quote:Het ultieme verboden woord is natuurlijk Beuquh he
Op zaterdag 24 augustus 2002 04:57 schreef Elias het volgende:
Probeer eens met fatsoenlijke woorden te omschrijven waarom je een stijl zo geweldig vind, laat ik hier bij een oproep doen aan iedereen die fan is van "hard-style", wat vinden jullie zo geweldig aan deze stijl en waarom?
Verboden woorden zijn: Stampen, rammen, klappen, blazen etc.Succes! Ik ben benieuwd!
Maar 1,5 jaar geleden trok mij de hardstyle (nu niet meer) omdat het duister was, ja domme omschrijving mischien maar dat dekt voor mij de lading, diepe bassdrums met vage geluiden. Tegenwoordig zijn de kicks slap, de nummers inspiratieloos en de samples allemaal gejat van de hardcore
quote:Aan de term hard-style heb ik wel zo'n verschrikkelijke hekel. Sinds oa. Dana de term 'hard-style' heeft gebruikt, loopt al het TMF/MTV publiek haar na te praten. Als ik echter 'hard-style'
Op zaterdag 24 augustus 2002 04:57 schreef Elias het volgende:Probeer eens met fatsoenlijke woorden te omschrijven waarom je een stijl zo geweldig vind, laat ik hier bij een oproep doen aan iedereen die fan is van "hard-style", wat vinden jullie zo geweldig aan deze stijl en waarom?
Verboden woorden zijn: Stampen, rammen, klappen, blazen etc.
Maar even on-topic: Wat vind ik nu zo geweldig aan harde techno muziek?
De muziek klinkt misschien heel simpel, maar probeer maar eens van een loopje van 4 of 8 tellen (1 of 2 maten) een compleet nummer te maken wat niet gaat vervelen. Als je dat lukt ben je gewoon erg goed bezig. Techno heeft eigenlijk niet echt voorwaarden waaraan het moet voldoen (zoals bijvoorbeeld trance). Je hebt gewoon alle vrijheid in het maken van nummers. Het kan wel gestyleerd en veilig, maar degenen die echt experimenteren zijn op de lange termijn toch beter af.
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:29 schreef MSXUser het volgende:
Johannes Heil
quote:Daar ben ik het volledig mee eens. Vergeet ook niet de enorme drive en de energie die van dit soort platen uitgaat. Dit soort muziek doet ook nergens concessies.
Op zaterdag 24 augustus 2002 14:12 schreef MSXUser het volgende:[..]
Maar even on-topic: Wat vind ik nu zo geweldig aan harde techno muziek?
De muziek klinkt misschien heel simpel, maar probeer maar eens van een loopje van 4 of 8 tellen (1 of 2 maten) een compleet nummer te maken wat niet gaat vervelen. Als je dat lukt ben je gewoon erg goed bezig. Techno heeft eigenlijk niet echt voorwaarden waaraan het moet voldoen (zoals bijvoorbeeld trance). Je hebt gewoon alle vrijheid in het maken van nummers. Het kan wel gestyleerd en veilig, maar degenen die echt experimenteren zijn op de lange termijn toch beter af.
Waarom heeft niemand trouwens de recente 2x12" genoemd van Adam Beyer & Henrik B Die is wel
quote:Je bedoelt Sound Identification? Die heb ik hier al een paar weken in de bak staan...
Op zaterdag 24 augustus 2002 14:25 schreef Circuitbreaker het volgende:Waarom heeft niemand trouwens de recente 2x12" genoemd van Adam Beyer & Henrik B
Die is wel
quote:Mijns inziens is het "probleem" met die hard* onzin het feit dat een heleboel kinderen van oudsher voornamelijk van die happy hardcore en gabber kennen.
Op zaterdag 24 augustus 2002 04:57 schreef Elias het volgende:
In snap echt niet waarom bij iedereen altijd alles hard moet zijn? Niet gewoon techno, maar hard-techo, wtf ook..
Daardoor gaan ze alleen maar voor de platte/makkelijke kick. Ik ben al vanaf eind 80er jaren liefhebber van house/techno en heb daardoor ook een veel bredere "achtergrond".
Alleen maar hard vind ik doodsaai, juist door af te wisselen maak je het boeiend. En een kick hoeft niet zozeer door middel van een lompe bassdrum.
quote:Dat wordt een hele lange lijst, ik mis trouwens wel de "echte" pioniers. Jeff Mills (met name de Waveform Transmission albums, Purposemaker 12"es en sommige oudere Underground Resistance platen, met "Mad" Mike Banks en Robert Hood) mag je niet onvermeld laten.
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:29 schreef MSXUser het volgende:
Hm, even alles zover mogelijk doorgelezen en de hele tijd zie je de namen Liebing, Rush en Vath langskomen... wat te denken van Marco Bailey, Johannes Heil, Andreas Kremer, Len Faki of The Advent?
(en naast dit rijtje nog vele anderen)
De platen van Derrick May (als Rhythim is Rhythim) blijven voor mij tijdloos, vooral doordat die voor mij (1988/1989) zo'n wat is dit voor iets gevoel opriepen en ik sindsdien zwaar technofanaat ben. Het is wel jammer dat weinig mensen "Beyond the dance" techno platen kunnen maken. Hij is mijns inziens de ongekroonde 909 man, wat hij er voor ritmes uit wist te halen is onnavolgbaar.
Andere pioniers zijn Juan Atkins (alias Model 500), Eddie "Flashin'" Fowlkes en Kevin Saunderson. Wanneer het om kale functionele techno gaat zou de laatste nog het meest aanspraak mogen maken op de pionierstitel, denk vooral aan de Reese & Santonio tracks zoals Rock to the beat en The sound. Die trekt het huidige publiek natuurlijk helemaal niet (te langzaam, te minimaal) maar goed.
In de "hedendaagse" techno mis ik o.a. in je lijstje:
Marco Carola, sinds zijn album Open system kan hij bij mij geen kwaad doen.
Mark Broom (met of zonder Dave Hill -> dan heet het o.a. Rue East), hij wisselt functionele platen af met meer retro (Detroit) technonummers (zoals zijn bijdrage op Native Sampler 6). Zijn remix van Eddie "Flashin'" Fowlkes - The golden apple is ook 1 van mijn favorieten van dit jaar.
Naast Johannes Heil vind je bij het Kanzleramt label (wat in NL mijns inziens zwaar ondergewaardeerd wordt, of lijkt dat zo?) Heiko Laux, Alexander Kowalski, Diego en Dennis DeSantis, die allemaal het experiment niet schuwen en met (soms al meer dan 3!) albums (okee, 2x12" of 3x12") al hebben laten zien ook op dat formaat goed uit de verf te kunnen komen.
Samuel L Session, meer groovy/tribal techno, nummers als Velvet en Merengue zijn vette hits geweest.
Nog meer Zweedse namen:
Adam Beyer, Joel Mull (die ook rustiger tracks maakt, niet verkeerd trouwens), Henrik B en allerlei combinaties van deze drie.
Deetron, een naam die ik maar weinig zie, maar hij maakt ook erg vette tribal/groovy techno.
Ben Sims, tsja als we toch in de tribal hoek zitten mag ik hem niet vergeten.
Gary Martin, minder bekend, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij niet zoveel uitbrengt en dat meestal op minder bekende/slecht verkijgbare labels (Teknotika, KMS, Ingoma). Tribal Techno met latin-invloeden op z'n tijd.
Verder mis ik hier de zeer invloedrijke Basic Channel clan en Maurizio die met hun minimale techno met dubinvloeden een heel eigen subgenre hebben gedefinieerd.
In de meer industriele/donkere hoek mogen Surgeon en James Ruskin niet ontbreken, de Correction centre EP van laatstegenoemde is voor mij toch 1 van de toppers van het jaar, kale donkere duistere techno zonder platte elementen.
In de meer melodieuze hoek (zware Detroit invloeden, wat minder zware ritmes, nadrukkelijk aanwezige strings - nee niet die cliche trance geluiden!) heb je o.a. Fabrice Lig en John Tejada. Ook de recente 12" es op Transmat van Stephen Brown en Rodenbush horen hierbij, maar dat is logisch gezien de oorsprong van het label.
Nederlandse acts komen er een beetje bekaaid vanaf lijkt het, laten we even de gezond chauvinistische mode aanzetten en Speedy J en Steve Rachmad noemen.
Wat doet Random XS eigenlijk de laatste jaren, ik heb op Djax-Up Beats heel wat platen van ze (meer freaky, experimentelere techno/acidtechno), maar al een tijd niets meer van ze/hem gehoord.
Andere cd, die ik een week daarvoor heb aangeschaft, is Global, van Carl Cox. Wereld van verschil met de cd die ik hierboven genoemd heb, Carl Cox draait hele hele hele lekkere techno, lekker "rustig" met een tempo rond de 120 bpm. Maar het maakt mij niet uit, ook deze is een heerlijke cd, vooral als je hem in de auto draait.
quote:Exactly my words
Op zaterdag 24 augustus 2002 10:55 schreef MarcoV het volgende:[..]
Het ultieme verboden woord is natuurlijk Beuquh he
Maar 1,5 jaar geleden trok mij de hardstyle (nu niet meer) omdat het duister was, ja domme omschrijving mischien maar dat dekt voor mij de lading, diepe bassdrums met vage geluiden. Tegenwoordig zijn de kicks slap, de nummers inspiratieloos en de samples allemaal gejat van de hardcore
Scion - Arrange and Process Basic Channel tracks
Een mix (not by decks) van basic channel releases uitgebracht op vinyl. Het schijnt dat de tracks verschillend zijn dan de 12" versions. Het zal mij benieuwen of dit zo is...
leuk stukje: http://www.ableton.com/content/content-artist-scion.html
quote:voornamelijk productie van andere artiesten (heeft productiestudio) en wat dj-werk. inderdaad weinig eigen releases en dan volgens mij voornamelijk een beetje in de electro-hoek de laatste tijd.
Op zaterdag 24 augustus 2002 21:55 schreef drexciya het volgende:
Wat doet Random XS eigenlijk de laatste jaren, ik heb op Djax-Up Beats heel wat platen van ze (meer freaky, experimentelere techno/acidtechno), maar al een tijd niets meer van ze/hem gehoord.
quote:zo denk ik er ook over ja...
Op zaterdag 24 augustus 2002 10:55 schreef MarcoV het volgende:[..]
Het ultieme verboden woord is natuurlijk Beuquh he
Vandaar dat ik nu techno steeds meer ga waarderen.
quote:Ik heb de CD liggen, maar Circuitbreaker had ém de afgelopen week in de auto, dus ik heb de CD nog niet echt kunnen beluisteren.
Op zaterdag 24 augustus 2002 23:06 schreef pakkard het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de release van Scion (beter bekend als Basic Channel)[afbeelding]
Scion - Arrange and Process Basic Channel tracksEen mix (not by decks) van basic channel releases uitgebracht op vinyl. Het schijnt dat de tracks verschillend zijn dan de 12" versions. Het zal mij benieuwen of dit zo is...
Zijn eerste indruk was in ieder geval dat er "nieuwe" nummers waren gemaakt uitgaande van het beginmateriaal, die niet meer leken op de oorspronkelijke nummers.
Ik heb ze mogen meemaken op Supreme dit jaar in de HMH en moet zeggen dat ze lekker strak draaiden
quote:Rue East - Birmingham fijn plaatje
Op zaterdag 24 augustus 2002 21:55 schreef drexciya het volgende:
Mark Broom (met of zonder Dave Hill -> dan heet het o.a. Rue East), hij wisselt functionele platen af met meer retro (Detroit) technonummers (zoals zijn bijdrage op Native Sampler 6).
quote:zeker, zeker, wat vind je van Bandulu trouwens?
Deetron, een naam die ik maar weinig zie, maar hij maakt ook erg vette tribal/groovy techno.
quote:je vergeet neerlands hoop in bange dagen Secret Cinema...
Nederlandse acts komen er een beetje bekaaid vanaf lijkt het, laten we even de gezond chauvinistische mode aanzetten en Speedy J en Steve Rachmad noemen.
quote:Op awake festival vond ik jack de marseile echt geweldig!
Op maandag 26 augustus 2002 13:52 schreef r0b1n het volgende:
wat vinden jullie eigenlijk van
- Jack de Marseille
- Josh Wink
?Ik heb ze mogen meemaken op Supreme dit jaar in de HMH en moet zeggen dat ze lekker strak draaiden
quote:Het eindresultaat is wisselend, met name de eerste paar trax klinken als "nieuw", op andere momenten heeft het meer weg van een mix-cd omdat je elementen van de originele trax herkent. Eindresultaat is overigens goed en gaat IMHO verder dan bijvoorbeeld Richie Hawtin DE9 album. Nu moet ook wel gezegd worden dat minimal techno zich nogal goed leent voor dit soort "experimenten". Het album zal alleen niet zo scoren als "DE9" aangezien minimal techno niet zo erg toegankelijk is.
Op zaterdag 24 augustus 2002 23:06 schreef pakkard het volgende:
Ik ben erg benieuwd naar de release van Scion (beter bekend als Basic Channel)[afbeelding]
Scion - Arrange and Process Basic Channel tracksEen mix (not by decks) van basic channel releases uitgebracht op vinyl. Het schijnt dat de tracks verschillend zijn dan de 12" versions. Het zal mij benieuwen of dit zo is...
leuk stukje: http://www.ableton.com/content/content-artist-scion.html
Voor de goede orde, Ableton is een stuk software bedoeld voor Live optredens dat met loops van 4 of 8 tellen werkt en wordt niet alleen door Scion maar ook door bijvoorbeeld Dennis de Santis van K2O Records (was een keer op Viva 2 te zien) gebruikt.
Zoals de link laat zien, is Scion dus niet hetzelfde als Basic Channel maar wel hetzelfde als Vainqueur bekend van "Lyot" vooral in de Maurizio mix ) en ook bekend van releases op Chain Reaction ("follow-up" van Basic Channel). Scion doet ook Live optredens met deze "Arrange and process Basic Channel tracks" set. Dat laatste heb ik helaas nog niet gezien, ze schenen laatst wel in Nederland te zijn geweest.
[Dit bericht is gewijzigd door Circuitbreaker op 27-08-2002 10:37]
quote:Bandulu ken ik wel, ik vond het album alleen een beetje tegenvallen.
Op maandag 26 augustus 2002 17:08 schreef Ener-G het volgende:zeker, zeker, wat vind je van Bandulu trouwens?
[..]je vergeet neerlands hoop in bange dagen Secret Cinema...
Ik schaam me diep dat ik Secret Cinema niet heb genoemd
maar wees gerust ik heb ook een aantal 12"es van hem, dus ik ken zijn werk echt wel.
Verder kan ik jammergenoeg weinig namen bedenken, triest gezien het feit dat het in 1991-1993 (toen ik o.a. heel veel Djax platen kocht) ook al waren er minder producers, toch veel meer Nederlandse namen kende.
quote:Afgezien van een paar
Op maandag 26 augustus 2002 17:08 schreef Ener-G het volgende:[..]
zeker, zeker, wat vind je van Bandulu trouwens?
[..]je vergeet neerlands hoop in bange dagen Secret Cinema...
De eerste CD van Bandulu was meer harde rechtlijnige (maar ook dub influenced) techno, "Gravity Pull" was wel goed.
Secret Cinema deed trouwens een remix op een Duplex (=> ook NL!)12", maar dat is nogal de Detroit hoek uit, wel
overigens.
Tekno: Je weet niet waar, maar als je er bent, weet je waarom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |