BloodhoundFromHell | zondag 4 november 2012 @ 23:39 |
Hoi, ik ben op zoek naar een wagen waar ik goedkope brandstof in kan tanken. Nu zie ik in het programma "doomsday preppers" iemand die een legertruck heeft gekocht die op alle brandstoffen rijdt , inclusief afgewerkte olie!!!. Wat doet hij nu, hij slaat afgewerkte olie in bij garages, die het toch liever kwijt zijn, en laat zijn truck er op rijden! Zijn er hier ook auto's die op afgewerkte olie rijden? Ik wil er wel 'e'en! Want: gratis brandstof! Zou ook goed voor het milieu zijn, want het is immers een afvalproduct! | |
Palomar | zondag 4 november 2012 @ 23:41 |
Ja, want alle uitstoot van zo'n ding dat op olie rijdt is ook erg goed voor het milieu ![]() | |
borbit | zondag 4 november 2012 @ 23:42 |
wel tof programma. | |
BloodhoundFromHell | zondag 4 november 2012 @ 23:43 |
je hoeft de olie niet meer af te voeren, want hij wordt netjes verbrand, dus goed voor het milieu! Waar het om gaat is dat ik niet wist dat je dergelijke auto's had, ik ga hier wel naar op zoek, lijkt me echt ideaal! | |
Palomar | zondag 4 november 2012 @ 23:47 |
Had het programma ook gezien en wist idd ook niet dat er zulke motoren bestonden. Even gegoogled en er zijn idd voor militair gebruik 'multifuel' engines. Die truck in doomsday preppers is volgens mij een M35. | |
borbit | zondag 4 november 2012 @ 23:48 |
dan kun je ook gewoon stukken asfalt in je auto gooien | |
Impulse101 | zondag 4 november 2012 @ 23:48 |
Tatra's rijden op alles van benzine/diesel tot ruwe olie (edit: Ural's doen het ook erg goed).![]() Ze lopen alleen 1:3 en in de aanschaf zijn ze ook niet echt goedkoop. Verder krijg je nogal problemen met de belastingdienst als ze je ooit bij een controle pakken. ![]() | |
DrDarwin | zondag 4 november 2012 @ 23:50 |
Verf 'm wel roze voor de pc-hooft parkeervakken. | |
Impulse101 | zondag 4 november 2012 @ 23:52 |
+1 | |
Belsezar | zondag 4 november 2012 @ 23:53 |
Oude mercedessen rijden op oud/gebruikt frituurvet met minimale aanpassingen. Je stinkt wel een uur in de wind maar het werkt. | |
StM | zondag 4 november 2012 @ 23:54 |
Zou motorolie dan ook niet werken als je het voorverwarmd? | |
ukga | zondag 4 november 2012 @ 23:55 |
dus die man van doomsday preppers kan maar 3000 km rijden? Lekker bezig die yank ![]() | |
Belsezar | zondag 4 november 2012 @ 23:59 |
Of je neemt een oude amerikaan met een sterk v8 blok, die lopen zelfs op kerosine. Stukken goedkoper dan benzine, al moet je dan wel wat vaker het olie peil checken aangezien kerosine veel schraler is dan benzine. | |
Philosocles | maandag 5 november 2012 @ 00:03 |
Netjes verbranden in de zin van goed voor het milieu betekent volledige verbranding, dus met een uitstoot van kooldioxide en water. Dat lukt met normale brandstof al niet eens; het lijkt me dat afgewerkte olie alleen maar nog slechter kan verbranden. ![]() | |
ukga | maandag 5 november 2012 @ 00:20 |
ik vind dat TS gewoon vanaf afgewerkte olie moet gaan bijmengen bij zn diesel. en dan hier verslag of zn auto het nog doet ![]() | |
Chinless | maandag 5 november 2012 @ 00:48 |
Nja rijden op iets anders dan brandstof vd pomp is strafbaar omdat je geen accijns enzo betaald.. | |
2cv | maandag 5 november 2012 @ 01:14 |
Ouwe diesel (dus geen common-rail shit of een andere auto die alleen kan lopen omdat er een computer aan vast zit) kopen en je olie daar in gieten. | |
Daffodil31LE | maandag 5 november 2012 @ 01:40 |
Niet echt. Tenzij je het hele traject tot in de brandstofpomp zou verwarmen; anders stolt het vet. Op afgewerkte frituurolie (wel even filteren!) kun je wel een dieselmotor laten draaien. En bij gebrek aan afgewerkte frituurolie gebruik je wat anders. Olie van de visboer geeft qua geur nog leukere effecten. Maar gewone verse slaolie of zonnebloemolie werkt ook. Dan ruikt je auto naar oliebollen. | |
Xetran | maandag 5 november 2012 @ 02:14 |
gelukkig wel nooit last van wielklemmen bij zo'n auto. scheelt ook weer geld. | |
vosss | maandag 5 november 2012 @ 02:15 |
Welkom terug BHFH ![]() Voor lange tijd heb ik gedacht dat je ineens zegmaar ehmz, normaal geworden was ofzo. Gelukkig ben je nog steeds de oude. Hulde daarvoor. ![]() | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 10:06 |
stinkt niet ![]() ik ruik niks alleen bij het starten ruik je wat | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 10:07 |
je kunt hier in NL beter op frietuurvet rijden. krijg je ook gratis even filteren en verdunnen en rijden maar. is trouwens ook al eens bij doomsday preppers geweest met een benz. | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 10:17 |
afgewerkte motorolie is wel accijns op betaald, dus met andere woorden waarom worden er niet meer auto's geschikt gemaakt voor het rijden op afgewerkte motorolie! | |
Karina | maandag 5 november 2012 @ 10:18 |
Stinkt dat niet ontzettend ![]() | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 10:19 |
wat is de wegebelasting van zo'n wagen, ik heb wel een vrachtwagenrijbewijs, dus zou zo'n dingen kunnen kopen en rijden hier! Dan haal ik bij de kwikfit gratis de afgewerkte olie op en rij ik dus spotgoedkoop en milieuvriendelijk door de binnenstad! | |
BORRREETJEEE | maandag 5 november 2012 @ 10:23 |
Ik geloof niet dat de Kwikfit je die olie mee mag geven, lijkt me een milieudelict wanneer het niet geregistreerd en door een officiële verwerker afgevoerd wordt. | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 10:27 |
ik heb een aantal jaar terug een tijd een auto gereden die ruim2 liter olie per 1000 km gebruikte, ik haalde bij de lokale garage altijd een vat afgewerkte op om bij te kunnen vullen. Ik ging daar natuurlijk geen nieuwe olie ingooien. Je kunt die olie volgens mij gewoon gratis ophalen, want garagisten moeten ervoor betalen om het af te voeren. | |
machtpen | maandag 5 november 2012 @ 10:34 |
Ga je dat in België doen of hier in Nederland ? | |
BORRREETJEEE | maandag 5 november 2012 @ 10:56 |
Maar om je auto er op te laten lopen zal je al zijn afgewerkte olie moeten afnemen. Wanneer hij als garage helemaal geen afgewerkte olie officieel afvoert gaan ze echt wel vragen stellen bij de milieu-inspectie. | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 11:11 |
waarom? hij mag het toch gewoon aan mij geven? | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 12:03 |
paar litertjes wel maar niet 10'000 liters | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 12:04 |
eigenlijk niet. dat doen ze nu want dat scheelt weer een paar liter maar het mag niet zomaar. want jij kunt het ook in de afvoer gooien met de smoes ik verwerk het. is bij frituurvet ook zo. moet je papiertje tekenen enzo | |
BORRREETJEEE | maandag 5 november 2012 @ 12:35 |
Wij kregen altijd spoorbielzen van mijn buurman, die werkt bij Strukton spoor. Makkelijk om hoekpalen van te maken voor het weiland. Nu kan dat niet meer, ze moeten ze allemaal afvoeren als chemisch afval en ze rekenen gewoon uit hoeveel bielzen ze uit een kilometer spoor halen. Dan worden ze verbrand, terwijl ik ze hergebruik. Maarja, milieu he. ![]() ![]() | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 12:45 |
dat maakt voor heik kan toch aantonen dat ik het verbrand in mijn vrachtwagen. als hij het aan mij geeft , is het mijn verantwoording. | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 14:04 |
maar als er ineens 100 van jou rond rijden word dat moeilijk... | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 16:34 |
Waarom? we lossen meteen het probleem van de afgewerkte olieplas op, alles wordt netjes verbrand! Dus helemaal biologisch verantwoord! | |
-niemand- | maandag 5 november 2012 @ 17:05 |
en maar rookwolken trekken door de stad ![]() denk je echt dat zo'n wagen dat schoon verbrand? | |
BloodhoundFromHell | maandag 5 november 2012 @ 17:28 |
rook stijgt toch op. Voordeel is dat je rookgordijntjes kunt aanleggen. Ik kan dat met mijn oude diesel ook prima. vol het gas erop als iemand op je achterbumper zit en er komt zoveel rook uit de uitlaat dat hij snel afstand neemt. ![]() | |
Impulse101 | maandag 5 november 2012 @ 17:54 |
Je koopt ze ouder dan 25 jaar tussen de tien tot dertigduizend euro (vaak uit dienst van oostbloklanden e.d.). Meestal met alles er op en aan, plus goed onderhouden. Tijd geleden stond er nog een op Martkplaats voor achtduizend zonder papieren. | |
Fer | maandag 5 november 2012 @ 19:27 |
Volgens mij voldoet iedere DI diesel, die met rotatiepomp dan, niet de CR. En dan een verwarmingslijntje aanleggen in de brandstofleidingen en filters om het allemaal vloeibaar te houden. En je moet ook een extra tank zuivere diesel hebben, dat gebruik je de laatste kilometers van de rit, dan moet de rotatiepomp en injectors vrij van die rotzooi gemaakt worden anders krijg je hem nooit meer gestart. | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 19:35 |
schoon is anders ![]() maar probeer het eens een 3 maanden om alle olie mee te krijgen bij garages ![]() | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 19:35 |
verslete diesel dan mijne rookt alleen bij starten even en stinkt dan. maar daarna niks meer | |
T42 | maandag 5 november 2012 @ 19:36 |
Nieuwe oldtimer regeling!! | |
Impulse101 | maandag 5 november 2012 @ 20:19 |
Al lang op de hoogte hier (zelf ook oldtimer volk). ![]() Ik wacht rustig af, er is al zo vaak gezegd dat er gesleuteld zou worden aan de oldtimer regeling dat ik nergens meer van op kijk. Overigens is er al weer sprake van dat er dan weer uitzonderingen gaan komen voor "echte" oldtimers. | |
Robin__ | maandag 5 november 2012 @ 20:35 |
Waar dacht je dat al die bootjes in rotterdam op draaien? Olie met een zwik aan bijgemengde rommel. Bedrijven geven geld toe aan de oliehandelaar en die verkoopt (!) het vervolgens weer door, Goude handel.. en nee dat is niet gezond, hoe je het ook verbrand, zeker niet met een motorblok. Maar los van de milieu shit is het wel een optie om er op te rijden, denk dat je keuze aan blokjes waar het mee gaat lukken groter wordt als je het vermengt met wat minder stroperige vloeistoffen. Als de boel stuk is voor het einde der tijden schiet je er ook niets mee op. | |
madco | dinsdag 6 november 2012 @ 00:26 |
En voor bij een controle... maak aan je brandstof vuldop een pijp van +/- 50cm en gooi hier zuivere diesel in (af en toe keertje verversen) En daarnaast een tank in je kofferbak met een vuldop in de klep. Kom je ooit bij een controle, en controleren ze op rode diesel dan zuigen ze iig zuivere diesel op ![]() ![]() *op eigen risico ![]() | |
T42 | dinsdag 6 november 2012 @ 08:37 |
rooie diesel is niet meer zo goedkoop ![]() | |
madco | dinsdag 6 november 2012 @ 11:22 |
Dat zeg ik ook niet ![]() ![]() Ze gaan natuurlijk niet controleren op oude afgewerkte olie ![]() | |
2cv | dinsdag 6 november 2012 @ 22:15 |
Die controles zullen wel komen te vervallen per 1 januari aangezien de rode diesel er dan vrijwel helemaal 'uit' gaat. | |
-niemand- | dinsdag 6 november 2012 @ 22:17 |
gaat de ''witte'' landbouwdiesel er ook uit? en controles op rode diesel vinden toch amper plaats ![]() | |
2cv | dinsdag 6 november 2012 @ 22:18 |
Witte landbouwdiesel ![]() | |
-niemand- | dinsdag 6 november 2012 @ 22:26 |
bij de olieboer kun je witte of rode kopen, die witte is ook goedkoper dan aan de pomp. maar dat zal wel iets te maken hebben dat je het in grote hoeveelheden opkoopt. | |
LangeJan | dinsdag 6 november 2012 @ 23:54 |
Ik wil ook wel zo een auto. Dan ga ik er de stad mee in om "kleden" te kopen. | |
T42 | woensdag 7 november 2012 @ 08:40 |
plantaardige olie ![]() | |
FkTwkGs2012 | woensdag 7 november 2012 @ 19:35 |
het leek me ook wel wat zo'n oude turken diesel op afgewerkte frituurolie. maar nee dat gaat niet meer met deze regering gok ik ![]() ![]() | |
CafeRoker | woensdag 7 november 2012 @ 20:15 |
Dus, wanneer vindt de ombouw plaats? ![]() | |
densmee | woensdag 7 november 2012 @ 20:59 |
goed plan, zal de commonrail inspuiting leuk vinden. tractoren lopen voor qua emissieeisen | |
T42 | woensdag 7 november 2012 @ 21:03 |
koop je een instalatie (1200 dollar) die maakt van plantaardige olie bio diesel. ik kan gewoon op puur rijden | |
T42 | woensdag 7 november 2012 @ 21:04 |
gaat gewoon hoor alleen belasting dokke | |
densmee | woensdag 7 november 2012 @ 21:08 |
en dan krijg je geen last van de gasolie bacterie? juist die EN590 komt heel snel bacteriegroei in. en dat is dus die diesel met bio diesel en minder zwavel. een doffe ellende als je dat in je tank hebt zitten. | |
T42 | woensdag 7 november 2012 @ 21:26 |
die machine voegt alcohol toe dan ben je er vanaf en ik heb nog nergens last van. alzit er wel beetje diesel of petrolium bij | |
densmee | woensdag 7 november 2012 @ 21:36 |
welke machine is dat dan? | |
T42 | woensdag 7 november 2012 @ 21:48 |
![]() Looking for a small system to produce biodiesel yourself? The C300 is a low cost, easy to use system for home, hobbby or education. It produces 40 liter biodiesel per batch. It is available in various versions starting from EUR 1200.00 The C300 comes with a step-by-step manual, documentation on how to treat a variety of used oils and 60 days online support. Many of our customers started with a C300, to move on to C1200 and C6000 systems. Some of them became professional biodiesel production companies. | |
Ou-Tannu | woensdag 7 november 2012 @ 22:05 |
en hoelang duurt het voor dat daar 40L uit gekomen is? ![]() | |
T42 | woensdag 7 november 2012 @ 22:14 |
geen idee deze is in nl http://greengenie-biodiesel.com | |
NoBody122 | donderdag 8 november 2012 @ 22:37 |
Jammer, dat er niet ergens een eenduidig overzicht is van welke (oudere) auto's nu precies wel en niet geschikt zijn voor biodiesel, zonder aanpassingen. | |
Daffodil31LE | donderdag 8 november 2012 @ 22:42 |
In principe zijn alle dieselmotoren geschikt voor biodiesel, al kunnen in sommige gevallen er wat pakkingen sneuvelen. Biodiesel is niet gelijk aan pure plantaardige olie. Het is heel simpel: Een dieselmotor kan grofweg draaien op alles wat door compressie wil ontbranden. Van alcohol tot pek. Probleem is dat alle moderne zooi die men tegenwoordig aan zo'n motor heeft gehangen daar niet zo goed tegenkan. | |
NoBody122 | vrijdag 9 november 2012 @ 14:30 |
Precies, en ik ben dus benieuwd bij wélke auto's er al dan niet gevoelige pakkingen zijn, en waarvoor je dus eerst aanpassingen moet doen ![]() | |
NoBody122 | vrijdag 9 november 2012 @ 14:31 |
Overigens: BHFH-topic ![]() | |
Daffodil31LE | vrijdag 9 november 2012 @ 14:41 |
Hou gewoon als richtlijn aan dat elke auto tot een jaar of tien oud wel verbeterde pakkingen of andere dichtingen heeft die bestand zijn tegen die ver-esterde olie (biodiesel). Deze motoren zijn dan weer niet bestand tegen pure plantaardige olie, omdat die olie te dik is en je inspuiting gaat verstoppen of je pomp om zeep helpt. Oudere no-nonsens-diesels lopen daarentegen weer prima op dikkere olie, maar kunnen dan weer een probleem hebben met stoffen in biodiesel. En een deel van deze auto's hebben dan weer een brandstofpomp die feitelijk te zwak is van constructie om dikkere olie te kunnen blijven verwerken. Heel simpel bekeken: Heb je een lijnpomp is er niets aan de hand, heb je een Bosch-pomp kun je eventueel minimaal ombouwen of verdunnen, heb je een Lucas-pomp moet je echt aan de ombouw, zware verdunning of voorverwarming. Ikzelf heb in de XM een Bosch-pomp; die lust in de zomer gewoon pure slaolie. In de winter moet er wat verdunning bij en dat kan varieren van dieselolie over petroleum tot benzine. | |
SergeantFluffy | vrijdag 9 november 2012 @ 14:59 |
Bij de marine hadden(/hebben?) ze ook schepen die op van alles kunnen lopen. volgensmij ook afgewerkte olie. Reden dat ze toch geen afgewerkte olie erin deden is omdat het geen oorlogstijd is en normale diesel is beter voor de motor. Misschien is het wel wat om een motor aan te passen of om te wisselen met 1 die op afgewerkte olie loopt, en dan in een auto lepelen. brandstofaccijns kan je misschien nog naheffen ofzo al zou het legaal mogen. [ Bericht 10% gewijzigd door SergeantFluffy op 09-11-2012 15:20:02 ] | |
wimoude | zondag 11 november 2012 @ 23:20 |
|