abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118839080
Ik zie al auto's met winterbanden rijden, maar het is nog steeds ver boven 0. Moeten de winterbanden er nu alweer onder of wachten tot koudere temperaturen ? En is de slijtage aanzienlijk als je nu winterbanden rijdt ?

Duitsland geeft hiervoor niet echt een datum voor af wanneer winterbanden te gebruiken. Wel dat het verplicht is tijdens winterse weersomstandigheden. Die zijn er nu nog niet.

Is het verstandiger om te wachten met de zomerbanden te wisselen voor de winterbanden tot winterse omstandigheden of nu al verwisselen om het voor te zijn ?
pi_118839187
is buiten kouder dan 7 graden = winterband erop.

anders gewoon op zomerband blijven gebruiken.

voor de duitsland kan je beter bij anwb ofzo kijken, staat alles op.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 5 november 2012 @ 10:21:14 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_118839348
Mij is zelf een wisseling bij 10 graden voorgesteld.
Als je pas bij temperaturen onder 0 gaat wisselen, ben je in ieder geval wel rijkelijk laat.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 5 november 2012 @ 10:24:24 #4
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_118839432
Ik heb ze al laten wisselen *G*
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_118839558
Het ligt eraan of je het zelf kunt doen.
Als dat niet het geval is moet je waarschijnlijk wachten als het echt nodig is omdat iedereen dan winterbanden wil.
pi_118839674
Je zegt dat de winterse omstandigheden er niet zijn, maar in het oosten van Duitsland heeft het al behoorlijk gesneeuwd. Op sommige plaatsen heeft er al meer dan 5-10 cm sneeuw gelegen en daar wil je echt wel winterbanden bij hebben :) Dus in Duitsland is het zeker al wel aan te raden om ze er onder te hebben!
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
  maandag 5 november 2012 @ 10:38:29 #7
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_118839842
quote:
99s.gif Op maandag 5 november 2012 10:33 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Je zegt dat de winterse omstandigheden er niet zijn, maar in het oosten van Duitsland heeft het al behoorlijk gesneeuwd. Op sommige plaatsen heeft er al meer dan 5-10 cm sneeuw gelegen en daar wil je echt wel winterbanden bij hebben :) Dus in Duitsland is het zeker al wel aan te raden om ze er onder te hebben!
Daar is het zelfs verplicht.
pi_118839845
Gewoon niet
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_118840072
Dat ligt eraan. Als je zelf kan wisselen pas doen bij echt winterweer. Als je afhankelijk bent van een bandenboer erop als de klok op wintertijd gaat, eraf als ie weer op zomertijd gaat.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_118840107
quote:
10s.gif Op maandag 5 november 2012 10:38 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Klopt, maar zoals je in de OP leest ging het er over dat er nog geen winterse omstandigheden waren, en daardoor zei ik dus dat er in het Oosten al wel sneeuw ligt. Vlak over de grens ligt nog geen sneeuw dus ik weet niet precies of je dan ook daar al winterbanden nodig hebt...
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_118840241
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 10:46 schreef DroogDok het volgende:
Dat ligt eraan. Als je zelf kan wisselen pas doen bij echt winterweer. Als je afhankelijk bent van een bandenboer erop als de klok op wintertijd gaat, eraf als ie weer op zomertijd gaat.
balanceren en uitlijnen hoeft dan niet?
5 Ferrari's op videoband!
pi_118840357
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 10:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Balanceren hoeft echt niet elk jaar. Uitlijnen al helemaal niet, dat heeft ook niet zoveel met je velgen te maken (toch?)
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 5 november 2012 @ 11:53:55 #13
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_118842122
quote:
10s.gif Op maandag 5 november 2012 10:38 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Dat is niet juist.
  maandag 5 november 2012 @ 12:16:32 #14
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_118843029
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 11:53 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dat is niet juist.
Als de weersomstandigheden hierom vragen.
pi_118843351
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 10:28 schreef klaaskippegaas het volgende:
Het ligt eraan of je het zelf kunt doen.
Als dat niet het geval is moet je waarschijnlijk wachten als het echt nodig is omdat iedereen dan winterbanden wil.
Ik ga geen banden zelf verwisselen. Maar had net al opgebeld naar de dealer en kan langskomen om de banden te verwisselen, dan maar zeker zijn. En de slijtage valt wel mee denk ik.

quote:
99s.gif Op maandag 5 november 2012 10:47 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

Klopt, maar zoals je in de OP leest ging het er over dat er nog geen winterse omstandigheden waren, en daardoor zei ik dus dat er in het Oosten al wel sneeuw ligt. Vlak over de grens ligt nog geen sneeuw dus ik weet niet precies of je dan ook daar al winterbanden nodig hebt...
Lijkt me dan nu al wel verstandig aangezien ik vrijdag naar Duitsland ga :o
  maandag 5 november 2012 @ 13:30:10 #16
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_118845682
quote:
10s.gif Op maandag 5 november 2012 12:16 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Als de weersomstandigheden hierom vragen.
Je voertuig moet aangepast zijn aan de omstandigheden, of dat nou zomer of winter is maakt niets uit. Dat is de enige verplichting.

Ook in Duitsland kan het voor komen dat het in de winter 15 graden boven nul is, er is dan niemand die jou verplicht om op winterbanden te rijden.

Geen water in het ruitesproeier reservoir kan je in de zomer een bekeuring kosten, als je de ruit b.v. vol insecten hebt, een bevroren of leeg ruitesproeier reservoir in de winter idem dito.
  maandag 5 november 2012 @ 13:31:22 #17
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_118845734
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 13:30 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Je voertuig moet aangepast zijn aan de omstandigheden, of dat nou zomer of winter is maakt niets uit. Dat is de enige verplichting.

Ook in Duitsland kan het voor komen dat het in de winter 15 graden boven nul is, er is dan niemand die jou verplicht om op winterbanden te rijden.

Geen water in het ruitesproeier reservoir kan je in de zomer een bekeuring kosten, als je de ruit b.v. vol insecten hebt, een bevroren of leeg ruitesproeier reservoir in de winter idem dito.
Eensch, maar nu ligt er al sneeuw.
pi_118845792
Winterbanden hebben ook wel voordeel bij (veel) regen :). En dat valt er alweer aardig in NL.
  maandag 5 november 2012 @ 13:59:54 #19
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_118846820
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2012 13:33 schreef Anne het volgende:
Winterbanden hebben ook wel voordeel bij (veel) regen :). En dat valt er alweer aardig in NL.
pi_118847821
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 10:51 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Als je alleen de banden wisselt wel, maar dit gaat je waarschijnlijk niet thuis lukken met wat banden lichters voor een fiets ;)

Droogkok gaat er even vanuit dat er gewisseld wordt met velgen , dus wiel eraf en ander wiel erop ;)
Dan is balanceren niet nodig, tenzij je iets merkt.
Balanceren vangt in principe het onbalans op van de band t.o.v. de velg,
Als elke band perfect in balans was zouden ze de velgen fabriek-af wel richten :P
pi_118848634
Winterbanden zijn nuttig bij sneeuw en vorst, is dat er niet hoef je nog niet te wisselen. Leaserijders wisselen vroeg omdat de leasemaatschappij dat wilt en omdat het ze toch niks kost. Bovendien is het druk bij al die bandenboeren dus moet je er snel bij zijn wil je flexibel kunnen plannen.
Regen en andere ongein zonder vorst kan je prima (en wellicht zelfs beter) aan op je zomerbanden. Dus zolang de temperaturen boven nul blijven en we geen nachtvorst hebben hoef je niet te wisselen.

Die temperatuursindicaties zoals 7 en 10 graden zijn puur voor de simpele mensen die gewoon een strakke definitie willen zodat ze niet zelf hoeven na te denken, zijn verder nergens op gebaseerd.
pi_118850473
Ik moest hem op tijd inplannen bij de bandenboer, en aangezien ik bij twijfelweer toch liever op mijn zomerbanden rij, heb ik hem pas op 1 december staan. Gokje, maar tot nu toe nog niet bij vorst hoeven rijden.
pi_118851174
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2012 13:33 schreef Anne het volgende:
Oh, ik las op de site van ANWB (?) geloof ik dat zomerbanden daarbij beter presteerden.

Zit momenteel ook zelf te kijken of ik deze winter winterbanden zal nemen gezien ik ook naar Duitsland ga soms.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_118865229
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 14:22 schreef madco het volgende:

[..]

Als je alleen de banden wisselt wel, maar dit gaat je waarschijnlijk niet thuis lukken met wat banden lichters voor een fiets ;)

Droogkok gaat er even vanuit dat er gewisseld wordt met velgen , dus wiel eraf en ander wiel erop ;)
Dan is balanceren niet nodig, tenzij je iets merkt.
Balanceren vangt in principe het onbalans op van de band t.o.v. de velg,
Als elke band perfect in balans was zouden ze de velgen fabriek-af wel richten :P
dus gewoon kant en klare banden incl. stalen velg erop en klaar is kees.
En de bouten vastdraaien is genoeg als je dat met de hand doet?
5 Ferrari's op videoband!
pi_118871681
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 20:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Yup,

Setje stalen velgen met winterbanden aanschaffen, de 1e keer laten balanceren (of als je ze 2e hands koopt zullen ze dat waarschijnlijk al zijn)
eropleggen en klaar.

Mocht je tijdens het rijden last krijgen van trillingen aan het stuur (of eventueel voelen aan de achterkant) dan laten balanceren
pi_118873079
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 20:46 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

zou wel even de moersleutel pakken.
  Spellchecker maandag 5 november 2012 @ 23:04:49 #27
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_118873289
quote:
10s.gif Op maandag 5 november 2012 10:24 schreef minkuukel het volgende:
Ik heb ze al laten wisselen *G*
ik ook!! :Y
pi_118873755
Ik verwissel mn winterbanden zelf en doe dat pas als er sneeuw voorspeld wordt. Of anders sowieso begin december ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')