden met een normale stekker. We hebben nu maar 2 van zulke Ikea lampen gekocht(de enige plek waar we ze konden vinden)

Ik wil hier de stekker afknippen, het snoer inkorten en aansluiten. Ik heb al inbouwdozen in de muur zitten, waar ik ze kan aansluiten.

Mijn vraag is echter: Is dit een risico i.v.m. doorbranden/oververhit raken? En dan puur en alleen het feit dat je de stekker afknipt en met lasdoppen de draden aan elkaar verbindt?

Ik heb het vaak genoeg gedaan met verlengsnoeren met een kabelbreukje, maar toch even voor de zekerheid.

Ik hoor het graag.

Adriaan
pi_118902341
Geen probleem, mits je de juiste lasklem gebruikt voor de soepele draden van het snoertje
  dinsdag 6 november 2012 @ 19:50:08 #3
147457 Devil010
Dance with the Devil
pi_118902651
Geen probleem, heb hier al 7 jaar zo de wandlampen hangen.
Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord.
pi_118902751
Hartstikke mooi, dan weet ik genoeg.

Waar 'exlurker' me wel aan herinnert, en ik zelf helemaal niet aan gedacht had:

Waarschijnlijk is het snoer gewoon draad i.p.v. kabel; dan gaat een lasdop niet lukken lijkt me en van kroonstenen houd ik niet zo.

Is hier nog een alternatief voor?
  dinsdag 6 november 2012 @ 19:57:19 #5
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_118903104
Kroonklem. Geen kroonsteentje of lasdop.

Speciale klem om snoertjes met VD draad te verbinden. Per ader 1 klem gebruiken. Verkrijgbaar bij gamma, Praxis, Karwei enz enz, installatiebedrijf

http://www.elektrototaalm(...)epel--1xmassief.aspx

Niet verwarren.....http://igo.nl/nieuws/alge(...)roon-Klem-Oude-Tonge _O-

[ Bericht 12% gewijzigd door Wandtegeltje op 06-11-2012 20:05:49 ]
pi_118903568
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 19:57 schreef Wandtegeltje het volgende:
Kroonklem. Geen kroonsteentje of lasdop.

Speciale klem om snoertjes met VD draad te verbinden. Per ader 1 klem gebruiken. Verkrijgbaar bij gamma, Praxis, Karwei enz enz, installatiebedrijf

http://www.elektrototaalm(...)epel--1xmassief.aspx
Jeroentje.
pi_118903755
Kijk, weer wat geleerd! Helemaal geweldig, bedankt voor de reacties!
  dinsdag 6 november 2012 @ 20:20:53 #8
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_118904310
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:09 schreef e2the3an het volgende:

Kijk, weer wat geleerd! Helemaal geweldig, bedankt voor de reacties
Draad in het rondje, snoerader in het vierkantje. Voor alle duidelijkheid.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef jpajs het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat moet ik ook nog eens leren, veel handiger dan een link :@
pi_118971654
Gewoon de draadjes in elkaar draaien, krimpkous erover en verwarmen.
pi_118971800
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 11:19 schreef illusions het volgende:
persoonlijk zou ik er dan nog wat tin bij doen.. maar volgens mij mag dat ook niet :')

aderhulsje er op rammen is wel een idee
pi_118973484
quote:
Als je graag een los contact wil creëren dan moet je het zeker zo doen, niet dus Een soepele ader en een massieve in elkaar draaien gaat nooit goed lukken
pi_118973640
quote:
Gewoon een plakbandje, doe niet zo moeilijk :{w
  donderdag 8 november 2012 @ 13:28:51 #13
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_118976264
Even serieus, wat is er verkeerd aan een kroonsteentje? Als je daar netjes mee werkt is er toch niks mis mee?

Ik gebruik veelvuldig kroonsteentjes als het snoer van een 'verleng'snoer weer eens veel te kort is. En toen we een keertje een ongelukje hadden met een ontsnapt konijn die in alle bekabeling zijn tanden had gezet :') (met het konijn was overigens niks mis mee).
NB: ik werk voorzichtig en zorg er uiteraard voor dat er geen kroonsteentjes onder tapijt komen te liggen oid.

[ Bericht 27% gewijzigd door HetKlusKonijn op 08-11-2012 13:37:05 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_118980326
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Even serieus, wat is er verkeerd aan een kroonsteentje? Als je daar netjes mee werkt is er toch niks mis mee?

Ik gebruik veelvuldig kroonsteentjes als het snoer van een 'verleng'snoer weer eens veel te kort is. En toen we een keertje een ongelukje hadden met een ontsnapt konijn die in alle bekabeling zijn tanden had gezet :') (met het konijn was overigens niks mis mee).
NB: ik werk voorzichtig en zorg er uiteraard voor dat er geen kroonsteentjes onder tapijt komen te liggen oid.
Een kroonsteentje mag alleen gebruikt worden om er een lamp mee aan te sluiten en dan hoort de soepele draad ook nog voorzien te zijn van een adereindhuls om het stuk draaien van de dunne draadjes onder het schroefje te voorkomen.
Een snoer met een kroonsteentje verlengen is al helemaal uit den boze, als er aan het snoer getrokken word, komt de trekkracht op de dunne aders te staan en niet meer op de mantel, waardoor de draden weer snel kunnen breken.
pi_118981328
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 20:05 schreef jpajs het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zou die niet nemen, 1e klas rommel :)

Dit is een betere optie, en zit tenminste ook goed vast

donderdag 8 november 2012 @ 15:52:44 #16
323439 HetKlusKonijn
pi_118981828
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef exlurker het volgende:

[..]

Een kroonsteentje mag alleen gebruikt worden om er een lamp mee aan te sluiten en dan hoort de soepele draad ook nog voorzien te zijn van een adereindhuls om het stuk draaien van de dunne draadjes onder het schroefje te voorkomen.
Een snoer met een kroonsteentje verlengen is al helemaal uit den boze, als er aan het snoer getrokken word, komt de trekkracht op de dunne aders te staan en niet meer op de mantel, waardoor de draden weer snel kunnen breken.
Ik snap het. Nou ik neem dat risico maar, want er wordt hier niet aan snoeren getrokken. Echt niet. Alles zit namelijk vast aan de plinten dus het is niet eens mogelijk.
Geen kinderen, geen huisdieren en de bewoner is ook nog eens een uitermate voorzichtig iemand. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_118982741
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik snap het. Nou ik neem dat risico maar, want er wordt hier niet aan snoeren getrokken. Echt niet. Alles zit namelijk vast aan de plinten dus het is niet eens mogelijk.
Geen kinderen, geen huisdieren en de bewoner is ook nog eens een uitermate voorzichtig iemand. ;)
En................ snoeren mogen ook nooit vast gemonteerd zitten aan plinten of dergelijke
  donderdag 8 november 2012 @ 17:14:55 #18
323439 HetKlusKonijn
pi_118984855
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 16:15 schreef exlurker het volgende:

[..]

En................ snoeren mogen ook nooit vast gemonteerd zitten aan plinten of dergelijke
Met van die witte dingetjes, met zo'n spijkertje, waar er honderden miljoenen van liggen bij de Gamma enzovoorts? Die lijken mij bepaald niet illegaal en sterker nog, precies voor dat doel bedoeld.

Je kan ook overdrijven met je 'veiligheid'.
pi_118986540
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:14 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Met van die witte dingetjes, met zo'n spijkertje, waar er honderden miljoenen van liggen bij de Gamma enzovoorts? Die lijken mij bepaald niet illegaal en sterker nog, precies voor dat doel bedoeld.

Voor zwakstroomdraad, (laten we zeggen, 12, 24, 50 volt ongeveer), voor beldraad of ander telecom- audiodraad voor internet of iets dergelijks ja. Niet voor draad, snoer of kabels of wat jij zelf allemaal voor touwen aan elkaar knoopt waar 230 volt doorheen gaat.

Als je iemand die in het vak zit wilt verbeteren met een argument moet je het wel goed doen, of anders niks zeggen :+
pi_118991678
lijkt me niet mogen zonder trekontlasting ook al gebruik je die wago voor losse aders.
niet echt fris als iemand dat lampje een keer wilt verplaatsen, en de kabel zo uit de inbouwdoos trekt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_118992612
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 17:14 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

serieus? begin nu te snappen hoe het kan dat er brand ontstaat door kortsluiting enz...;
pi_118992984
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

serieus? begin nu te snappen hoe het kan dat er brand ontstaat door kortsluiting enz...;
ja je verwacht dat mensen toch wel iets verstandiger zijn hè.

ach ja ik heb laatst een huis compleet mee gerenoveerd en wat je dan ziet is ook schrikbarend.
1 buis kwamen we niet aan uit, kwam bruin blauw en groen geel uit.
in meterkast was er alleen nog een buis over met 2 keer blauw en een keer bruin.
dus wij die draden eruit trekken, bleek dat ze onderweg gewoon de aarde aan elkaar hadden geknoopt 2 keer. dus de volgorde in buis was groen geel, groen geel, blauw :')
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_118999014
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:32 schreef densmee het volgende:

[..]

ja je verwacht dat mensen toch wel iets verstandiger zijn hè.

ach ja ik heb laatst een huis compleet mee gerenoveerd en wat je dan ziet is ook schrikbarend.
1 buis kwamen we niet aan uit, kwam bruin blauw en groen geel uit.
in meterkast was er alleen nog een buis over met 2 keer blauw en een keer bruin.
dus wij die draden eruit trekken, bleek dat ze onderweg gewoon de aarde aan elkaar hadden geknoopt 2 keer. dus de volgorde in buis was groen geel, groen geel, blauw :')
had idd zoiets ook in de schuur! erg bijzonder
pi_119000286
ja mensen zijn creatief.. alleen soms missen ze soms het stukje veiligheid :P

maar slightly offtopic..

hier in mn huurhok, in het plafond mooie spotjes gemaakt door de vorige bewoner.. maar de snoeren zitten nu met kroonstenen aan elkaar gefietst.. en tuurlijk werkt het.. echter het is wel 230...

maar zijn deze nou "veiliger" als een kroonsteen?

of kan ik beter de kroonstenen laten voor wat ze zijn en alleen nog even aderhulzen er op ritselen?
pi_119009200
als je kroonstenen ervoor gebruikt kan het wel iets "veiliger" door de 2 draden samen tegelijk door 1 gat van de kroonsteen te steken en onder beide schroeven vast te zetten.
niet echt heel netjes maar geeft net beetje extra gevoel van zekerheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')