Ik wil graag anoniem blijven omdat ik bang ben herkent te worden door vrienden of andere mensen die mij kennen.
Ik ben een vrouw van bijna 30 en ben al 5 jaar zielsgelukkig met de man van mijn dromen.
Het was liefde op het eerst gezicht, we hebben óntzettend veel meegemaakt samen en slaan ons overal doorheen samen. We zijn maatjes, delen alles met elkaar, humor, liefde, issues etc. We voelen ons erg veilig bij elkaar en zijn erg verbonden. Ook zijn we bezig met zwangerschap. Kortom; dolgelukkig samen.
Maar nu dit. Wegens mijn psychiatrische achtergrond ben ik regelmatig opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek waar ik ''hem'' voor het eerst zag. Een verpleegkundige. Ik kan hem niet beschrijven uit angst voor herkenning. Hij werd ''toevallig'' mijn persoonlijk begeleider en we hebben altijd goed contact gehad met o.a ook veel humor, maar ook verdriet. Ik ben daar vaak zat opgenomen geweest en heb hem tijdens een van mijn opnames 6 maanden achtereen op ze langst gezien/meegemaakt. Daar tussen door waren het opnamens van een paar dagen tot weken. Hij werkt fulltime, ook nachtdiensten dus voor mijn idee zag ik hem eigenlijk zo'n beetje 24/7. Het contact was apart, met spanning, vreemd, ongemakkelijk, en toch vertrouwd tussen ons. Ik kon altijd bij hem terrecht, maar vermeed dit vaak uit angst voor mijn werkelijke gevoelens voor hem.
Ik vond hem altijd wel leuk, gewoon leuk dacht ik. Maar ik werd steeds ongemakkelijker met hem in mijn buurt. Ik keek uit naar zijn diensten en onze gesprekken die we vaak hadden voelden ''vreemd''.
Ik kreeg ook de indruk dat hij mij wel ''leuk'' vond. De manier waarop hij keek, zich gedroeg, de grapjes maakte. We kregen een soort haat-liefde-verhouding. Of we hadden ruzie en zeiden niks en waren kortaf, of we hadden goede gesprekken en goeide humor. Dit wisselde. Niet alleen bij mij, ook bij hem. Er was een periode dat het erop leek dat hij bewust afstand nam van mij. Ik vroeg hem waarom dat was. ''Ik wil dat mijn collega's jou observeren, zodat ik van de zijlijn kan toekijken'' was zijn antwoord.
Hij kon mij soms de indruk geven dat hij wat voor mij voelde door bepaalde gedragingen.
Bijvoorbeeld altijd erg hard om mijn grapjes lachen, complimenten over mijn kleding/schoenen, de opmerking toen ik net uit bed stapte ''Jij bent ook net een filmster he, je stapt uit bed en je je ziet er zo goed uit''. En ga zo maar door. Ook de manier waarop hij ''net iets te lang'' bleef hangen in de gang tijdens een nachtdienst als ik hem wat vertelde. Dan hing hij tegen de muur achterover geleund en keek me dan doordringend aan. Dit was raar, en fijn tegelijk. Het 'rondlopen'' wat de verpleging doet, en hij dus ook, deed hij erg vaak en keek dan vanuit zijn ooghoeken naar mij. Het andere moment kon hij doen als ik er niet was en groette me soms niet eens. Toen hij, een andere (verwarde) cliente en ik in de tuin zaten zei de andere cliente wijzend naar ons tegen hem ''Ik vind dat jullie wel heel leuk bij elkaar passen!'' Waarop hij haast betrapt reageerde en snauwde ''Wij passen helemaal niet bij elkaar'' stilte.....Ik vond die reactie zó puur, zó echt, maar ook zo vreemd.
Nu 2 jaar later ben ik daar voor het laatst 2 maanden geleden geweest.
Ik ben erachter gekomen dat ik hem ''mis''. Ik mis niet hem als in zijn functie, maar puur als persoon.
We hadden een hele goede klik en ik zou graag gewoon met hem willen kletsen en lachen.
Ik denk eigenlijk elke dag aan hem, (dit doet pijn om te bekennen) en ik slaap bijna niet meer.
Ik fantaseer erover hoe het zou zijn met hem leuke dingen te ondernemen en ik ''zie'' hem voor me hoe hij in die periodes was.
Let wel, het contact tussen ons was heel goed. Het was niet zo'n typische hulpverlenershouding t.o.v de cliente. Het was zakelijk als het moest, maar er was ook ruimte voor ontspannen gesprekken/humor. Mijn man kwam mij dagelijks bezoeken in de kliniek en zei altijd over die verpleegkundige ''Hij vindt jou leuk'' ''Hij ziet jou wel zitten'' ''Ik merk dat toch, ik ben zelf een man''. De verpleegkundige deed zodra mijn man binnenkwam afstandelijk tegen mij, kortaf en bleef opeens constant op kantoor zitten. Bij ander bezoek bleef hij rondlopen of zat hij achter de open balie/toezicht. Ik herinner me nog goed dat mijn man mij wilde omhelzen en dat de verpleegkundige keihard riep ''Hé! Gepaste afstand!'' ...
Ik kan wel uren doortypen maar waar het mij omgaat is dat ik blijkbaar verliefd ben op deze verpleegkundige. Ik wil hem geen verpleegkundige noemen, dat klinkt zo klinisch. Ik ben verliefd op deze man. Maar ik hóu van mijn man. Zielsveel. Onze relatie is fantastisch, ik voel me bemind, veilig, humor, sterk team samen, bezig met zwangerschap, etc.
En dan dit....? Het maakt mij zo van slag. Hoe kan ik nou verliefd worden op een andere man?
Ik ben voor de duidelijkheid niet verliefd geworden op hem als hulpverlener, maar echt als persoon.
Het gaat mij dus niet om een bepaalde ''zorg'' of ''begrip''. De manier waarop hij loopt dat intergreert me, zijn kledingstijl, zijn humor, zijn mysterieuze ogen, de manier waarop hij lacht is zó aanstekelijk en ''de band'' die we hadden was speciaal.
Het doet me toch wel pijn als ik me besef dat ik hem alleen kan zien als ik word opgenomen.
Maar het gaat erg goed met mij, dus ga ik er vanuit dat ik daar (voorlopig) niet meer kom.
Ik bezoek hem via zijn facebook om erachter te komen wat hij doet etc.
Ik krijg hem níet uit mijn hoofd. Voel me heel erg schuldig tegenover mijn man.
Ik wéet dat ik van mijn man hou, en dat het onvoorwaardelijk is.
Maar ik weet ook dat ik veliefd ben op een ander, maar verliefdheid gaat over...hoop ik.
Probeer hem uit mijn hoofd te zetten. Het gaat voor geen meter.
Waarom hem ik hem nou leren kennen, en waarom was het altijd zo apart?
Ik voelde niet alleen spanning, hij ook. Mijn man merkte dat op en zelfs andere clienten vielen bepaalde dingen op.
Tegen mijn man zeggen gaat niet, dan breekt hij.
Ik wil toch eerlijk blijven, maar zó eerlijk? Voor verliefdheid wat waarschijnlijk weer over gaat?
En toch, al twee jaar verliefd op deze ander. Wat moet ik daar toch mee?
Ik kan er niks mee, hij is getrouwd, heeft een kindje. Dus stop er maar mee denk ik dan bij mezelf.
Verliefdheid gaat over, hoop ik, en snel.
Het enige wat ik voor nu kan doen is het van me afschrijven.
Kan het met niemand delen. Geen familie, vrienden, mijn eigen man, en zeker niet ''de verpleegkundige''.
Mochten mensen willen reageren graag via dit topic, en niet via mail of dergelijke.
Zo bang dat iemand erachter komt.
Ik hou zóveel van mijn man, wil mijn toekomst met hem én een kindje, maar waarom spookt deze ander dan al twee jaar door mijn hoofd?
Verdrietig...
Hadden, want ik kom er niet meer. Ik zie hem niet meer. En dat is maar goed ook.
Ik weet niet wat ik hiermee aan moet. Nog aan niemand verteld. Twee jaar lang voor me gehouden.
Nu durf ik het te delen op dit forum...maar ik ben zó bang dat iemand mij herkent.