abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 november 2012 @ 10:18:57 #102
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118880585
Structureel geweld tegen vrouwen komt inderdaad ook bij "natuurvolkeren" voor. Bij de Yanomamö (Amazone-indianen) worden vrouwen regelmatig door de echtgenoot met de knuppel afgeranseld om ze scherp te houden.
pi_118881128
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 01:46 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Jaja. Ik meende dat ik deze post al beantwoord had, maar je herhaalt gewoon je eerdere argumenten.
Maak je geen illusies over de ondergeschikte positie van de vrouw. Zoals ik al eerder schreef: in een beslist niet-islamitisch land als India worden vrouwen ook gestraft met zuur. In China worden ze gewoon bij geboorte gedood. Joodse vrouwen worden gevangen gehouden als hun man niet wil scheiden. Christelijke vrouwen werd pas bij het concilie van Trente een ziel toegekend. Anders zouden christelijke mannen neuken met zielloze dieren en dat kon natuurlijk niet.

Komt overal voor en heeft dus niks met religie te maken.

Maar het is wel van belang om eens na te gaan waar het dan wèl mee te maken heeft.
Bosjesmannen, Amazone-indianen, maori's, aboriginals bijvoorbeeld. Hebben die ook last van onderdrukking van vrouwen?
Je kunt best een paar feiten opsommen en tegelijk aan politiek-correct geneuzel doen. Dat blijkt perfect uit het bovenstaande stukje tekst. Dat er ook andere landen zijn waar de positie van vrouwen zwak is (of was), doet niets af van de onderdrukking van vrouwen binnen de islam. Verschijnselen als de boerka en het hoofddoekje zijn daar perfecte voorbeelden van. En in het islamitisch recht is de getuigenis van een man veel meer waard dan die van een vrouw. Vrouwen zijn ondergeschikte, nietige schepsels.

En nog los van hoe er her en der met vrouwen wordt omgesprongen, het gaat hier om een specifiek voorval: een jonge vrouw die het heeft aangedurfd om met een man te praten. Dat ze dat met de dood moet bekopen, hangt direct samen met opvattingen binnen de extremistische islam, waarbij vrouwen van mannen worden gescheiden en niet met vreemden mogen omgaan.

Waarom toch die drang om de overduidelijke relatie tussen religie en cultuur te ontkennen? Die link is er namelijk overduidelijk. En het feit dat eerwraak bijna alleen in moslim-landen voorkomt, ondersteept dat nog eens.
pi_118920510
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 november 2012 10:02 schreef Peunage het volgende:

[..]

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Als je het door Westerse ogen bekijkt(wat iedereen schijnt te doen, omdat wij superieur zijn aan de rest van de wereld toch?) zullen wij niet begrijpen waarom vrouwen nooit mogen jagen. Seksisme, discriminatie, vreselijk!

Zij verklaren ons weer voor gek dat vrouwen hier zo vrij leven en kunnen werken. Auto's vinden ze ook raar.

Maarja, dat is als je dingen binnen context wilt zien.
OK, je hebt een punt, een goed punt zelfs, maar de clou zit in het mogen jagen.
Het valt voor ons niet vast te stellen in hoeverre die vrouwen niet mogen jagen. Ze doen het niet en volgens anthropologen deden ze het vroeger ook niet. Vroeger, toen we nog half apen waren.
Maar misschien mochten ze het wel niet, terwijl ze wel graag wilden.
Anderzijds: willen de huidige vrouwen wel zo graag werk en kinderen en sociaal contact tegelijk?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_118920608
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 07:34 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat is (natuurlijk) een mythe. Anders heeft dreigen met de hel ook niet zoveel zin.
Deze discussie heb ik al eerder gehad, geloof ik. En verloren, als ik mij goed herinner. Maar waarom ook alweer?
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_118920744
quote:
Wat ik dan weer zo misselijk vind: de dader die achteloos en zonder mededogen iemand verminkte, begint te janken als hij zelf dezelfde pijn moet ondergaan.
Wat ben je dan voor een lul? Alleen al voor die zakkerigheid zou hij de straf verdienen. Of minstens eeuwige minachting.
pi_118920770
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 10:18 schreef Iblardi het volgende:
Structureel geweld tegen vrouwen komt inderdaad ook bij "natuurvolkeren" voor. Bij de Yanomamö (Amazone-indianen) worden vrouwen regelmatig door de echtgenoot met de knuppel afgeranseld om ze scherp te houden.
Ik denk dat ik mijn Kees maar rust. Ik heb te weinig argumenten om mijn zaak te ondersteunen.
pi_118920882
quote:
15s.gif Op dinsdag 6 november 2012 10:39 schreef Boldface het volgende:

[..]

Je kunt best een paar feiten opsommen en tegelijk aan politiek-correct geneuzel doen. Dat blijkt perfect uit het bovenstaande stukje tekst. Dat er ook andere landen zijn waar de positie van vrouwen zwak is (of was), doet niets af van de onderdrukking van vrouwen binnen de islam. Verschijnselen als de boerka en het hoofddoekje zijn daar perfecte voorbeelden van. En in het islamitisch recht is de getuigenis van een man veel meer waard dan die van een vrouw. Vrouwen zijn ondergeschikte, nietige schepsels.

En nog los van hoe er her en der met vrouwen wordt omgesprongen, het gaat hier om een specifiek voorval: een jonge vrouw die het heeft aangedurfd om met een man te praten. Dat ze dat met de dood moet bekopen, hangt direct samen met opvattingen binnen de extremistische islam, waarbij vrouwen van mannen worden gescheiden en niet met vreemden mogen omgaan.

Waarom toch die drang om de overduidelijke relatie tussen religie en cultuur te ontkennen? Die link is er namelijk overduidelijk. En het feit dat eerwraak bijna alleen in moslim-landen voorkomt, ondersteept dat nog eens.
Een specifiek voorval. Inderdaad.
Nog niet lang geleden was er in Nederland een specifiek voorval van een man die zijn ex-vrouw en kinderen vermoordde en daarna zichzelf doodschoot.
Volgens een zekere rattenvanger hebben we in Nederland een joods-christelijke cultuur.
Wat is dan de overduidelijke relatie tussen die religie en de cultuur?
pi_118920911
Kees Closed.. :{
pi_118921208
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:19 schreef Maron het volgende:
Kees Closed.. :{
Welke Kees? Er zijn er vele!
En sluiten doen ze alleen uit eigen initiatief.
pi_118921340
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Welke Kees? Er zijn er vele!
En sluiten doen ze alleen uit eigen initiatief.
Sluiten op eigen initiatief..? het is eigenlijk te triest voor woorden dat ntb je eigen familie je ogen voor altijd sluit...om een verliefdheid.. ;(
pi_118928554
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]
Anderzijds: willen de huidige vrouwen wel zo graag werk en kinderen en sociaal contact tegelijk?
Ik denk dat het de standaard is geworden binnen de maatschappij. Iemand die nu 20 - 30 is heeft niet anders gekend. De wat oudere omaatjes zullen er weer heel anders tegen aan kijken.

Daarom lijkt het me heel interessant om, stel dat het mogelijk wordt(techniek daargelaten), in een tijdmachine te stappen en ergens in de jaren 50/60 te gaan leven. Kijken hoe je tussen die samenleving past. Ik weet vrijwel zeker dat het voor 'spanningen' zou worden, omdat wij nu moderne ideeën hebben. Dan kun je ook nog 50 jaar vooruit de tijd in gaan en waarschijnlijk zul je in die samenleving ook niet normaal kunnen meedraaien. Daarom is context zo belangrijk.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:11 schreef Kees22 het volgende:
Wat ik dan weer zo misselijk vind: de dader die achteloos en zonder mededogen iemand verminkte, begint te janken als hij zelf dezelfde pijn moet ondergaan.
Wat ben je dan voor een lul? Alleen al voor die zakkerigheid zou hij de straf verdienen. Of minstens eeuwige minachting.
De dader is inderdaad achterbaks, hij heeft zich nu in ieder geval heel erg degradeerd. Maar even over die vrouw, je hebt toch een hart van goud om zo iemand te vergeven? Vooral als je kijkt naar before en after foto's. Ze zal nooit meer kunnen zien en de schade in haar gezicht is onomkeerbaar.

Je zou denken dat dit soort straffen(indien uitgevoerd) mensen toch wel afschrikt. Ik weet niet of hierna nog aanvallen zijn gebeurd in Iran.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peunage op 07-11-2012 13:49:40 ]
pi_118932708
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 11:13 schreef Peunage het volgende:

[..]

Ik denk dat het de standaard is geworden binnen de maatschappij. Iemand die nu 20 - 30 is heeft niet anders gekend. De wat oudere omaatjes zullen er weer heel anders tegen aan kijken.

Daarom lijkt het me heel interest om, stel dat het mogelijk wordt(techniek daargelaten), in een tijdmachine te stappen en ergens in de jaren 50/60 te gaan leven. Kijken hoe je tussen die samenleving past. Ik weet vrijwel zeker dat het voor 'spanningen' zou worden, omdat wij nu moderne ideeën hebben. Dan kun je ook nog 50 jaar vooruit de tijd in gaan en waarschijnlijk zul je in die samenleving ook niet normaal kunnen meedraaien. Daarom is context zo belangrijk.
Doe es stoer en stap es uit in pak 'm beet 1850? En kijk es hoe de zaken er toen voorstonden? Dat hele gezeur dat vrouwen "altijd" en "natuurlijk" voor het huishouden en de kinderen zorgde is geleuter uit de nek. Door conservatieve machtsbeluste kerels uitgevonden lulkoek met als enig doel om de vrouwen onder de duim te kunnen houden. Wie betaalt, bepaalt immers?

Als er door WO2 geen tekort aan mannelijke werknemers was geweest en de pil niet beschikbaar was gekomen, was deze machtsverhouding nooit verbroken.

Bij de weg, je moest eens weten hoe hard er door die omaatjes is gewerkt. Want hoewel zij er geen enkele erkenning, laat staan betaling, voor kregen, was het huishouden doen, zonder al die makkelijke apparaten, simpelweg HEEL HARD WERKEN.

quote:
[..]De dader is inderdaad achterbaks, hij heeft zich nu in ieder geval heel erg degradeerd. Maar even over die vrouw, je hebt toch een hart van goud om zo iemand te vergeven? Vooral als je kijkt naar before en after foto's. Ze zal nooit meer kunnen zien en de schade in haar gezicht is onomkeerbaar.

Je zou denken dat dit soort straffen(indien uitgevoerd) mensen toch wel afschrikt. Ik weet niet of hierna nog aanvallen zijn gebeurd in Iran.
Zou me helemaal niets verbazen. Tis niet alsof de mentaliteit/cultuur van een heel volk op slag verandert obv één incident.
pi_118949027
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:18 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Een specifiek voorval. Inderdaad.
Nog niet lang geleden was er in Nederland een specifiek voorval van een man die zijn ex-vrouw en kinderen vermoordde en daarna zichzelf doodschoot.
Volgens een zekere rattenvanger hebben we in Nederland een joods-christelijke cultuur.
Wat is dan de overduidelijke relatie tussen die religie en de cultuur?
Zo'n wanhoopsdaad is totaal niet te vergelijken met eerwraak: dat is namelijk een doelbewuste actie, die cultureel/religieus wordt onderbouwd. In Nederland is er geen wetgeving die het vergoeilijkt dat man (in tijden van wanhoop) hun vrouw en kinderen ombrengen. Evenmin is dat een traditie, of iets dat binnen de samenleving breed wordt accepteerd en als normale gang van zaken wordt gezien.

Als een politiek-correcte struisvogel steek je je kop in het zand. Jammer.
  donderdag 8 november 2012 @ 00:39:10 #115
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_118965200
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Deze discussie heb ik al eerder gehad, geloof ik. En verloren, als ik mij goed herinner. Maar waarom ook alweer?
Het zit een beetje in de aard der zaak, niet? Als er geen ziel is om met het lichaam te verenigen houdt het vrij snel op met de christelijke boodschap waar het vrouwen betreft. Er werd in de Kerk wel gediscussieerd over de veronderstelde geestelijke inferioriteit van de vrouw ten opzichte van de man, maar dat vrouwen een rationele (menselijke) ziel hebben is nooit ter discussie gesteld.
Wel is aan het eind van de 16e eeuw een boekje geschreven dat in heel Europa een sensatie veroorzaakte omdat het zogenaamd met behulp van bijbelse passages wilde aantonen dat vrouwen geen mensen zijn (Disputatio nova contra mulieres). Daarin komt de kwestie van de ziel ook even aan de orde (hier). Maar dat werk was juist bedoeld als karikatuur van "ketterse" bijbelexegese. (Dat weerhield de katholieke kerk er niet van het alsnog op de index te plaatsen.)
pi_118966191
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 01:41 schreef Maron het volgende:

[..]

Sluiten op eigen initiatief..? het is eigenlijk te triest voor woorden dat ntb je eigen familie je ogen voor altijd sluit...om een verliefdheid.. ;(
Die eerste zin snap ik niet.
Die tweede, ja, dat vind ik ook. En dan?
pi_118966206
quote:
15s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:55 schreef Boldface het volgende:

[..]

Zo'n wanhoopsdaad is totaal niet te vergelijken met eerwraak: dat is namelijk een doelbewuste actie, die cultureel/religieus wordt onderbouwd. In Nederland is er geen wetgeving die het vergoeilijkt dat man (in tijden van wanhoop) hun vrouw en kinderen ombrengen. Evenmin is dat een traditie, of iets dat binnen de samenleving breed wordt accepteerd en als normale gang van zaken wordt gezien.

Als een politiek-correcte struisvogel steek je je kop in het zand. Jammer.
Dat kan wel zo zijn, maar dat heeft dus geen relatie met de islam. En daar zit jij steeds over te zeiken.
Vernedering en verminking van vrouwen komt voor in heel veel culturen, maar het gezeik dat dat verbonden is met de islam is echt kwaadaardige smaad of laster (ik haal die twee altijd door elkaar).
pi_118966218
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 02:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat kan wel zo zijn, maar dat heeft dus geen relatie met de islam. En daar zit jij steeds over te zeiken.
Vernedering en verminking van vrouwen komt voor in heel veel culturen, maar het gezeik dat dat verbonden is met de islam is echt kwaadaardige smaad of laster (ik haal die twee altijd door elkaar).
nou niet echt. het komt daar voor dus is het ermee verbonden. dat meer culturen dit hebben doet daar niets aan af natuurlijk.
pi_118966220
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 00:39 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het zit een beetje in de aard der zaak, niet? Als er geen ziel is om met het lichaam te verenigen houdt het vrij snel op met de christelijke boodschap waar het vrouwen betreft. Er werd in de Kerk wel gediscussieerd over de veronderstelde geestelijke inferioriteit van de vrouw ten opzichte van de man, maar dat vrouwen een rationele (menselijke) ziel hebben is nooit ter discussie gesteld.
Wel is aan het eind van de 16e eeuw een boekje geschreven dat in heel Europa een sensatie veroorzaakte omdat het zogenaamd met behulp van bijbelse passages wilde aantonen dat vrouwen geen mensen zijn (Disputatio nova contra mulieres). Daarin komt de kwestie van de ziel ook even aan de orde (hier). Maar dat werk was juist bedoeld als karikatuur van "ketterse" bijbelexegese. (Dat weerhield de katholieke kerk er niet van het alsnog op de index te plaatsen.)
Het is nu te laat om serieus te lezen. Maar ik meen me te herinneren dat ik verwezen werd naar stukken over het concilie van Trente, waar volgens mijn zegsvrouwe het besluit genomen zou zijn.
Maar dank voor je reactie: ik ben benieuwd.
pi_118966241
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 02:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

nou niet echt. het komt daar voor dus is het ermee verbonden. dat meer culturen dit hebben doet daar niets aan af natuurlijk.
Wat een logica!
Dat in meer culturen vrouwen onderdrukt en mishandeld worden, doet niks af aan het feit dat in moslimculturen vrouwen onderdrukt en mishandeld worden.
Maar wel aan de stelling dat de islam daar oorzaak en reden van is.
Die stelling wordt nog meer onderuit gehaald door de constatering dat er moslimculturen zijn waarin vrouwen als veel gelijkwaardiger behandeld worden.
Daarnaast is er de constatering dat vrouwen ook in andere culturen, bijvoorbeeld joodse en christelijke, als minderwaardig behandeld worden.

De mening van Boldface blijkt daardoor volkomen onzin.
Jammer.
pi_118966255
er zijn genoeg links te vinden hoor. je bent naïef. dat het niet de oorzaak is van alle ellende ter wereld - nja, daar gaat het hier niet over.
  donderdag 8 november 2012 @ 03:02:51 #122
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_118966260
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 02:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een logica!
Dat in meer culturen vrouwen onderdrukt en mishandeld worden, doet niks af aan het feit dat in moslimculturen vrouwen onderdrukt en mishandeld worden.
Die stelling wordt nog meer onderuit gehaald door de constatering dat er moslimculturen zijn waarin vrouwen als veel gelijkwaardiger behandeld worden.
Daarnaast is er de constatering dat vrouwen ook in andere culturen, bijvoorbeeld joodse en christelijke, als minderwaardig behandeld worden.

Jammer.
In meerdere islamitische landen hebben vrouwen nog minder rechten dan ratten.
Verkracht? Dan is de vrouw een hoer.
Je man slaat je in elkaar omdat hij vindt dat je niet lekker gekookt hebt? Eigen schuld, had je maar lekkerder moeten koken.
Je wordt met benzine overgoten en in brand gestoken door je eigen familie omdat je op 19-jarige leeftijd ongehuwd zwanger bent geworden? Arme familie.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_118966265
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 03:02 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Je man slaat je in elkaar omdat hij vindt dat je niet lekker gekookt hebt? Eigen schuld, had je maar lekkerder moeten koken.
Je wordt met benzine overgoten en in brand gestoken door je eigen familie omdat je op 19-jarige leeftijd ongehuwd zwanger bent geworden? Arme familie.
O+ hadden we maar nederlandse wetten die dit allemaal toelieten ;(
pi_118966266
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 02:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een logica!

Jammer.
In de Joodse en Christelijke culturen absoluut niet waar vrouwen zelfs worden vereerd.
Bepaalde Islamitische regels zijn wel degelijk mede de oorzaak van onderdrukking van vrouwen.
Je kan je afvragen of die regels wel echt Islamitisch zijn want ze kwamen er pas later bij.
Maar toch.
pi_118966300
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 03:02 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Ja, dat zal wel zo zijn.
Maar in meerdere niet-islamitische landen hebben vrouwen ook nog minder rechten dan ratten.
Dus de logica ontgaat me nog steeds.
Er is gewoon geen koppeling te maken tussen vrouwenonderdrukking en -mishandeling en religie.
In alle religies, (ik noem alleen maar islam, katholicisme, protestantisme, orthodoxen, bhoeddisme, hindoeïsme, mormonen, jehovahs, joden) wordt de vrouw als onderdanig gezien.
Dus de islam is daar beslist niet alleen schuldig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')