abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 augustus 2002 @ 10:55:37 #76
14965 MarcoV
Music is the answer
pi_5515457
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 04:57 schreef Elias het volgende:

Probeer eens met fatsoenlijke woorden te omschrijven waarom je een stijl zo geweldig vind, laat ik hier bij een oproep doen aan iedereen die fan is van "hard-style", wat vinden jullie zo geweldig aan deze stijl en waarom?
Verboden woorden zijn: Stampen, rammen, klappen, blazen etc.

Succes! Ik ben benieuwd!

Het ultieme verboden woord is natuurlijk Beuquh he

Maar 1,5 jaar geleden trok mij de hardstyle (nu niet meer) omdat het duister was, ja domme omschrijving mischien maar dat dekt voor mij de lading, diepe bassdrums met vage geluiden. Tegenwoordig zijn de kicks slap, de nummers inspiratieloos en de samples allemaal gejat van de hardcore

Party on!
  zaterdag 24 augustus 2002 @ 14:12:07 #77
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_5516949
quote:

Probeer eens met fatsoenlijke woorden te omschrijven waarom je een stijl zo geweldig vind, laat ik hier bij een oproep doen aan iedereen die fan is van "hard-style", wat vinden jullie zo geweldig aan deze stijl en waarom?
Verboden woorden zijn: Stampen, rammen, klappen, blazen etc.

Aan de term hard-style heb ik wel zo'n verschrikkelijke hekel. Sinds oa. Dana de term 'hard-style' heeft gebruikt, loopt al het TMF/MTV publiek haar na te praten. Als ik echter 'hard-style' platen hoor, dan is het in 99 van de 100 gevallen gewoon hardtrance met een 303 whoomp bass en een 909 bassdrum met lichte distortion. Het heeft helemaal niets met techno te maken.
Mijn lokale platenboer heeft sinds deze week ook een klein vakje platen met het label 'hard-style' ingericht, maar ook niet geheel vrijwillig. Ze werden namelijk gek van alle wannabee DJ's die maar bleven vragen of ze iets dergelijks hadden (als je idd. elke 10 minuten dezelfde vraag moet beantwoorden...). Normaal stonden deze platen altijd in de hardtrance/hardhouse bakken (en daar horen ze ook thuis).

Maar even on-topic: Wat vind ik nu zo geweldig aan harde techno muziek?
De muziek klinkt misschien heel simpel, maar probeer maar eens van een loopje van 4 of 8 tellen (1 of 2 maten) een compleet nummer te maken wat niet gaat vervelen. Als je dat lukt ben je gewoon erg goed bezig. Techno heeft eigenlijk niet echt voorwaarden waaraan het moet voldoen (zoals bijvoorbeeld trance). Je hebt gewoon alle vrijheid in het maken van nummers. Het kan wel gestyleerd en veilig, maar degenen die echt experimenteren zijn op de lange termijn toch beter af.

If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
  zaterdag 24 augustus 2002 @ 14:20:42 #78
8369 speknek
Another day another slay
pi_5517029
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:29 schreef MSXUser het volgende:
Johannes Heil
.
De nummers die ik gedownload heb van hem stellen niet zo veel voor, maar die keer op Awakenings was wel erg lekker beuken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_5517074
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 14:12 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Maar even on-topic: Wat vind ik nu zo geweldig aan harde techno muziek?
De muziek klinkt misschien heel simpel, maar probeer maar eens van een loopje van 4 of 8 tellen (1 of 2 maten) een compleet nummer te maken wat niet gaat vervelen. Als je dat lukt ben je gewoon erg goed bezig. Techno heeft eigenlijk niet echt voorwaarden waaraan het moet voldoen (zoals bijvoorbeeld trance). Je hebt gewoon alle vrijheid in het maken van nummers. Het kan wel gestyleerd en veilig, maar degenen die echt experimenteren zijn op de lange termijn toch beter af.

Daar ben ik het volledig mee eens. Vergeet ook niet de enorme drive en de energie die van dit soort platen uitgaat. Dit soort muziek doet ook nergens concessies.

Waarom heeft niemand trouwens de recente 2x12" genoemd van Adam Beyer & Henrik B Die is wel

zaterdag 24 augustus 2002 @ 14:52:18 #80
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_5517350
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 14:25 schreef Circuitbreaker het volgende:

Waarom heeft niemand trouwens de recente 2x12" genoemd van Adam Beyer & Henrik B Die is wel

Je bedoelt Sound Identification? Die heb ik hier al een paar weken in de bak staan...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_5521183
quote:
In snap echt niet waarom bij iedereen altijd alles hard moet zijn? Niet gewoon techno, maar hard-techo, wtf ook..
Mijns inziens is het "probleem" met die hard* onzin het feit dat een heleboel kinderen van oudsher voornamelijk van die happy hardcore en gabber kennen.

Daardoor gaan ze alleen maar voor de platte/makkelijke kick. Ik ben al vanaf eind 80er jaren liefhebber van house/techno en heb daardoor ook een veel bredere "achtergrond".

Alleen maar hard vind ik doodsaai, juist door af te wisselen maak je het boeiend. En een kick hoeft niet zozeer door middel van een lompe bassdrum.

pi_5521834
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:29 schreef MSXUser het volgende:
Hm, even alles zover mogelijk doorgelezen en de hele tijd zie je de namen Liebing, Rush en Vath langskomen... wat te denken van Marco Bailey, Johannes Heil, Andreas Kremer, Len Faki of The Advent?
(en naast dit rijtje nog vele anderen)
Dat wordt een hele lange lijst, ik mis trouwens wel de "echte" pioniers. Jeff Mills (met name de Waveform Transmission albums, Purposemaker 12"es en sommige oudere Underground Resistance platen, met "Mad" Mike Banks en Robert Hood) mag je niet onvermeld laten.

De platen van Derrick May (als Rhythim is Rhythim) blijven voor mij tijdloos, vooral doordat die voor mij (1988/1989) zo'n wat is dit voor iets gevoel opriepen en ik sindsdien zwaar technofanaat ben. Het is wel jammer dat weinig mensen "Beyond the dance" techno platen kunnen maken. Hij is mijns inziens de ongekroonde 909 man, wat hij er voor ritmes uit wist te halen is onnavolgbaar.

Andere pioniers zijn Juan Atkins (alias Model 500), Eddie "Flashin'" Fowlkes en Kevin Saunderson. Wanneer het om kale functionele techno gaat zou de laatste nog het meest aanspraak mogen maken op de pionierstitel, denk vooral aan de Reese & Santonio tracks zoals Rock to the beat en The sound. Die trekt het huidige publiek natuurlijk helemaal niet (te langzaam, te minimaal) maar goed.

In de "hedendaagse" techno mis ik o.a. in je lijstje:
Marco Carola, sinds zijn album Open system kan hij bij mij geen kwaad doen.

Mark Broom (met of zonder Dave Hill -> dan heet het o.a. Rue East), hij wisselt functionele platen af met meer retro (Detroit) technonummers (zoals zijn bijdrage op Native Sampler 6). Zijn remix van Eddie "Flashin'" Fowlkes - The golden apple is ook 1 van mijn favorieten van dit jaar.

Naast Johannes Heil vind je bij het Kanzleramt label (wat in NL mijns inziens zwaar ondergewaardeerd wordt, of lijkt dat zo?) Heiko Laux, Alexander Kowalski, Diego en Dennis DeSantis, die allemaal het experiment niet schuwen en met (soms al meer dan 3!) albums (okee, 2x12" of 3x12") al hebben laten zien ook op dat formaat goed uit de verf te kunnen komen.

Samuel L Session, meer groovy/tribal techno, nummers als Velvet en Merengue zijn vette hits geweest.
Nog meer Zweedse namen:
Adam Beyer, Joel Mull (die ook rustiger tracks maakt, niet verkeerd trouwens), Henrik B en allerlei combinaties van deze drie.

Deetron, een naam die ik maar weinig zie, maar hij maakt ook erg vette tribal/groovy techno.

Ben Sims, tsja als we toch in de tribal hoek zitten mag ik hem niet vergeten.

Gary Martin, minder bekend, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij niet zoveel uitbrengt en dat meestal op minder bekende/slecht verkijgbare labels (Teknotika, KMS, Ingoma). Tribal Techno met latin-invloeden op z'n tijd.

Verder mis ik hier de zeer invloedrijke Basic Channel clan en Maurizio die met hun minimale techno met dubinvloeden een heel eigen subgenre hebben gedefinieerd.

In de meer industriele/donkere hoek mogen Surgeon en James Ruskin niet ontbreken, de Correction centre EP van laatstegenoemde is voor mij toch 1 van de toppers van het jaar, kale donkere duistere techno zonder platte elementen.

In de meer melodieuze hoek (zware Detroit invloeden, wat minder zware ritmes, nadrukkelijk aanwezige strings - nee niet die cliche trance geluiden!) heb je o.a. Fabrice Lig en John Tejada. Ook de recente 12" es op Transmat van Stephen Brown en Rodenbush horen hierbij, maar dat is logisch gezien de oorsprong van het label.

Nederlandse acts komen er een beetje bekaaid vanaf lijkt het, laten we even de gezond chauvinistische mode aanzetten en Speedy J en Steve Rachmad noemen.

Wat doet Random XS eigenlijk de laatste jaren, ik heb op Djax-Up Beats heel wat platen van ze (meer freaky, experimentelere techno/acidtechno), maar al een tijd niets meer van ze/hem gehoord.

zaterdag 24 augustus 2002 @ 22:55:17 #83
22417 Tekno
I am the way...
pi_5522335
Ik heb zelf een paar dagen geleden een cd gekocht genaamd Ctrl - Alt - Techno, gemixed door Laurent Hô (Wie kent hem? ik ken hem wel, maar ik wil weten of nog meer mensen hem kennen). Ik vind het een hele vette cd, precies mijn smaak, lekker up-tempo, veel drums, lekkere ritmes en afwisseld keihard beuken met wat rustigere nummers. Je kan het een klein beetje vergelijken met de stijl die Dave Clarke vaak draait, vooral op grote feesten, dus best hard. Maar ik vind het heel lekker in ieder geval.

Andere cd, die ik een week daarvoor heb aangeschaft, is Global, van Carl Cox. Wereld van verschil met de cd die ik hierboven genoemd heb, Carl Cox draait hele hele hele lekkere techno, lekker "rustig" met een tempo rond de 120 bpm. Maar het maakt mij niet uit, ook deze is een heerlijke cd, vooral als je hem in de auto draait.

Fuck you fuckin' fuck!
pi_5522468
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 10:55 schreef MarcoV het volgende:

[..]

Maar 1,5 jaar geleden trok mij de hardstyle (nu niet meer) omdat het duister was, ja domme omschrijving mischien maar dat dekt voor mij de lading, diepe bassdrums met vage geluiden. Tegenwoordig zijn de kicks slap, de nummers inspiratieloos en de samples allemaal gejat van de hardcore

Exactly my words
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_5522488
Ik ben erg benieuwd naar de release van Scion (beter bekend als Basic Channel)

Scion - Arrange and Process Basic Channel tracks

Een mix (not by decks) van basic channel releases uitgebracht op vinyl. Het schijnt dat de tracks verschillend zijn dan de 12" versions. Het zal mij benieuwen of dit zo is...

leuk stukje: http://www.ableton.com/content/content-artist-scion.html

pi_5522549
TECHNO UEBER ALLES

zegt genoeg lijkt mij

we are.. slaves to the rave
pi_5526783
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 21:55 schreef drexciya het volgende:
Wat doet Random XS eigenlijk de laatste jaren, ik heb op Djax-Up Beats heel wat platen van ze (meer freaky, experimentelere techno/acidtechno), maar al een tijd niets meer van ze/hem gehoord.
voornamelijk productie van andere artiesten (heeft productiestudio) en wat dj-werk. inderdaad weinig eigen releases en dan volgens mij voornamelijk een beetje in de electro-hoek de laatste tijd.
pi_5526976
Techno rox.. kan al niet wachten op I Love Techno 9 November in Gent
pi_5527313
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 10:55 schreef MarcoV het volgende:

[..]

zo denk ik er ook over ja...
sambal bij?
pi_5528235
voor mij geldt het ook. Ook ik was een hardstyle miep. De eerste maanden vond ik het een goeie vernieuwende styl. Maar dankzij mensen als dana die alles wat ook maar oud is remixen is het nu verneukt. Weinig vernieuwend en alles is gejat. en dan maar niet te spreken over het gemiddelde niveau van het publiek...

Vandaar dat ik nu techno steeds meer ga waarderen.

pi_5528366
Diezelfde gedachte over het Hardstyle publiek heb ik ook
Its an Emotional Thing...one that you can lose yourself with in total euphora, its hard to describe..you have to experience it, feel it
pi_5529184
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 23:06 schreef pakkard het volgende:

[afbeelding]

Een mix (not by decks) van basic channel releases uitgebracht op vinyl. Het schijnt dat de tracks verschillend zijn dan de 12" versions. Het zal mij benieuwen of dit zo is...

Ik heb de CD liggen, maar Circuitbreaker had ém de afgelopen week in de auto, dus ik heb de CD nog niet echt kunnen beluisteren.

Zijn eerste indruk was in ieder geval dat er "nieuwe" nummers waren gemaakt uitgaande van het beginmateriaal, die niet meer leken op de oorspronkelijke nummers.

pi_5540324
wat vinden jullie eigenlijk van
- Jack de Marseille
- Josh Wink
?

Ik heb ze mogen meemaken op Supreme dit jaar in de HMH en moet zeggen dat ze lekker strak draaiden

pi_5543680
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 21:55 schreef drexciya het volgende:

Mark Broom (met of zonder Dave Hill -> dan heet het o.a. Rue East), hij wisselt functionele platen af met meer retro (Detroit) technonummers (zoals zijn bijdrage op Native Sampler 6).

Rue East - Birmingham fijn plaatje
quote:
Deetron, een naam die ik maar weinig zie, maar hij maakt ook erg vette tribal/groovy techno.
zeker, zeker, wat vind je van Bandulu trouwens?
quote:
Nederlandse acts komen er een beetje bekaaid vanaf lijkt het, laten we even de gezond chauvinistische mode aanzetten en Speedy J en Steve Rachmad noemen.
je vergeet neerlands hoop in bange dagen Secret Cinema...
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 26 augustus 2002 @ 19:18:11 #95
14965 MarcoV
Music is the answer
pi_5545396
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 13:52 schreef r0b1n het volgende:
wat vinden jullie eigenlijk van
- Jack de Marseille
- Josh Wink
?

Ik heb ze mogen meemaken op Supreme dit jaar in de HMH en moet zeggen dat ze lekker strak draaiden

Op awake festival vond ik jack de marseile echt geweldig!
Party on!
pi_5552103
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 23:06 schreef pakkard het volgende:

[afbeelding]

leuk stukje: http://www.ableton.com/content/content-artist-scion.html

Het eindresultaat is wisselend, met name de eerste paar trax klinken als "nieuw", op andere momenten heeft het meer weg van een mix-cd omdat je elementen van de originele trax herkent. Eindresultaat is overigens goed en gaat IMHO verder dan bijvoorbeeld Richie Hawtin DE9 album. Nu moet ook wel gezegd worden dat minimal techno zich nogal goed leent voor dit soort "experimenten". Het album zal alleen niet zo scoren als "DE9" aangezien minimal techno niet zo erg toegankelijk is.

Voor de goede orde, Ableton is een stuk software bedoeld voor Live optredens dat met loops van 4 of 8 tellen werkt en wordt niet alleen door Scion maar ook door bijvoorbeeld Dennis de Santis van K2O Records (was een keer op Viva 2 te zien) gebruikt.

Zoals de link laat zien, is Scion dus niet hetzelfde als Basic Channel maar wel hetzelfde als Vainqueur bekend van "Lyot" vooral in de Maurizio mix ) en ook bekend van releases op Chain Reaction ("follow-up" van Basic Channel). Scion doet ook Live optredens met deze "Arrange and process Basic Channel tracks" set. Dat laatste heb ik helaas nog niet gezien, ze schenen laatst wel in Nederland te zijn geweest.

[Dit bericht is gewijzigd door Circuitbreaker op 27-08-2002 10:37]

pi_5552203
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 17:08 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Bandulu ken ik wel, ik vond het album alleen een beetje tegenvallen.

Ik schaam me diep dat ik Secret Cinema niet heb genoemd
maar wees gerust ik heb ook een aantal 12"es van hem, dus ik ken zijn werk echt wel.

Verder kan ik jammergenoeg weinig namen bedenken, triest gezien het feit dat het in 1991-1993 (toen ik o.a. heel veel Djax platen kocht) ook al waren er minder producers, toch veel meer Nederlandse namen kende.

pi_5557722
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 17:08 schreef Ener-G het volgende:

[..]
[..]

Afgezien van een paar nummers met vocalen is de laatste Bandulu CD "Redemption" wel goed. Dub + Techno maar dan weer heel anders dan de minimal techno/dub techno van Basic Channel/Rhythm & Sound enzo. Een tijd terug waren er ook Bandulu remixen op een UK Gold 12", wel hard

De eerste CD van Bandulu was meer harde rechtlijnige (maar ook dub influenced) techno, "Gravity Pull" was wel goed.

Secret Cinema deed trouwens een remix op een Duplex (=> ook NL!)12", maar dat is nogal de Detroit hoek uit, wel
overigens.

pi_5557920
Ik hoor liever Tekno (illegaal feestje in bijvoorbeeld een kraakpand), dan Techno, of bedoelen jullie hier hetzelfde mee?

Tekno: Je weet niet waar, maar als je er bent, weet je waarom.

I'm only wearing black until they make something darker...
Hand over the chocolate, and nobody gets hurt!
pi_5557977
Maar Hardstyle is altijd wel lekker....

a.s. zaterdag QlubTempo in de hemkade, Zaandam

Das gewoon hardstyle met o.a. DJ Luna (dus niet echt Techno)

Het voordeel van het snuiven van coke = Je raakt nooit de lijn in je leven kwijt!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')