abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 november 2012 @ 13:48:50 #1
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_118846384
Ivm een discussie elders op Fok, vroeg ik me het volgende af:

Als er in het verleden (denk 80 jaar terug) eens aangifte tegen iemand is gedaan wegens aanranding/verkrachting, zonder dat dit voor de rechtbank is gekomen. Is dit dan in een archief terug te vinden? Je kan strafzaken vinden in archieven van rechtbanken, maar worden politie archieven/Officier van Justitie archieven in dit land eigenlijk ooit openbaar gemaakt, zoals de gegevens van de burgerlijke stand wel na een bepaalde termijn wel?
Ik gok van niet, maar ben geen jurist, dus iemand hier die van deze zaken op de hoogte is?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 5 november 2012 @ 14:00:44 #2
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_118846853
Nee die worden niet vrijgegeven.
pi_118848628
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2012 14:00 schreef Tinos85 het volgende:
Nee die worden niet vrijgegeven.
Dat zou ook totaal niet wenselijk zijn :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 5 november 2012 @ 14:49:05 #4
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_118848723
Lijkt mij ook niet bepaald een goed plan...maar in discussies op BNW en Truth willen mensen nog wel eens claimen dat ze aangiftes, politie raporten ed uit archieven hebben gehaald, om hun gelijk te halen. Ik denk dan gelijk, nonsens. Wilde dat eens op een wat nuchterder platform peilen...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  maandag 5 november 2012 @ 15:38:41 #5
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118850567
Op de website van het Stadsarchief Amsterdam kan men tegen betaling oude stukken uit het archief van de Amsterdamse politie inzien. In de inventaris worden ook aangiften genoemd:
quote:
1792-1802 Registers van ingekomen klachten en aangiften, alsmede verslagen van aanhouding, inbeslagname, sluiting, voorgeleiding,etcetera.1926 september-1953 oktober 19.
1939 december 12-1946 ontbreekt. 11 delen
198 scans - kopen
Daaronder worden dan mini-afbeeldingen van de betreffende documenten getoond. Elders op de site wordt "Bescherming van de persoonlijke levenssfeer" inderdaad genoemd als een mogelijke reden om stukken niet openbaar te maken, maar daar zit een verjaringstermijn van maximaal 75 jaar aan vast:
quote:
Waarom zijn overheidsarchieven soms niet openbaar?
...Artikel 15 van de Archiefwet zegt dat wanneer een gemeentelijke overheidsinstantie zijn archief overbrengt naar een gemeentearchief er drie redenen kunnen zijn om de openbaarheid van de stukken te beperken. Zulke stukken zijn dan niet direct voor iedereen op de studiezaal te raadplegen.
Die drie redenen zijn:
de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van individuele personen
het belang van de Staat
onterechte bevoordeling of benadeling van personen of instanties
Vooral het eerste punt is vaak in het geding bij de verschillende registraties van persoonsgegevens door gemeentelijke instanties als de Sociale Dienst of de GG&GD. Als naar het oordeel van de gemeente één of meer van deze drie punten aan de orde is bij een gedeelte van het over te dragen archief, dan wordt de openbaarheid van dit deel van het archief beperkt. In de van de overbrenging opgestelde verklaring wordt dan bepaald voor welke delen van het archief een openbaarheidsbeperking geldt. Belangrijk daarbij is dat aangegeven moet worden hoelang die beperking duurt. De wet vereist namelijk dat, op een enkele uitzondering na, de overheid de openbaarheid van een archiefstuk niet langer mag beperken dan 75 jaar na de datum van dat stuk.
http://stadsarchief.amste(...)rchief/index.nl.html
  maandag 5 november 2012 @ 15:49:04 #6
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_118850950
Hum...interessant! Ik zat zelf te denken, dat elke gek een aangifte kan doen. Op dit moment heb je daar betrekkelijk weinig last van als die nergens toe leiden en in het archief verdwijnen. Over 100 jaar is misschien niets meer over iemand bekend, en zie je alleen maar dat iemands naam voortdurend opduikt in politie archieven. geeft best een raar beeld.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')