abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118750470
Hallo allemaal

Als ik een laagje stucwerk heb aangebracht, wanneer mag ik dan een 2e laag aanbrengen.
Moet ik eerst wachten tot de eerste laag droog is?

Groetjes

John
pi_118750661
nee hoeft niet te wachten...
pi_118767890
Niet wachten? Dan smeer je alles weer uit!
Laat die handjes wapperen!
pi_118769895
Na een paar uur is dat wel weer hard hoor. Dat smeer je niet meer uit.
pi_118771650
Afhankelijk van het stucmateriaal, zou ik 24 uur wachten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118776594
Dan doe je toch iets niet goed...

Hoeft niet te wachten tot het droog is, mag gerust vochtig zijn...
pi_118906827
Wachten tot de eerste laag droog/wit is, dan weer voorstrijken en tweede laag eroverheen. Dit ivm krimpscheuren.
  dinsdag 6 november 2012 @ 21:59:39 #8
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_118910547
De droogtijd is afhankelijk van de dikte van je laag en de luchtvochtigheid/temperatuur van de ruimte. In de regel kun je het aardig zien drogen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_118924304
Ik deed de tweede laag nadat de toplaag gehard was. Dat was enkele uren na de eerste laag. Die was rond de 5 mm dik. Topstuc.

Het moet wel een beetje hard zijn, lijkt mij.

Waarom zou je opnieuw voorstrijken op een nieuwe laag, als deze nog niet 100% droog is? Gaat toch om reduceren van zuiging?
pi_118953614
quote:
0s.gif
Op woensdag 7 november 2012 07:31 schreef Gieliovd het volgende:
Ik deed de tweede laag nadat de toplaag gehard was. Dat was enkele uren na de eerste laag. Die was rond de 5 mm dik. Topstuc.

Het moet wel een beetje hard zijn, lijkt mij.

Waarom zou je opnieuw voorstrijken op een nieuwe laag, als deze nog niet 100% droog is? Gaat toch om reduceren van zuiging?
Je moet het eerst laten drooooogggen, en daarna pas voorstrijken, waarom eerst laten drogen ? Omdat de eerste laag nog niet droog is en dus niet uitgewerkt, kan je in je tweede laag krimpscheuren krijgen.
pi_118954118
Aha, en waarom de tweede laag weer voorstrijken?
pi_118955730
Wachten tot de eerste laag droog/wit is, dan weer voorstrijken en tweede laag eroverheen. Dit ivm krimpscheuren
pi_118967058
quote:
0s.gif
Op woensdag 7 november 2012 21:15 schreef Gieliovd het volgende:
Aha, en waarom de tweede laag weer voorstrijken?
Omdat de eerste laag indien redelijk droog behoorlijk veel vocht uit de natte tweede laag zuigt. Hierdoor 'verbrandt' de gips (het vocht wordt eruit gezogen voordat er voldoende binding is) en zal de aanhechting op de eerste laag minimaal zijn doordat er een poederlaag tussen vormt..
pi_119028178
Eerste laag hard laten worden maar of dan ruw kammen of opnieuw voorstrijken met een kwarts houdende voorstrijk. Dit is voor de hechting.
Word er gestuct op gladde ondergrond altijd voorstrijken of primeren om het loslaten van het stucwerk te voorkomen.
pi_119031025
Ehm was kwartshoudend niet voor niet zuigende ondergronden?
pi_119040562
Gips op gips gaat niet inderdaad
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_119045869
Met kwarts dus.
pi_119047035
quote:
0s.gif
Op vrijdag 9 november 2012 20:39 schreef tiho1 het volgende:
Ehm was kwartshoudend niet voor niet zuigende ondergronden?
Voor (sterk) zuigende ondergronden stucprimer (vergeler) van bv Knauf gebruiken
(ik weet niet of je merken mag noemen hier?)
pi_119047774
Ja volgens mij wel. Je mag hier ook het topic lezen voordat je antwoord.
pi_119111155
Kwartsverf als primer is een hechtmiddel voor sier- en structuurpleisters, dit is niet bedoeld om voor te strijken voor gipsapplicatie aangezien het wateroplosbaar is en gips met water wordt aangemaakt.

Voor (sterk) zuigende ondergronden gebruik je stucprimer:

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Voor hechting gebruik je beto kontact/putz kontakt:

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Eventueel te vermengen.
pi_119132210
Nee. Voor sterk zuigende ondergronden (gips, baksteen, giboblokken) gebruik je die gele primer om de sterke zuiging op te heffen. Voor gladde, zwak zuigende ondergronden (beton, gipsplaten, gesauste muren) gebruik je betoncontact (die rode). Op beide kan met gips gestuct worden.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_119140888
Dat zeg ik...
  maandag 12 november 2012 @ 21:37:24 #23
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_119143772
Anyway, ik denk dat TS inmiddels de boel wel gestuct zal hebben, zo na 1,5 week.....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop